Calisto (2 jarig paardje )longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:10

paard is zich zelf er indd niet van bewust wat bepaalde dingen voor invloed hebben op zijn of haar lichaam

fysiek word het hem dus al niet, lichamelijk ook niet want hij word van alle kanten teveel belast als je op vroege leeftijd te werk gaat.

enne dat sportpaarden vroeg gereden worden, is inderdaad vaak voor de wedstrijden en prestatie of de centjes. of andere vage achterliggende redenen. ik vind niet dat dat je ertoe mag zetten een eigen paard zo vroeg te laten werken, omdat anderen dat ook doen

mijn 4,5 jarige accepteerd pas net het zadel :7

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:11

droom lekker verder. een paard van 2 leert misschien nog wel sneller dan een van 3.

LiVetime

Re: Calisto (2 jarig paardje )longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:13

En wat bedoel je daarmee Blondie_? :) Dat je op 2-jarige leeftijd dus t beste kunt beginnen met rijden ipv met 3 jaar?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:15

vraag ik me ook af?
als het op mij gericht was, met te werk bedoel ik belastende dingen zoals longeren en rijden
dingen zoals wandelen, voetjes geven en wat grondwerk vind ik namelijk niets mis.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 10-08-09 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:15

Het is natuurlijk eigen keuze maar persoonlijk vind ik dat je het best even kan wachten dan heb je er in de toekomst waarschijnlijk wat meer plezier van, mijn 2 jarige staat nog lekker op het land van zijn vrijheid te genieten.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:17

nou dan wens ik iedereen veel succes, om er met 3 jaar op te gaan, als hij dan alles nog moet leren!
Wat is nou 10 minuten :S?
ze rennen zichzelf ook wel eens de weet ik wat uit hen lijf .. zou ik ze maar aan 4 palen neerzetten zodat ze niet meer kunnen rennen! Omdat het zo slecht schijnt te zijn, sorry maar dat is echt onzin ..
Mijn paard staat dag en nacht op het land nog lekker van zijn vrijheid te genieten, alleen vind hij het ook super leuk om wat nieuws te leren , gelukkig maar

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:20

Vanwaar die haast Maddox_? Dat snap ik niet helemaal nlk ;)
Ik ga ook pas mijn nu 3-jarige met 4 jaar rijden. Het zadel kent ze al. Ik heb liever een paard die met 4 jaar rustig ingereden wordt en pijnloos 30 wordt, dan een paard die met amper 3 al volop gereden wordt en met zn 15e al compleet af is.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:21

Ach mensen laat ze toch lekker ze willen toch niet leren. En ach zo te lezen heb ze wel geld zat dus als paard straks als 6 jarige niet meer lekker loopt. Gaat er lekker poedertje dit poedertje dat in want er wordt zo goed voor ze gezorgd daarna als dit niet helpt slepen we ze naar allerlei dierenartsen voor allerlei onderzoeken en behandelingen. En misschien loopt paard lief dan wel weer 1 of 2 jaar goed wie weet? Gelukkig is dit goed voor de economie toch poedertjes fabrikanten zijn er bij gebaat en dierenartsen ook.

Groetjes genja

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:23

"nou dan wens ik iedereen veel succes, om er met 3 jaar op te gaan, als hij dan alles nog moet leren!"

Maddox probeer jij daarmee te zeggen dat jij op 2jarige paarden rijdt :?

Paarden zijn niet achterlijk hoor, die kunnen zelfs jaren daarna nog prima beleerd worden.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:24

En wij zijn vorige week met een 4.5 jarige begonnen. Nu 1 week aan het longeren( ook nog 3 dagen stil gestaan) na een paar dagen met zadel. We gaan zo nog een paar dagen door en volgende week kan er iemand op. En van de winter gaat paard lief voor een half jaar weer lekker het land op. En daarna gaat z echt aan het werk.

Genja

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:28

De vraag is dus vooral waarom je WEL een tweejarige gaat longeren. Tja, dat de 2 jarige hengsten van het KWPN die naar de eerste bezichtiging gaan op dit moment al aan het werk zijn weten we...leuk of niet, het is nu eenmaal zo. Van alles op af te dingen, maar het heeft wel een duidelijke reden.

Maar verder zou ik niks kunnen bedenken....het zadelmak maken gaat straks niet sneller, ze worden er vaak niet beter van - tja, wat blijft er dan over? Waarschijnlijk alleen de baas die niet langer kan wachten en het 'leuk' vindt om alvast iets te doen. Grootste risico van te vroeg beginnen vind ik niet eens het werk zelf, hoewel daar ook veel op af te dingen is. Maar als er iets mis gaat moet je doorpakken en dat is wel risicovol bij zo'n kleuter die nog in de groei is en een korte concentratiecurve heeft.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:30

suus_ schreef:
"nou dan wens ik iedereen veel succes, om er met 3 jaar op te gaan, als hij dan alles nog moet leren!"

