noviceh schreef:Hoewel ik voorstander ben van vrijheidsdressuur, werd ik niet blij toen ik het filmpje bekeek. Ik heb 2 reacties gelezen die mijn gevoelens beschreven. Het paard heeft nog te weinig balans en evenwicht om deze oefening te kunnen uitvoeren. Ook het gebruik van een longeerlijn zou ik afraden. Een paard wat steigert op commando zou niet mogen omdraaien en al zeker niet gaan lopen. Dat kan erg gevaarlijk worden en lijkt me voor het lichaam van het paard ook zeker niet gezond. Dus het steigeren op commando, zowel op de grond als onder het zadel, zou ik als ik jou was voorlopig niet meer doen.
Dan de discussie over wel of niet steigeren. Ik ben ervan overtuigd dat je een paard steigeren kan leren als je deze er 100% mee vertrouwd. Mijn eerste paard heb ik steigeren op de grond en onder het zadel geleerd in de wetenschap dat zij er NOOIT misbruik van zou maken. En dat is ook nooit gebeurd in de 5 jaar die ik haar toen nog heb gehad. Het commando HOOG! (kort en schel) gebruikte ik voor het steigeren. Dit kan nooit verward worden met Hoooooooo..... Wat je op een rustige toon voorbrengt. Naast het paard bracht ik 1 arm omhoog, op het paard gaf ik een (hoge!) ophouding met de teugels. Dit werd nooit verward met het achteruit lopen, wat ik daarnaast ook bleef oefenen om verwarring te voorkomen. Overgens zal ik mijn huidige paard het steigeren nooit gaan aanleren.
ja ik snap het ik kon ook beter kunnen wachten met erop gaan zitten ( ik vond het gewoon leuk) maar omdat ik daar dus mee stop ga ik wel gewoon door met het steigeren zelf ik wil wel dat ik dit helemaal oplos en gewoon goed gaat en daarna ook onder het zadel en over dat longeerlijn ja ik weet nog niet zo goed wat ik daar mee moet maar die zal er zeker snel afgaan!