1e parelli sessie met mijn shetlandveulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 17:30

_Tara_ schreef:
Denk je niet dat dat wat saai wordt als je dat iedere dag doet? Ik zou 't juist afwisselen. Kort, 10 minuutjes, steeds een andere oefening. Dan 10 minuutjes per dag he, niet 10 minuutjes en dan die 5 minuutjes rust. In 5 minuten kan zo'n veulen echt net niks verwerken inderdaad...

aaien wordt nooit saai denk ik, Ise komt zelf die knuffel halen.
We doen de friendly game niet dagelijks met stick en string, maar gewoon met mijn handen dus...
met dit stick was dit de eerste keer.

Anoniem

Re: 1e parelli sessie met mijn shetlandveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 17:39

Idd iets te vroeg om deze dingen te leren. Dingen als leiden en voetjes optillen is prima dat je dit doet met je veulen. Maar de rest laat dat nog maar even zitten..

Over je haf. Met dat springen op een volte(?) gebruik een langer touw en laat hem meer door draven/gallopeeren zoals je het nu doet is het heel erg slecht voor het binnen voorbeen... (imo zo slecht dat je daar later zeker blessures van kan krijgen..)

Maar verder weet ik niets van parelli dus weet ik ook niet hoe het in de parelli boeken/dvds gaat...

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:03

Hee maar snap je zelf niet dat een veulen gewoon t/m 3 jaar/4jaar lekker paard moet kunnen zijn? Tuurlijk kun je hem eens per week wel een keer pakken om de basisdingetjes wat te leren, zoals voetjes geven, trailermak maken enz. enz. en het dan ook te onderhouden, maar ik vind dit echt te ver gaan.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:11

Vind hem nog te jong voor zulke dingen..
Waarom wacht je niet tot hij wat ouder is?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:19

laat je baby lekker baby zijn en de wereld ontdekken. Laat hem lekker met vriendjes genieten, er komen nog zoveel jaren waarmee je genoeg met je baby kan doen maar dit is echt te vroeg.

En die volte voor je haf is te klein en kan zeker zorgen voor overbelasting. Hij mag ook verder doorlopen na een sprong.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:22

LiVetime schreef:
Voetjes geven, netjes vast kunnen staan en dat soort dingen daar heb je alleen maar voordeel bij idd.
Maar t gevaar om met een veulen dit al te gaan doen (filmpje van TS) is dat je te snel, te lang en teveel gaat doen omdat je vind dat t zo goed gaat. En waar ligt dan de grens?
Wat is er te vroeg aan 2,5 jaar? Laat een paard eerst even lekker paard kunnen zijn.

Kan me hierin vinden.
TS: Ik snap dat het een kleintje is, maar dan nog zou ik er niet bij gaan zitten als je voetjes optilt.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:11

Basisdingen kun je 'm leren. Voetjes geven, meelopen, poetsen en vaststaan. Vanaf twee jaar wat mee wandelen af en toe, aan 'enge' dingen laten wennen zoals bijv. zeil enz. en de rest lekker doen vanaf 3-4 jaar.
Mijn ondertussen 4 jarige appaloosaatje heb ik vanaf dat hij een half jaar oud is. Maar 1 keer in de week even mee geknuffeld en basisdingetjes gedaan. Ook hij is nu heel makkelijk in omgang en leert snel en wil graag werken, nog steeds maar 1-2 keer in de week overigens.
Zo te zien op het filmpje heb je er al veel meer mee gedaan, laat zo'n jong ding lekker met rust en beperk je tot knuffelen.
Jij hoefde als peuter toch ook niet alvast te schrijven en rekenen, dat kwam toch ook pas later en dat heeft een reden. Voor veulens geldt dezelfde reden.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:40

