Stanley @ Longeerwork (voor het eerst met mij)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:42

En.. heb je er ook al op gezeten? :n

Meid, waar ben je mee bezig. laat dat dier nog lekker paard zijn, het is nog echt een baby.. niet mee lopen prutsen, lekker op het land en nog even gedult totdat ie 3 is, dan kun je lekker beginnen met longeren en 3,5 beetje een beginnetje maken met beleren! :)

Succes, en mooi paardje, was dat 1malig of verzorg je hem ook? :)
Laatst bijgewerkt door Vithou op 26-07-09 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:44

muispluis schreef:
het is wel goed dat je al begint met longeren. alleen het is belangrijk dat je hem wat meer ruimte geeft, om te ontspannen. loop dus stukjes mee zodat hij op eigen benen leert lopen. je ziet dus heel duidelijk dat het paard enorm veel spanning in zijn lijf heeft. ik zou dus longeren zonder bijzet en vooral voorwaarts laten houden, zeker als hij protesteert. en de tijd nemen is ook heel belangrijk.
doe rustig aan, ik vind het een heel leuk paardje ;)

Het is helemaal niet goed. Waarom denk jij dat het goed is?

Longeren is ongelovelijk zwaar voor paarden. Een 2jarige is nog lang niet volgroeid. Beenproblemen, rugproblemen etc kunnen zich allemaal vormen door zo vroeg al te longeren. Een scheef paard longeren is al helemaal geen porum. Daarnaast is een 2jarige een baby die er naast fysiek ook mentaal niet klaar voor is.

Bij mij gaat een paard niet voor die 4 is aan de longe.

Bubsj

Re: Stanley @ Longeerwork (voor het eerst met mij)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:45

Overigens maak ik me vooral zorgen om de eigenaar.

Dat die er al mee bezig is + het ook nog eens de mist in gaat zijn beiden een teken dat die nog niet klaar is voor een jong paard.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:49

Mensen, ze vraagt om tips voor de toekomst. Ze heeft nu ook wel begrepen dat ze er te vroeg mee bezig is. Dat hoeft niet iedereen haar in te wrijven. :n Lees het topic door voor je gaat reageren en als je in herhaling wil vallen, reageer dan gewoon niet. ;)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:50

Mijn tips zijn dus stoppen, en misschien als ze ouders is dat ze het dan wel doet, rechtsom.. het is gewoon nog een babytje die er geen bal van snapt.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:51

Wat je ook kan doen (als dat mag en kan tenminste) is de helft van de bak afzetten met lijnen, dan krijg je ook een kleiner oppervlak en kan je hem makkelijker een kant op 'sturen' zeg maar terwijl je hem verder helemaal los kan laten, gewoon lekker op zijn eigen benen rond laten lopen zonder longeerlijn of wat dan ook. Als hij dan van rechtsom naar linksom wil gaan kan je dan makkelijker corrigeren.
Verder sluit ik me bij de rest aan, doe lekker rustig met hem, het is een erg mooi paardje en het zou toch zonde zijn als hij te snel overbelast is.
Is het trouwens misschien een optie om de eigenaar hier iets van te zeggen, dat je het zelf ook te vroeg vindt voor een paard om nu al te longeren?

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:01

Bubsj schreef:
muispluis schreef:
het is wel goed dat je al begint met longeren. alleen het is belangrijk dat je hem wat meer ruimte geeft, om te ontspannen. loop dus stukjes mee zodat hij op eigen benen leert lopen. je ziet dus heel duidelijk dat het paard enorm veel spanning in zijn lijf heeft. ik zou dus longeren zonder bijzet en vooral voorwaarts laten houden, zeker als hij protesteert. en de tijd nemen is ook heel belangrijk.
doe rustig aan, ik vind het een heel leuk paardje ;)

Het is helemaal niet goed. Waarom denk jij dat het goed is?

Longeren is ongelovelijk zwaar voor paarden. Een 2jarige is nog lang niet volgroeid. Beenproblemen, rugproblemen etc kunnen zich allemaal vormen door zo vroeg al te longeren. Een scheef paard longeren is al helemaal geen porum. Daarnaast is een 2jarige een baby die er naast fysiek ook mentaal niet klaar voor is.

