Voor het eerst VD met Moonlight :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Re: Voor het eerst VD met Moonlight :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:20

Dat ziet er iig al vriendelijker uit!
Alleen probeer echt die afwisseling erin te houden!
En voor je gaat steigeren ,, Waarom dan niet eerst achteruit lopen met comando ? En leuke basisdingen en verdere oefeningen ?

Als dat net zo uitgewerkt is als het steigeren vind ik dat je even verder moet met dat ;) Als je dit allemaal al in de puntjes beheerst zou ik zeggen , ga rustig verder met wat je nu doet MAAR:

*Afwisseling
*Eerst gewoon even los idd en overvraag haar niet!
*Ik zeik toch door WANT je hebt gewoon een bak dus neem het risico van het hek niet, hoe ver je er nog vanaf staat , je lokt het anders namelijk uit.

Maar ga alleen met steigeren verder als je paard de basis (Achterwaarts op comando , Parkeren etc) en al iets verder (vind ik dan) zoals Spaanse pas , Jambette etc voor je gaat steigeren!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:35

ziet er al iets vriendelijker uit al zie ik nog steeds dat ze een beetje gespannen is (hoofdhouding) :)
Probeer de basis (zoals achterwaarts gaan op het filmpje) zonder lijnen goed onder de knie te hebben voor je weer verder gaat met steigeren.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 12:48

euhm; ff zeggen, dit filmpje is van vòor het steigeren :)

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:54

Silkaay schreef:
Nog iets dat ik vond op me pc van VD dat ik heb gedaan :)

het eerste is bitloos grondwerk. en het tweede is het kunstje dat geen naam heeft :P (gewoon ik kriebel aan haar buik en dan moet ze kijken :) )

http://www.youtube.com/watch?v=rO46TOgG-Pg
ik moest me longe oprollen daarom dat ik zo raar doe met m'n handen en hij soms toch nog op de grond hangt..
Ik hang niet aan de touwen :)

ziet er al veel beter uit!
Laatst bijgewerkt door lindake op 24-10-10 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Video in link gezet, het is niet de bedoeling om video's te quoten.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:57

Jha maakt niet uit ?
Gewoon lekker afwisselen.
En houd je me op de hoogte?! :):)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 17:58

Elin_ schreef:
Jha maakt niet uit ?
Gewoon lekker afwisselen.
En houd je me op de hoogte?! :):)

als je dit volgt blijf je op de hoogste :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:02

Oke hoogste blijven klinkt goed :')
Nee flauw van mij xd
%)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 18:05

Elin_ schreef:
Oke hoogste blijven klinkt goed :')
Nee flauw van mij xd
%)

Hoogte :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:08

ik vond het steigeren al 3x niks om naar te kijken. Iets tot in den treure blijven oefenen. Dat is echt een dooddoener voor een dier. Wanneer een dier een aantal keer de oefening goed gedaan heeft is het toch prima?

Ook vind ik dat je je lichamelijke commando's erg wisselend geeft. De ene keer sta je zelf vrij stil de andere keer spring je bijna van de grond. De ene keer gaat het touwtje heel wild en de andere keer weer niet.

Waarom zit het touw eigenlijk over het paard zijn neus? je wil toch graag dat hij omhoog gaat? dan lijkt het me niet handig met het touwtje over de neus.

Het tweede filmpje, tja, ik vind (zeker in de 2e keer achterwaarts) dat je wel erg veel trekt. Het lijkt me de bedoeling dat het paard afgebogen staat en van daaruit achterwaarts gaat. Zo met het hoofd hoog is het een hele moeilijke oefening!!!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 18:12

vonneke schreef:
ik vond het steigeren al 3x niks om naar te kijken. Iets tot in den treure blijven oefenen. Dat is echt een dooddoener voor een dier. Wanneer een dier een aantal keer de oefening goed gedaan heeft is het toch prima?

Ook vind ik dat je je lichamelijke commando's erg wisselend geeft. De ene keer sta je zelf vrij stil de andere keer spring je bijna van de grond. De ene keer gaat het touwtje heel wild en de andere keer weer niet.

Waarom zit het touw eigenlijk over het paard zijn neus? je wil toch graag dat hij omhoog gaat? dan lijkt het me niet handig met het touwtje over de neus.

