Calisto (2 jarig paardje )longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:33

Alet74 schreef:
Ben ik met je eens AnnemiekvM, maar vrees dat er niets aan dit soort wanpraktijken gedaan kan worden. Het is net als dat sommige mensen kinderen krijgen waarvan je van tevoren al weet dat het niets zal worden, triest maar waar. Bij wijze van spreken mag iedere gek een paard kopen en daar tot zekere hoogte mee doen wat hij wil.
Een verplichte cursus zou zo gek niet zijn!

Helemaal mee eens hoor!! Dat even voorop stellen.
Maar hoe wil je zo iets in de praktijk waarmaken. Er worden elke dag onwijs veel paarden gekocht en verkocht. Er zijn mensen die exact weten hoe een paard te behandelen maar het niet zo doen, voor eerdere en soms betere prestatie of voor het geld of andere redenen..

Zal niet vurig reageren naar de TS. Denk dat ze er zelf niet al te veel verstand van heeft met de moeder, dat ze zich laten wijsmaken dat is goed is voor een paard. 2 Jarig paard een keertje beweging geven in een longeerbak heb ik ook wel eens gedaan. Maar te werk gaan op deze manier is a big nooooh!

Begin over een jaartje overnieuw zou ik zeggen. Rustig aan en neem vooral een nieuwe begeleid(st)er. Deze mag der opleiding wel overnieuw doen wat mij betreft :')

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:13

Moderatoropmerking:
Iedereen heeft een andere mening wat betreft het omgaan met paarden, het al dan niet longeren op 2-jarige leeftijd en het al dan niet inrijden van paardne op 3-jarige leeftijd. Dat is prima, maar discussiëer op een respectvolle manier. Zo is de kans groter dat mensen iets van je aannemen, dan dat je allerlei uitlatingen gaat doen waar niemand wat aan heeft.

Rana

Re: Calisto (2 jarig paardje )longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:48

Ik ben wel heel erg blij dat jullie het topic nog niet sluiten mods!

Ik denk dat dit soort dingen een goede eyeopener kunnen zijn..

Onderstussen na 7 pagina's ben ik wel benieuwd hoe de ts dit nu allemaal vind...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:04

Ze is vermoedelijk te druk met longeren om te kunnen reageren hier.... ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:11

tjaaah, ik zou ook schrikken als je ineens 150 reacties krijgt die je niet verwacht te krijgen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:14

Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand dit niet verwacht. Het is en Bokt en het gaat over paarden.
Hoop met Rana mee dat dit soort topics eyeopeners zijn, dat zou wel fijn zijn. Want als je een beetje je geduld op de proef weet te stellen, kan een mens nog heel veel plezier van zo'n leuk paardje als bijvoorbeeld dat van TS hebben!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:15

Ik zou beginnen nadenken en hopelijk is TS dat nu aan het doen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:18

Alet74 schreef:
Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand dit niet verwacht. Het is en Bokt en het gaat over paarden.
Hoop met Rana mee dat dit soort topics eyeopeners zijn, dat zou wel fijn zijn. Want als je een beetje je geduld op de proef weet te stellen, kan een mens nog heel veel plezier van zo'n leuk paardje als bijvoorbeeld dat van TS hebben!

Nou weet ik nog niet hor! Ze heeft met meer paarden zo gewerkt dacht ik te lezen en is ervan overtuigt dat ze het goed doet.
Dan denk ik niet dat je dan zo´n tegen reacties verwacht

Ik hoop natuurlijk ook dat ze het eens in gaat zien... :j!!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:24

even on topic... verdiep je eens in jouw positie als je gaat longeren! En baken een stuk af zodat dit jonge dier tenminste hoevast heeft!
Je geeft hem totaal verkeerde signalen door bij zijn hoofd te lopen! hij denkt dat hij moet afremmen en dan kom jij met een zweep door????

Ergens las ik dat je ervaring hebt? Maar dat lijkt er niet op!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:28

2 jaar en longeren? Mijn god, had je je verstand nog thuis laten liggen? Dit beestje hoort lekker op het land te staan en af en toe eens gepoetst te worden en er van tijd tot tijd eens een beetje mee te wandelen, maar zo niet? Dit raden ze zelfs in de Penny nog af!
En je moeder zou sowieso nog beter moeten weten! Of is dit jullie eerste paard?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:29

nee, in profiel staat ook nog een veulen dat aan het springen is.... over balken!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:35

