Shetlanderhengstje Flip Vrijheidsdressuur!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BuckyLove__

Re: Shetlanderhengstje Flip Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:05

Kei schattig, ik doe dit ook met mijn shetland hengst alle eigenlijk nog leren,
hij kan nu buigen en liggen,

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:27

@sabina1998:

tja, ik doe het ook met mijn verzorgpony.
En wat dan als hij schrikt?
Moet ie zich eerst terug draaien, en dan opstaan? en wat dan nog?
Dan sta je boven hem..
Nee ik zie er echt geen gevaar in. Het is mooi, zo'n vertrouwen. De mijne kan op commando al zo liggen , en dat ik dan over haar heen spring ;)

ontopic: ziet er leuk uit. :) Alleen jammer dat hij nogal aan de dikke kant is. Want dan is het steigeren moeilijker voor hem, helemaal het lange blijven staan ;)
Laatst bijgewerkt door Judje op 16-01-09 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 19:34

@saskiakefie:

Dankjewel voor je reactie! Flip is inderdaad nogal vettig (babyvet ;p), maar dit belemmerd zijn Steigeren totaal niet, wat
je eigenlijk wel zou denken van zo'n babypensje! :P

Afbeelding
Aanschouw *D Hier steigerde hij wel tegen een weidemaatje aan, maar zo blijkt 't maar dat het niet lastig is :D

Dankjewel!
Laatst bijgewerkt door Judje op 16-01-09 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen qouten indien nodig.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:39

ik bedoel eigenlijk, als je aan geeft hoelang hij op zijn achterbenen moet blijven staan. Ik weet niet hoelang hij dit nu volhoud? Maar denk niet zo heel lang, want dan zal het zwaar worden voor zijn benen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 21:06

@saskiakefie:

Nou, hij steigert gewoon, en komt neer ;p Hij blijft niet persé lang op zijn
achterbenen staan; mooi, maar vind dat dat later wel kan komen ^^ Da's
inderdaad zwaar en voor zo'n jong ding zijn zware inspanningen zovaak met
steigeren voor nu nog teveel, vind ik :P Hoewel hij soms de wei ook op de
achterbenen doorgaat als hij achter de anderen aanzit .. ;p Nouja, alles op
zijn tijd ;p
Laatst bijgewerkt door Judje op 16-01-09 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:03

Wat een lief bolletje wol :D!
Hij is erg braaf maar doe voorzichtig, hé ! Als je het goed aanpakt heb je straks in ieder geval een super buigzaam paard met super sterke spieren! :)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:29

Wat superleuk zeg! :D
En wat een schátje, is het nou moeilijk om te leren? Wil mijn (verzorg)Shet het eigenlijk ook graag leren!

djaynikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:38

ik ga mee in de vraag van lisaluna ...wil het mijn shettie ook heel graag leren hij nog geen 1 jaar over 5dagies word ie een jaar.. dus valt hem nog veel te leren haha

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:25

wouw ik vind het super zo als je nu al met je shetje bezig bent ik ben ook net begonnen met mijn pony (om percies te zijn zondag voor het eerst ) ze is 5 jaar en ze kan nu al voetje en de pas er naast en er op vet leuk maar wat kan ik nu mee beginnen weet jij dat??? ik ben benieuwed:D

