Me paardje voor de eerste keer longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 23:54

Dankjewel! ik wil gewoon wat het beste voor me paardje werkt. Zou het niet fijn vinden als hij niet gelukkig is ;).
Dankjewel! ik zal binnenkort ook wel eventjes een rijtopic maken ( als ik durf haha :p)

Stephzdesign

Re: Me paardje voor de eerste keer longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 23:56

@ jastiehorse: Dankjewel voor je reactie!! Dit ga ik zeker weten de volgende keer eventjes proberen. :D

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 23:58

kippie20 schreef:
@ mossel : misschien domme vraag, maar wat bedoel je precies met over de rug heen laten lopen??;)

Zoals op foto 8 Lekker laag, achterbeen erbij, je ziet ook het verschil op de foto's qua spier gebruik, dat vindt ik een heel fijn beeld geven :j

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 00:03

oww aha!! nu snap ik hem :D! hiermee ga ik zeker aan de slag ;). En over een maandje of 2 zet ik wel weer een nieuwe topic over de hopelijke veranderingen :D!
Dankjewel voor de tip!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:09

Het komt misschien hard over maar het is wel wat ik zie: ik vind het er absoluut niet fijn uitzien.
Het paard spant bijna zijn hele lijf, bij het elastiek wordt dat nog erger en loopt hij in een gedwongen, gespannen krul. De eerste paar en de laatste paar dubbele longe foto's vind ik er ook niet prettig uitzien, veel te gespannen. Een aantal dubbele longe foto's waar hij zijn hals meer kan strekken zien er wel fijner uit.

In de krul staat niet gelijk aan goed of ontspanning!
Op foto 11 zie je duidelijk dat hij het niet prettig vind om gedwongen in de krul te lopen.

Je hebt geen hulpteugels nodig om je paard te laten ontspannen, dubbele longe is erg handig maar is moeilijk om mee om te kunnen gaan, maar weinig mensen kunnen het goed.

Laat hem eerst zijn balans vinden en op eigen benen lopen. Jekunt ook vierkante volte's gaan maken, bochtje om, rechte lijn, bochtje om rechte lijn etc.
Ik zie dat je in een soort vierkant staat? Dat lijkt mij zeer onhandig omdat je dan niet met je lichaam en houding je paard kan afremmen of juist actiever kan laten worden. Ook kan je dan niet corrigeren bij het naar buiten of het naar binnen vallen. Rechtrichten kan ook tijdens het longeren.

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 00:19

@x_marr: dankjewel voor je reactie. Het is het niet zo dat hij in de krul getrokken is. Hij loopt van zichzelf vaak onwijs diep en hiermee ben ik zoiezo bezig onder het rijden en nu ook longeren. (voltes maken etc :D). Dit komt echt omdat hij het allemaal heel erg moeilijk vind.
Ik ben nog veel aan het oefenen maar ik denk wel dat het uiteindelijk goed komt. hij leert super snel.

Verder is de longeerbak gewoon rond. Misschien ziet er vierkant uit, maar ik kan je verzekeren dat hij rond is ;).
Iniedergeval bedankt voor het commentaar.

randey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:49

@ x_mar: Een draver is gebouwd en getraind om snel te gaan, geen wendingen te maken en hoog met het hoofd te lopen. Als je zo'n paard bijzet gaat hij dat moeilijk vinden. Voordat hij ontspannen kan lopen zal eerst die rugspier beter ontwikkeld moeten worden. Ontspannen aan de longe kan pas als je paard fysiek daartoe in staat is. Zo'n bijzet helpt hem een hele hoop en dat zal de eerste xren niet helemaal ontspannen zijn. Dat wil niet zeggen dat het dan fout is! Al het begin is lastig en als hij het beter kent zal hij echt wel gaan ontspannen.

Omscholen van zo'n paard is nou eenmaal moeilijk maar wel heel goed mogenlijk, maar het is geen kwpner deze paarden hebben al een scholing achter de rug. Probeer maar eens een verkeerd aangereden kwpnr omte scholen dan kom je het zelfde tegen.