Moeders weten niet altijd alles (wel vaak, maar niet altijd), ik zou mijn dochter toch wel aanraden eerst wat informatie te zoeken over dit soort dingen. Alleen al op het forum kun je genoeg vinden.
Beste TS, ik ben erg benieuwd hoe je er nu over denkt. Ik hoop dat je je niet al te zeer aangevallen voelt, maar na alle reacties begrijpt dat het longeren van zo'n jong dier niet echt een goed idee is, vandaar dat sommige mensen erg heftig reageren. Ik zou een reactie zeer op prijs stellen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:19

Gini schreef:
anneliesdj schreef:

Beetje domme opmerking vind je niet? ;) Tuurlijk longeer je een paard van 3 maanden niet.
Maar 2 jaar vind ik geen probleem en ik doe dat zelf ook wel ondanks dat mijn paarden vaak al bijna 4 zijn voor er voor het eerst een ruiter op komt. Met mate bedoel ik mee; niet vaker dan het paard aan kan, per paard verschillend maar zelf vind ik ééns per week het absolute maximum voor een 2 jarige. En met mate betekend ook niet langer dan een minuut of 15 of als het paard dat aangeeft zelfs korter.

Ooit al gehoord van sarcasme. Tuurlijk is het een domme opmerking. ;)
Ik vind met 2 jaar longeren wel een probleem. Waarom moet het altijd maar vroeger vroeger vroeger. Geef een paard toch de kans om te groeien, om volwassen te worden. Als je met drie begint heb je toch nog zat tijd?
Waarschijnlijk wordt dit een welles nietes discussie (overigens niets op tegen) maar ik vind longeren bij een 2-jarige not done. Een beetje rondslingeren kan ik nog begrijpen, maar een tweejarige longeren met (verkeerd gebruikte) bijzet en bit :n

Edit: zie ik net dat topic waar ze haar anderhalfjarige een longeersingel aandoet. Nog even wachten en ik kan wel nog beginnen longeren met mijn veulen. := Sorry, kon het niet laten. :o

:= Ik heb het niet gezien maar als dat zo is ga ik mee met de rest ;)

Ik doe dit op zo'n jonge leeftijd omdat ik paarden wil die van jongs af aan al makkelijk in de omgang zijn, veel gewend zijn en niet als 3 jarige hysterisch worden zodra er wat anders gebeurd dan het omdoen van een halster. Daarom begin ik al heel jong met een dekentje op, elastisch singeltje en noem maar op. Dat alles resulteerd erin dat je uiteindelijk een zadel opgooit en wegrijd, as easy as that. Paar weet niet beter want die heeft altijd al dingen op en om zich heen gehad.
Bij mijn paarden betekend dat dat ze als klein veulen veel in de hand komen en leren meelopen, voetjes geven enz. Verder hoeven ze tot ze 2,5 zijn maar eens per maand 'aan het werk' ofwel; even meelopen, voetjes geven en af en toe eens een dekje op oid, kwartier tot 20 min. Zijn ze 2,5 dan wordt het soms 2x per maand en komt er een bitje en singeltje bij maar het verschilt erg, het ene paard doet wat meer dan de ander en soms doen ze ook 3 maanden niets. (overigens gebruik ik geen bijzet voor ze serieus aan het werk gaan en dat is pas met ruim 3 jaar)
Vind jij dan dat mijn paarden niet 'jong' mogen zijn? Ik wel, het enige wat ik van ze vraag is eens per maand laten zien dat ze zich nog netjes kunnen gedragen, dat vraag je van een kind tenslotte ook en dan wel vaker als eens per maand.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:21

amondi schreef:
even on topic... verdiep je eens in jouw positie als je gaat longeren! En baken een stuk af zodat dit jonge dier tenminste hoevast heeft!
Je geeft hem totaal verkeerde signalen door bij zijn hoofd te lopen! hij denkt dat hij moet afremmen en dan kom jij met een zweep door????

Volledig mee eens.
Wil je met een jong dier aan de slag gaan dan moet je wel weten waar je mee bezig bent, zo niet dan kun je beter niets doen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:01

Dingen op of om kan toch ook weinig kwaad? Dat vind ik wat anders dan wat deze dame doet.

Schreef eerder dat ik ook wel eens een 2jarige in de longeerbak heb gedaan, die ging ook vaak mee aan de hand de weg op, ging super. (hetzelfde met de halfzusjes)
Beestje had fatsoen, kende al vrij veel voor die leeftijd en was mak met fietsers, brommers en auto's

Is eigenlijk het enige wat ik belangrijk voor zulke jonge paardjes :7
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 10-08-09 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:02

Alleen het idee al dat dit arme dier lang niet de enige is, die op peuterleeftijd al aan de bak moet maakt me wel een beetje boel verdrietig.

