Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
VlovesF schreef:dus als ik met 3 jaar pas ga longeren gaat het niet
VlovesF schreef:10 x longeren is echt niet genoeg , je paard moet de commandos kennen enz. enz. ja misschien 10x met het zadel op longeren ja
VlovesF schreef:10 x longeren is echt niet genoeg , je paard moet de commandos kennen enz. enz. ja misschien 10x met het zadel op longeren ja
VlovesF schreef:hoihoi ik heb niet al het commentaar gelezen maar snap niet vanwaar al dat commentaar ik bedoel ik heb wel meerdere paarden gehad dan 1 het worden geen recreatie paarden dus het is wel belangrijk dat ze met 2 al gelongeerd worden met 3 erop en met 4 op wedstrijden
dus als ik met 3 jaar pas ga longeren gaat het nieten we maken grote rondjes door de helft van de bak.. dus het is niet schadelijk voor hem
het melopen zoals ik al zei is geadviseerd door een geleerd iemand!
ja we hebben wel een longeerring maar omdat er dan pas ECHT korte bochten gemaakt worden dan word het wel schadelijk
owja en zo hoorde ik ook iets over vrijspringen sorry maar als je eerst gaat zeggen dat longeren op 2 jarige leeftijd schadelijk is wat dacht je van vrijspringen :S
en de springfoto van de jaarling hengst is niet bij mij gemaakt! als je goed leest staat dat er ook bij
dat dit bij de africhtingstal is gemaakt waar ik het paardje gekocht heb
en zeker krijgen mijn paarden genoeg vrije tijd ze staan zo'n 12 uur per dag op de weiden worden op en top verzorgt bijna elke dag gepoetst aangepast voedsel enz enz.

VlovesF schreef:hoihoi ik heb niet al het commentaar gelezen maar snap niet vanwaar al dat commentaar ik bedoel ik heb wel meerdere paarden gehad dan 1 het worden geen recreatie paarden dus het is wel belangrijk dat ze met 2 al gelongeerd worden met 3 erop en met 4 op wedstrijden
dus als ik met 3 jaar pas ga longeren gaat het nieten we maken grote rondjes door de helft van de bak.. dus het is niet schadelijk voor hem
ja we hebben wel een longeerring maar omdat er dan pas ECHT korte bochten gemaakt worden dan word het wel schadelijk
owja en zo hoorde ik ook iets over vrijspringen sorry maar als je eerst gaat zeggen dat longeren op 2 jarige leeftijd schadelijk is wat dacht je van vrijspringen :S
en de springfoto van de jaarling hengst is niet bij mij gemaakt! als je goed leest staat dat er ook bij
en zeker krijgen mijn paarden genoeg vrije tijd ze staan zo'n 12 uur per dag op de weiden worden op en top verzorgt bijna elke dag gepoetst aangepast voedsel enz enz.
geerke schreef:goh....wat ben ik dan een muts...met mijn paard ben ik toen hij 3.5 was pas begonnen met longeren...heel kort 5 min.,zonder bijzet....en dat om de dag.....na een week of 6 er pas op...ook weer vijf minuten.....ach ja...ik ben een watje...
Morris schreef:TS is 14 jaar, ik mag toch hopen dat er iemand in haar (of eigenlijk van haar paarden) buurt is die er wel verstand van heeft.
Dit is amateuristisch gepruts.
Iemand met kennis en ervaring, heeft een paard zo zadelmak, die gaat echt niet een paard op tweejarige leeftijd longeren.
Ik maak hier dus uit op, dat TS, niet de kennis en ervaring heeft om een paard op te leiden. (punt)

dus als ik met 3 jaar pas ga longeren gaat het niet
en we maken grote rondjes door de helft van de bak.. dus het is niet schadelijk voor hem
) alleen maar lastiger worden.LiVetime schreef:Wat voor muts ben ik dan wel niet Geerke?![]()
Ik heb vanaf begin februari ongeveer alleen maar eens per week grondwerk gedaan met mijn dier.
Denk nu in totaal een keer of 8 gelongeerd (Lees: hooguit kwartiertje per keer, zonder bijzet, alleen met touwhalster en ruime voltes maken) Ging mij meer om het leren luisteren, dan om de beweging. Heeft nu 5x het zadel op gehad en alleen maar gestapt aan de hand met haar. Ze verzet geen pas als ik een poging doe om in t zadel te klimmen. Verder zijn we veel bezig aan de lange lijnen.
Volgende week voor t eerst echt op dr zitten, paar passen stappen en t verdere rijden pakken we pas volgend voorjaar weer op.

dus als ik met 3 jaar pas ga longeren gaat het niet
en we maken grote rondjes door de helft van de bak.. dus het is niet schadelijk voor hem
... En die geleerde iemand heeft zeker internationaal blablabla gereden... zegt heeeeeeelemaal niets!! Een paard is een paard, dat plaatje met de groeischijven heb je zeker ook overgeslagen? Daarop staat namelijk dat de RUG van het paard pas met een jaar of 5 (!!!!) geschikt is om op te gaan zitten. Als jij een goed sportpaard wil hebben dan in balans is en dat geestelijk en lichamelijk in staat is om alles te doen wat je van hem vraagt dan wacht je gewoon. En longeren op deze leeftijd IS schadelijk!! Korte bochten of niet, kijk eens wat je de pezen en banden aandoet van dat dier. Het is in elk geval goede anti reclame dit topic voor jullie handelsstal, ik zou daar dus al never nooit niet een paard kopen.