wat een scheet van een veulen! :+:
maar ik vind het echt veel te jong! het is nog een baby , kroel lekker met hem, beetje borstelen voetje geven , allemaal dat soort dingen , echt basis.
kan me best voorstellen dat je denkt dat dit goed is om te beginnen, maar meid, hoe graag je het ook wilt het is nog te vroeg, wacht lekker tot ie een jaar of 2,5 is dat is echt vroeg genoeg!
Hij moet eert leren hoe je paardje moet zijn en dat is al een moeilijke school!! -:)
Meid als je met je paardje lang plezier wilt hebben een niet wilt dat ie later problemen krijgt met zijn gedrag moet je dit echt even laten rusten, hij heeft nog zeker 30 jaar voor de boeg! :j
Dus mijn advies is !!
Lekker even baby laten en daar van genieten, pak hem zijn baby jaren niet af!! ^)
Ik hoop dat je mijn mening op prijs stelt en er wat aan hebt! ;)
groetjes en fijne dagen! (:)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:01

Ik zou er niet zo op m'n knieën bij gaan zitten. Als er ineens ergens iets pang zegt, of ze is heel geconcentreerd met jou bezig en er vliegt een vogel weg, of ze ziet ineens een woezel, en ze springt naar voren, of ze steigerd een keer dan heb jij een paar voorvoetjes in je gezicht.

Ook denk ik dat je erg veel gedaan hebt. Stick&string, voetjes geven, over de pilonnen heen, slalommen, tussen de pilonnen, achteruit lopen, aan de hand meedraven. Dat is materiaal voor een maand! En ik snap dat het verleidelijk is om door de gaan als het goed gaat, maar juist als het goed gaat moet je zeggen 'braaf, als beloning mag je nu het land op' en over 3 dagen doe je het nog eens.

Het is niet voor niets dat de meeste mensen hun paard tot ze 3 zijn het land in mikken!

Over het springen met je haf: in de landing trekt ze je ongeveer omver doordat het touw zo kort is. Dat is naar voor jou, maar nog veel naarder voor je paard, die voor de goede sprong 'beloond' wordt met een flinke ruk op d'r neus aan een touwhalster. Dit soort dingen kun je wel doen, maar loop dan mee, of neem een (veel) langer touw.

JustLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:34

Het beestje is veeelste jong!!! Waarschijnlijk net bij mama weg en nu moet hij al aan het werk( want in feite doe je dat). die basis dingen als voetjes geven, meelopen aan halster, vast staan is oke. maar de rest :n Zet hem lekker op de wei met leeftijdgenootjes. Hij heeft straks nog tijd zat om dit te leren!! Dat springen met je haf vind ik er ook niet zo lekker uitzien..hij heeft nauwelijks ruimte om neer te komen, want dan belemmer jij hem met aan het touw te trekken! laat hem dan los springen of een langer touw!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:40

Jeetje, dit is toch veel te veel voor zo´n jonkie.
De basis oké, maar dit gaat in mijn ogen veel verder.
Te ver zelfs.....

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:45

ik denk dat je inderdaad ook iets rustiger aan moet gaan doen. Er is absoluut niets mis mee, zoals hierboven al meerdere malen gezegd wordt om je veulen rustig aan te leren wijken voor druk, leren meelopen, voetjes geven, stilstaan. Maar het aller aller belangrijkste voor een veulen is om te leren van andere paarden in een kudde!!! Liefst een kudde met paarden van verschillende leeftijden. Ik weet dat wij in NL meestal een merrie met veulen afzonderen en dan de veulens al ze afgespeend zijn met zn allen in een groep gooien, maar dan weten ze nog steeds niet goed wat ze nou moeten doen, omdat ze allemaal nog in een leerfase zitten. Beste voor je veulen is dus lekker paard zijn, in een kudden en daar leert hij ook wijken voor druk e.d.
Maar ik vind ook dat je best af en toe rustig met hem aan de slag kan, maar hou het makkelijk en basic!!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:32

Je ziet aan het veulen ook duidelijk dat het gespannen is in het begin en absoluut niet snapt wat jij nu eigenlijk wil van hem. Ik vind dat je zacht met hem omgaat maar echt véél te jong té veel wil gaan doen.
Let ook goed op zijn lichaamstaal, hij doet super zijn best maar heel vaak snapt hij je gewoon niet. Dat is niet goed voor zijn zelfvertrouwen.
En die voetjes, echt niet zo hoog optillen, dat is gewoon niet slim :)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:00

Wat een poepie!!! Ik ben vast de enige, maar ik hobbel dus niet mee met de rest. Ik vind best dat je hier al mee bezig kan zijn, máár ik zou wel meer doseren. Je vraagt nu verschillende oefeningen op korte termijn, ik zou dat beperken tot één of twee per keer.

