Haha Jim was toch ook niet zo'n hele kleine? Kwam je toch ook op :p moet goedkomen dan...
Okee, dan ga ik toch (heel voorzichtig) m'n mening geven, heb de filmpjes nu een paar keer bekeken en ga zeggen wat ik ervan vind. Let wel, wat ik ervan
vind en ook ik kan het mishebben, k wens dan ook niet aangevallen door wie dan ook (niet op jou gericht Sharon, jij gaat supernetjes met de kritiek om!)
Ik snap in principe wel waar Annemarie naartoe wil; simpelweg dat het paard de grens weet, en weet waar hij staat, en dat dit duidelijk onder Annemarie is (of wie er dan ook in het midden staat). Ik vind de manier waarop echter iets grof. Ik ben een hele poos terug naar een clinic van MR geweest, en ik kon hier wel stukken van terug zien, maar lang niet alles.
Ik snap dat het een hengst is, en dat je oplettend moet zijn. Maar, in feite moet je met ieder jong paard oplettend zijn. Ik kan me er dus in vinden dat mensen zich hier ergeren aan de hoeveelheid 'hengst' die in de mond wordt genomen. Ik zie een jong paard, had evengoed een merrie kunnen wezen, die nog niet helemaal snapt, wat er nou van hem verwacht wordt. Dat begint al met het gefrunnik aan het halster. Paard snapt niet wat er nou allemaal met z'n hoofd gebeurd, het ding zit toch om, dus paard snapt het probleem niet, en gaat dus al rondjes draaien en heen en weer lopen. In mijn ogen had hij dáár al gecorrigeerd moeten worden; niet wanneer hij pas omhoog komt. Ik vind dat je hem op dat moment al teveel ruimte geeft omdat het paard een beetje mag lopen en cirkelen, en dan geef je hem dus de ruimte om uiteindelijk ook omhoog te komen. Maar goed, zo had ik het gedaan, iedereen zijn eigen werkwijze uiteraard en ik ken Annemarie verder niet.
Dan het omhoog komen. Het is goed dat dit gecorrigeerd wordt, alleen het is een jong dier, in een vreemde omgeving; 1x corrigeren is genoeg.
Met het achter haar aanlopen gaat het nog wel, vervolgens moet hij stilstaan, komt te dicht op haar en krijgt dus weer gehannes aan z'n lijn en hoort een geluid met de longeerlijn. Dat je hem corrigeert omdat hij te dicht op je staat, okee. Maar stuur hem 1 of 2 passen terug, en laat dan ook aan hem zien, dat het goed is zo, in plaats van met de longeerlijn tegen je aan te blijven slaan en te blijven corrigeren.
Vervolgens gaat hij los, zodat hij moet gaan lopen. Gaat op zich niet rot, wel vind ik dat er héél veel geluid bij te pas komt, iets waar ik aan moet wennen aangezien het toch om werken met lichaamstaal ging.. (Maar goed ik heb daar verder geen ervaring mee, ik zeg heel eerlijk, ik doe met m'n pony wat in me opkomt en ik heb dus ook begod geen idee met wat voor methode ik me met m'n pony bezig houd. Interesseert me dan ook vrij weinig, pony doet het er goed op