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:31

Het gaat erom dat Flip plezier heeft (wat erg duidelijk is)en ik denk niet dat je er iets mee beschadigd zo.
Stef mijn jonge hengst liep in de opfok een zware blessure op en omdat ze elkaar(jonge paarden) zich onderling zo lekker opvoeden en afrossen op de wei.
Die blessure kan m misschien wel zijn leven kosten, hij is nu anderhalf en met spoed geopereerd en ik kocht m van handelaren (in okt)die er niet zo lief voor waren.
Ik denk dat als ze er op zou rijden en longeren aan korte of lange lijn je wel een reden had om er zo fel op te reageren.
Maar ze is gewoon leuk met m bezig, vind ik dan he en ze is lief voor flip want hij doet t met liefde en plezier.(beide)
Dus een kind met tallent ook niet laten spelen waar ze goed in zijn omdat ze te jong zijn???
Meestel is jong geleerd oud gedaan , als je het goed aanpakt he
Ik vind er niet veel kwaad in zitten in het spelen/trainen je houd je hengst er wel mee in de hand en leert m manieren ik ken genoeg valse krengen die misschien verkeerd en telaat in mensen handen kwamen en geen respect voor mensen hebben omdat ze dominand/vals zijn.
Veel plezier en en speel/train met mate hihi zolang hij t maar leuk vind en je hem geen salto`s leert want das slecht voor zijn rug ;) . Toch?

Miss_Minnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:13

wat leuk dat je hier ook een topic heb staan eva ! :Dflip is heel mooi en leuk!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:19

tja wat zal ik erover zeggen. 2,5 vind ik voor de meeste oefeningen wat overdreven, maar ik kan me voorstellen dat mensen de mening hebben dat steigeren te belastend is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:21

enig idee wat voor druk er op de buik en rug komt te staan bij een buiging? Of lekker al het gewicht op het gebogen been bij het compliment?
Of het gewicht ineens over 3 benen verdelen?
Etc etc.
Nogmaals, TS moet doen wat ze zelf goed dunkt, wil niet zeggen dat ik mijn mening daarvoor opzij zet. Waar ik echter bang voor ben (heb dat eerder op bokt zien gebeuren) dat mensen het maar gelijk als een voorbeeld zien. Oh, zij doet het, dus dan kan ik het ook....

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:27

vechten is ook belastend voor veulens dat blijkt bij de mijne wel en een paard stijgert toch ook uit zn eigen...., moet je m dat dan ook verbieden?
Kan me voorstellen als je m dit 20 keer per uur laat doen het niet echt bevorderlijk is voor zn rug maar eens een enkele keer kan geen kwaad hoor.
Trouwens jonge kids worden ook erg jong getraint om te turnen want dan worden ze alleen maar leniger, uiteindelijk zal t in de groei ook niet altijd super zijn, maar wie wordt er bespaard en vrijgesproken van blessures en krijgt de garantie mee dat men nooit niks krijgt als je te vroeg ergens wel of niet mee zou beginnen.Niks is zeker in het leven dus geniet er gewoon van op je eigen manier!
Ik vind t zieliger dat dravers en volbloed renpaarden pas jong beleerd worden en moeten koersen die zijn niet eens uitgegroeit en moeten al zwaar en belastend werk verrrichten, dat is pas jong en zielig.
P.s. weet je hoeveel druk er op je komt als je paard op je ligt......?
daar heb ik dus een mooie handicap aan overgehouden en ik ben niet eens tevroeg begonnen.....sniff

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:17

stef:

weet je wel wat voor druk er komt te staan opp de benen van een springpaard?
en op de benen van dressuurpaarden? dat is dus ook allemaal slecht?
Bokt heeft er een handje van dat alle paarden tot hun 10e in de wei gehouden moeten worden, zonder contact! stel je voor!!
Als paarden zich uitrekken of gaan liggen maken ze ook die beweging.
Laatst bijgewerkt door Judje op 19-01-09 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 21:28

Ik verbaasde me al dat er in de eerste posts niks stond over zijn leeftijd.
Meid ik vind het reuze knap wat je doet! Ik doe het je niet na (mijn shetje is niet zo opgevoed O:) )
Jij kent hem het best, lichamelijk en geestelijk, dus je zal ook wel weten wat goed voor hem is.
Zolang hij er plezier in heeft zie ik hier echt geen probleem in. Het zal hem niet belemmeren in zijn groei hoor, het zijn geen onnatuurlijke bewegingen die hij doet.
Zet de volgende keer dat hij 3 is en niemand doet nog moeilijk...

