[video] Llevado gaat mee spelen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: [video] Llevado gaat mee spelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:42

Je doet er zelf aan mee. ;)

Hoe ging dat ook alweer? De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet? :+
Bovendien is discussieren in je eentje altijd lastig, so don't blame me. ;)

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:44

Chaos, wat wil je ermee bereiken?!

Je kwetst mensen..

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:48

Chaos, je hebt pb.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:51

JoviBan schreef:
thoraklover schreef:
Is het dan geen basis dat je je paard leert dat hij ook plezier met jou kan hebben? En kunstjes, tja, daar krijgt hij heus geen hoofdpijn van. & Hij kan kiezen toch? Hij kan weg lopen. Blijkbaar vind hij het leuker om met Danielle bezig te zijn dan in het weiland te grazen met soortgenoten wat hij de rest van de dagen doet. Verder ga ik helemaal mee met Femke hierboven.

Ook jij bent duidelijk een fan en wilt geen andere visie horen/lezen.

Laten we dan nu met z'n allen besluiten dat je veulens/enters/twenters prima kunt gaan belasten met mensen-dingen, zoals longeren, zadelmak maken, bitwijs maken, VD-en, gymnastiseren en weet ik wat al niet meer. Maar dan mag iedereen z'n gang gaan met die jonkies, dus ook de mensen die géén fans hebben.

Waar gaat dit heen.... :x

Ik ben geen fan, en ik sta open voor een andere visie. Maar of ik het eens met die visie... ;)

Ik stop met reageren in dit topic, er word een kleinerende toon aangeslagen en ik merk dat ik daar erg agressief op reageer :') . Dus mensen die op mijn posts reageren, doe dat via pb.
Laatst bijgewerkt door thoraklover op 03-06-11 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:10

Echt denigrerend wordt er hier gereageerd >;)

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:20

Chaos, je denkt dat jary met zijn 14 jaar geen ervaring heeft, maar hij is een stuk volwassener dan jou met je 19! Hou aub op met het verstieren van dit topic, en ga een ander forum verzieken..jeetje

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:27

Er wordt hier gewoon een discussie gevoerd, niets mis mee lijkt me, sterker nog, ik denk dat het goed is dat dit een kritisch bekeken word, vanuit een ander oogpunt..

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:36

Ja fatsoenlijke discussie is prima, maar kleinerende opmerkingen zijn toch niet nodig? En verhalen als ik weet het beter, en ik doe het al langer dan jullie zijn geen argumenten vind ik. Prima als iemand een andere mening heeft, maar hou een beetje respect voor elkaar. Ik begrijp dat er mensen zijn die VD niet natuurlijk vinden, ik kan nog wel meer dingen verzinnen die niet natuurlijk zijn, maar dan zijn ze niet per definitie slecht. Hou het vriendelijk.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 22:51

esmir schreef:
Er wordt hier gewoon een discussie gevoerd, niets mis mee lijkt me, sterker nog, ik denk dat het goed is dat dit een kritisch bekeken word, vanuit een ander oogpunt..

Vanuit het theoretische oogpunt?
Ik zie het nut niet om naar argumenten te luisteren van mensen die niet eens praktijkervaring hierin hebben.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:03

Dan lees je niet mee :)

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:06

doei schreef:
esmir schreef:

Vanuit het theoretische oogpunt?
Ik zie het nut niet om naar argumenten te luisteren van mensen die niet eens praktijkervaring hierin hebben.

Volgens mij hebben de mensen die gereageerd hebben weldegelijk verstand van paarden :D :D

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:26

Prima dat ze verstand van paarden hebben.

Maar hoe kun je nu een mening ergens over hebben en zo zeker van je punten zijn wanneer je het nooit hebt meegemaakt?

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:27

Wat niet hebt meegemaakt???