Bij mij gaat een paard niet voor die 4 is aan de longe.

waarom denk jij dat het niet goed is? denk je nu echt dat een vierjarige al helemaal volgroeid is, dat je die van de wei kan plukken en daarmee ineens kan longeren? :x goed hoor jaja. je krijgt er geen rugproblemen en beenproblemen mee nee, want een vierjarige is helemaal uitgegroeid. hell no!!! een vierjarige kun je net zo hard verpesten als een tweejarige!!. ok ruim 2 en vier is een groot verschil. maar als je met een tweejarige rustig begint zoals ik al zei met ernaast lopen , dus gewoon stukjes stappen!! (je bent gek als je ernaast gaat rennen ;O) zodat hij/zei op eigen benen leert lopen what's your fiets problem man!
fysiek/mentaal gezeur is allemaal bull sh*t, want het je doet geen zwaar werk met een tweejarige (waar haal je het vandaan in hemelsnaam), daarom was mijn advies aan de ts om rustig aan te doen.
en dat een of ander paard van jou niet voor z'n vierde levensjaar aan de longe loopt is niet mijn probleem. ligt er helemaal aan hoe een paard gebouwd is.
laten we hier geen discussie van maken, ieder heeft zijn eigen mening :Y)
ts doe rustig aan en succes met je paardje!

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:04

idd bellatrix je hebt gelijk, maar het komt ook omdat mensen hier op bokt direct beginnen te zeiken over een jong paard dat aan een longe loopt of springt enzo. krijg je er moeilijk uit denk ik. maar ik ben het helemaal met je eens! advies in belangrijker dan negatief commentaar! daar heb je geen hol aan..

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:06

Nouja, ik vind de herhalingen vervelend, dat is niet nodig. Dat o je zelf ook niet leuk vinden. De boodschap is overgekomen, punt.

Kom dan idd met tips, daar is dit topic uiteindelijk voor.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:17

muispluis schreef:
waarom denk jij dat het niet goed is? denk je nu echt dat een vierjarige al helemaal volgroeid is, dat je die van de wei kan plukken en daarmee ineens kan longeren? :x goed hoor jaja. je krijgt er geen rugproblemen en beenproblemen mee nee, want een vierjarige is helemaal uitgegroeid. hell no!!! een vierjarige kun je net zo hard verpesten als een tweejarige!!. ok ruim 2 en vier is een groot verschil. maar als je met een tweejarige rustig begint zoals ik al zei met ernaast lopen , dus gewoon stukjes stappen!! (je bent gek als je ernaast gaat rennen ;O) zodat hij/zei op eigen benen leert lopen what's your fiets problem man!
fysiek/mentaal gezeur is allemaal bull sh*t, want het je doet geen zwaar werk met een tweejarige (waar haal je het vandaan in hemelsnaam), daarom was mijn advies aan de ts om rustig aan te doen.
en dat een of ander paard van jou niet voor z'n vierde levensjaar aan de longe loopt is niet mijn probleem. ligt er helemaal aan hoe een paard gebouwd is.

Denk even om je taalgebruik := Kan ook wel wat minder ;)
Je zei helemaal niet ernaast lopen, je had het over longeren.
Ruim 2 en 4 zit nog een behoorlijk verschil tussen, of ben jij soms vanaf je 10e t/m je 18e niet gegroeid? ;)
Compleet uitgegroeid met 4? Nee, dat is met 7 a 8 jaar pas.
Maar met 2 jaar en een paar maanden zijn er nog minder botten uitgegroeid.

En nee, ligt er niet aan hoe een paard gebouwd is dat je VROEGER kan beginnen, alleen later.
Misschien ook leuk om dit eens te lezen:
http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:28

muispluis schreef:

:') Je denkt toch niet dat ik je nu serieus ga nemen.

En NEE ook met een 2 jarige ga je niet stappen aan de longe.

Als je je ook maar iets verdiept had in de groei van het lichaam van een paard zou je inzien dat longeren vanaf 4 prima kan omdat alles in de benen, afgezien van een deel van het achterbeen (spronggewricht etc) volgroeid is.

