Benji mini shet @ dubbele longe [1e x op bokt]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:17

Minkie: Het verschil laten zien....wat denk jij dan?

Moet ik een plaatje van een slanke shet opzoeken voordat jullie inzien dat deze te dik is dan?
Mijn pony had niet zo makkelijk moddervet kunnen zijn als ik er niet alles aan doe om hem slank te houden......

Ik snap gewoon echt niet dat jullie dit niet zien :?

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:19

Paintlinger schreef:
TS: Maar zie je zelf niet dat het geen mooie slanke pony is dan?

Dit is imo een mooie slanke shet (mijn eigen ;) )...
[ig]http://www.mijnalbum.nl/Foto-SSRGYHHL.jpg[/img]

Als je een foto plaatst met zijn achterbeentje die net naar voren gaat, zal die van jou ook heus wat vetjes hebben ;)

Shetten zijn nou eenmaal snel wat molliger, wat niet persee hoeft te betekenen dat ze vet zijn :)
Bouw speelt uiteraard ook mee :)

En natuurlijk is je eigen altijd het beste ;) Maar niet eerlijk om andere shetten met je eigen te vergelijken :n

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:19

Sappos schreef:
Ik vind je pony zo op de foto's echt eng dik tonen. Daarnaast vind ik het erg veel gevraagd voor een 2 jarige pony, hij moet zich echt al flink inspannen om zo in de krul te lopen.
Ik ben wel van mening dat deze pony heel veel moet lopen om het buikje weg te krijgen en evt hoefbevangenheid te voorkomen.

Denk dat je pony er een stuk mooier en in proportie uitziet als er een kilo of 30 afgaat. Ik geloof ook niet dat hij op 95 kilo zit.

Zou ook op zoek gaan naar een nieuwe DA als deze niet ziet dat deze pony dik is :=

Waar zie jij de pony in de krul lopen???
Hij komt misschien op 1 foto wat te diep, maar in de krul loopt ie niet.....

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:20

Paintlinger schreef:
Ik heb al gezegd dat we het goed bedoelen...
Maar je ziet gewoon een soort zucht(vet) bult voor zijn koker....dat hoort echt bij overgewicht.

Haha door die bult moest ik echt 2x kijken of het geen merrie (met veulen) was :')

Verder ben ik het er wel mee eens dat die wat jong is ;)
Leuk dier!

Edit;
Daarbij is longeren ook behoorlijk zwaar!
Je kan als je dan toch begint beter lange rechten stukken LL.
Laatst bijgewerkt door P_A_R_Love op 12-07-09 21:24, in het totaal 3 keer bewerkt

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:20

Sorry, maar jij plaatst deze foto en ik zeg alleen maar dat het geen eerlijke vergelijking is :) Verder bemoei ik me er echt niet meer mee :n

Sappos

Re: Benji mini shet @ dubbele longe [1e x op bokt]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:23

Je vraagt hem op deze manier toch naar beneden. Dat is toch je doel? Anders zou je net zo goed met enkele longe kunnen longeren. Ik vind het voor een 2-jarige alsnog pittig.

Shetten zijn mollig maar mollig in proportie...Zwaar en in proportie is mooi maar bij deze pony zou ik heel bang zijn voor allerlei kwalen. Ik zou zeggen kijk in mijn profiel, de rode (roan) pony...die is te dik...Niet overdreven vet maar er mag zeker nog iets af...ter vergelijking.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 21:26

Pfff. Echt bokt weer, bokt weet het beter :).

Als je hem tot zijn 3e op het land laat staan, wordt hij te dik en ben je verkeerd bezig.
Zet je hem te vroeg aan het werk, zodat hij mooi rond is, is het ook niet goed.

Sappos, dit vind ik wel erg hij MOET niks. En al helemaal niet in de krul lopen! Waar zie je dat hij in zijn mond getrokken wordt? Hij loopt overal ontspannen. Hij hoeft zich niet in tespannen. We hebben hem 20 min gelongeerd, waarbij ontspannen ging lopen. Meer doen we nog niet. We doen dubbele longe omdat hij sleept met zijn achter beentjes en hij dmv van de 2e lijn achter zijn kont zijn benen meer optilt.

Nu graag weer ontopic, anders sluit ik het topic, want dit topic is geen discussie topic. En natuurlijk snap ik dat jullie het goed bedoelen, maar ik weet ook donders goed wanneer een pony aan overgewicht lijdt. Zoals jou pony [Paintlinger] zal hij nooit worden, want daar is hij gewoon te breed voor. ;)
Dit heeft mede te maken omdat hij op vroege leeftijd geruint is.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:27

lekker laten lopen, hij is bijna drie jaar en er zijn genoeg paarden van 2,5 die al voor de wagen staan en er niks aan overhouden. is wel goed voor dat dikke lijfje!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:28

Naar beneden is heel wat anders dan in de krul...

