Calisto (2 jarig paardje )longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:32

VlovesF schreef:
1 ding wil ik ff zeggen maar bij vele van jullie zijn de paarden ongelukkiger dan bij mij ik heb 5 grote weien wat ze maar met 2 paarden hoeven te delen ..

Ooo, dus het mag TOCH!!!! Mijn veulentje staat altijd op de wei, dus dan is die gelukkig en dan mag ik er een zadel opgooien en bit indoen en binnen een maand gaan we longeren.

Jezus, waar ben jij mee bezig? Heb je iets verstand van paarden?

En nu ga ik pannekoeken met poedersuiker eten.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:55

Ik vrees dat het inderdaad mensen zijn die wat hebben leren "rijden" in een manège en die kluiten hebben om paarden te kopen en jammer genoeg alles best weten. Ik heb al veel gedoe gezien van mensen die denken dat ze kunnen longeren en spijtig genoeg doen ze niet anders dan jonge onwetende paardjes een afkeer krijgen van werken. Die paardjes zijn aan die leeftijd zelfs mentaal niet rijp, laat staan fysisch...

AnnemiekvM

Re: Calisto (2 jarig paardje )longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:32

Hmm, de TSer is ook nog maar een puber. Die doen wel vaker waar ze zelf zin in hebben. Helaas ten koste van haar paarden.

Over een paar jaar als ze kapot zijn, ben ik benieuwd hoe ze reageert. Lijkt me wel heel erg als je weet dat het je eigen schuld is dat je paard af gemaakt moet worden....

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:48

Ik ben ook een puber.. en het belang van mijn vzpaard staat toch écht voorop ..

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:48

AnnemiekvM schreef:
Over een paar jaar als ze kapot zijn, ben ik benieuwd hoe ze reageert. Lijkt me wel heel erg als je weet dat het je eigen schuld is dat je paard af gemaakt moet worden....

laat je het ons dan even weten TS?

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:13

KiWiKo schreef:
chelletju schreef:
ik snap echt niet waarom jullie de TS af moeten snauwen. het is nergens voor nodig. oke aan een kant bijzet is niet goed. Dus die zou ik er zeker aflaten bij een 2 jarige. maar 1x in de week kan heus geen kwaad. Toen ik mijn paardje kocht was ze 2 toen werd er al op "gereden" die zaten er al op en stapten en draafden rond zonder zadel en met een halster en touw. en ik merk er niks van hoor ik heb een superknol. Dus dat is gewoon larie. Ga naar anky vraag hoe die dat doet denk je dat die pas met 3 gaat longeren? denk het niet. De mensen hier in mijn omgeving. diverse instructrices en africhtingsstallen beginnen ook met 2 / 2,5 met longeren. niet met bijzet maar ze beginnen wel. ik snap niet waarom bokt zo moeilijk hierover moett doen. niemand mag zijn eigen mening hebben niks word van elkaar gerespecteerd. ik snap heel goed waarom sommige mensen niks op bokt durven te plaatsen! heb je commentaar stuur een pb en ga niet hier lopen bekvechten

klepel/klok verhaal................... ik heb jaaaaren op stallen gewerkt, en slechts een enkeling werd op 2.5 ingereden......... echt alleen de echte leiders...

echt, echt onzin dus

ik zeg toch dat ik dat niet was ik zeg dat het was toen ik ze kocht. en ze is er niet slechter op geworden

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:14

vind het niet zo raar dat iedereen tegen bokt is jullie zeiken alleen maar mensen af dat is het enigste wat jullie kunnen. niks beters te doen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:17

Zeiken :?
Vind jij het zeiken als mensen het beste met een paard voor hebben?