Ik vraag me wel altijd af waarom mensen denken dat een jong paard die een paar minuten oefeningen moet doen, geen paardwaardig bestaan zou hebben met andere paarden? Ik kocht mijn haf toen ze 8 maanden was, ze heeft altijd in kudde gestaan, maar kwam toch ook écht élke dag in de hand hoor. Nu heb ik er weer ééntje van 6 maanden bij. Staat in een ruime loopstal met vriendjes, paddock, weidegang als het weer het toelaat. Maar ook hij komt elke dag even in de hand. En ook hij moet de basis al leren. Stapsgewijs.

Ik ben er juist voorstander van om zo vroeg mogelijk met simpele zaken te beginnen, heb je alleen maar profijt mee later. Mijn haflinger is nu 2 jaar en 8 maanden en straks is inrijden een logisch gevolg van alle voorgaande geleerde dingen. Ik moet er niet aan denken dat ik haar twee jaar op het land had gegooid en nu overal mee zou moeten beginnen. Dat zou pas veel informatie zijn op korte tijd... Niet mijn ding. :n

Maar zoals ik al zei: ik zou wel meer doseren. En ik zou eerst werken aan het meelopen. Ik vind niet dat hij van harte achter je aan gaat, en dat kan je i.m.o. niet gelijk verwachten. Dus ik zou me daar nu eerst op focussen, en dan kan je dat uitbreiden naar over die pionnetjes (waar ik overigens geen pony over zie springen, hij hobbelt er overheen...), een andere keer slalommen...

Om nog even wat over je haf te zeggen: geef hem iets meer ruimte, ik geloof dat je met een leadrope werkt? Erg fijn spul, maar voor een dergelijke oefening zou ik liever een iets langer touw (longeerlijn) prefereren.

Ik vind de rust waarmee je werkt overigens wel knap hoor! Keep on the good work. :)

Caroline90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:25

Allereerst, wat een schattig veulentje heb je!

Verder:
Aan je houding in het filmpje is aan je af te zien dat je dit graag wilt doen met je veulentje. Misschien wel iets té graag.
Naar mijn mening zou je als je een oefening doet nóg rustiger moeten zijn en rustiger moeten bewegen.
Dit is goed te zien bij de eerste oefening. Het arme beestje schrikt van jouw plotse beweging in plaats van het touwtje/stick.

Verder is het prima dat jij graag je veulentje het een en ander wilt leren. Maar ga hier niet te ver in.
Aanraken, aaien, halster om en af, hoefjes optillen en neerzetten, vast staan, poetsen etcetera is natuurlijk alleen maar handig als ze dit kan, als bijvoorbeeld de hoefsmid langskomt of de DA. netjes achter je aan wandelen en even los stil blijven staan is ook prima.
Maar doe maar 1 oefening per dag, en als ze het in een keer braaf doet, beloon haar dan goed en zet haar daarna weer lekker in de wei of op stal.

Heb geduld, jouw paardje kan niet zo snel leren als jij nu zou willen. Daar is het nog veel te jong voor!
Springen zou ik sowieso voorlopig nog niet doen, voor haar is dit sprongetje al enorm! dus wacht daarmee tot ze 2,5 a 3 is!
Verder let op dat je haar niet meetrekt, en check nogmaals of het halstertje goed zit.