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:34

Ik denk persoonlijk dat iemand met een ruime 40 jaar ervaring tussen de paarden, iets meer kijk heeft op de ontwikkeling van veulen tot een volwassenpaard. Iemand die een ruime tijd op maneges heeft gewerkt, les heeft gegeven en een eigen pensionstal heeft gerunt, een kleinschalige fokkerij heeft, diverse cursussen heeft gevolgt er een andere kijk op heeft dan de gemiddelde bokker. Iemand met ervaring ziet dingen die andere niet zien of niet kunnen zien of nog niet kunnen zien. De ervaring zit opgeslagen en blijft daar zitten. Met een paar manegelessen weet je nog niks.

Ik leer nog elke dag van mijn paarden, hou mijn ogen en oren open om nog meer kennis te vergaren. Open staan voor andere dingen en daar een conclussie uit trekken. Op andere stallen gaan kijken en veel lezen en luisteren.

De ervaring van iemand kan niemand afpakken. De ervaring is iets waar je van leert en van heb geleert en die kennis doorgeven aan iemand die daar wat aan heeft. Wat dat persoon er mee doet is zijn/haar keuze. Wel leuk als ze later toch nog even aan je denken als er een probleem is.

Dat is de reden waarom ik zo tegen ben dat iemand al met een veulen al zo veel doet. Llevado ziet er niet uit als een 2 jarige, maar eerder als een 5 jarige. Een 2 jarige die bespiert is, is een teken dat er al heel vroeg wat meegedaan is. Wat voor sommige simpele dingen/oefeningen zijn, kan gevolgen hebben voor de ontwikkeling van Llevado.
Als Danielle en de voorstanders eens wat meer gaan lezen en verdiepen hoe een jong paard ontwikkelt, dan kunnen ze zien dat dit echt niet goed is voor een jong paard. De wei in met soortgenoten tot hun 3de en bij Andalusiers liefst tot 4 jaar.

Een gegeven is dat een gemiddelde KWPNer niet ouder wordt dan 7. Met 2 1/2 inrijden, met 3 B-dressuur, met 4 L-dressuur, met 5 M-dressuur, met 6 Z en met 7 aan de haak. Te jong begonnen, te veel ge-eist, geen geduld en te weinig tijd!
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 03-06-11 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:37

Hebben zij zelf met een 2 jarige grondwerk gedaan?
VD?
Die paarden kapot zien gaan?

Ik speel, grondwerk en VD ook met mijn paard, al vanaf zijn tweede jaar +:)+
Zijn lijf is helemaal in orde (1x per jaar osteo, 2/3x per jaar zadelpasser die ook osteopaat/ paardenmasseur is), hij is geen dag kreupel geweest (laat ik het afkloppen), is super alert op mij als zijn leider, nooit schrikkerig want hij volgt zijn leider door het vuur, altijd weer even vrolijk nooit zuur, begrijpt mij volkomen, doet het super in de groep.
Overtuig mij maar dat het slecht is wat hier gebeurt?

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:46

Nee, dat denk ik niet, want dan zouden ze er niet zo fel tegen zijn :D
En ik dus ook niet, van een veulen hoor je met je poten af te blijven, jong te laten zijn.. Een kleuter naar de middelbare school sturen...

Dat zal dan kennelijk niet lukken er vanuitgaande dat je alle posts gelezen hebt.
Ik ga ook niet vanalles herhalen voor jou. Ik denk dat er genoeg argumenten gegeven zijn waarom dit niet goed zou zijn voor een veulen, zowel lichamelijk als psychisch..

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:48

Ik zie 2 x per jaar een dierenarts voor het enten. Osteopaat heb ik 1 keer bij een oudere fokmerrie gehad, zadel opnieuw opvullen is nog niet gedaan, een masseur heb ik nog nooit bij een paard gehad. God mag weten wat grondwerk is, voor mij is grondwerk mesten en vegen. :D
Wie is er nu goed bezig?

