Calisto (2 jarig paardje )longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: Calisto (2 jarig paardje )longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:27

Dit is inderdaad vragen om problemen.
Een 2 jarige zit midden in een groeispurt.
Een 2 jarige aan het werk zetten komt de groei dus niet ten goede.
Daarnaast is het erg belastend voor de benen!

Als je met 3 begint ben je al vroeg zat.

Dit is erg onverandwoord!

VlovesF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 09:33

hoihoi ik heb niet al het commentaar gelezen maar snap niet vanwaar al dat commentaar ik bedoel ik heb wel meerdere paarden gehad dan 1 het worden geen recreatie paarden dus het is wel belangrijk dat ze met 2 al gelongeerd worden met 3 erop en met 4 op wedstrijden
dus als ik met 3 jaar pas ga longeren gaat het niet
en we maken grote rondjes door de helft van de bak.. dus het is niet schadelijk voor hem
het melopen zoals ik al zei is geadviseerd door een geleerd iemand!
ja we hebben wel een longeerring maar omdat er dan pas ECHT korte bochten gemaakt worden dan word het wel schadelijk
owja en zo hoorde ik ook iets over vrijspringen sorry maar als je eerst gaat zeggen dat longeren op 2 jarige leeftijd schadelijk is wat dacht je van vrijspringen :S
en de springfoto van de jaarling hengst is niet bij mij gemaakt! als je goed leest staat dat er ook bij
dat dit bij de africhtingstal is gemaakt waar ik het paardje gekocht heb
en zeker krijgen mijn paarden genoeg vrije tijd ze staan zo'n 12 uur per dag op de weiden worden op en top verzorgt bijna elke dag gepoetst aangepast voedsel enz enz.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:35

Hoevaak moet jij je paard dan wel niet gelongeerd hebben voordat je er op gaat zitten?
Als je dat 10 keer hebt gedaan van de lente als hij 3 is, dan kun je al gaan rijden.
En dan ben je nog vroeg genoeg.

Uit jou antwoord haal ik dus dat je niet van plan bent maar eens een keertje rond te slingeren, maar echt fanatiek te longeren.
En dat is gewoon mega slecht.

VlovesF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 09:38

10 x longeren is echt niet genoeg , je paard moet de commandos kennen enz. enz. ja misschien 10x met het zadel op longeren ja

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:39

Ik vind het de grootste onzin om een twee jarig paard te gaan longeren. Kom op, laat dat dier lekker in het land en groeien. Daar heb je op de lange duur meer aan.

En een paard kun je heel goed op 3 jarige leeftijd longeren. Met een paar keer, snappen ze vaak heel goed de bedoeling. De reden dus, dat je met 3 jaar pas gaat longeren niet gaat, ben ik helemaal niet mee eens.

Verder ben ik het helemaal eens met Bregh (het verhaal over de groeischijven etc.). Wat vind je hiervan?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:43

VlovesF schreef:

Ahum, ik heb de mijne pas met 3 1/2 uit de wei gehaald en ben er in de winter mee gaan spelen, voetje geven, poetsen, wandelen en verder niks bijzonders mee gedaan. In het voorjaar toen ze 4 werd, ben ik pas met longeren begonnen en in april (toen was ze officieel 4) ben ik er pas opgestapt. Mijn paard gebruik ik nu voor recreatie, maar omdat ik haar de tijd gun, en hoop dat ze minimaal 20 jaar oud wordt, ga ik dit jaar in september voor het eerst een onderling wedstrijdje rijden. Misschien volgend jaar de echte wedstrijden in, dan is ze 6, en dat vind ik dan weer een mooie leeftijd om echt wat te doen.
Ieder zijn eigen idee over zijn paard, maar mijne mag bij mij oud worden en hoeft niet als 10 jarige versleten in de wei te staan.
Laatst bijgewerkt door haan op 08-08-09 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:43

longeren is een hele zware belasting voor spieren ,pezen en gewrichten....zelfs is longeren soms niet eens goed voor grote slappe paarden...ook niet als ze uitgegroeit zijn.
laat hem gewoon rechte stukken vooruit lopen,aan de hand.....ik snap hier gewoon niets van...het zal wel aan mij liggen.

als je zo haastig bent had dan gewoon een volwassen paard gekocht?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:45

VlovesF schreef:
10 x longeren is echt niet genoeg , je paard moet de commandos kennen enz. enz. ja misschien 10x met het zadel op longeren ja