Maddox probeer jij daarmee te zeggen dat jij op 2jarige paarden rijdt :?

Paarden zijn niet achterlijk hoor, die kunnen zelfs jaren daarna nog prima beleerd worden.

Nee gelukkig rij ik nog niet op mijn paard, ik probeer alleen te zeggen dat ik mijne ook maar 10 minuutjes longeer, en niet eens elke week .. maar ik snap niet waar jullie moeilijk over doen over 10 minuten, als je een 3 jarige uit de opfok haalt, dan is het groot en sterk en dan moet je maar die band met hem opbouwen en tegerlijkertijd aan het werk zetten dat vind ik pas zielig, als ze alles gelijk over zich heen krijgen.. snap je me ??

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:35

Nee, ik snap dat niet. Want waarom moet je op 2-jarige leeftijd al persé een band opbouwen met zo'n dier? Laat m lekker.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:35

Citaat:
Volgens mij neem jij het alleen maar aan als er iemand met een diploma ofzo rondzwaaid

Ik zou eerst maar 's controleren wat dat voor diploma's zijn.. want als ik hoor dat dit "kundig advies" is, dan vermoed ik dat het zwemdiploma's zijn ( en dan vast niet die van 'reddend zwemmen") - :D :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:36

ja tuurlijk ik snap het. alleen een paard wat vanuit de opfok meteen aan het werk gezet word zit me ook niet lekker.
maar die kunnen het ook gewoon rustig aan doen, tenzij het ook weer mensen zijn die haast hebben :z

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:41

Ik kan best begrijpen dat jij (TS) je behoorlijk aangevallen voelt door alle kritiek die soms niet zo aardig word gebracht, maar toch zou ik (als ik jou was) eens rustig alle adviezen lezen en niet alles in de wind slaan.
Dat jullie niet paardvriendelijk bezig zijn is een feit, jouw paardjes moeten voor je WILLEN werken en niet voor je MOETEN werken terwijl ze er nog geen snars van snappen wat dat mens nou eigenlijk wil.

Dat jullie ervoor kiezen om vroeg te beginnen is geheel jullie keuze maar houd het wat luchtiger,laat die bijzet troep weg,blijf meer in het midden van de cirkel (door zo mee te rennen word je paardje alleen maar paniekerig) en ga er desnoods bij staan met een zweepje om hem voorwaarts te houden als dat nodig is.

Wat ook nog wel eens lekker werkt is de bak doormidden afzetten en zonder longeerlijn aan het werk gaan, laat dat beestje (als je dan toch zo graag wat wilt doen)lekker op eigen beentjes lopen.

Meid wees gewoon een beetje verstandig en lees je eigen topic door,schrijf tips op en probeer het dan in ieder geval uit.
Ik heb vele paardjes gezien die in hun kleutertijd vol aan de bak moesten en na een aantal jaar volledig afgestompt in de paddock stonden,dat de baasjes van ellende niet meer weten hoe ze hun paard nog enthousiast moeten krijgen om voor ze te werken.
Ik neem aan dat je het beste voor je paarden wilt, doe dan in ieder geval een poging, er staan namelijk meer dan zat goed bedoelde adviezen op al die pagina's.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:48

Alleen de stelling: met 2 jaar longeren, met 3 jaar zadelmak, met 4 jaar op wedstrijd, met 6 jaar naar de slacht, zegt al genoeg. Deze mensen zijn alleen in eigen belang bezig en denken niet aan de toekomst van het paard.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:00

Jannepauli schreef:
Citaat:
Volgens mij neem jij het alleen maar aan als er iemand met een diploma ofzo rondzwaaid

Ik zou eerst maar 's controleren wat dat voor diploma's zijn.. want als ik hoor dat dit "kundig advies" is, dan vermoed ik dat het zwemdiploma's zijn ( en dan vast niet die van 'reddend zwemmen") - :D :D

Even heel offtopic, er rijd dus ook een smid rond.. Als gediplomeerde hoefsmid.. Inderdaad, zwemdiploma A B en C.. Middelbare school diploma etc...

Maar inderdaad, Ik vind het ook niet verstandig om met zo'n jong dier al te beginnen met longeren.
Ik vrees dat we dit dan nog wel 100 keer kunnen zeggen, maar het niet doordringt..