Pony wordt 1keer in de week 20 min gelongeerd, dat is echt niet te veel gevraagd voor een 3 jarige...

@ Ts, ik vind het er vriendelijk uitzien, helemaal niet gedwongen...

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:29

xElienx schreef:
ik bedoel er ook niks verkeerds mee. wil je alleen ergens op wijzen.

kun je zn ribben voelen?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:30

Kleine tip, kan je ook een broek omdoen of een bontje van bijv een pessoatuig.

Nee een pony moet lekker buitenstaan maar het moet wel gezond blijven. Mijn twenter staat ook dag en nacht op een kale wei en krijgt hier elke dag een stukje bij. Hij is niet dik maar ziet er mooi vol uit.
Bokt weet het niet beter, iedereen die hier reageert bedoelt het goed en probeert jouw pony te behoeden van evt hoefbevangenheid. Ik ben voor het werken met jonge pony's maar dit moet aangepast worden aan hun leeftijd.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:32

Moet ik dan een plaatje zoeken van een andere shet?
Regelrecht van google ;)
Deze is in keuringsconditie (ietjes voller)
Afbeelding

Tuurlijk heeft de mijne wel wát vetjes...maar ik doe mijn uiterste best om dat minimaal te houden (en dat lukt ook)....maar dit is echt het andere uiterste.

Vroeg ruinen heeft er niks mee te maken trouwens :n
Jij hebt in de hand hoe dik/vol je pony wordt....

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 21:36

Ik pas het ook zeker aan ;), ik longeer maar 1x in de week 20 min. Paarden worden met 2,5 al ingereden, dat is hij nog niet.
En verder staat hij lekker op het land met soortgenoten.

En een broek kon inderdaad ook, maar ik zie hier het probleem niet van, want hij wordt niet in zijn mond getrokken ;).

xElienx, Ja je kunt ze ribben voelen.

Tuurlijk probeer ik het ook binnen de perken te houden, maar met een 2/3 jarige kan je net iets minder dan met een oudere pony ;)
Als hij straks oud genoeg is zal hij echt meer aan het werk gezet worden zodat er nog meer af gaat.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:37

TS'er, dit is écht geen aanval. in tegendeel..
we willen je alleen behoeden voor het welzijn van je leuke shet.

je kunt zn conditie globaal meten aan de hoeveelheid spek op zn ribben, ongeacht het type (een breed type heeft ook een brede ribbenkast). bij een pony in goeie conditie kun je de ribben goed voelen en niet zien. als je de ribben (met een klein beetje moeite) kunt voelen zit je al aardig in de goeie richting. naar dat laatste zou ik streven als ik jou was ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:38

amai wat een kritieken weer.... :-(
Ts haar pony is eigenlijk 3, als je het theoretisch bekijkt. Inderdaad zal hij echt 3 worden over enkele weken.
Verder is de pony wel wat zwaar, maar juist beweging zal helpen.
Het ziet er allemaal leuk en ontspannen uit.

Ts mooie shet en btw heel grappig die kleine peesjes, kan je die zo kopen?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:39

Wat je nu kan doen is zorgen dat hij minder binnenkrijgt om dik van te worden.....en wat elien zegt :j

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 21:53

Hij staat op een schale weide en krijgt 1x per dag hooi. Meer niet.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:59

Je kan ook lekker met hem gaan fietsen, denk dat je met een pony van die leeftijd rustig 2 a 3x in de week kan gaan fietsen. Bewegen is namelijk absoluut niet slecht voor een jonge pony en vooral niet voor een shet die vaak al aanleg hebben om dik te worden van niks...

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:02

Klopt, maar dan zitten we met het probleem dat zijn hoefjes te snel slijten. Dus we willen van het asfalt afblijven ;). We zijn op dit moment bezig voor hoefschoentjes, maar dat duurt nog even aangezien ze op maat gemaakt moeten worden.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:02

claudianoa schreef:
lekker laten lopen, hij is bijna drie jaar en er zijn genoeg paarden van 2,5 die al voor de wagen staan en er niks aan overhouden. is wel goed voor dat dikke lijfje!

En waarom zou het goed zijn als meer mensen het doen, een gemiddeld paard is pas uitgegroeid op zijn 5de. En dan heb ik het over fysiek en mentaal. Dit is imo al teveel gevraagd voor een nog 2 jarig paard. Ook al zou die net 3 zijn zou ik hier nog niet mee bezig zijn.