Als ze een beetje weten wat de bedoeling is, kun je ze al zadelmak maken.
Iemand die "geleerd" is kan na 10x longeren meestal écht wel een poging wagen. Iig om te hangen oid.
De basiscommando's heb je er snel genoeg in, de échte commando's voor het longeren komen later wel.
Ik zie in jouw antwoorden geen rechtvaardiging om nu al te beginnen. Als je dat zadelmak maken gaat uitsmeren over 1 heel jaar, dan krijg je alleen maar een lastig paard, die een flinke dreun op zn gewrichten/pezen etc oploopt...

vorame

VlovesF schreef:

nee hoor.
10 keer in totaal.

De eerste keer kent hij al longeren (ja bij jullie niet, maar dat is jullie probleem)
De 2e keer vind hij het al de normaalste zaak.
Reageert ook al gewoon op je lichaamstaal (dat hoeft een paard niet te leren)
en merk je dat ze al commando's koppelen.
3e keer singeltje op.
Ook daar doet een paard zelden moeilijk op.
4e keer nog eens met singel.
6e keer met zadel zonder beugels.
7e keer met beugels.
En dan heb je nog een paar keer.
Dan ga je na die 10 keer eens hangen.
En dan kun je zitten.
dan ben je nog geen maand verder.

Gewoon zelf niet te moeilijk doen.

Dan heb je nog een jaar lang om hem te rijden en B klaar te krijgen.
Als jij een handige ruiter bent heb je hem dat binnen een half jaar geleerd en vaak zelfs al na een maand of 3 dat een paard een B proef winstwaardig kan lopen.
Maar dan moet je zelf wel wat handigheid hebben.
Dat lange geklooi geeft meestal aan dat de ruiter niet handig is en de ervaring mist.

dan kun je hem beter weg brengen naar een goede stal als hij 3 is.
dan hoeft hij nu niet te lopen en zitten alle gangen er na een maandje netjes op.
Laatst bijgewerkt door vorame op 08-08-09 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Op 4 jarige leeftijd al wedstrijden? Gaat wel snel voor zo'n beestje dan: 2 longeren, 3 erop en met 4 wedstrijden...zodra je hem uitbrengt loopt ie dan een B proef of rij je dan ook al L oefeningen.

Het is jou paard dus je moet het helemaal zelf weten maar als je zo vroeg al met alles begint dan heb je een kans dat hij het niet zolang uithoudt in de sport.

Maar ik wens je succes en hoop dat het goedkomt.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:46

Haha sorry maar wat een onzin!
op 2jarige leeftijd longeren, op 3jarige leeftijd berijden en op 4jarige leeftijd wedstrijden
Daaraan zie je maar hoe kortzichtig jij denkt
Als je op 3jarige leeftijd begint met longeren (wat nog vroeg is) is je paard ook wat rijper, en gaat hij het dus sneller doorhebben.
En je gaat me niet wijsmaken dat je je paard een jaar lang gaat longeren

Normaal voel je wel aan als je paard klaar is om bereden te worden en wanneer jullie 2 klaar zijn voor wedstrijden te rijden
daar kan je geen leeftijd op plakken
dat is iets wat je voelt als je je paard goed kent en begrijpt
én verstand van paarden hebt
Laatst bijgewerkt door Miss_Maya op 08-08-09 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:46

VlovesF schreef:
hoihoi ik heb niet al het commentaar gelezen maar snap niet vanwaar al dat commentaar ik bedoel ik heb wel meerdere paarden gehad dan 1 het worden geen recreatie paarden dus het is wel belangrijk dat ze met 2 al gelongeerd worden met 3 erop en met 4 op wedstrijden
en we maken grote rondjes door de helft van de bak.. dus het is niet schadelijk voor hem
ja we hebben wel een longeerring maar omdat er dan pas ECHT korte bochten gemaakt worden dan word het wel schadelijk
owja en zo hoorde ik ook iets over vrijspringen sorry maar als je eerst gaat zeggen dat longeren op 2 jarige leeftijd schadelijk is wat dacht je van vrijspringen :S
en de springfoto van de jaarling hengst is niet bij mij gemaakt! als je goed leest staat dat er ook bij
en zeker krijgen mijn paarden genoeg vrije tijd ze staan zo'n 12 uur per dag op de weiden worden op en top verzorgt bijna elke dag gepoetst aangepast voedsel enz enz.