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:02

nee daarom! en ok, Maddox__ misschien zullen die 10 minuutjes in de week niet zo veel uitmaken (misschien ook wel, elk paard verschillend) maar waar is het goed voor?

en als er dan toch zo veel mensen tegen zijn, en zo veel onderzoeken zijn geweest, die allemaal tot dezelfde conclusie resulteren.. Hoe kún je dan nog je kop in het zand steken en jezelf wijs maken dat het allemaal zo erg niet is?
Je paard zal echt niet meteen omvallen of niet meer kunnen lopen, maar als de kans dat het op langere termijn verkeerd gaat zó groot is (wetenschappelijk bewezen) waarom dan toch doen?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:11

5 minuten, 10 minuten, je moet het gewoon NIET doen. Je gaat niet 5 minuten longeren, want je stapt in, en uit, en draaft wat op z'n minst, en hij komt wat naar binnen en dan moet je hem corrigeren, en dan ben je zo maar een kwartiertje verder. He jammer, weer te lang, nou ja wat maakt dat uit. Nou wel dus.

Wees blij dat je niet 'gedwongen' bent om je paard voortijdig in te rijden, maar dat je de tijd kunt nemen omdat je voor je recreatie een paard hebt, je geld er niet mee hoeft te verdienen. En kun je dat niet opbrengen, dan koop je een ingereden beesje (maar dan van een nette leeftijd ;-)).

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:33

sjonge jonge zeg... een 2 jarige aan een longe omdat hij te sterk is om buiten te lopen? Ga dan eens beginnen met de opvoeding *nader genoemd BASIS !

Het verhaal; ik longeer hem want hij is te sterk om aan de hand mee te lopen is pure onzin. Dan heb je je ruin gewoon niet 'normaal en consequent' opgevoed, dit hoort gewoon te kunnen! Echter, dit is alsnog GEEN excuus om een 2 jarige met een bijzet die op een VERKEERDE manier gebruikt word te longeren.

Waarom zou je in hemelsnaam een bijzet aan de binnenhand doen, als je paard over de buitenschouder wegvalt!?!?!? Dan begrens je hem toch? Leer zelf ook de basis, begrenzen doe je met je buitennnnnnhand. Ach ik kan hier zo kwaad om worden, geen verstand van zowel moeder én dochter, ofwel dochter zónder begeleiding, wat al helemaal uit den boze is want de TS is 14, heeft geen verstand van paarden in zoverre ik kan oordelen vanuit dít topic en 2 jonge paarden rondlopen.

Echt te gek voor woorden.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 00:08

LiVetime schreef:
En wat bedoel je daarmee Blondie_? :) Dat je op 2-jarige leeftijd dus t beste kunt beginnen met rijden ipv met 3 jaar?

Sorry beetje onduidelijk, mijn reactie was op Maddox. Zij beweert dat je merkt wanneer een paard er niet klaar voor is, omdat hij het dan nog niet snapt.
mijn mening is dat een 2 jarige het net zo makkelijk, of zelfs makkelijk snapt dan een 3 jarige. dat wil niet zeggen dat hij er dan ook klaar voor is. Je kan niet zien of merken of een paard er wel of niet klaar voor is en een paard zelf beseft dat al helemaal niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 06:56

En weet je wat het gekke is. Al diegenen die met 2 jaar longeren zitten alleen maar gepikeerd hun mening te verdedigen, maar antwoorden op mijn vraag "waarom dan" doen ze niet.
Wij hebben hier ook volwaardige springpaarden, die met hun vierde al op wedstrijd moeten. Ik ben daar ook geen voorstander van, maar no way dat ik met een tweejarige aan de slag ga. 3 jaar is al vroeg genoeg, je hebt toch een héél jaar om je paard te leren longeren.

Dus nogmaals, aan alle voorstanders van zo jong longeren: waarom? (en ga nou niet zeggen waarom niet, want daar heb ik en al die andere bokkers al uitgebreid op antwoord op gegeven)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 06:59

chelletju schreef:
vind het niet zo raar dat iedereen tegen bokt is jullie zeiken alleen maar mensen af dat is het enigste wat jullie kunnen. niks beters te doen?

Ja dat is het enigste :Z

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 07:01

Maddox__ schreef:
Wat is nou 10 minuten :S?
ze rennen zichzelf ook wel eens de weet ik wat uit hen lijf ..

Wat is dat nou voor een manke vergelijking. Als ik een jong paard op de wei in vrijheid zie rennen zijn dat meestal geen rondjes van minder dan 15 diameter , 10 minuten lang.

Wat is de meerwaarde van op tweejarige leeftijd longeren?