Het tweede filmpje, tja, ik vind (zeker in de 2e keer achterwaarts) dat je wel erg veel trekt. Het lijkt me de bedoeling dat het paard afgebogen staat en van daaruit achterwaarts gaat. Zo met het hoofd hoog is het een hele moeilijke oefening!!!

ik zeg toch dat de filmpjes niet op volgorde staan, het is een afbouw geweest van veel naar weinig :)
en nee, ik trek niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:14

ik praat toch nergens over een volgorde?

ik heb de filmpjes nog maar een keer bekeken. bij het steigeren gebruik je echt veel verschillende commando's. Dan 1 hand, dan 2 handen, dan met zweep etc.

Bij het achterwaarts trek je wel degelijk een aantal keren maar och kan jou het schelen :)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:21

Sorry maar ik vind het gevaarlijk zoals je het doet! als je paard last had van happen etc. waarom doe je steigeren? ik antwoord nu hier dan wel laat voor maar als jij dit je paard aanleert en niet goed volgens de hulpen ( ik vind dit er ook wle slordig uit zien ) zou ie dit ook lekker onder het rijden doen! lijkt me niet zo leuk of wel? Knielen of zo iets lijkt me in dat opzicht beter!

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 18:25

vonneke schreef:
ik praat toch nergens over een volgorde?

ik heb de filmpjes nog maar een keer bekeken. bij het steigeren gebruik je echt veel verschillende commando's. Dan 1 hand, dan 2 handen, dan met zweep etc.

Bij het achterwaarts trek je wel degelijk een aantal keren maar och kan jou het schelen :)

endan dat ik nog trek. ik zit niet in haar mond ;)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 18:27

ismy schreef:
Sorry maar ik vind het gevaarlijk zoals je het doet! als je paard last had van happen etc. waarom doe je steigeren? ik antwoord nu hier dan wel laat voor maar als jij dit je paard aanleert en niet goed volgens de hulpen ( ik vind dit er ook wle slordig uit zien ) zou ie dit ook lekker onder het rijden doen! lijkt me niet zo leuk of wel? Knielen of zo iets lijkt me in dat opzicht beter!

happen? komaan, Léés aub de OP goéd door. :) Dit is al laaaaaaaang over! ze doet dit niet onder het rijden, want dit is een hulp van buitenaf, en trouwens onder het zadel kan ze het al langer dan een jaar ;)
Knielen heeft ze niet door, heb ik echt al geprobeerd..

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:01

ik vind het jammer dat je zo veel verschillende commando's voor het steigeren gebruikt. Ik wil niet naast je staan als je dadelijk een bekende ziet en daar naar zwaait. Ik ben bang dat je paard dan begint te steigeren.
Wel leuk dat je VD doet, maar werk nog even aan de basis en aan je eigen commando's en neem vooral veel les. Dan kun je onder begeleiding zelf dingen uitvinden.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 19:08

DeHP schreef:
ik vind het jammer dat je zo veel verschillende commando's voor het steigeren gebruikt. Ik wil niet naast je staan als je dadelijk een bekende ziet en daar naar zwaait. Ik ben bang dat je paard dan begint te steigeren.
Wel leuk dat je VD doet, maar werk nog even aan de basis en aan je eigen commando's en neem vooral veel les. Dan kun je onder begeleiding zelf dingen uitvinden.

weinig kans op een bekende daar..

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:13

Silkaay schreef:
En dan is het maar oké dat je trekt. :x :x
Een paardenneus is natuurlijk hélemaal ongevoelig.

Sorry, van zo 'n uitspraken gaan mijn haren écht overeind staan.

Ik zie het tweede filmpje al liever dan het eerste, maar ook daar zie ik een (licht) gespannen paard. Maar goed, ik zie liever dat je met zo 'n dingen aan de slag ging en zaken gaat oefenen zoals het laatste kunstje. :j Kleine dingen, klein beginnen. Of je nu veel kracht zet of niet, je trek nu je paard achterwaarts. Zorg dat ze wijkt voor de druk op haar neus, doe eerst een paar voorbereidende oefeningen. Leg je hand op haar neus onder de neusriem en oefen een lichte druk uit tot ze achterwaarts gaat. Neem het touw net onder de haak vast en oefen een lichte druk uit uit naar haar borst toe. Zo zacht als kan, zo hard als nodig blijkt te zijn. Drijf op, begin licht, begin klein. En ga dan zo verder. Ook achterwaarts gaan is meer dan alleen een achterwaartse beweging, ze moet met héél haar lijf bewegen, dus ook nageven met haar hoofd i.p.v.sterren te kijken.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 19:21

Vie schreef:
Silkaay schreef:
En dan is het maar oké dat je trekt. :x :x
Een paardenneus is natuurlijk hélemaal ongevoelig.

Sorry, van zo 'n uitspraken gaan mijn haren écht overeind staan.

Ik zie het tweede filmpje al liever dan het eerste, maar ook daar zie ik een (licht) gespannen paard. Maar goed, ik zie liever dat je met zo 'n dingen aan de slag ging en zaken gaat oefenen zoals het laatste kunstje. :j Kleine dingen, klein beginnen. Of je nu veel kracht zet of niet, je trek nu je paard achterwaarts. Zorg dat ze wijkt voor de druk op haar neus, doe eerst een paar voorbereidende oefeningen. Leg je hand op haar neus onder de neusriem en oefen een lichte druk uit tot ze achterwaarts gaat. Neem het touw net onder de haak vast en oefen een lichte druk uit uit naar haar borst toe. Zo zacht als kan, zo hard als nodig blijkt te zijn. Drijf op, begin licht, begin klein. En ga dan zo verder. Ook achterwaarts gaan is meer dan alleen een achterwaartse beweging, ze moet met héél haar lijf bewegen, dus ook nageven met haar hoofd i.p.v.sterren te kijken.

Hmm; kan ik er jullie op wijzen dat Moon niet weet wat nageven is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:26

Lijkt me dan een goed ding om te leren met het vrijheidsdressuur?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:53

Mag ik jou er dan op wijzen dat er voor achterwaarts gaan ook een basis moet zijn. :) Correct achterwaarts gaan is niet zomaar achteruit bewegen...
Met nageven bedoel ik niet in de krul trekken. Met nageven bedoel ik gewoon licht op de druk reageren, niet tegen de druk ingaan zoals jou paard hier doet. Speciaal voor jou een voorbeeld van wat ik bedoel. Die oefening kan jij ook heel gemakkelijk uitvoeren en oefenen, net zoals de andere die ik beschreef. Als het kwartje gevallen is van wijken voor neusdruk, zal ze dit ook makkelijk(er) aan de lange lijnen doen. :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 19:57

Ik weet best wat je bedoelt (:

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:05

Doe er wat mee zou ik zeggen. :) Je vroeg om tips en commentaar, ik denk dat je genoeg stof hebt mee gekregen om over na te denken en om wat mee te doen.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:08

Silkaay schreef:
Hmm; kan ik er jullie op wijzen dat Moon niet weet wat nageven is :')

dus moon weet niet wat ontspanning is? hmm appart...

ik vind het hardstikke leuk voor je dat je lekker met je paard bezig kan zijn, maar wat ik hier zie is geen paard wat lekker met z'n baasje bezig is...
ik begrijp uit je verhaal dat ze 2 maanden terug niet erg lief was? super dat je dat er uit heb gekregen, maar als je nog maar zo kort 'de baas' over je paard bent, is het iid niet verstandig om met stijgeren te beginnen.
als je er dan toch mee wil beginnen, bouw het dan langzaam op. stel een (niet te hooggegrepen) doel vast (bv ik wil dat mijn paard 2 benen een stukje van de grond krijgt), stop als hij dit doet en ga dan verder met iets anders. zo blijft het voor je paard ook leuk.
over het achteruitlopen, ik denk dat je beter doormiddel van druk op de borst terwijl je voor haar staat. mede omdat ze je dan kan zien. (jij zou het ook raar vinden als iemand een lang touw om je middel bindt en vervolgens een paar meter achter je gaat staan om je achteruit te trekken).
ik snap dat je langzamerhand ziek wordt van al het commentaar, maar zoals al eerder gezegd is willen we alleen helpen.
ik wens je verder heel veel plezier en succes met je paard.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 20:17

@vie
dat doe ik zeker :)

@beestenfreak
Nee, ze werd vroeger amper tot nooit nageefelijk gereden, ze kent het érgens wel..

danku

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:21

Fijn. Ik ben nl. echt benieuwd hoe julie gaan evolueren, want er zit véél meer in jullie relatie dan dit. Oké, dat klinkt zweverig. :+