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 23:53

Daniëlle wat doet hij het goed! Je ziet dat hij er zo'n plezier in heeft! +:)+
Verder vind ik de discussie of het niet te veel is voor een 2-jarige overdreven. Daniëlle doet dit af en toe met hem en Llevado heeft er zo'n plezier in. Het zal ook zeker niet geschikt zijn voor elke 2 jarige hengst; het is gewoon heel knap dat hij er zo zijn aandacht bij kan houden. Mijn 2-jarige zou dat nog niet zo kunnen en regelmatig vreugdebokken geven wat het voor mij gevaarlijk zou maken. Maar als ik bij een hengstenopfok kijk dan houd ik soms wel mijn hart vast; wat kunnen die lomp met elkaar omgaan en megakorte wendingen nemen, dus ik zie niet in dat dit nou belastender zou zijn dan in een hengstenopfok! Ik denk zelfs veel minder, omdat dit een paar keer in de week is en in de hengstenopfok is het de elke dag wel dat er een paar de dolle 5 hebben en elkaar najagen en steigeren en beklimmen!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:02

Oja, ik ben geen leider van mij paarden, maar vriendjes met mijn paarden. Het zijn de makkelijkste paarden die je maar kan bedenken! Gewoon nee is nee en ja is ja. Heel simpel! :D

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:03

Prima dat jullie het zo doen.

En als ze openliggen en de wasplaats niet ingaan of bang zijn voor een straaltje water, wanneer je met spoed naar een kliniek moet, wanneer je moet ontwormen, hoefsmid, dierenarts etc. Dat is pas zenuwslopend voor een paard dat niets gewend is.

Het is overigens een twenter en geen veulen :+

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:06

nee, maar helaas begreep ik dat hij ook als niet-twenter al belast werd. omdat hij iets "nadeed"..
Jij suggereert wel iets heeel raars.. niet VD-en heeft niets te maken, met niets gewend zijn.. heel vreemde reactie dit..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:07

"En ik dus ook niet, van een veulen hoor je met je poten af te blijven, jong te laten zijn.. Een kleuter naar de middelbare school sturen..."

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:12

Wat zijn we zo hier en daar toch lekker ontopic gebleven ^^
Danielle, je hebt een super lekker ding daar in je wei staan :)
Verder ga ik mee met sommige posters, 2 is vrij vroeg. Paard zal het zeker weten met plezier en vrije wil doen, twijfel ik niet aan, maar k denk niet dat een paard een schema maakt waarin hij kan uitrekenen dat hij misschien (zoveel procent kans) op zn 8e gewrichtsproblemen krijgt of spierproblemen.
Persoonlijk zou ik niet verder gaan dan een lichte spagaat, de jambette en achteruit (en ja/nee schudden, fleem, kom, turn inbegrepen) , de rest zou ik (persoonlijk) voorlopig laten.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:19

Spuitplaats heb ik nog niet, maar wel voor het hek bij een weg waar veel landbouwverkeer langs komt.Geen probleem. De waterslang, spetters, trailer op/af, geen probleem. Betonmolens, Combains, tracktoren, auto's, brommers, fietsers, honden, boren, hameren, dekens, grote landbouwwerktuigen, maakt ze niks uit! Geen VD voor nodig gehad, gewoon boerenverstand gebruiken. Gewoon doen en we zien wel hoe ze reageren. Ze kijken naar mij, vertrouwen mij, dus laten ze alles toe. Kijk dat is nu de ervaring! Daar heb je geen VD en andere zotte dingen voor nodig.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 00:20

doei schreef:
"En ik dus ook niet, van een veulen hoor je met je poten af te blijven, jong te laten zijn.. Een kleuter naar de middelbare school sturen..."

en zo is het :+

Een pas geboren veulen krijgt een halstertje om, leert later een keer meelopen aan een touwtje, gaat naar de smid en meer niet, meer hoeft hij ook niet te kunnen in mijn ogen. Ik begrijp niet zo goed wat daar vreemd aan is.. Wat ik wel vreemd vind, is om van deze basisdingen af te wijken door het nog een hele trukendoos bij te leren.