De beste tip welke ik je kan geven is om hem inderdaad nog even van zijn zorgeloze grasmaaier leventje te laten genieten.

Ik hoop echt dat je de reakties in dit topic serieus neemt en dat je er wat mee doet.

TamiBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:05

Ik zou een 2jarig paard toch nog op het land laten staan en laten spelen! Het vroegst op zijn 3e beginnen met het oppakken en langzaam aan longeren!

Waarom nu al? Meer kans op latere blessures!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:32

lisch schreef:
@bonita_bon:jah voor als hij 3 is.!!!!!! lezen.......

@lisch: BEKIJK een CD van lammert haanstra??? Leuk naar zo'n cd staren.... Dat bedoel ik ermee. Lezen... (right back at ya)

Afijn, ik snap ook de haast van mensen als ts gewoon niet. Waarom moet het paard op zijn 4de in de wedstrijdsport presteren?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:40

TS is 14 dus zo ontzettend veel ervaring heeft ze denk ik niet ;)
laat het paardje toch lekker paard worden. fysiek en lichamelijk is dit echt niet de goede manier, later zul je daar wel achterkomen..

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:43

Het wordt inderdaad weer een lang topic. Let wat meer op je houding tegenover je paard, dan moet je niet van links naar rechts meelopen met hem en zal het allemaal wat rustiger kunnen gaan.

Als je gericht bent op de voorhand, dwz met je lichaam in de cirkel recht op z'n voorhand staat dan kan het paard niet anders dan vertragen en zal hij zich uit protest eventueel omdraaien of rechtdoor lopen. Op de eerste foto sta je echt op de voorhand maar drijft toch met de zweep. Dat paard verstaat er zo niets van. De bevelen die je geeft zijn dan tegenstrijdig. Als je te ver naar achter staat en zo te veel drijvend overkomt voor het paard zal hij gaan versnellen en niet meer te houden zijn.

Ik vind niet dat je het goed doet, eerst en vooral is het niet nodig bijzetteugels aan een halster te doen, begin op stap en ga nadien als de stap rustig en goed controleerbaar is, over op een licht drafje, zeker geen galop. het paard is nog niet gemaakt om op cirkel te galopperen op die leeftijd.

Rust, rust, rust, je jaagt je paard schrik aan en hij verstaat het nog niet.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:56

Oei , paardje is net 2 geworden,.. meid gooi hem aub snel weer op het land en laat hem kind zijn, beestje hoort nog lang niet aan de longe gezet te worden.
Als je toch met hem bezig wilt zijn , ga lekker wandelen met hem, beetje poetsen , maar laat hem aub gewoon genieten van zijn kleuterjaren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:05

Bonita_Bon schreef:
lisch schreef:
@bonita_bon:jah voor als hij 3 is.!!!!!! lezen.......

@lisch: BEKIJK een CD van lammert haanstra??? Leuk naar zo'n cd staren.... Dat bedoel ik ermee. Lezen... (right back at ya)

Afijn, ik snap ook de haast van mensen als ts gewoon niet. Waarom moet het paard op zijn 4de in de wedstrijdsport presteren?

Ookal moeten ze presteren op hun 4e, dan nog is dit niet nodig. Als je het op een goede manier doet kun je een paard makkelijk in een jaar tijd klaarmaken voor een L proef en L parcour. Dus dat argument gaat er bij mij niet in ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:10

ik heb er ooit wel eens eentje naar het L gereden in 3 maanden tijd........ en toen hij L met winst was was hij slechts 3,5 maand onder het zadel......

al met al 15 uur onder het zadel geweest (rij 3 keer in de week een half uurtje :D )

dus dat is allemaal niet zo heel erg moeilijk :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:13

KiWiKo schreef:
ik heb er ooit wel eens eentje naar het L gereden in 3 maanden tijd........ en toen hij L met winst was was hij slechts 3,5 maand onder het zadel......

al met al 15 uur onder het zadel geweest (rij 3 keer in de week een half uurtje :D )

dus dat is allemaal niet zo heel erg moeilijk :)

ja maar... jij kán rijden!! :D Plus jij hebt het voordeel dat je ook nog eens weet hoe een paard in elkaar zit .... en daar ontbreekt het zo te zien bij ts en haar mams aan....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:17

hahahaha nee hoor :) :) was gewoon een heel, heel fijn paard :)