Ik vind dat hij prima loopt en dat je goed bezig bent zolang je gevoel goed is gewoon zo doorgaan

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 01:01

randey schreef:
@ x_mar: Een draver is gebouwd en getraind om snel te gaan, geen wendingen te maken en hoog met het hoofd te lopen. Als je zo'n paard bijzet gaat hij dat moeilijk vinden. Voordat hij ontspannen kan lopen zal eerst die rugspier beter ontwikkeld moeten worden. Ontspannen aan de longe kan pas als je paard fysiek daartoe in staat is. Zo'n bijzet helpt hem een hele hoop en dat zal de eerste xren niet helemaal ontspannen zijn. Dat wil niet zeggen dat het dan fout is! Al het begin is lastig en als hij het beter kent zal hij echt wel gaan ontspannen.

Omscholen van zo'n paard is nou eenmaal moeilijk maar wel heel goed mogenlijk, maar het is geen kwpner deze paarden hebben al een scholing achter de rug. Probeer maar eens een verkeerd aangereden kwpnr omte scholen dan kom je het zelfde tegen.

Ik vind dat hij prima loopt en dat je goed bezig bent zolang je gevoel goed is gewoon zo doorgaan

Hoofd omlaag staat niet gelijk aan ontspanning! Ontspanning krijg je echt niet met dwang. Zijn we soms vergeten dat het ontspannen van die rugspier toch echt vanuit achteren komt? Hij zal toch echt eerst zijn achterhand meer moeten gebruiken en zijn buikspieren gaan aanspannen voordat dat hoofd correct kan gaan zakken. Dat gebeurt echt niet als je het hoofd omlaag/in de krul dwingt.
Knappe andere paarden die van nature al correcte wendingen maken..... waar zie jij die?

Het paard leren de lange rugspier te ontspannnen heb je geduld voor nodig, veel geduld. En absoluut geen dwang, dat maakt het aleen nog maar moeilijker.

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 01:21

@x_marr: ik dwing mijn paard niks. Ik zet niet eens druk met de dubbele ljinen. Hij loopt uit zichzelf diep en dat weet ik. Hij s nog jong, dus hij moet gewoon nog genoeg leren. Het elastiek zit zoo los, dat hij dit allemaal zelf doet. Ik ben op dit moment tevreden hoe hij het doet. Ik heb hem nu ong een half jaartje en in dit halve jaartje s hij echt vooruit gegaan.
Dus ga aub nou niks zeggen dat ik me paard iets dwing, want daarvoor hou ik veel te veel van hem.

@randy: dankjewel voor de reactie ;).. En ik weet zeker dat hij over een maandje al veel meer ontspannender loopt. ( Dit merk ik namelijk ook al met het rijden, hij vind het bij het begin moeilijk maar naar een paar keer doet hij het al veel beter :)) het heeft gewoon tijd nodig :).. Nogmaals bedankt voor de reactie! Waardeer ik echt ;)..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 01:31

Bekijk vooral de foto's met elastiek zelf nog even kritisch....
Durf je dan nog te beweren dat je je paard niet dwingt?
Waarom heb je dan uberhaupt het elastiek er aan hangen?
Op veel foto's staat het elastiek strak. Paard kan met het elastiek om niet zn hoofd houden waar ie wil..... kan je nog zo veel van je paard houden maar dat is toch echt dwang.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 01:40

Dit is de eerste keer dat je longeert en dan meteen met elastiek en dubbele lijnen?

Waarom niet de eerste keer even duidelijk maken wat de bedoeling is en dan gewoon klaar?
Dus even een paar rondjes met hem meelopen, nog een paar rondjes rustig longeren en lekker belonen en op stal?

Ik vind eigenlijk dat je dan een beetje 'misbruik' maakt van de goedheid van je paard, hij doet het allemaal zo braaf, waarom dan toch doorgaan?

Een dubbele longe is zowieso een middel wat je pas bij een ervaren paard gebruikt en wat ook alleen een zeer ervaren longeur kan gebruiken en dat zijn jij en je paard nog niet dus die kun je de eerste maanden wel in de kast laten.

Een elastiek is een hulpteugel die maar in zeldzame gevallen hulp bied. Meestal zorgt het ervoor dat paarden gaan hangen en erg zwaar worden op het bit.
Die kun je beter inruilen voor een simpel touwtje.

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 01:47

Wat ik al eerder zei, de bijzet was om te kijken hoe t ging. Dit s de eerste keer met bijzet. Hij heeft al ervaring met longeren ( zonder lijn en met ljin.
Hij is ook al onder t zadel dus het is niet een onervaren paardje.
Ik heb hem niet zelf gelongeerd, omdat ik hiermee nog geen ervaring heb.
En hij heeft geen uren gelongeerd. we zijn ong 20 min ( totaal) bezig geweest. incl alles dus ;)..
En toen t genoeg was heeft hij indd een onwijs goede beloning gehad en mocht hij weer spelen op het land :)...

