Voor het eerst VD met Moonlight :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:58

Dan nog,om daarna direct met steigeren beginnen...mmm,heb er toch maar mijn bedenkingen over :=

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:03

Ochgod,zie nu pas in de OP staan dat ze nog meer dingen 'kan' :=
Maar het zijn er toch wel vrij weinig vind ik,vooral omdat ze de jambette nog niet zo goed snapt.
Heb je trouwens begeleiding hierbij,of lees ik daar nu over?

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:09

Silkaay schreef:
soory, wake_up
wat doe ik er verkeerd aan om mij te verdedigen? :)

Je zou meer open kunnen staan voor commentaar, in plaats van op elk bericht tegen te spreken.
Verdedigen is niets mis mee, maar elk bericht tegenspreken is een ander uiterste, en naar mijn mening doe je dat toch aardig. :o
Bovendien vind ik PB's sturen op die manier ook niet erg netjes..

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:14

Ik ben niet zo vlug geneigd het woord zielig in de mond te nemen, maar bij het zien van dit filmpje krijg ik toch medelijden met het paard... Wat een ontzettend saaie training zeg! Tig keer dezelfde oefening en dan ook nog eens een vrij belastende oefening. Die biefstukken zullen vast pijn gedaan hebben na zo 'n zware krachttraining...

Nee, hier vind ik persoonlijk echt niets aan.

Over het hek wil ik het niet eens hebben... Je hebt een zee van ruimte IN de bak, gebruik die dan a.u.b. ook. VD is net zo goed training, gebruik ruimte. Je zegt dat de basis er goed in zit, voor mij is dat (wederzijds) respect en vertrouwen. Maar je paard kán hier gewoon géén respect voor jouw ruimte hebben... Aan de voorkant staat een hek en haar hoofd hangt een kort touw. Als je een touw wil-moet gebruiken, neem dan a.u.b. een leadrope of longeertouw zodat het paardje de ruimte heeft om de oefening netjes en correct uit te voeren én ze jouw ruimte te respecteren. Op deze manier heeft het in mijn ogen weinig met vrijheidsdressuur te maken.

Maar alsjeblieft, maak je training wat boeiender... Dit is gewoon zo ontzettend saai voor je paard.

Silkaay

Re: Voor het eerst VD met Moonlight :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 21:22

@Cherry
neen, ik doe nu wel wat opzoekwerk om de andere dingen te leren die ze minder snapt, ik denk wel dat ze de jambette begint te snappen, ookal schraapt ze meer met haar poot :')

@wake_up
Haha :)
weet wel dat je via pc dingen anders kan lezen dan bedoeld :) Mijn antwoorden zijn vriendelijk bedoeld.

@Vie
Moon vind het leuk :)
En nee, je moet het er niet over hebben; want er is GEEN (voor de zoveelste maal)
Als ik tever sta van haar, komt ze zowiezo terug dichter, ze volgt me :P
het touw is trouwens niet zo kort :)
Ik maak mijn training hoe ik dat zelf wil. Jij kent Moon niet :)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:33

Ik ken Moon idd niet. Dus kan je mij vertellen waaraan je ziet (en waaraan ik vanuit het filmpje kan zien) dat ze het leuk vindt? Ik leer ook nog alle dagen bij nl. Maak je training verder vooral zo saai als je zelf wil, dan heb je mssn straks een paard dat zijn voeten gewoon NIET meer van de grond doet. :) Nogmaals: steigeren is ook belastend. Ik mag écht hopen dat je je paard geen spierpijn tewenst...

In het begin van je filmpje sta je (volgens mij) buiten de bak en staat je paard toch écht voor een hek... Het touw is voor mij en mijn idee van VD echt té kort. Ik heb het filmpje nog eens bekeken en zie regelmatig het touw gespannen als ze op haar hoogtepunt is-neerkomt... Té kort dus. Ze heeft verder weinig andere keus dan naar jouw toekomen als ze aan zo 'n touwtje vast hangt.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 21:49

als ze het niet leuk vind zal ze protesteren (=/= steigeren) ze loopt achteruit, loopt weg :) iets wat ze hier niet doet.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:02

kijk, eerlijk gezegd bedoel ik dat nou met dat je meer open moet staan voor commentaar. Het commentaar wordt niks voor niks gegeven, en je reageert erop door te zeggen dat je er dus eigenlijk niks mee gaat doen, omdat je het op jouw manier wil blijven doen omdat de anderen je paardje niet kennen. Ik denk juist dat het voor jullie allebei leerzaam zou zijn om ook kennis van andere mensen aan te nemen. Juist op die manier leer je weer dingen bij. En je natuurlijk volg je niet alles op, ik heb ook wel eens dingen gehoord waarvan ik denk; nouja, mijn paard en ik worden er allebei niet gelukkig van als ik dat ga proberen :+ maar dat is gewoon een kwestie van kijken wat bij jou en je paard past. En juist meerdere dingen van vrijheidsdressuur of afwisseling denk ik dat dat in zo'n geval heel goed kan zijn. :j