En waar lees jij dat ik een 4jarige uit het land pluk en meteen aan de longe slinger :')

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:28

x_Marr schreef:
muispluis schreef:

Denk even om je taalgebruik := Kan ook wel wat minder ;)
Je zei helemaal niet ernaast lopen, je had het over longeren.
Ruim 2 en 4 zit nog een behoorlijk verschil tussen, of ben jij soms vanaf je 10e t/m je 18e niet gegroeid? ;)
Compleet uitgegroeid met 4? Nee, dat is met 7 a 8 jaar pas.
Maar met 2 jaar en een paar maanden zijn er nog minder botten uitgegroeid.

En nee, ligt er niet aan hoe een paard gebouwd is dat je VROEGER kan beginnen, alleen later.
Misschien ook leuk om dit eens te lezen:
http://www.freewebs.com/leesvoer/leeftijdinrijden.htm

dat is frustratie en tevens mijn dagelijkse taalgebruik }>
ernaast lopen aan de longe is ook longeren.
ja zoals ik al zei 2 en vier is een verschil, dus ik ben niet dom ,ik denk na, dus wat jij nu banadrukt is onnodig.
botten zijn nog niet uitgegroeid , dat is de leeftijd (duuh?) , maar als er zwaar werk word gedaan kan dat idd verkeerd aankomen. met een tweejarige doe je geen zwaar werk. dat weet ik ook wel.
uiteraard speelt de bouw van een paard een rol, een steviger paard is al wat meer uitgegroeid dan een slungelig paard, dus zou je daar eerder mee kunnen beginnen, ook is het belangrijk om te weten hoe een paard in elkaar zit, dus dat je het paard goed kent en dt je weet hoever je kunt gaan.
bedankt voor je tip, maar als ik vragen of problemen heb dan ga ik liever naar een persoon die ervaring heeft op het gebied van jonge paarden,dan een website waarvan ik de bron niet weet. (betrouwbaarheid van de bron, waar komt die bron vandaan, op welke feiten is die bron geschreven, door wie? enz..) blablaaablaaa.

amen

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:32

muispluis schreef:
ja zoals ik al zei 2 en vier is een verschil, dus ik ben niet dom ,ik denk na, dus wat jij nu banadrukt is onnodig.
botten zijn nog niet uitgegroeid , dat is de leeftijd (duuh?) , maar als er zwaar werk word gedaan kan dat idd verkeerd aankomen. met een tweejarige doe je geen zwaar werk. dat weet ik ook wel.
uiteraard speelt de bouw van een paard een rol, een steviger paard is al wat meer uitgegroeid dan een slungelig paard, dus zou je daar eerder mee kunnen beginnen, ook is het belangrijk om te weten hoe een paard in elkaar zit, dus dat je het paard goed kent en dt je weet hoever je kunt gaan.
bedankt voor je tip, maar als ik vragen of problemen heb dan ga ik liever naar een persoon die ervaring heeft op het gebied van jonge paarden,dan een website waarvan ik de bron niet weet. (betrouwbaarheid van de bron, waar komt die bron vandaan, op welke feiten is die bron geschreven, door wie? enz..) blablaaablaaa.

amen

Een steviger paard meer uitgegroeid dan een slungelig paard? :')

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:34

Muispluis, dus volgens u/jou is longeren met bijzet waardoor ze (zover op foto te zien) zich helemaal vastzet, en de spieren op een verkeerde manier gaat gebruiken.. goed is?

Sorry maar nee.
Je kunt best iets met een 2 jarige doen, als dat dan perse moet.. ga dan lekker borstelen en manen kammen, en aanraken op allerlij plaatsen zonder dat ze schrikt.. maar dat zou ik zelfs niet doen. Gewoon lekkerlaten grazen en paard laten zijn in de wei..

TS, dat is mijn tip. Misschien moet je eens voorzichtig aan de eigenaar vragen of dat niet beetje teveel gevraagd word voor het paard..? :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:44

muispluis schreef:

amen

Ernaast lopen aan de longe is wat anders dan er gewoon naast lopen, er gewoon naast lopen is bijv. met wandelen.
Hmm weten hoe een paard inelkaar zit maar het is oke met een paard eerder te beginnen als ie steviger gebouwd is? >;)
Oja, en iedereen heeft natuurlijk röntgen ogen :j

1 iemand die toevallig ervaring heeft op het gebied van paarden kan meer onzin uitkramen dan een bepaalde site.
Als je de site had gelezen en gewoon logisch na zou gaan denken, dan zou je toch tot e conclusie moeten komen dat het geen dikke bullshit(om even in jou woorden te blijven) is wat op die site staat.