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 01:54

@x_marr: sorry, maar ik dwing mijn paard niet. Het elastiek zit niet strak, want dat wilde ik zoiezo niet omdat hij eraan moet wennen.( Dit kan je wel op het filmpje zien, maar die heb k er bij gezet, omdat er nog geluid enzo achter moet ;).. Anders had je t kunnen zien) En als het niet werkt dan doe ik t ook ni meer. Ik was gewoon benieuwd hoe hij erop reageerde :). That's all... Maar ach k maak me hier ni druk om wat je zo typt. Ik zie t maar als opbouwende kritiek. En waar ik alleen iets van kan leren :).. T komt allemaal wel goed.. Dat weet ik zeker !! Iniedergeval bedankt voor de reactie..

( Sorry voor misschien t slechte getyp, maar ik typ via me tel en dat werkt ni altijd met die kleine toetjes :) )

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 02:00

ik vindt het er persoonlijk beter uit zien op de foto's met dubbele longe dan het elastiek.
al blijft het speculeren over moment opnames.

overgens de reactie dat hij te mager is, dat vindt ik dus niet.
ben zelf bekend met dravers en mijn merrie komt ook bij de zelfde mensen vandaan als yemen.
deze paarden zijn van zichzelf al vrij schraal, en tonen ontzettend vaak dun.
de mijne is nu echt "dik" voor haar doen en toch zijn de ribben makkelijk te voelen.
al is zei dan niet eens een volle draver heeft er alleen een vleug van mee gekregen.

ik vindt het er leuk uit zien.
en vindt het leuk te lezen dat je het nog zo naar je zin hebt met yemen :D
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 14-07-10 02:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 02:01

Wat doet dat elastiek dan om je paard? Wat voor functie heeft het elastiek volgens jou? Wat wil je met het elastiek bereiken?

Als je paard niet met zijn hoofd omhoog kan is dat dwang.. sorry, ik kan er echt niks anders van maken.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 02:03

x_Marr schreef:
Wat doet dat elastiek dan om je paard? Wat voor functie heeft het elastiek volgens jou? Wat wil je met het elastiek bereiken?

Als je paard niet met zijn hoofd omhoog kan is dat dwang.. sorry, ik kan er echt niks anders van maken.

ben ik het mee eens.
overgens vindt ik zoiezo alle hulp teugels dwang :o
hoe goed je het ook bedoelt.

alleen is het een keuze die ieder voor zich moet maken.
het ene paard is het andere ook niet :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 02:05

Een bijzet is wel wat anders dan een elastiek, ik weet niet wat je doel is met het elastiek?

Je zegt dat het de eerste keer is dat je longeert, vandaar dat ik het wat veel vind, als hij al goed bekent is met longeren is het een ander verhaal.

Ik vind haar niet dun hoor, wel erg ongetraind = ze mist bespiering, eigenlijk overal ;) Maar daar longeer je natuurlijk voor dus dat komt vanzelf.
Een paar kilo meer zou niet misstaan maar het is wel typerend voor dit soort paarden en echt dun is ze niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 02:06

Tat_jana schreef:
ben ik het mee eens.

Niet alleen hulpteugels zijn dwang, ook je gewone bit/teugels en zadel zijn dwang en die gebruik je toch ook?

Die hulpteugels zijn bedoeld om het voor het paard beter te maken dus niets mis mee om ze te gebruiken, zolang je er kundig mee omgaat.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 02:10

anneliesdj schreef:
Tat_jana schreef:
ben ik het mee eens.

Niet alleen hulpteugels zijn dwang, ook je gewone bit/teugels en zadel zijn dwang en die gebruik je toch ook?