Niet bedoeld als aanval hoor, wilde alleen even laten weten hoe ik er tegen aan kijk. Want ik ben juist heel erg van nieuwe dingen leren en proberen informatie die je krijgt op je eigen manier/systeem toe te passen bij wat je doet. :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 22:06

wake_up schreef:
kijk, eerlijk gezegd bedoel ik dat nou met dat je meer open moet staan voor commentaar. Het commentaar wordt niks voor niks gegeven, en je reageert erop door te zeggen dat je er dus eigenlijk niks mee gaat doen, omdat je het op jouw manier wil blijven doen omdat de anderen je paardje niet kennen. Ik denk juist dat het voor jullie allebei leerzaam zou zijn om ook kennis van andere mensen aan te nemen. Juist op die manier leer je weer dingen bij. En je natuurlijk volg je niet alles op, ik heb ook wel eens dingen gehoord waarvan ik denk; nouja, mijn paard en ik worden er allebei niet gelukkig van als ik dat ga proberen :+ maar dat is gewoon een kwestie van kijken wat bij jou en je paard past. En juist meerdere dingen van vrijheidsdressuur of afwisseling denk ik dat dat in zo'n geval heel goed kan zijn. :j

Niet bedoeld als aanval hoor, wilde alleen even laten weten hoe ik er tegen aan kijk. Want ik ben juist heel erg van nieuwe dingen leren en proberen informatie die je krijgt op je eigen manier/systeem toe te passen bij wat je doet. :)

mag ik je er even op wijezen, dat iedereen hier hetzelfde zegt? :)
Ik wil leren, maar ook zelf ontdekken! :)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:09

Ik zal je wat vertellen. Je paard is er niet zo blij mee als jij denkt... En dat zegt ze met kleine signalen die jou vast niet opvallen. Sommige paarden hebben véél geduld. Waar een ander paard het op achteruit zet, spant een andere een enkele spier op...

Onder het zadel zwiept je paard met zijn staart en doet ze zelfs haar mond open, aan de hand zie ik haar regelmatig eerst haar hoofd wat wegtrekken-omhoog vooraleer ze haar benen optilt... Ook de keer dat je het touw over haar schoft hebt liggen... Een enkele keer stapt ze toch achteruit, waarop je haar doorvraagt en ze alsnog haar truucje uitvoert. En zo komt het op de laatste beelden ook over. Je paard voert haar truucje uit, aan het orenspel te zien heeft ze al lang geen interesse meer in je, heeft ze haar vragen allang opgeborgen en wacht ze gewoon tot je weer je commando geeft en doet wat ze moet doen, wat jij haar oplegt...

Ik zou graag een filmpje zien van het hele proces i.p.v. knipsels. Ben er zeker van dat je paard je nog veel meer vertelt. Maar goed, je wil nog niet eens naar onze adviezen luisteren, dus laat staan dat je naar je paard luistert. :)

Je wil zelf ontdekken? Je wil doorgaan tot het fout gaat en dan zeggen: oeps, het was idd fout? Je schaadt liever eerst het vertrouwen, het respect tussen jouw en je paard? Apart...

Dat je mijn energie, advies, communicatie in de wind slaat zal me worst wezen, ik ken je niet en ik hoef niet met je samen te werken. :+ Maar je paard moet alle dagen met je communiceren en samenwerken, nu stuit ze op éénrichtingscommunicatie. Je mag echt in je handjes klappen met zo 'n braaf paardje!
Laatst bijgewerkt door Vie op 21-10-10 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:18

Nu ga je weer de fout in Silkaay
je weet het niet zelf
Niemand is perfect
Alsjelbieft..

Heb je eerst gesteund maar begin nu echt medelijden met jou paard te krijgen (gezien het HELE geheel)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:23

Dit is mijn eerste echte commentaar op iemand, maar ik kon mij nu even niet meer inhouden.

Steigeren zou pas de laatste oefening in het rijtje van de VD moeten zijn voor je paard om spieren te ontwikkelen die hij nodig heeft voor deze zware oefening, maar ook voor jou! De basis is ontzettend belangrijk en word voor meer dan 80% overgeslagen, en de andere 20% word afgeraffeld.

Ik heb meer topics van je gezien waar ik niet eens in heb gereageerd.
Ga je toch eens ergens goed in verdiepen. Niet zo aanklooien!