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:26

Wat een enorm leuk shetje, je bouwt zo al wel een leuke band met hem op!

Zolang jullie er beide plezier in hebben ;) en zo te zien gaat dat wel op in dit geval!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:48

sazz schreef:
vechten is ook belastend voor veulens dat blijkt bij de mijne wel en een paard stijgert toch ook uit zn eigen...., moet je m dat dan ook verbieden?
Kan me voorstellen als je m dit 20 keer per uur laat doen het niet echt bevorderlijk is voor zn rug maar eens een enkele keer kan geen kwaad hoor.
Trouwens jonge kids worden ook erg jong getraint om te turnen want dan worden ze alleen maar leniger, uiteindelijk zal t in de groei ook niet altijd super zijn, maar wie wordt er bespaard en vrijgesproken van blessures en krijgt de garantie mee dat men nooit niks krijgt als je te vroeg ergens wel of niet mee zou beginnen.Niks is zeker in het leven dus geniet er gewoon van op je eigen manier!
Ik vind t zieliger dat dravers en volbloed renpaarden pas jong beleerd worden en moeten koersen die zijn niet eens uitgegroeit en moeten al zwaar en belastend werk verrrichten, dat is pas jong en zielig.
P.s. weet je hoeveel druk er op je komt als je paard op je ligt......?
daar heb ik dus een mooie handicap aan overgehouden en ik ben niet eens tevroeg begonnen.....sniff

Dat is natuurlijk gedrag en tuurlijk kan dat geen kwaad. Maar er serieus op ingaan en dus trainen is veels te zwaar voor zo'n jong ding. Mijn shet is 2.5 en kan de basisdingetjes. Kusjes geven, targetten, volgen, achteruit, stap, draf en galop. Ik ga hem niet voor mijn plezier laten buigen of de compliment leren.

Nee sorry doe deze dingen niet totdat hij oud genoeg is. verder ben ik het helemaal met Stef eens

Mijn shet zou ik ook zo kunnen inspannen, hij wil graag voor me werken. Ik vind hem simpelweg te jong. Dit jaar gaan we voorzichtig beginnen met LL en misschien aan het eind van het jaar een kar erachter hangen. Ondertussen spelen en wandelen we veel.

En ook mijn shet komt meteen naar het hek toegevlogen als ik er ben. Dat zegt dus helemaal niks over dat hij VD zo leuk vind.

sazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 12:34

nou ik denk dat je een beetje overdrijft om ook meteen mijn tekst zo te onderstrepen en dik te drukken en meteen beginnen over de zware training bij deze shet flip, nogmaals wat versta je onder zwaar (jullie mening), je kunt je beter druk maken om de jonge sportpaarden zoals ik al eerder zei dravers en renpaarden ! Ik vind dat jullie er hier iets te zwaar aan tillen (mijn mening)
Kijk eens naar die engelse races waar die volbloedjes over een grote haag moeten springen op een rerlatief jonge leeftijd,dat is pas echt zwaar trainen.........
En ik denk ook heus niet dat iedereen door dit topic meteen met een shetie aan de slag gaat om m zwaar te trainen. Maar het moet idd een open discussie blijven zonder stress en ik denk dat de TS gewoon enthausiast was van wat dr FWIPPIE kan.Maar goed dat meningen verschillen hè.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:27

Het gaat er niet om vanaf wanneer je je paard hebt, maar hoe vroeg je begint met dingen aanleren. Kijk voetjes geven ed hoort en moet gewoon, maar VD is toch serieuze training, niet alleen van het lichaam, maar ook van geest. En vaak kan een jong paard dat nog helemaal niet aan.