)
Dan komt het punt dat hij om moet draaien, en wéér gaat dit met heel veel geluid. Ik denk (dit weet ik dus niet zeker he, ik ken het paard niet) dat dit prima opgelost had kunnen worden zonder deze hoeveelheid geluid. Zolang jij duidelijk bent en je groot maakt, heb je dat klappende geluid niet nodig, gok ik zo eens. En dan komt het 'een hengst draait zich vaker naar je toe'. Nee, ieder jong paard zoekt de mens op, want dat is de steun die hij op dat moment heeft in die ruimte. Anders heb ik ook een hengst, maar ik heb toch echt een merrie, die draait zich ook nog wel eens naar me toe met draaien omdat ze dan die steun zoekt .
Uiteindelijk zie je wel dat hij met z'n hoofd omlaag wil lopen en er dus al iets van ontspanning is. Op dat moment stopt ze gelijk, omdat ze wil dat hij haar volgt. Paard denkt vervolgens 'dikke vinger' en dat is logisch. Dan gaat ze heel veel heen en weer lopen. Dit lijkt mij erg onlogisch. Uiteindelijk komt het erop neer, dat zij veel verder naar het paard is gelopen, dan het paard naar haar toe is gelopen. Uiteindelijk loopt het paard dan wel mee, maar goed, als het paard 1x bij d'r staat en de bevestiging heeft gehad dat dit goed is, dan is dit meer dan logisch dat hij daarna ook weer volgt, want hij heeft net de bevestiging gehad, dat dit goed was.
Aan het eind van het filmpje, zet ze Moonie veel vriendelijker terug naar achter, dan in het begin. Dan vraag ik me af, had dit niet in het begin ook gelijk gekund? Paard is niet gevaarlijk, compleet geschift, of losgeslagen. Het is een paard wat niet weet wat de bedoeling is, maar ik zie geen dominant paard of wat dan ook, dus had wat mij betreft aan het begin ook al op deze manier gewerkt kunnen worden. (maar kan ik mis hebben, wellicht ben ik ook te zacht en te truttig met m'n pony, zou me niets verbazen)
Karel vind ik erg rustig werken en het paard heeft ook een rustigere uitstraling. De een zal zeggen dat dit door de join up van Annemarie komt, ik denk zelf persoonlijk dat dit komt omdat Karel meer rust uitstraalt en veel meer rust in z'n handelingen heeft.
Dan het filmpje waar Sharon ook met Mooni mag werken.
Gaat allemaal lekker, tot het moment dat hij weer losgeklipt wordt. Dan komen gelijk weer de geluiden en de klappende longeerlijn van Annemarie erbij, alleen al om hem weg te sturen. Ik blijf erbij dat ik dit zelf liever met wat minder geluid had willen zien. Ik vind Sharon wel minder fel en hard overkomen dan Annemarie, iets wat ik zelf wel goed vind.
Of het rollen nou van het ontspannen is, of dat het paard gewoon wilde rollen en daarmee uit, dat weet ik niet maar het is wel even een leuke onderbreking

Dan komt het moment dat hij je moet volgen en dan moet je van Annemarie weer heen en weer lopen. Iets wat ik wederom zelf niet had gedaan zoals ik een stuk hierboven al had beschreven.
Tuurlijk, uiteindelijk volgt hij wel, maar of dat heen en weer lopen daar aan heeft mee geholpen, weet ik niet. Ik denk dat uiteindelijk blijven staan hetzelfde effect heeft; je zal alleen wat langer staan.
Wanneer hij bij jou komt staan, moet hij gelijk aan de lijn en moet je stukjes met hem lopen en keren/stoppen (wat nou exact de bedoeling was vond ik vrij onduidelijk). Ik vind het jammer, dat toen gelijk de lijn om moest, ik vind het zelf beter om dit ook los te doen. Dat hij mee moet lopen aan een halster met een touwtje, dát weet hij namelijk wel omdat je hem vaak zat in de hand hebt gehad, en het feit dat hij meeloopt nu dus niet per definitie het teken is, dat hij jou als leider erkent. Dit kan prima hoor, er zullen vast heel veel tekenen zijn waaraan je dit kunt zien maar zo goed ben ik er nou ook weer niet in dus dat zie ik niet
Persoonlijk had ik de lijn dus nog afgehouden, om te zien of hij zo ook meeliep. De een kan dit heel penny vinden en de grootste onzin, maar ik vind het zonder lijn juist een beter teken dat hij mee loopt, dan dat hij met lijn meeloopt.
Ik kan me voorstellen dat dit een leerzame clinic is geweest, zolang je er maar uithaalt wat voor jou belangrijk is, en de rest het ene oor in en het andere oor uitgaat wat niet van toepassing is bij jou. Over het psychische van een JU ga ik me ook maar niet bezig houden, ik lees wel veel maar om nou te zeggen dat ik het op alle paarden uitoefen en dan dus ook zie of dat ze er schade aan overhouden, nee dat kan ik niet zeggen want zoals ik al zei, ik doe ook maar met m'n pony waarvan ik denk dat het goed is en ik heb zo het vage vermoeden dat dit een beetje van alles wat is.
Stukje is iets langer geworden dan geplanned, sorry
En het is absoluut niet m'n bedoeling om iemand de grond in te trappen, te vernederen of wat dan ook.
Als ik dingen in de filmpjes verkeerd gezien heb of iets mag dit ook echt wel verteld worden mits het op een normale manier kan

En ik blijf erbij dat Mooni een leuke bink is