En ik zie geen nadelen van lang wachten voordat je ook maar met iets begint met een paard op gebied van grondwerk en rijden.

Oja, als je je al gefrustreerd voelt omdat iemand vind dat je langer moet wachten met paarden... dan vraag ik mij eerlijk gezegd af wat jij bij de paarden doet, is GEDULD immers niet een sleutelwoord bij de paarden? ;)
Laatst bijgewerkt door Air op 26-07-09 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:47

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 22:48

He bedankt Bubsj! Die site heb ik al vaker gezocht maar kon hem niet weer vinden, voeg heme vene toe ana favorieten. :)
Denk dat ik hem nog wel vaker nodig heb namelijk, helaas. :=

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 08:38

minjon schreef:
En.. heb je er ook al op gezeten? :n

Meid, waar ben je mee bezig. laat dat dier nog lekker paard zijn, het is nog echt een baby.. niet mee lopen prutsen, lekker op het land en nog even gedult totdat ie 3 is, dan kun je lekker beginnen met longeren en 3,5 beetje een beginnetje maken met beleren! :)

Succes, en mooi paardje, was dat 1malig of verzorg je hem ook? :)

Wat denk je zelf, dat wij zomaar op een paard van 2,5 klimmen... En ik verzorg hem al maanden, net zo lang als hij in bezit is van zijn huidige eigenaar.

Bubsj schreef:
Overigens maak ik me vooral zorgen om de eigenaar.

Dat die er al mee bezig is + het ook nog eens de mist in gaat zijn beiden een teken dat die nog niet klaar is voor een jong paard.

Je hoeft je geen zorgen te maken over de eigenaar, aangezien die heeft besproken met iemand die wel degelijk ervaring heeft met het inrijden van paarden en bespreekt altijd alles met mensen die er verstand van heeft.

En dat we hem nu af en toe longeren betekend niet dat we verder niets met hem doen, waar jullie die informatie van daan halen vraag ik me ook af. Aangezien het meer dan een maand geleden is dat de longe er voor het laatst opzat. Dus na mijn mening doe ik het ook best rustig aan :j

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:43

Was ook maar een grapje ;)

Nouja, als die eigenaar het zo goed weet, dan wens ik hem succes met zijn mooie paardje, en ik hoop dat ie écht weet wat ie doet ;)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-09 08:57

Ik weet zeker dat de eigenaar nooit kwaad in de zin heeft als het om haar paard gaat, en aangezien ze altijd eerst alles bespreekt met mensen die er ervaring mee hebben. Ik vind dat ze alleen maar het beste met haar paard voor heeft :j

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:59

Nouja, ik denk er anders over.. maar het is niet mijn pony dusja.

Als jullie vinden dat dit goed is, dan zou ik zeggen doe het vooral maar laat op zijn minst de bijzet eraf ;)

Succes, en veel plezier! :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:59

Kortom, je gaat er dus gewoon mee door, ondanks dat je eerder aangaf in dit topic het niet meer te doen...

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:01

ja, Silence, dat dacht ik ook :=
heb dit topic met open ogen zitten lezen ....
haal die bijzet, bandages en longeersingel er lekker af en gooi hem nog een jaar op de wei, en plaats dan nog eens een topic, dan zul je veel nuttigere reacties krijgen ;) .

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:04

Béétje laat zag ik dit topic :o
Op zich helemaal geen ramp dat je op deze leeftijd al een beetje longeerd, hij lijdt er niets van, zolang het bij af en toe longeren blijft voorlopig.
Maar wát is die bak zwaar.... of niet?
Het lijkt me erg moeilijk voor zo'n jong paard, dat nog zoekende is naar evenwicht en balans, om daar netjes een rondje in te moeten lopen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:10

TS, ik heb het idee dat je, ondanks het vrijwel uniforme commentaar hier gewoon dom doorgaat... Zonde van het paard zou ik zeggen. Tja, als 1 iemand zegt dat hij er verstand van heeft en je door kan gaan, terwijl 99 anderen er verstand van hebben en zeggen dat het niet slim is kun je natuurlijk altijd naar die ene luisteren...
Succes :n