Je geeft je paard geen zekerheid, leiderschap of betrouwbaarheid. Je leert hem dingen die gevaarlijk kunnen uitpakken als je geen kennis hebt van VD. Je leert hem dingen die hem mentaal en fysiek behoorlijk kunnen beschadigen.
En dat terwijl JIJ verantwoordelijk bent voor je paard. Het is JOU taak om je paard voor te bereiden op zwaardere oefeningen, het is ook JOU taak om je paard te beschermen.
Dit is geen kinderspel meisje, je hebt te maken met een groot levend dier van een paar honderd kg die van jou te horen krijgt wat je wel kan doen en niet kan doen. Het is jou verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat er geen ongelukken met hem gebeuren maar ook niet met mensen/paarden/overige dieren in de directe omgeving!

Stop ermee, ga je ergens in verdiepen, neem goed les en doe niet zo koppig, neem nou eens advies aan.

We komen hier echt niet iets plaatsen om jou te pesten, maar proberen je ook iets bij te brengen.
Ik hoop van harte voor jou, je paard en de omgeving dat je naar de adviezen luisterd en er wat aan doet.

Ik vind dit echt niet kunnen.

*Edit: typfoutje

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:32

Wij kennen Moon niet, maar we kennen wel de anatomie van het paard.

+ Dat wij duidelijk meer kaas hebben gegeten van trainingsfysiologie. Dus als je verstandig bent, zou je wat met al ons commentaar doen!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:34

En je paard is zo lief dat ze het contstant maar weer voor je doet, dat is wat paarden doen. Paarden geven zich aan je, en als je dat weet, behoed je je paard voor overtraining ed.

Ook al is een paard enthousiast -wat ik hier nergens terugzie- dan moet jij zorgen dat je niet over je paards grenzen heen gaat. Ook als deze niet aangegeven worden!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:46

Chaos schreef:
En je paard is zo lief dat ze het contstant maar weer voor je doet, dat is wat paarden doen. Paarden geven zich aan je, en als je dat weet, behoed je je paard voor overtraining ed.

Ook al is een paard enthousiast -wat ik hier nergens terugzie- dan moet jij zorgen dat je niet over je paards grenzen heen gaat. Ook als deze niet aangegeven worden!

Amen! +:)+ _/-\o_

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:39

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die persoonlijker werden. Ik verzoek jullie om steigerdiscussies die niets met het filmpje te maken hebben elders te voeren. Daarnaast wil ik ook vragen aan de TS om op een goede manier om te gaan met de kritiek die ze krijgt en wil ik aan de mensen die kritiek geven vragen om deze kritiek rustiger over te brengen. Ik begrijp dat het leren steigeren een beladen onderwerp kan zijn, maar blijf, wat je er ook van vindt steeds netjes in je reacties naar elkaar toe.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:09

Heee,

Leuk dat je paardje dit kan alleen je hebt de hele bak en dan doe je het bij het hek niet erg slim

Okky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:34

Misschien klinkt dit een beetje hard,
maar je zegt dat je paard met geen mogelijkheid bij het hek te kunnen komen, maar mijn paard steigert ook, maar op een verkeerde manier, en die springt als ze der evenwicht verliest naar voren. Als jou paard dat nu doet, dan heb ze een paard met gebroken benen of nog erger.
je staat in de piste, ga dan in het midden staan, de piste is groot genoeg!!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:34

ik denk dat ts na 100000x wel weet dat ze 't beter niet te dicht bij 't hek kan doen.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:54

Silkaay schreef:
wake_up schreef:

mag ik je er even op wijezen, dat iedereen hier hetzelfde zegt? :)
Ik wil leren, maar ook zelf ontdekken!
:)

Mooi gezegd! ;)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 21:07

Ik zal hier zelf niet meer zoveel reageren, alleen af en toe nog wat updates/reacties.

Dingen ivm het hek, en het steigeren weet ik nu wel al :)
Morgen komen er normaal nieuwe filmpjes!

@muiske07
Danku :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:19

Leuk! :)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:05

Ik ben benieuwd of je wat met het advies doet-gaat doen. Er is nl. ook héél wat gezegd dat niet over het hek gaat en wél nuttig is voor je steiger-oefening. :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 22:08

Vie schreef:
Ik ben benieuwd of je wat met het advies doet-gaat doen. Er is nl. ook héél wat gezegd dat niet over het hek gaat en wél nuttig is voor je steiger-oefening. :)

ik zal kijken wat ik kan gebruiken :P Nu ze het 'onder de knie heeft', zal ik er wel elke keer ng es op oefenen :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 23:08

Nog iets dat ik vond op me pc van VD dat ik heb gedaan :)

het eerste is bitloos grondwerk. en het tweede is het kunstje dat geen naam heeft :P (gewoon ik kriebel aan haar buik en dan moet ze kijken :) )

ik moest me longe oprollen daarom dat ik zo raar doe met m'n handen en hij soms toch nog op de grond hangt..
Ik hang niet aan de touwen :)