Springen = normaal... maar springen over liggend paard? :D

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 23:25

Fiffill schreef:
Dit heeft helemaal niks met wedstrijden te maken. Dat is totaal iets anders.
Volgens mij heb jij ook een heel verkeerd beeld van wedstrijdruiters, er zijn namelijk zat ruiters die juist mét hun paard de top willen bereiken. Met paarden die voor hun ruiter willen werken.
En dat is precies hetzelfde wat jij wil bereiken, alleen dan op een ander niveau: een blij paard dat iets voor je doet uit vertrouwen en vriendschap.
Deze 'oefening' druist alleen zo tegen het dier paard in dat hij het alleen maar doet voor jou; en dat is dus niet iets wat je samen met je paard doet. Dit dient eigenlijk meer je eigen belang, het staat misschien leuk dat je paard over een ander heen kan springen.... maar wat bereik je ermee? Wat wil je hier nou verder mee bereiken?
Daar zou je misschien eens over na moeten denken in plaats van steeds allemaal dingen erbij halen zoals wedstrijdruiters die per se die eerste prijs willen hebben koste wat kost. Want dan kan ik ook gaan beginnen over 'naturals' of hoe je het ook wil noemen die koste wat kost hun paard van die geweldige kunstjes willen leren omdat het zo leuk staat.

Overigens ben ik geen van beide.

En zoals ik al zei: dat paard gaat echt niet op de ander staan. Het is een paard, iedereen weet dat die er alles aan doen om NIET op een ander dier te gaan staan! Dus waarom hem er dan overheen dwingen?

Edit: wat KiWiKo al zei.

Ik dwing hem niet, ik forceer niets bij m'n paarden.
Als ik aanvoel dat ik iets kan geef ik hen de kans, moest ik het mis hebben dan zou hij het me wel aantonen dat hij absoluut niet wil.

Btw, wie zegt hier dat ik een NH'r ben?
Ben ik immers niet, het wil niet zeggen omdat ik zonder hoofdstel of bitloos rijd dat ik daarom een NH'r ben. ^^

Ik sta totaal los van klassiek en NH

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:25

Fiffill schreef:
Angelita schreef:
Dan zal ik wel een hele bijzondere hebben gehad, want die is recht bovenop me gaan staan (over me heen gerend). Maar goed, zal dan wel gewoon pech hebben gehad? :(:)

Anyways, dit zal dus wel een uitzondering zijn geweest; dan heb ik niks gezegd. :)

Ik weet niet wat de situatie was, maar het heeft ook met respect te maken en in panieksituaties blijft het een vluchtdier. ;)

Een paard zal altijd zijn best doen om niet op iets levends te gaan staan (politiepaarden worden dan ook getrained om niét opzij te gaan, dat is ook niet iets wat er automatisch in zit) als er per ongeluk iets voor hem staat of ligt.

Nah het was een ongeluk (inderdaad een vluchtpoging en ik stond in de weg :+ ). Dan zal dat het zijn, bedankt voor de uitleg. :)

Fenrir

Re: Springen = normaal... maar springen over liggend paard? :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:27

Welke stroming dan ook, maakt allemaal niet uit, het gaat om de oefening in dit geval. Ik vind het te onnatuurlijk. Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken mijn dieren zoiets aan te doen. Want wat is hier de lol voor het paard in? Vinden die het leuk?

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 23:28

Naskapower schreef:
Ik krijg hier een heel naar gevoel van. Ik denk dat dat komt door het gevaar dat er in schuilt.

Toch heb ik op horse event vol bewondering gekeken bij de show van jean francois pignon die o.a. een shet over zijn paarden liet springen.

eigenlijk niet veel verschil maar toch voor mijn gevoel wel.

Omdat ik een amateur ben en Pignon een prof?

Vriendelijke man wel, hij komt dacht ik jaarlijks rond de periode in maart naar stal Prinsenhof waar je twee dagen les kan krijgen bij hem met je eigen paard en hij ook een korte demo geeft met zijn paardjes :j

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:29

ik zeg maar 1 ding hierover: RESPECT!
als jij je paarden dit laat doen voor dan vertrouwen ze je!
Beschaam dat vertrouwen niet! (maar vooral lekker door gaan hoor!)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:31

Fiffill schreef:
Welke stroming dan ook, maakt allemaal niet uit, het gaat om de oefening in dit geval. Ik vind het te onnatuurlijk. Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken mijn dieren zoiets aan te doen. Want wat is hier de lol voor het paard in? Vinden die het leuk?

dat heb ik ook al meerdere keren gevraagd maar geen antwoord

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:32

Ik moet zeggen dat ik je andere dingen altijd prachtig vind TS, je foto's in je profiel en de foto's die ik in topics van je zie. :j Mooi wat jij kan met je paarden. Maar dit vind ik dan gewoon zo zonde....

(Ben nu off overigens, genoeg te doen. Lees morgen wel weer verder. Ik hoop dat je nog antwoord geeft op mijn vraag. Wat is het nu van deze oefening?)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:32

orienta schreef:
ik vind het walgelijk om het zo maar even te zeggen
snap niet wat hier leuk aan is en het is levensgevaarlijk

Hier sluit ik me bij aan

Ik vind het er eerlijk gezegd niet uitzien, een paard over een anders paard laten springen... :n

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:33

Nog eens overnagedacht en ik denk dat het komt omdat je paard op staat als je daar weg gaat. En dat het andere paard bereden wordt.
bij die show was het een klein paardje dat over rechtop liggende paarden sprong. Als die niet durfde zou die niet hoeven te springen.

Toch zit er niet echt veel verschil in..maar mijn onderbuikgevoel geeft iets anders aan
vindt het niet prettig

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 23:37

Fiffill schreef:
Ik moet zeggen dat ik je andere dingen altijd prachtig vind TS, je foto's in je profiel en de foto's die ik in topics van je zie. :j Mooi wat jij kan met je paarden. Maar dit vind ik dan gewoon zo zonde....

(Ben nu off overigens, genoeg te doen. Lees morgen wel weer verder. Ik hoop dat je nog antwoord geeft op mijn vraag. Wat is het nu van deze oefening?)

Wat is het nut van paardrijden als het zo onnatuurlijk is...

Ik heb al meermaals geantwoord, dat ik gewoon m'n vertrouwen in hen en zij hun vertrouwen in mij telkens opnieuw op de proef wil stellen.
Over dingen die ik wil aanleren denk ik lang en ben ik lang bezig met voorbereidend werk en als ik denk het zal lukken dan ga ik ervoor en dan bewijst het nog eens dat het vertrouwen goed zat en dat ik het juist op had over mijn viervoeters.

Alles wat ik doe, alles wat het nut daarvan is, is gewoon het vertrouwen in elkaar.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:39

wat hebben die paarden aan over elkaar heen springen?
denk je dat ze dat leuk vinden?
denk je dat jij daardoor een betere band krijgt met je paarden?

Nee dus het heeft totaal geen nut

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:42

hm sorry van mij ook geen applaus. Het verschil tussen jou manier en die van de shows? Die paarden liggen "uit zichzelf", zonder dat iemand krampachtig zijn hoofd vasthoudt. En daar hebben de paarden die erover heen springen geen ruiter op hun rug die hun uit balans brengt en dan kan het paard als het niet uit komt altijd nog stoppen ipv op zijn maatje te gaan staan..

Bovendien straalt dit voor mij geen vertrouwen uit, eerder onderdrukking van de natuurlijke wil van het paard.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:44

Wat ik niet begrijp is dat je zegt dat je wilt laten zien hoeveel vertrouwen er is tussen jou en je paarden.
Waarom is het zo belangrijk wat anderen vinden en hoe ver wil je gaan omdat te laten zien?
Je zegt de grenzen op te willen zoeken tot hoever je kan gaan met je paarden, naar mijn mening ben je dan al een heel stuk over een grens gegaan.

En dat gevoel krijg ik ook als ik naar het filmpje kijk. Persoonlijk vind ik het absoluut niet meer paardwaardig als je op een paard moet gaan liggen om te voorkomen dat hij, om wat voor reden dan ook, overeind komt.

Dat er niets zou kunnen gebeuren ben ik het ook totaal niet mee eens, wel met het feit dat een paard er alles aan zal doen om te voorkomen dat het mis gaat. Maar zolang er een ruiter op dat paard zit kan hij wel verkeerd uitkomen voor de hindernis (in dit geval het paard), hij kan zich verstappen voor de sprong of simpelweg uitglijden. Op het filmpje is al een keer te zien dat het paard wel erg dicht onder de "hindernis" kwam bij de afzet.
Dan kun je nog zoveel vertrouwen hebben in elkaar, als het andere paard een been breekt omdat het springende paard om een van bovenstaande reden niet goed uitkomt heb jij dat vertrouwen op een vreselijke manier beschaamd.

En dat risico wil jij lopen enkel en alleen om aan anderen te laten zien hoeveel vertrouwen je paarden in je hebben?
Het los voltigeren vind ik veel aangenamer om te bekijken en is al spectaculair zat.

Vertrouwen zou je niet op de proef moeten stellen, als je dat moet doen heb jij geen vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:44

Orienta, wat hebben paarden eraan om bereden te worden of in stallen gehouden of gedomesticeerd in het algemeen? Denk je dat ze dat leuk vinden? Wat voegt het toe?

Kijk, ik zie hier ook gevaren in, maar soms reageert bokt zo hypocriet. Want als een stuntman vol pracht en praal dit op een show doet roept het meerendeel 'respect!' en 'wauuw wat een vertrouwen', maar is het een minder commercieel persoon die haar band met de paarden laat zien, noemen we het ineens gevaarlijk of zelfs walgelijk..

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:45

Ik vind het leuk! Superbraaf, die beestjes, wees maar trots! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:46

ThePast03 schreef:
En dat gevoel krijg ik ook als ik naar het filmpje kijk. Persoonlijk vind ik het absoluut niet meer paardwaardig als je op een paard moet gaan liggen om te voorkomen dat hij, om wat voor reden dan ook, overeind komt.

Je denkt toch niet dat als dat paard echt overeind wilde komen, zij hem tegenhield op die manier :+ Kom op zeg, als die +-500-600 kilo echt wilt opstaan ben je niets.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:46

het voegt voor mij eerlijk gezegt ook niet zoveel toe... ik zou het in ieder geval nooit in mn kop halen zoiets te doen... ook de voltige niet.... en ik word ook een beetje moe alweer hiervan... je bent niet de eerste die dit doet en ook niet de laatste, je draagt geen cap en je weet maar nooit wat voor penny's dit na gaan doen na je filmpjes te hebben gezien.....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:48

WildWings schreef:
Je denkt toch niet dat als dat paard echt overeind wilde komen, zij hem tegenhield op die manier :+ Kom op zeg, als die +-500-600 kilo echt wilt opstaan ben je niets.

Als jij op de hals van een paard gaat liggen kan hij inderdaad niet meer overeind komen, maar daar gaat het niet eens om.
Lees de rest van mijn post ook even door, misschien begrijp je dan dat ik dit niet meer paardwaardig vindt.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 23:48

RoCKyLoVE schreef:
hm sorry van mij ook geen applaus. Het verschil tussen jou manier en die van de shows? Die paarden liggen "uit zichzelf", zonder dat iemand krampachtig zijn hoofd vasthoudt. En daar hebben de paarden die erover heen springen geen ruiter op hun rug die hun uit balans brengt en dan kan het paard als het niet uit komt altijd nog stoppen ipv op zijn maatje te gaan staan..

Bovendien straalt dit voor mij geen vertrouwen uit, eerder onderdrukking van de natuurlijke wil van het paard.

Ik lig tegen hem aan, daar is toch niets mis mee ;)

Geloof me die paarden op show gaan niet vrijwillig gaan liggen, men vraagt dat ook op commando.
Bovendien eens je dat op show uitbrengt zijn er vooraf een heleboel voorbereidingen geweest achter de schermen die wij als public niet te zien krijgen.
Met tijd en boterhams kan ik ook zo een afwerkt filmpje afleveren :Y)
Vind het juist fijn om ook de beginstappen te tonen.
Bovendien houd ik zijn hoofd niet vast.
In het begin ligt m'n hand gewoonweg tegen zijn hals, bij de andere keren lig ik tegen hem en leg ik mijn handen op zijn kaak maar vasthouden doe ik niet.
Ik blijf gewoon bij hem liggen en praat tegen hem, niet meer en niet minder.

rizo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:49

jou paard heeft echt vertrouwen in jou zeg :O
vind het alleen toch wel eng... er kan toch iets mis gaan en dan is dat paard dat ligt de dupe ervan en kan ernstig gewond raken..

maar de voltige was wel gaaf hoor, dat doe ik je echt niet na (A)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:50

WildWings schreef:
ThePast03 schreef:

de enige manier om een liggend paard liggend te houden is het hoofd daar houden met al je gewicht......... en dat doet TS

dat weet ieder paardenmens,

ga op het hoofd zitten en het dier kan niks nada ziltz zero meer

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:51

WildWings schreef:
Orienta, wat hebben paarden eraan om bereden te worden of in stallen gehouden of gedomesticeerd in het algemeen? Denk je dat ze dat leuk vinden? Wat voegt het toe?

Kijk, ik zie hier ook gevaren in, maar soms reageert bokt zo hypocriet. Want als een stuntman vol pracht en praal dit op een show doet roept het meerendeel 'respect!' en 'wauuw wat een vertrouwen', maar is het een minder commercieel persoon die haar band met de paarden laat zien, noemen we het ineens gevaarlijk of zelfs walgelijk..

zoals ik al zei heb ik dit nog nooit op een show gezien en dan zal ik het ook walgelijk vinden!
dit gaat wel heel ver tegen de natuur van het paard in!

Je dwingt een paard toch niet om over een ander paard heen te springen? dat vind ik walgelijk ja!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:51

muiske07 schreef:
RoCKyLoVE schreef:

Ik lig tegen hem aan, daar is toch niets mis mee ;)

Geloof me die paarden op show gaan niet vrijwillig gaan liggen, men vraagt dat ook op commando.
Bovendien eens je dat op show uitbrengt zijn er vooraf een heleboel voorbereidingen geweest achter de schermen die wij als public niet te zien krijgen.
Met tijd en boterhams kan ik ook zo een afwerkt filmpje afleveren :Y)
Vind het juist fijn om ook de beginstappen te tonen.
Bovendien houd ik zijn hoofd niet vast.
In het begin ligt m'n hand gewoonweg tegen zijn hals, bij de andere keren lig ik tegen hem en leg ik mijn handen op zijn kaak maar vasthouden doe ik niet.
Ik blijf gewoon bij hem liggen en praat tegen hem, niet meer en niet minder.

Volgens mij zie ik de tweede keer dat je toch echt half over hem heen hangt en je hand over zijn oog heen doet...

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 23:52

ThePast03 schreef:
Wat ik niet begrijp is dat je zegt dat je wilt laten zien hoeveel vertrouwen er is tussen jou en je paarden.
Waarom is het zo belangrijk wat anderen vinden en hoe ver wil je gaan omdat te laten zien?
Je zegt de grenzen op te willen zoeken tot hoever je kan gaan met je paarden, naar mijn mening ben je dan al een heel stuk over een grens gegaan.

Dat er niets zou kunnen gebeuren ben ik het ook totaal niet mee eens, wel met het feit dat een paard er alles aan zal doen om te voorkomen dat het mis gaat. Maar zolang er een ruiter op dat paard zit kan hij wel verkeerd uitkomen voor de hindernis (in dit geval het paard), hij kan zich verstappen voor de sprong of simpelweg uitglijden. Op het filmpje is al een keer te zien dat het paard wel erg dicht onder de "hindernis" kwam bij de afzet.
Dan kun je nog zoveel vertrouwen hebben in elkaar, als het andere paard een been breekt omdat het springende paard om een van bovenstaande reden niet goed uitkomt heb jij dat vertrouwen op een vreselijke manier beschaamd.

En dat risico wil jij lopen enkel en alleen om aan anderen te laten zien hoeveel vertrouwen je paarden in je hebben?
Het los voltigeren vind ik veel aangenamer om te bekijken en is al spectaculair zat.

Vertrouwen zou je niet op de proef moeten stellen, als je dat moet doen heb jij geen vertrouwen.

Voor mij is niets belangrijk wat anderen ervan vinden.
Er posten hier zoveel mensen topics over hun paarden waarom zou ik niet mogen tonen wat ik met de mijne doe?

Als je het filmpje goed bekeken hebt dan zie je ook dat ik niet op hem lig maar tegen hem.
Ik kan hem nog niet in volledige vrijheid alleen laten liggen, het feit dat ik gwn bij hem lig stelt hem gerust en ontspant hij zich helemaal.
Toch fijn als je weet dat hij je vertrouwt en hierdoor blijft liggen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:52

Ik vind het knap dat je dit kunt en dat je paarden meewerken, ik zou alleen nooit mijn paard hieraan blootstellen. Met iedere oefening zijn er factoren waardoor het gigantisch fout kan gaan, maar hier zijn dat me iets teveel factoren, zowel voor het paard op de grond als voor diegene die eroverheen springt.