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:18

ik heb ook het beste met mijn paarden voor. die ene kant bijzet oke daar ben ik het niet mee eens. maar wat is er mis met 1x in de week een 2jarige longeren?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:19

Ik vind dat we 'ons' nog best netjes gedragen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:32

chelletju schreef:
ik heb ook het beste met mijn paarden voor. die ene kant bijzet oke daar ben ik het niet mee eens. maar wat is er mis met 1x in de week een 2jarige longeren?

gebruik gewoon eens de zoekfunctie op bokt :)
dan vind je zat topics met informatie waarom je dit beter niet kan doen :)

probeer je niet aangevallen te voelen, probeer te leren :)
uiteindelijk wil je toch het beste voor je paardje?

we maken allemaal fouten, dat is niet erg, als je maar wilt openstaan voor advies en de zelfkritiek hebt om in te zien dat het beter kan. ik had 15 jaar geleden ook heel andere ideeën over paarden houden, omdat mij dat zo was geleerd.. gelukkig zijn er boeken en is er internet en kan je daar héél veel van leren zodat je zelf kan gaan nadenken over wat het beste is. Het is oke niet zomaar alles klakkeloos aan te nemen, maar ga op onderzoek dan. Zet vraagtekens en ga op zoek.. waarom zeggen mensen dit?

*just an advice* ;)

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:33

wij zeiken niet wij willen het beste voor deze 2 paarden maar er word niet geluisterd dan moet je het over paar jaar maar voelen dat je paard bij de
slager staat omdat het paard op en versleten is je bent niet de enige op de wereld die geen verstand van paard heeft of je hebt wel vertstand maar denkt alleen maar aan je eigen belang niet aan het paard zelf als jij 2 jaar bent laat ik je toch ook geen marton lopen dat is zelfde als jij die 2 jarige door de bak longeerd ik hoop dat je toch keer hersens mag krijgen en je verstand gaat gebruiken mijn paarden lopen ook hoog in de sport maar hebben op hun keurings rapport op 8 jarige leeftijd toch nog allemaal 1tjes op hun gewrichten :D en die zijn in gereden op 4 jarige leeftijd ik weet zekker als ik ze al jonger had gepakt en ging longeren waaren ze al verpest en versleten geweest maar ik denk aan me paarden niet aan me zelf

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:35

suze_ schreef:
chelletju schreef:

gebruik gewoon eens de zoekfunctie op bokt :)
dan vind je zat topics met informatie waarom je dit beter niet kan doen :)

probeer je niet aangevallen te voelen, probeer te leren :)
uiteindelijk wil je toch het beste voor je paardje?

we maken allemaal fouten, dat is niet erg, als je maar wilt openstaan voor advies en de zelfkritiek hebt om in te zien dat het beter kan. ik had 15 jaar geleden ook heel andere ideeën over paarden houden, omdat mij dat zo was geleerd.. gelukkig zijn er boeken en is er internet en kan je daar héél veel van leren zodat je zelf kan gaan nadenken over wat het beste is. Het is oke niet zomaar alles klakkeloos aan te nemen, maar ga op onderzoek dan. Zet vraagtekens en ga op zoek.. waarom zeggen mensen dit?

*just an advice* ;)

ik zeg ook niet dat ik het zou doen. maar ik zou er niet veel kwaad van inzien.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:37

chelletju schreef:
vind het niet zo raar dat iedereen tegen bokt is jullie zeiken alleen maar mensen af dat is het enigste wat jullie kunnen. niks beters te doen?

Wij proberen slechts mensen te waarschuwen dat ze hun paard op deze manier voortijdig naar de toonbank van de slager werken. Als ze nog lang van hun paard willen genieten dan moeten ze hem niet als 2 jarige bijgezet longeren. Als we dan zeikerds zijn dan vind ik dat best.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:41

chelletju schreef:

Longeren is een zware, eenzijdige belasting. De groeischijven van een jong paard zijn nog niet gesloten.
Een 2-jarige longeren is niet het beste voor het paard, maar het leukste voor de ruiter, jammer dus dat je je achter die smoes verstopt.
Trouwens, waarom reageer je zo geïrriteerd? De waarheid kwetst zeggen ze toch altijd. :o

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:41

chelletju schreef:

_O- *raap me op*
Iedereen van Bokt is tegen ons? Dat zou dus betekenen dat heel Bokt het oke vindt dat er op deze manier met een erg jong dier wordt omgegaan? Get real.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:43

chelletjuh als je dus eens op onderzoek gaat, zou je wel het kwaad er van inzien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:43

Eventjes op het rode uitroepteken geklikt :)
Want echt gezellig is het hier niet meer, en ik denk niet dat het nodig is 9 (!) pagina's lang de TS de grond in te trappen.
Na 1 bericht weet ze het wel, en het is dan háár keuze om het advies wel of niet op te volgen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:50

Jeetje, is wel een flink reltopic geworden hier
Was bij het zien van de titel al wel te verwachten!
ga mee met het algemene commentaar hier - Te vroeg

Maar, je bent pas 14, dat is niet erg ofzo, ik ben ook 15.
Maar ik neem aan dat je dan wel goed begeleid word?
Je zegt dat er een geleerd iemand bij is, maar als ik jou was zou ik maar eens goed gaan zoeken naar kundig advies (alsof dat nog niet geveven is hier ) Want volgens mij wil je het niet geloven, alle goede adviezen van de bokkers hier.
Volgens mij neem jij het alleen maar aan als er iemand met een diploma ofzo rondzwaaid ;) Begrijpelijk hoor, maar wel beetje naief.

Ik zou zeggen, bel je veearts op. En vraag eens aan hem wat hij nou een goede leeftijd vind om te starten met een paard.

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:57

Het eerste wat ik dacht toen ik de titel zag:

Waar zijn jullie mee bezig???????????
Dat je je paard wil longeren bij 2 jaar moet je zelf weten,maar vaak weten ze niet wat de gevolgen zijn!!!!

Ik kan nu alleen maar denken: waarom??
waarom niet even een jaar wachten, waarom niet even het geduld op brengen?? waarom?

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:58

Ik snap niet zo goed waar iedereen zich druk over maakt, als zij dat paardje 1x in de week longeert, (zonder bijzet,bitje ofzo) 10 minuutjes is er toch niet zoveel mis mee ? Hij rent zelf ook rondjes , er zijn ook genoeg sportpaarden, waarvan er al iemand op 2 jarige leeftijd op de rug zit..
Of springpaarden die ze met anderhalf jaar al laten vrijspringen..

Ik longeer mijn 2,en 3maand jarige ook wel eens 10 minuutjes, 1x in de week, en soms 2 weken niet, je merkt als paardeneigenaar heus wel wanneer je paardje er klaar voor is of niet lijkt mij ..
maar gelukkig is het mijn mening!!! =D

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:04

Jammer dit.

Nu geen geduld en later zie de gevolgen en heb je spijt. en dan is het te laat!

Dit paard is echt nog een baby...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:04

Ja, maar wat de hele meute doet dat is dus goed?
Als iedereen t doet, dan zal t wel goed zijn?
Weet je waarom sportpaarden al zo vroeg gereden worden? Omdat de ruiters snel op wedstrijd met ze willen om zo gauw mogelijk zo hoog mogelijk te presteren ;) Of ze snel in waarde willen laten stijgen, zodat ze aantrekkelijker worden voor de verkoop.

En nee, er zijn teveel paardeneigenaren die serieus niet merken of zijn/haar paard er klaar voor is. En ook al LIJKT t paard misschien klaar met 2 jaar, de botten zijn dan nog niet volgroeid. Dus áltijd nog minimaal een jaartje wachten. T liefst 2 jaar wachten.

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door LiVetime op 10-08-09 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:05

Maddox__ schreef:
Ik longeer mijn 2,en 3maand jarige ook wel eens 10 minuutjes, 1x in de week, en soms 2 weken niet, je merkt als paardeneigenaar heus wel wanneer je paardje er klaar voor is of niet lijkt mij ..
maar gelukkig is het mijn mening!!! =D

Oh en waar merk jij dat aan dan???? zou lachen zijn zeg.. een paard die zelf beseft "hier ben ik nog niet klaar voor" en dat in jouw oren fluistert.

Maddox__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:09

ik denk dat als het paard er nog niet klaar voor is, alles nog niet snapt ..denk niet dat het paard dan een rondje om je heen zou lopen, maar dan alleen maar zou rennen en spelen.. en je uitlokken, ik ken die van mij al 2 uur na zen geboorte , en heb hem toen ook alles zelf geleerd, dus ik weet wel hoe hij is hoor , zou niet goed zijn als je je paard niet zou kennen..
Laatst bijgewerkt door Maddox__ op 10-08-09 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt