Calisto (2 jarig paardje )longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:19

tja.. ik denk dat ts nu wel weet inderdaad dat de meeste mensen dit geen goed idee vinden :)
maar aangezien ts haar moeder dit doet, en ts pas 14 is, heeft zij, neem ik aan, al haar kennis over paarden van haar moeder meegekregen. ik kan mij best voorstellen dat je dan denkt dat je moeder écht wel weet hoe het moet :) daar tegen in gaan.. kan best lastig zijn denk ik...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:19

Dat heet leren en openstaan voor andere meningen en ervaringen..... ;)

Anoniem

Re: Calisto (2 jarig paardje )longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:22

ja dat snap ik ;)
maar tegen je ouders in opstand komen, kan even een proces zijn als puber. :D

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:27

zeggen dat de manier van je moeder volgens jou niet in het plaatje diervriendelijk past is heel wat anders als echt in opstand komen ;)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:28

Ach duidelijk geval van.. Je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen.. Zij zijn dus duidelijk de eerste categorie.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:29

suze_ schreef:
ja dat snap ik ;)
maar tegen je ouders in opstand komen, kan even een proces zijn als puber. :D

Eeej, dat hoort toch in je publiciteits jaren! }> :D En ze hoeft het niet te zeggen, ze hoeft alleen dit topic maar uit te draaien en op stal op te hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:30

als het hele gezin al jaren op deze manier met paarden omgaat, zal het wel wat meer vergen dan alleen zoiets zeggen denk ik.

begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed dat ts nu andere meningen hoort en ik hoop héél erg dat ze een verstandige meid is die eens verder gaat snuffelen en voor zichzelf zal gaan besluiten om het anders aan te pakken en hopelijk haar moeder hierin mee zal krijgen. :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:32

Ja precies! het zal idd even slikken zijn, maar moeders zou toch in elk geval eens als ze al deze pagina's leest achter de oren moeten krabben en na gaan denken of zoveel mensen die gaan steigeren het misschien toch wel eens bij het rechte eind zouden kunnen hebben.

Maar ik bén bang....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:34

;) daar ben ik dus ook bang voor.
dan kan een kudde bokkers 100 pagina's vullen.. maar uiteindelijk zijn het de ouders denk ik in dit geval die overtuigd zouden moeten worden (met de af en toe harde posts) dan dit meisje. maar die hebben blijkbaar niemand in de omgeving die dit ook niet zo'n goed idee vinden..
edit: alle paginas uitdraaien kan dan wel een goed idee zijn ja.. tenzij het iemand is die daar alleen maar koppiger/kwaad van wordt :+

VlovesF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 17:13

jonges weet je wat het is val in de stont met dit poedersuiker bokt als jullie denken dat ik mijn paarden niet goed opvoedt moeten jullie het zelf weten ,,
1 ding wil ik ff zeggen maar bij vele van jullie zijn de paarden ongelukkiger dan bij mij ik heb 5 grote weien wat ze maar met 2 paarden hoeven te delen .. en nee de zangersheide wordt niet gelongeert! hij had de longeer singel op voor de lol en ja ik wandel zelfs heel veel met ze en ja ik poets ze zelfs 2x per dag voor dat ze op de weiden gaan en als ze ervaf komen!
ze hebben aangepaste voeding enz enz. dierenarts komt elke keer optijd voor entingen hoefsmid komt regelmatig tandarts komt 1x paar jaar en ga zo maar door
deze paarden heb niks te lijden het feit dat we de 2 jarige longeren (over de helft van de bak.. 1x per week 15 min!) is omdat we niet met hem kunnen wandelen vanwegen het feit dat hij pas ruin is en veel te sterk in de hand.. dit proberen we er door te longeren en om aan de hand te lopen door de rijbak eruit te krijgen !
maar verder heel erg bedankt voor al het medeleven met de beesjes!

hoop dat jullie dit bericht nog allemaal even lezen
maar hier maken jullie bokt heus niet gezelliger mee

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:16

je hebt verdomme een bijzetteugel aan een baby !

onze meningen zijn gebaseerd op FEITEN!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:21

en dan ook nog eens om alle verkeerde redenen..........

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:21

suze_ schreef:
;) daar ben ik dus ook bang voor.
dan kan een kudde bokkers 100 pagina's vullen.. maar uiteindelijk zijn het de ouders denk ik in dit geval die overtuigd zouden moeten worden (met de af en toe harde posts) dan dit meisje. maar die hebben blijkbaar niemand in de omgeving die dit ook niet zo'n goed idee vinden..
edit: alle paginas uitdraaien kan dan wel een goed idee zijn ja.. tenzij het iemand is die daar alleen maar koppiger/kwaad van wordt :+

Mwah... in het uiterste geval mag mams van ts wel eens gaan stoeien met mijn knollie.... denk dat die haar vanzelf leert hoe en wat respectvol een paard behandelen is.... }> En anders komen ze haar wel weer tegen in een baan om de aarde....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:22

VlovesF schreef:
jonges weet je wat het is val in de stont met dit poedersuiker bokt als jullie denken dat ik mijn paarden niet goed opvoedt moeten jullie het zelf weten ,,
1 ding wil ik ff zeggen maar bij vele van jullie zijn de paarden ongelukkiger dan bij mij ik heb 5 grote weien wat ze maar met 2 paarden hoeven te delen .. en nee de zangersheide wordt niet gelongeert! hij had de longeer singel op voor de lol en ja ik wandel zelfs heel veel met ze en ja ik poets ze zelfs 2x per dag voor dat ze op de weiden gaan en als ze ervaf komen!
ze hebben aangepaste voeding enz enz. dierenarts komt elke keer optijd voor entingen hoefsmid komt regelmatig tandarts komt 1x paar jaar en ga zo maar door
deze paarden heb niks te lijden het feit dat we de 2 jarige longeren (over de helft van de bak.. 1x per week 15 min!) is omdat we niet met hem kunnen wandelen vanwegen het feit dat hij pas ruin is en veel te sterk in de hand.. dit proberen we er door te longeren en om aan de hand te lopen door de rijbak eruit te krijgen !
maar verder heel erg bedankt voor al het medeleven met de beesjes!

hoop dat jullie dit bericht nog allemaal even lezen
maar hier maken jullie bokt heus niet gezelliger mee

Nee jij wel op deze manier met poedersuiker dit en zak in de stront....... _O-

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:23

Belachelijk. Geen woorden voor.
Je bent je paard niet waard!!!!!!!!!!!!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:23

vraag dan niet om een tip of iets dergelijks.!!
je had kunnen aanvoelen dat dit commentaar kwam endat hij sterk is los je niet op met longeren.!!! aan een bijzet.
nouja je wilt waarschijnlijk weinig aannemen dus ik laat het hierbij.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:25

Je da en smid komt op tijd, je poetst, gaat goed zeg je dat is allemaal super toch :). Het enige waar wij op doelen is je manier van 'trainen'. Je belast je paard gewoon en een paard minder sterk in je hand te laten zijn doe je niet met een bijzetje..

editje/

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:34

Tot mijn schande heb ik niet alle pagina's door gelezen.
Maar aan de laatste reactie van TS is al duidelijk te horen dat jullie ( dus ook mams!) nog wel het een en ander moeten gaan leren over een paard en zeker over het africhten en wat dat voor schade kan opleveren aan je paard.
Elke dag 2 keer poetsen als een paard buiten staat is te veel. Je haalt daarbij het vet uit de huid van het paard waardoor de regen op de huid van het paard kan komen en ze dus hun natuurlijke bescherming tegen kou kwijt zijn.
Een jong paard met maar 1 ander paard zetten is ook al niet zo'n beste oplossing, in een grotere groep word zo'n jong dier veel beter opgevoed.
Als laatste nog een opmerking...je zet de bijzet vast aan de BINNENKANT omdat dan het paard niet over de buiten schouder weg valt? Als eerste mag een pas 2 jarige nog lopen waar hij wil en zeker weg vallen aan alle kanten om te leren om op 4 benen te lopen, ook aan de longe. Veel belangrijker is een ontspannen paard te krijgen dat uit zichzelf de grond opzoekt en dus over de rug wil lopen.
Dan moet je, mits jullie doorgaan met longeren, de bijzet aan de buitenkant vastdoen om te begrenzen en te zorgen dat hij niet over de schouder wegvalt.
DE longeerlijn geeft dan de stelling aan.
Handig misschien om er toch eens wat boeken over te lezen, of nog beter, iemand te zoeken die je kan helpen hoe te longeren.
En dat heel bokt zich druk maakt over iemand die een 2 jarige aan een bijzet longeerd...tja ik kan er wel inkomen!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:36

Het enige wat je kunt bereiken met die bijzet is dat ie nog sterker wordt in de hand, aangezien hij er gewoon lekker in kan gaan hangen. Wordt nog leuk als je straks gaat rijden en je hebt hem al een jaar lang gelongeer met bijzet :=

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:37

Een keer per week met bijzet is nog steeds een keer te veel. Het lijkt me dat alle mensen hier dat wel goed onderbouwd hebben, doe er je voordeel mee TS!! Je bent nooit te oud om te leren tenslotte.
Het is in ieder geval prettig te weten dat je paardjes het verder wel ok hebben, maar heel erg verzachten doet dat niet ben ik bang.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:47

ik snap echt niet waarom jullie de TS af moeten snauwen. het is nergens voor nodig. oke aan een kant bijzet is niet goed. Dus die zou ik er zeker aflaten bij een 2 jarige. maar 1x in de week kan heus geen kwaad. Toen ik mijn paardje kocht was ze 2 toen werd er al op "gereden" die zaten er al op en stapten en draafden rond zonder zadel en met een halster en touw. en ik merk er niks van hoor ik heb een superknol. Dus dat is gewoon larie. Ga naar anky vraag hoe die dat doet denk je dat die pas met 3 gaat longeren? denk het niet. De mensen hier in mijn omgeving. diverse instructrices en africhtingsstallen beginnen ook met 2 / 2,5 met longeren. niet met bijzet maar ze beginnen wel. ik snap niet waarom bokt zo moeilijk hierover moett doen. niemand mag zijn eigen mening hebben niks word van elkaar gerespecteerd. ik snap heel goed waarom sommige mensen niks op bokt durven te plaatsen! heb je commentaar stuur een pb en ga niet hier lopen bekvechten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:02

chelletju schreef:
ik snap echt niet waarom jullie de TS af moeten snauwen. het is nergens voor nodig. oke aan een kant bijzet is niet goed. Dus die zou ik er zeker aflaten bij een 2 jarige. maar 1x in de week kan heus geen kwaad. Toen ik mijn paardje kocht was ze 2 toen werd er al op "gereden" die zaten er al op en stapten en draafden rond zonder zadel en met een halster en touw. en ik merk er niks van hoor ik heb een superknol. Dus dat is gewoon larie. Ga naar anky vraag hoe die dat doet denk je dat die pas met 3 gaat longeren? denk het niet. De mensen hier in mijn omgeving. diverse instructrices en africhtingsstallen beginnen ook met 2 / 2,5 met longeren. niet met bijzet maar ze beginnen wel. ik snap niet waarom bokt zo moeilijk hierover moett doen. niemand mag zijn eigen mening hebben niks word van elkaar gerespecteerd. ik snap heel goed waarom sommige mensen niks op bokt durven te plaatsen! heb je commentaar stuur een pb en ga niet hier lopen bekvechten

klepel/klok verhaal................... ik heb jaaaaren op stallen gewerkt, en slechts een enkeling werd op 2.5 ingereden......... echt alleen de echte leiders...

echt, echt onzin dus

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:02

chelletju schreef:
Toen ik mijn paardje kocht was ze 2 toen werd er al op "gereden" die zaten er al op en stapten en draafden rond zonder zadel en met een halster en touw. en ik merk er niks van hoor ik heb een superknol. Dus dat is gewoon larie.

niemand mag zijn eigen mening hebben niks word van elkaar gerespecteerd.

Het moet toch niet gekker worden, 2 jaar en er al op zitten!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :( :( :( :(
Hoe haal je het in je botte ............ nou ja nu breekt echt mijn klomp!!!

Respecteer je mijn mening wel?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:03

Eindelijk een reactie van ts, helaas niet de reactie die wij graag hadden willen horen. Dat je paarden de hele dag in de wei lopen is heel goed, nu ook nog die 2-jarige niet meer met bijzet en bitje longeren. Dat je hem 1x per week 15 minuten longeert is nog geen doodzonde al zou ik het zelf nooit doen maar doe het dan gewoon aan een halstertje als je toch zonodig moet longeren. Een paar honderd mensen kunnen je helaas niet aan het verstand brengen dat het niet goed voor de gewrichten, banden en pezen is maar die ene "geleerde" dame zegt het dus zal het wel goed zijn. Laat ons maar weten hoe het paard is als hij 6 jaar is, tenminste als hij dan nog heel is.
Succes ermee.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 19:21

Ik had helaas geen andere reactie verwacht.

TS het is fijn dat je paarden in de wei staan.
Maar het zijn niet de enige die daar staan als ze gereden worden.
Het zijn ook niet de enige die op tijd geënt worden of op tijd een smid zien.\
Gelukkig zijn het wel bijna de enige die al moeten werken aan een longe.
En al helemaal de enige die bijzetten alleen aan de binnenkant en dat soort onkunde meer.

Het is jammer dat je niet wijzer wilt worden na deze reaties, allen geschreven door paardenliefhebbers die het juiste met je voor hebben.
En vooral het juist met je paard.
Zodat jij over een paar jaar geen immemorial topic in tranen hoeft te schrijven.