Over het springen met je haflinger ben ik het eens met Vjestagirl:

Vjestagirl schreef:
in de landing trekt ze je ongeveer omver doordat het touw zo kort is. Dat is naar voor jou, maar nog veel naarder voor je paard, die voor de goede sprong 'beloond' wordt met een flinke ruk op d'r neus aan een touwhalster. Dit soort dingen kun je wel doen, maar loop dan mee, of neem een (veel) langer touw.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 08:58

@vie, bedankt voor je antwoord, ik kan het goed met je mening vinden! Ook mijn haf heb ik vanaf dat ze 5 maanden oud was en dagelijks ging ik haar aaien/begroeten en 1 keer per week nam ik haar mee naar de bak of de weg om iets te gaan doen, wel kort natuurlijk. Maar daar heb ik ongelofelijk veel profijt van gehad en nog steeds.
Ik vind ook dat je een 3 jarig paard niet ineens uit de wei kunt plukken en er een zadel op kunt leggen, dat is pas teveel informatie in 1 keer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 09:01

mijn mening.............. bizar!!

een veulen, ongelovelijk !!

TS is vast tegen vroeg inrijden en op stal houden........ sorrie, vind het echt te fout voor woorden

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 10:06

KiWiKo schreef:
TS is vast tegen vroeg inrijden en op stal houden........ sorrie, vind het echt te fout voor woorden

helemaal mee eens :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:11

Jammer dat je ook nog trots bent op wat je doet haf_sjakie.....
Dat maakt het misschien nog wel triester...vooral voor je beestje.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 10:14

Silence schreef:
Jammer dat je ook nog trots bent op wat je doet haf_sjakie.....
Dat maakt het misschien nog wel triester...vooral voor je beestje.

ik voel me ook echt bijna een dierenbeul, ik zou de dierenbescherming bijna bellen :D

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:22

ik zou het veulen lekker in een wei zetten met leeftijd genoten. Wandelen en voetje geven prima maar al een beetje springen? Ik weet niet of je het niet ziet maar je veulen heeft de heletijd zijn oren niet naar voren!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:23

Dat hoor je mij niet zeggen. Vind het alleen triest dat je nog trots bent op je actie ook.
Je wilt enkel horen hoe goed je bezig bent.......
Wat dat doet voor het paardje lijkt je totaal niks uit te maken aangezien je totaal niet ingaat op tips die mensen je geven.
Als jij maar te horen krijgt hoe goed je wel niet bezig bent.

Zoals iemand eerder al zei, als je geen commentaar wilt moet je geen topics plaatsen.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:26

ik heb net even in je profiel gekeken, jeetje meid super leuk!
echt een super poon volgens mij! je hebt al veel bereikt met je parelli , en ach meid als jij denkt er goed aan te doen met je veulie is het toch goed? alleen kan je natuurlijk op bokt meningen verwachten!
en ze bedoelen het niet rot , iedereen heeft hier hart voor paardjes!
succes met je poontjes!!
groetjes van bren!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:27

Opzich is er niks met de basisopvoeding. Dat vind ik juist erg belangrijk en daar heb je later ook veel plezier van. Ik zou het alleen zoals de rest al zegt meer doseren. Je jonkie krijgt nu wel erg veel te verwerken. Dus lekker door gaan met de opvoeding, maar niet zoveel in een sessie stoppen. Stop gewoon als het goed gaat, dat is meteen een beloning voor je shet.

Ik zou er ook niet voor gaan zitten. Jonge dieren kunnen nog weleens een rare sprong maken en dan kun je niet weg. Met het voetje optillen doe je dat langs het andere been, onder de buik door. Als hij dan gaat maaien met mijn been lijkt me dat niet prettig voor je armen :)

Over de haf is ook alles wel gezegd denk ik. In het vervolg zou ik hem iets langer na de sprong door laten lopen en meegeven. Nu trek je hem om.

Maar je hebt erg leuke pony's en volgens mij ben je leuk met ze bezig :)

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:38

Blijkbaar sta je niet open van commentaar, doe wat met je commentaar en doe niet of je het zelf beter weet. :roll: