Steigeren van begin tot nu ! echt even kijken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 09:54

noviceh schreef:
Hoewel ik voorstander ben van vrijheidsdressuur, werd ik niet blij toen ik het filmpje bekeek. Ik heb 2 reacties gelezen die mijn gevoelens beschreven. Het paard heeft nog te weinig balans en evenwicht om deze oefening te kunnen uitvoeren. Ook het gebruik van een longeerlijn zou ik afraden. Een paard wat steigert op commando zou niet mogen omdraaien en al zeker niet gaan lopen. Dat kan erg gevaarlijk worden en lijkt me voor het lichaam van het paard ook zeker niet gezond. Dus het steigeren op commando, zowel op de grond als onder het zadel, zou ik als ik jou was voorlopig niet meer doen.

Dan de discussie over wel of niet steigeren. Ik ben ervan overtuigd dat je een paard steigeren kan leren als je deze er 100% mee vertrouwd. Mijn eerste paard heb ik steigeren op de grond en onder het zadel geleerd in de wetenschap dat zij er NOOIT misbruik van zou maken. En dat is ook nooit gebeurd in de 5 jaar die ik haar toen nog heb gehad. Het commando HOOG! (kort en schel) gebruikte ik voor het steigeren. Dit kan nooit verward worden met Hoooooooo..... Wat je op een rustige toon voorbrengt. Naast het paard bracht ik 1 arm omhoog, op het paard gaf ik een (hoge!) ophouding met de teugels. Dit werd nooit verward met het achteruit lopen, wat ik daarnaast ook bleef oefenen om verwarring te voorkomen. Overgens zal ik mijn huidige paard het steigeren nooit gaan aanleren.

ja ik snap het ik kon ook beter kunnen wachten met erop gaan zitten ( ik vond het gewoon leuk) maar omdat ik daar dus mee stop ga ik wel gewoon door met het steigeren zelf ik wil wel dat ik dit helemaal oplos en gewoon goed gaat en daarna ook onder het zadel en over dat longeerlijn ja ik weet nog niet zo goed wat ik daar mee moet maar die zal er zeker snel afgaan!

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 09:55

mariloux schreef:
iloveyellow schreef:
als ik er niet aan de long doet gaat ze niet zo goed omhoog en als ik er niet strak houd dan heeft ze soms de neiging om te gaan lopen en dat willen we niet!

iloveyellow schreef:
ja beter dan dat ze loopt en omvalt toch vind ik wel.!

doe het dan gewoon niet totdat je het goed onder controle hebt?

volgens mij heb ik het redelijk onder controle maar soms is ze wat speel vooral als ik erop zit dat ik nu niet meer doe maar ik werk eraan om het beter te maken dus het komt echt wel goed!

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:07

Ik vind het eigenlijk gekke werk om een paard te leren steigeren. Nu het paard het weet dat ie het kan kan hij het tegen je gaan gebruiken.
Ik vind persoonlijk dat steigeren onder zadel maar niks, gevaarlijk. En ook nog eens zonder cap.
En zoals vele voor mij al zeggen, is die longeerlijn te strak, ( mijn persoonlijke mening)

Maargoed, als jij dit leuk vind om te doen met je paard, moet je vooral door gaan

Ik ben blij dat mijn paard nog nooit gesteigerd heeft. :o

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 10:10

Citroen22 schreef:
Ik vind het eigenlijk gekke werk om een paard te leren steigeren. Nu het paard het weet dat ie het kan kan hij het tegen je gaan gebruiken.
Ik vind persoonlijk dat steigeren onder zadel maar niks, gevaarlijk. En ook nog eens zonder cap.
En zoals vele voor mij al zeggen, is die longeerlijn te strak, ( mijn persoonlijke mening)

Maargoed, als jij dit leuk vind om te doen met je paard, moet je vooral door gaan

Ik ben blij dat mijn paard nog nooit gesteigerd heeft. :o

ja dit heb ik al best vaak gehoord maar ik doe nou eenmaal aan dit soort dingen buigen compliment steigeren spaanse pas jambette dat vind ik gewoon super leuk ik probeer met alle reacties en tips het gewoon te verbeteren en beter te worden!!

en bedankt voor je reactie

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:07

Spookiej schreef:
iemand van 13 die zelf bepaald of het goed is om je pony te laten stijgeren?? sorry hoor maar dat is echt niet verantwoordelijk!
en dat je je cap niet draag is al helemaal dom! je valt 1 keer en dan....
en als je pony nog niet eens los goed kan stijgeren waarom dan al gelijk op de rug gaan zitten en dan laten stijgeren..
Ik raad het allemaal erg af!

Nou fijn dat meteen iedereen van 13 de grond ingetrapt word omdat je zelf bepaald of je je pony laat stijgeren? Ik ken genoeg mensen ouder zijn en ook niet altijd voorzichtig doen met stijgeren.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:10

ik wil niet vervelend zijn hoor, maar dit ziet er niet bepaald diervriendelijk uit, hij wordt veel te strak genomen

edit; en volgens mij is je paard er ook niet helemaal vrolijk van, zo ziet het er niet uit iig.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 17:11

moelly schreef:
ik wil niet vervelend zijn hoor, maar dit ziet er niet bepaald diervriendelijk uit, hij wordt veel te strak genomen

edit; en volgens mij is je paard er ook niet helemaal vrolijk van, zo ziet het er niet uit iig.

jajajajaja als je had gelezen hebben honderden mensen het al gezegd je wilt het nog een keer zeggen is goed hoor maar zo is het wel oke

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 17:11

iloveyellow schreef:
moelly schreef:

jajajajaja als je had gelezen hebben honderden mensen het al gezegd je wilt het nog een keer zeggen is goed hoor maar zo is het wel oke

maar het is goed :D

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:15

thoraklover schreef:
trekpaardluf schreef:
nu hebben we een discussie over of dit op een discussie uitloopt :')

uhm ts, je hebt ongeveer al het commetaar afgekapt hoor!

Kom op, dit vind ik best flauw, hallo, zou jij het niet banketstaaf vinden als er zo gereageerd werd?

ik denk dat ik eerst eens 40x na ging denken over het feit of ze misschien gelijk hebben... als 10 bokkers dat vinden. dan zal het wel zo zijn lijkt mij...

maar ik ben heel benieuwt wat je les is donderdag! laat je dat ons weten?

garny95

Re: Steigeren van begin tot nu ! echt even kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:22

waarom leer je in hemelsnaam je paard steigeren ? stel straks verkoop je je paard en dan zit de volgende eigenaar ...
ik had vroeger een pony waar ik elke dag in de bak mee trainde, we gingen een of twee keer in de week naar het duin, daar mocht ze meteen teugel los en even uit haar dak, na een paar honderd meter was het altijd weer rustig en zo deden we dat nu eenmaal. Bij de volgende eigenaren ben ik het vergeten te vermelden en belde ze me op dat de pony zo gevaarlijk was in het duin, dat deden ze maar niet meer...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:31

garny95 schreef:
waarom leer je in hemelsnaam je paard steigeren ? stel straks verkoop je je paard en dan zit de volgende eigenaar ...
ik had vroeger een pony waar ik elke dag in de bak mee trainde, we gingen een of twee keer in de week naar het duin, daar mocht ze meteen teugel los en even uit haar dak, na een paar honderd meter was het altijd weer rustig en zo deden we dat nu eenmaal. Bij de volgende eigenaren ben ik het vergeten te vermelden en belde ze me op dat de pony zo gevaarlijk was in het duin, dat deden ze maar niet meer...

Dat moet ieder voro zich weten.
Bijv H_Nalanta en E_Nalanta hun paarden steigeren ook etc. en daar word niet over gezeurt? Kijk Ts doet het fout oke, maar gelijk conclusie trekken dat steigeren leren helemaal fout is ?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:37

Ik heb alleen het filmpje gekeken, en wss val ik in de herhaling, maar ik zie een paar dat er niet echt veel lol in heeft. En dan vooral onder het zadel niet. Paard komt omhoog, want dat word hem gezegd, en vervolgens krijgt hij een ruk in zijn mond? Lijkt me heel dubbel. Je ziet ook dat hij na het stijgeren opzij of omlaag word getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:45

En ook ik ben niet enthousiast. Doe het alsjeblieft in een bak, NIET op de straat. Heeft eigenlijk geen zin om in de herhaling te vallen, is al vaak genoeg gezegd.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:54

AmySP schreef:
En ook ik ben niet enthousiast. Doe het alsjeblieft in een bak, NIET op de straat. Heeft eigenlijk geen zin om in de herhaling te vallen, is al vaak genoeg gezegd.

ok het is geen staart het is hard zand met gras!!

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:55

Citaat:
ik denk dat ik eerst eens 40x na ging denken over het feit of ze misschien gelijk hebben... als 10 bokkers dat vinden. dan zal het wel zo zijn lijkt mij...

Tuurljk
maar ik ben heel benieuwt wat je les is donderdag! laat je dat ons weten?
[/quote]

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:59

Los ziet het er leuk uit :D . Met iemand er op en zeker met die longe (kan inderdaad niet verder terwijl hij wel t commando krijgt) zou ik niet meer doen.
Wel leuk dat je dit geleerd hebt :+ . Ziet er grappig uit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:59

Voordat ik de rest van het topic ga doorlezen, moet me na het kijken van het filmpje toch een ding van het hart.

Meid, wat ben je ontzettend DOM bezig, op asfalt, zonder cap! Besef je dat je bezig bent met een enkeltje slager voor je paard? Weet je zeker dat hij het nooit tegen je gaat gebruiken?

Steigeren is link, onder het zadel helemaal staatsgevaarlijk. Jij weet niet of jij het paard voor de rest van zijn leven aan kunt houden, en gebruiksaanwijzingen gaan bij de verkoop doorgaans verloren.

Ik hoop voor je dat je paard het geleerde nooit tegen je gaat gebruiken. En ik moet het nogmaals herhalen, dat ik vind dat je onverantwoord bezig bent geweest om dit je dier op deze manier aan te leren...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:16

Jammer dat veel mensen het topic toch niet lezen.... dan hadden ze gezien dat het helemaal geen asfalt of steen is, en dat de rest ook al tien keer herhaald is...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:25

Ik heb inmiddels het topic gelezen en idd gezien dat de TS ook herhaalde waarschuwingen gewoon naast zich neerlegt. Mijn extra waarschuwing zal dan ook alleen maar irritatie opwekken, ts is eigenwijs genoeg om alle adviezen in de wind te slaan, maakt niet uit hoevaak ze herhaald worden.

Ik ben er klaar mee. Tegen domheid valt niet te vechten.
Ik hoop voor het paard dat ze het nooit tegen je gaat gebruiken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:26

Dan heb je kennelijke de laatste bladzijdes niet doorgelezen want de TS heeft wel degelijk ingezien dat ze fout bezig is. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:29

Ik maak dat uit haar reacties niet op....

Ik zou gewoon het steigeren compleet schrappen. Met dit paard en alle andere paarden die ooit nog gaan volgen...

Steigeren is NIET stoer, kan levensgevaarlijk uitpakken!
Als je nog niet overtuigd bent, kijk dan even naar dit filmpje!

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:31

Moet je nog even goed lezen.... ze is er mee gestopt, krijgt donderdag les en begint dan met de basis zodat ze van daaruit het steigeren op een juiste manier kan aanleren.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:34

Cassidy schreef:
Ik maak dat uit haar reacties niet op....

Ik zou gewoon het steigeren compleet schrappen. Met dit paard en alle andere paarden die ooit nog gaan volgen...

Steigeren is NIET stoer, kan levensgevaarlijk uitpakken!
Als je nog niet overtuigd bent, kijk dan even naar dit filmpje!

http://www.youtube.com/watch?v=VUyvy_8HNEQ

srry dat ik tussen jullie kom, maar ik weet dat ik het niet goed heb aangepakt en daarom heb ik dat 10000 keer gezegd als je het topic even had doorgelezen, was het je misschien wel opgevallen :+

Maar ondanks dat ben ik gestopt met het steigeren onder de vrouw ik blijf gewoon doorgaan met jullie tips en reacties verbeter ik het! ik vind zelf steigeren wel stoer. Dat is mijn mening het KAN misschien wel levensgevaarlijk uitpakken maar ik het grondwerk basis en vertrouwen er in zitten, om daar niet aan te denken. ik heb er niet veel ervaring mee (steigeren) maar dat moet je opbouwen ik maak fouten ja nou jij maakt ook wel eens een fout die wil je verbeteren toch nou daar ben ik nu ook mee bezig!

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:34

Fiffill schreef:
Moet je nog even goed lezen.... ze is er mee gestopt, krijgt donderdag les en begint dan met de basis zodat ze van daaruit het steigeren op een juiste manier kan aanleren.

ik heb het idee dat ji het voor me opneemt dat vind ik echt heel fijn dankje :D

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:35

ik vind dit er idd ook niet goed uitzien.
op niet zulke goede ondergrond, met lijn waardoor het paard niet eens om hoog kan komen. en wat als het paard met haar benen over de lijn komt?
ook kan ze hierdoor last van de rug/benen e.d. krijgen.

gelukkig kan mijn pony niet steigeren( ze probeerd het wel eens uit protest omhoogkomen en met spelen in de wei met andere paarden lukt het haar gewoon niet)

wel fijn dat je nu les krijgt in hoe het wel moet. maar ik weet niet of dit nog veel zin heeft. je paard doet het nu al verkeerd. afleren is heel moeilijk,

(niet aanvallend bedoeld hoor)