Um.. het spijt me maar je doet net alsof je geen andere keus hebt dan m op zn 2e al te longeren (???)
En wie zegt dat het niet schadelijk is voor hem? Een 2-jarig paard is nog volop in de groei. Zowel zijn botten als zijn spieren zijn nog lang niet volgroeid.
Het is sowieso schadelijk voor een 2-jarige om die al te longeren, ongeacht op welke manier.
Het valt mij zo erg op dat zoveel wedstrijdruiters zo verschrikkelijk egoïstisch zijn. ( Ik heb het over zn algemeenheid. Ik weet dat er ook wedstrijdruiters zijn die correct met hun paard omgaan )
Paard moet op te jonge leeftijd al volop in de sport lopen. En waarom? Omdat dat zo goed zou zijn voor het paard?
Dacht het niet ;)
Maar goed, ik verwacht dat dit dus ook weer een lang topic gaat worden, maar ik heb mn zegje gedaan.
Hoop dat je er iets mee doet.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:49

TS is 14 jaar, ik mag toch hopen dat er iemand in haar (of eigenlijk van haar paarden) buurt is die er wel verstand van heeft.
Dit is amateuristisch gepruts.

Iemand met kennis en ervaring, heeft een paard zo zadelmak, die gaat echt niet een paard op tweejarige leeftijd longeren.

Ik maak hier dus uit op, dat TS, niet de kennis en ervaring heeft om een paard op te leiden. (punt)
Laatst bijgewerkt door Morris op 08-08-09 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:49

goh....wat ben ik dan een muts...met mijn paard ben ik toen hij 3.5 was pas begonnen met longeren...heel kort 5 min.,zonder bijzet....en dat om de dag.....na een week of 6 er pas op...ook weer vijf minuten.....ach ja...ik ben een watje...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:50

VlovesF schreef:

En met 6 jaar naar de slager?
Het is te vroeg om een 2-jarige te longeren en dan ook nog met bijzet. Op deze leeftijd zijn ze nog volop in de groei en met longeren worden ze verkeerd belast. Een keertje aan een halster longeren voor een paar minuten om hem vast te laten wennen, dat zou kunnen al zou ik het zelf nooit doen. Laat dit beest nog even paard zijn tot zijn 3e, dan is hij ook sterker en iets meer uitgegroeid.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:51

geerke schreef:
goh....wat ben ik dan een muts...met mijn paard ben ik toen hij 3.5 was pas begonnen met longeren...heel kort 5 min.,zonder bijzet....en dat om de dag.....na een week of 6 er pas op...ook weer vijf minuten.....ach ja...ik ben een watje...

6 weken opbouwen is een keuze. (persoonlijk doe ik dat ook, maar het hoeft niet)
Niets ergs aan.
Maar een jaar lang intensief longeren bij een 2 jarige?
Dan heb je het over wat anders.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:53

Morris schreef:
TS is 14 jaar, ik mag toch hopen dat er iemand in haar (of eigenlijk van haar paarden) buurt is die er wel verstand van heeft.
Dit is amateuristisch gepruts.

Iemand met kennis en ervaring, heeft een paard zo zadelmak, die gaat echt niet een paard op tweejarige leeftijd longeren.

Ik maak hier dus uit op, dat TS, niet de kennis en ervaring heeft om een paard op te leiden. (punt)

En moeder ook niet.
Dan hoef je namelijk geen advies te vragen om hoe je een paard moet longeren.
Dat weet je dan wel.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:55

Ik ben bang dat ik ook mee moet gaan met al het commentaal dat je krijgt. Met twee jaar is het simpelweg nog een baby. Zeker als je je bedenkt dat ze met 3 jaar nog niet uitgegroeid zijn..... Ik ben bang dat je heel binnekort een keer de deksel op je 14 jarige neusje krijgt... Het maakt niet uit je leert door fouten te maken... alleen vind ik het letterlijk over de rug en lijf van je paard een kwalijke zaak... Lees je in laat je informeren en gun deze baby nog even zijn jeugd....

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:55

Wat voor muts ben ik dan wel niet Geerke? :+
Ik heb vanaf begin februari ongeveer alleen maar eens per week grondwerk gedaan met mijn dier.
Denk nu in totaal een keer of 8 gelongeerd (Lees: hooguit kwartiertje per keer, zonder bijzet, alleen met touwhalster en ruime voltes maken) Ging mij meer om het leren luisteren, dan om de beweging. Heeft nu 5x het zadel op gehad en alleen maar gestapt aan de hand met haar. Ze verzet geen pas als ik een poging doe om in t zadel te klimmen. Verder zijn we veel bezig aan de lange lijnen.
Volgende week voor t eerst echt op dr zitten, paar passen stappen en t verdere rijden pakken we pas volgend voorjaar weer op.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:57

VlovesF schreef:

Wie heeft jou die onzin verteld. Ik beleer mijn paarden ook pas met 3 jaar. En dat gaat dan ook zeer vlot. En daarvoor laat ik ze lekker in de wei. Lekker jong zijn. En die van mij start ik ook met 4 jaar. Nog nooit een probleem meegehad.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:00

Je maakt het zo wel een heel lange poos van inrijden. Met alle kans dat het paard alleen maar lastiger wordt. Immer eenzijdige training zorgt voor verveling. En dan gaan paarden (overigens andere dieren en zelfs mensen :D ) alleen maar lastiger worden.
Veel beter is inderdaad om met 3 (wel vroeg) of 3,5 een paar keer te longeren. Commando's leren ze met een paar keer echt wel. En dan doorrijden. Qua tijdsplanning zit je dan volgens mij nog beter, dan dat je nu van plan bent.
Hoogstwaarschijnlijk heeft dit paard met 2,5 er schoon genoeg van. En gaat daardoor etteren. Daarop volgt nog eens flink wat gekloot met inrijden. Dat moet nog gecorrigeerd worden wat een paar maanden kost. En zo start je nog later wedstrijden.
Nogmaals., waarom aan de binnenkant een bijzet om zo uitzwaaien naar de buitenkant te voorkomen. Hierdoor valt het paard toch alleen maar meer over de buitenschouder weg?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:06

LiVetime schreef:
Wat voor muts ben ik dan wel niet Geerke? :+
Ik heb vanaf begin februari ongeveer alleen maar eens per week grondwerk gedaan met mijn dier.
Denk nu in totaal een keer of 8 gelongeerd (Lees: hooguit kwartiertje per keer, zonder bijzet, alleen met touwhalster en ruime voltes maken) Ging mij meer om het leren luisteren, dan om de beweging. Heeft nu 5x het zadel op gehad en alleen maar gestapt aan de hand met haar. Ze verzet geen pas als ik een poging doe om in t zadel te klimmen. Verder zijn we veel bezig aan de lange lijnen.
Volgende week voor t eerst echt op dr zitten, paar passen stappen en t verdere rijden pakken we pas volgend voorjaar weer op.

godzijdank....meer mutsen....maar die mutsen doen heeeel lang met hun paarden...die van mij is nu 16 heeft zelfs nog nooit kreupel gelopen.....ook geluk natuurlijk
(de pech-gevallen uitgesloten natuurlijk!!!want glijers maken op het land kan ook nog...daar kan de eigenar niet veel aan doen)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:07

VlovesF schreef:

Afijn, weten we meteen hoe de sportpaarden zo snel naar de knoppen zijn :z ... En die geleerde iemand heeft zeker internationaal blablabla gereden... zegt heeeeeeelemaal niets!! Een paard is een paard, dat plaatje met de groeischijven heb je zeker ook overgeslagen? Daarop staat namelijk dat de RUG van het paard pas met een jaar of 5 (!!!!) geschikt is om op te gaan zitten. Als jij een goed sportpaard wil hebben dan in balans is en dat geestelijk en lichamelijk in staat is om alles te doen wat je van hem vraagt dan wacht je gewoon. En longeren op deze leeftijd IS schadelijk!! Korte bochten of niet, kijk eens wat je de pezen en banden aandoet van dat dier. Het is in elk geval goede anti reclame dit topic voor jullie handelsstal, ik zou daar dus al never nooit niet een paard kopen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:08

Ik heb al geTeMd want we vallen hier alleen maar in herhaling, begrijpelijk maar de TS snapt nu wel hoe Bokt erover denkt.

Iemand nog met tips die we nog niet gehoord hebben misschien? Ikzelf niet want ik heb er verder weinig verstand van. ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:10

criollolover schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EYGD7V6L.jpg

volgens mij zie ik hier een bit

volgens mij heeft iedereen geleerd dat een bit aan het hoofdstel zit en niet aan een halster,
laat ze lekker!
iedereen zorgt weer anders voor hun paard/pony ;)