Dankjewel! ik zal binnenkort ook wel eventjes een rijtopic maken ( als ik durf haha :p)
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
randey schreef:@ x_mar: Een draver is gebouwd en getraind om snel te gaan, geen wendingen te maken en hoog met het hoofd te lopen. Als je zo'n paard bijzet gaat hij dat moeilijk vinden. Voordat hij ontspannen kan lopen zal eerst die rugspier beter ontwikkeld moeten worden. Ontspannen aan de longe kan pas als je paard fysiek daartoe in staat is. Zo'n bijzet helpt hem een hele hoop en dat zal de eerste xren niet helemaal ontspannen zijn. Dat wil niet zeggen dat het dan fout is! Al het begin is lastig en als hij het beter kent zal hij echt wel gaan ontspannen.
Omscholen van zo'n paard is nou eenmaal moeilijk maar wel heel goed mogenlijk, maar het is geen kwpner deze paarden hebben al een scholing achter de rug. Probeer maar eens een verkeerd aangereden kwpnr omte scholen dan kom je het zelfde tegen.
Ik vind dat hij prima loopt en dat je goed bezig bent zolang je gevoel goed is gewoon zo doorgaan
x_Marr schreef:Wat doet dat elastiek dan om je paard? Wat voor functie heeft het elastiek volgens jou? Wat wil je met het elastiek bereiken?
Als je paard niet met zijn hoofd omhoog kan is dat dwang.. sorry, ik kan er echt niks anders van maken.
Tat_jana schreef:ben ik het mee eens.
overgens vindt ik zoiezo alle hulp teugels dwang
hoe goed je het ook bedoelt.
alleen is het een keuze die ieder voor zich moet maken.
het ene paard is het andere ook niet
anneliesdj schreef:Tat_jana schreef:ben ik het mee eens.
overgens vindt ik zoiezo alle hulp teugels dwang
hoe goed je het ook bedoelt.
alleen is het een keuze die ieder voor zich moet maken.
het ene paard is het andere ook niet
Niet alleen hulpteugels zijn dwang, ook je gewone bit/teugels en zadel zijn dwang en die gebruik je toch ook?
Die hulpteugels zijn bedoeld om het voor het paard beter te maken dus niets mis mee om ze te gebruiken, zolang je er kundig mee omgaat.
anneliesdj schreef:Een bijzet is wel wat anders dan een elastiek, ik weet niet wat je doel is met het elastiek?
Je zegt dat het de eerste keer is dat je longeert, vandaar dat ik het wat veel vind, als hij al goed bekent is met longeren is het een ander verhaal.
Ik vind haar niet dun hoor, wel erg ongetraind = ze mist bespiering, eigenlijk overalMaar daar longeer je natuurlijk voor dus dat komt vanzelf.
Een paar kilo meer zou niet misstaan maar het is wel typerend voor dit soort paarden en echt dun is ze niet.
anneliesdj schreef:Ik zou niet weten waarom we ruzie moeten maken, zit ik ook helemaal niet op te wachten.
Ik wordt alleen een beetje kriebelig van mensen die geen hulpteugel kunnen zien omdat dat dwang zou zijn en het perse op hun eigen manier willen oplossen en daardoor maar door blijven klungelen.
Als iets niet lukt is het geen schande om dat toe te geven en het is ook niet erg om er hulp bij te vragen, je neemt tenslotte ook les als je ergens niet uit komt. Je kunt met een hulpteugel een paard heel goed helpen bepaalde problemen op te lossen en als je ze goed gebruikt is het geen straf of beperking voor het paard maar wordt hij er juist beter van.