Die hulpteugels zijn bedoeld om het voor het paard beter te maken dus niets mis mee om ze te gebruiken, zolang je er kundig mee omgaat.

waarom denk je dat er bij staat het ene paard is het andere paard niet ?
het hele houden van paarden is dwang als we dan toch bezig zijn.
mits je ze op een weiland laat staan en ze alleen water brengt dan is het dwang voor jou :)
maar daar ging het geloof ik niet over, en we hebben het hier niet over bitten en zadels aangezien het een longeer topic is en ik het nu heb over hulpteugels.
verder mag je het via pb met me uit ruziën als dat nodig is :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 02:11

Ze zijn alleen niet nodig om te gebruiken omdat het prima zonder kan.
En aangezien er maar zeer weinig mensen kundig mee om kunnen gaan is zonder hulpteugels de beste oplossing.

Met een goedpassend zadel en correct gebruik van hoofdstel en evt. bit dwing je je paard niet in een houding die slecht voor hem is.

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 02:14

Ik wilde gewoon weten hoe hij hierop reageerde. Dat is tog ni slecht??? :)

@tatjana: dankjewel voor je reactie.. Ik ben indd nog steeds erg gelukkig met me vent :).. En dit was echt gewoon puur om te kijken waarop hij t beste reageerde :).
Hij mag ind nog wel een btje aankomen, maar dat heeft denk tijd nodig. Net zoals zijn bespiering ;).. Hopelijk zie k over een half jaar alweer verschil :)..

Oja.. Yemen is een hij ;).. Hihi

Leuk man dat gekibbel ;)

Ik zie jullie commetaar en reacties gewoon als opbouwend krtiiek. En de leuke reacties, zijn natuurljik altijd leuk :)...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 02:17

Ik zou niet weten waarom we ruzie moeten maken, zit ik ook helemaal niet op te wachten.

Ik wordt alleen een beetje kriebelig van mensen die geen hulpteugel kunnen zien omdat dat dwang zou zijn en het perse op hun eigen manier willen oplossen en daardoor maar door blijven klungelen.

Als iets niet lukt is het geen schande om dat toe te geven en het is ook niet erg om er hulp bij te vragen, je neemt tenslotte ook les als je ergens niet uit komt. Je kunt met een hulpteugel een paard heel goed helpen bepaalde problemen op te lossen en als je ze goed gebruikt is het geen straf of beperking voor het paard maar wordt hij er juist beter van.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 02:22

We hebben toch op school oid. allemaal geleerd wat dwang is?
Dan kan je er lijkt mij toch niet onderuit dat hulpteugels dwang zijn...

Oh dus het kan alleen met hulpteugels en ander blijf je maar door klungelen :? En je beredenatie daarachter is.....?

TS: Ik gebruik maar even het onderschrift van de eigenaaresse van mn verzorgpaard: ''Zonder theorie is elke praktijk zinloos - Guérinière''.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 02:23

anneliesdj schreef:
Een bijzet is wel wat anders dan een elastiek, ik weet niet wat je doel is met het elastiek?

Je zegt dat het de eerste keer is dat je longeert, vandaar dat ik het wat veel vind, als hij al goed bekent is met longeren is het een ander verhaal.

Ik vind haar niet dun hoor, wel erg ongetraind = ze mist bespiering, eigenlijk overal ;) Maar daar longeer je natuurlijk voor dus dat komt vanzelf.
Een paar kilo meer zou niet misstaan maar het is wel typerend voor dit soort paarden en echt dun is ze niet.

Sorry, maar nu ga ik me er toch even in mengen.
TS heeft nu al meerdere malen gezegt dat het de eerste keer longeren is MET TOEBEHOREN.
Hiervoor heeft ze al vaak gelongeerd met en zonder longeerlijn en ook is het betreffende paard gewoon onder het zadel.
Dit is dus de eerste keer met bijzet en elastiek ed

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 02:33

anneliesdj schreef:
Ik zou niet weten waarom we ruzie moeten maken, zit ik ook helemaal niet op te wachten.

Ik wordt alleen een beetje kriebelig van mensen die geen hulpteugel kunnen zien omdat dat dwang zou zijn en het perse op hun eigen manier willen oplossen en daardoor maar door blijven klungelen.

Als iets niet lukt is het geen schande om dat toe te geven en het is ook niet erg om er hulp bij te vragen, je neemt tenslotte ook les als je ergens niet uit komt. Je kunt met een hulpteugel een paard heel goed helpen bepaalde problemen op te lossen en als je ze goed gebruikt is het geen straf of beperking voor het paard maar wordt hij er juist beter van.

Ik ben het helemaal met je eens :).. Krijg er nog slapeloze nachten van ;)...
T woord zegt t al:)... HULP... Dankjewel voor de reactie..