@sazz, waarom haalt iedereen toch altijd maar die renpaarden erbij. Renpaarden zijn ook afgesleten tegen de tijd dat ze 10 zijn. Dat ze het doen wil nog niet zeggen dat het goed is.
zwaar wil niet altijd zeggen, lichamelijk zwaar, maar ook geestelijk zwaar.
En het dikgedrukte en het uitvergrootte stukje. dat is natuurlijk gedrag, VD is (de meeste oefeningen) aangeleerd gedrag. Daar zit een groot verschil in.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:58

hannah_menno: Altijd maar naar andere diciplines wijzen heeft compleet geen nut. Er zijn genoeg dingen in de paardensport die niet goed zijn, dat wil niet zeggen dat andere dingen dan maar goed gekeurd moeten worden.
Erg jammer dat een mening, gebaseerd op feiten, alleen net niet de mening is die men wil horen (oh wat leuk...) maar gelijk afgebrand moet worden als onzin.
Ik handel helemaal niet alsof een paard in een vitrine kast moet zitten (geen idee waar dat vandaan komt), en ik zeg ook niet dat een paard tot zijn 10e in het land moet blijven.
Met discussieren is niks mis, maar dan moeten wel beide partijen met gefundeerde argumenten komen. Tot nu toe zie ik nog geen goed gefundeerde argumenten waarom je met een jaarling VD zou gaan doen.
Ja "hij vind het zo leuk".
Mijn shet vind eten ook leuk, maar als ze te vet wordt haal ik haar toch echt van het gras, omdat het simpelweg niet goed voor haar is.
Mijn shet vind galoperen ook leuk, en als ze moe wordt, gaat ze gerust door, voor mij.... Dan haal ik haar ook terug.
Kwestie van luisteren naar je paard.
Dat een paard in de opfok is verongelukt is ontzettend vervelend, maar een ongeluk kan overal gebeuren, dat staat IMO compleet los van training.
Want nogmaals, ook al is het spelenderwijs, training is training en vergt lichamelijke en geestelijke inspanning.

Mijn mening blijft dus onverandert, wellicht als jullie met betere argumenten komen?

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:39

@ Stef: ik snap dat je het misschien te vroeg vind voor het beestje, maar ze doet alles in een grote wei zonder hem vast te houden. Als hij het echt niet leuk zou vinden of niet zou aankunnen denk ik dat hij het ook niet zal doen en zal wegrennen ofzo.
Zolang TS het niet al te vaak doet, en het shetje het leuk vind lijkt het mij niet al te veel problemen geven.. Toch?

Edit: Nog vergeten te zeggen tegen TS zelf: Erg schattig wat je allemaal met hem kan.. echt een dotje :~

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 19:49

haha super!!!
hij heeft er duidelijk zin in :))
dus kan het geen kwaad,als je maar naar hem luisterd .
dan maakt het niks uit dat hij zo jong is!!

veel sucses!!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:19

Mijn argumenten dat dit niet slecht is?
- Hij doet geen onnatuurlijke bewegingen
- Ze is er al langer mee bezig en zo te zien heeft het hem niet belemmerd in zijn geestelijke en lichamelijke ontwikkeling
- Een paard is een vluchtdier, als het hem niet aanstaat was hij al lang in protest gegaan
Laatst bijgewerkt door Judje op 19-01-09 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 22:27

Dankjewel allemaal voor de reacties,
ik heb ook niet echt bij 't plaatsen van een topic
nagedacht dat men zijn mening zou geven over de
leeftijd van Flip... Ik heb natuurlijk géén kwade zin
hierin, Flip kan inderdaad stoppen wanneer hij wil, weglopen,
eigenlijk alles wel.. Naar zijn maatjes .. ^^ Ben het wel eens
deels ermee eens dat 'ie nog groeit, maar kom op, de natuur
is in 't echt ook hard, en ookal leeft hij nii meer in de natuur,
het instinct in de bouw zijn er nog wel :) Nogmaals, bedankt
voor de begrijpelijke reacties, ik wou inderdaad alleen maar
laten zien wat we samen bereikt hadden, ben gigatrots op hem,
helaas zien veel mensen hiervan de mindere kant in... Nouja,

toch fijn dat er nog mensen zijn met dit positieve inzicht :D !