Echt super foto's! Die levades foto's
Je geeft zeker geen les
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ongelofelijk dat die kleine shetten dit soort oefeningen op een goede manier kunnen presenteren. Super gedaan hoor!
Alleen mijn grote zwarte gaat al snel zelf trukjes verzinnen
) xyzutu2 schreef:joytje_05 schreef:Super leuke foto's! En een erg leuk beestje heb je. Alleen nou heb ik een vraag, hoe heb je hem geleerd om zijn been te strekken? Lijkt mij erg leuk als mijn pony dat kan.
Als je pony al op stemcommando/aanraking zijn benen kan optillen voor het hoeven uitkrabben, dan is dat al een mooie basis. Vervolgens kun je hem op verschillende manieren leren om zijn been naar voren te bewegen. Je kunt zijn been met een zweepje aantikken (zacht) als hij hem optilt en op verschillende plekken op zijn been tikken om te belonen zodra hij zijn been ook maar iets verder naar voren beweegt of hoger optrekt. Dat herhaal je waarbij je steeds beloont als hij zijn been hoger optilt of naar voren beweegt.
Het naar voren strekken kun je ook met een zweep als target aanleren: nu tik jij niet meer je paard aan met de zweep, maar laat je je paard de zweep juist aantikken met zijn knie. Je houdt de zweep net voor zijn voorbeen, vraagt hem om dat been op te tillen en beloont met het beloningssignaal (stem of clicker bijvoorbeeld) en met voer zodra zijn been de zweep raakt. Door met een goede timing te belonen, snapt je paard al snel dat hij beloond wordt voor het aanraken voor de zweep. Door die vervolgens steeds hoger te houden, gaat het been vanzelf mee!
. Hij kent nu al de commando hoef en dan tilt ie zijn hoef op(met een klein tikje van de zweep). Alleen nu buigt hij zijn been i.p.v. strekken. Maar met deze tips kan ik zeker verder.