De pony is nog overduidelijk baby en dit is gewoon volwassen werk. Laat de shet eerst mentaal dingen leren en dan fysiek aan de slag. Dus veel spelen, leuke hindernisjes maken waar de pony door heen moet of een zeil waar die over moet en door etc. Zo leert die spelenderwijs én krijgt beweging. Ts. ik begrijp dat er verschillende maten shetten zijn qua breedte hoogte lengte en gaat zo door, maar deze pony is overduidelijk te dik voor zijn bouw én leeftijd. Probeer de pony zoveel mogelijk beweging te geven zonder te veel te vragen. Veel plezier nog met de knapperd! Wat het zeker is hoor ;)

Edit] is het geen mogelijkheid als hand paard mee te nemen? Bij rustige bosritjes? Of als je gaat hardlopen?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:04

Yvanka_ schreef:
Klopt, maar dan zitten we met het probleem dat zijn hoefjes te snel slijten. Dus we willen van het asfalt afblijven ;). We zijn op dit moment bezig voor hoefschoentjes, maar dat duurt nog even aangezien ze op maat gemaakt moeten worden.

Geen bermen in de buurt? Ik leer mijn pony's al vanaf dat ze 1 jaar oud zijn naast de fiets lopen. Niet ver of lang, van de wei naar stal (300 m) is goed genoeg maar zo leren ze het wel. Ik heb gelukkig overal genoeg berm om de pony's lekker in te laten lopen.

Je kan hem ook lekker balkjes laten lopen natuurlijk, moet hij zijn buikspiertjes aanspannen wat weer goed is voor (of tegen ;) ) de vetjes. Het is een hartstikke leuke pony maar het verstoort het beeld dat hij zo dik is.

Mag ik vragen hoe groot hij is?

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:06

Naast de fiets kan hij ook, hebben we ook vanaf jongs af aan geleerd. Alleen in de zomer zijn de bermen helemaal vol gegroeid. En voordat we in een bos of meer zijn moeten we eerst zeker 5 km over het asfalt ;)

Benji is 80 cm.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:10

Okay dat is niks hoewel het wel mooi is om je pony een beetje te laten wennen aan de ondergrond, juist om zn hoeven mooi hard te krijgen.

Hij is echt klein :j Dan vind ik nog zijn gewicht erg weinig (zou het bijna niet geloven). Mijn pony was met 1,5 jaar en 90 cm 108 kilo...is niet veel maar de volwassen pony's van rond de 84 cm (slank) waren 120 kilo.

theelichtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:11

claudianoa schreef:

En waarom zou het goed zijn als meer mensen het doen, een gemiddeld paard is pas uitgegroeid op zijn 5de. En dan heb ik het over fysiek en mentaal. Dit is imo al teveel gevraagd voor een nog 2 jarig paard. Ook al zou die net 3 zijn zou ik hier nog niet mee bezig zijn.

[\quote]

En als de Ts nou leeftijd van 3 jaar had neergezet had heel bokt niet lopen zeuren.Want dan was ze vast en zeker goed op weg.
Die 3 weken voor 3 jaar maakt ook niet uit, pony weet echt niet wanneer hij 3 jaar is geworden.En zolang de Ts het bij 1 keer per week houd, zie ik weinig problemen.Zal wat anders zijn als Ts al 3 maanden bezig was geweest.

Sappos schreef:
Yvanka_ schreef:

Geen bermen in de buurt? Ik leer mijn pony's al vanaf dat ze 1 jaar oud zijn naast de fiets lopen. Niet ver of lang, van de wei naar stal (300 m) is goed genoeg maar zo leren ze het wel. Ik heb gelukkig overal genoeg berm om de pony's lekker in te laten lopen.
?

Geloof dat wassenaar bij Den haag ligt, dat is randstad en jou woonplaats is vast geen randstad zoals die van de TS.

@ Ts, leuke pony en vetjes worden vanzelf wel minder als hij straks meer mag werken.

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:13

Haha, wat grappig. Bokt weet het beter dan een DA. Ik denk dat als een dierenarts ernaar gekeken heeft en vaststelt dat het brede/grove bouw is en weinig vet en de TS legt uit dat de desbetreffende pony altijd op kort gras staat, het dan wel duidelijk is dat de TS niks aan de buik veranderen kan. Hoogstens wat aftrainen. Mijn shetlander is toevallig wel erg rank gebouwd, ranke beentjes en een dunne nek. Maar die heeft dan wel weer echt een klein overgewicht buikje en dat zie je ook omdat het niet aansluit met de rest van haar bouw.