Steigeren van begin tot nu ! echt even kijken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:18

iloveyellow schreef:
Vie schreef:
Ik ben ook niet helemaal weg van het laatste deel van je filmpje moet ik eerlijk zeggen...

Paard heeft duidelijk nog niet voldoende balans om deze oefening onder het zadel uit te voeren... Verfijn eerst op de grond, zorg voor een duidelijk commando, een énig commando. Ze kan nu steigeren op commando, zorg dat ze steigert op alleen dát commando en voor niets anders! Zorg dat haar achterhand sterker wordt. Steigeren is een oefening, net zoals alle andere oefeningen. Het kan ervoor zorgen dat je op een bepaalde plaats spieren (beter) gaat ontwikkelen, met name de achterhand. :) Je kan dus ook overbelasten, dus zeker in het begin niet te vaak vragen! Rustig opbouwen is de boodschap.

Zorg voor een duidelijk commando dat je later kan uitwerken naar onder het zadel. Teugels een beetje ophouden en been geven zie ik persoonlijk liever niet als commando voor onder het zadel... Kunnen wel eens foutjes mee gebeuren als er bv. een onervaren iemand op jouw paard stapt. :)

Verder ben ik er zeker van dat Hannah je verder goed op weg zal helpen. :j

Over de oren naar achteren, hoeft niet noodzakelijk een teken te zijn van verzet-irritatie-niet leuk vinden. Ik ken veel paarden die tijdens oefeningen hun oren naar achteren doen. Ze zijn niet altijd boos, ze kunnen ook geconcentreerd zijn. Ik kijk ook niet vrolijk als ik ergens (diep) over moet nadenken. :D

ja ik snap het wat vind jij een beter commando voor op het paard dan?

UP! ;)

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 20:18

Fiffill schreef:
Zoals al vaker gezegd is, ziet het er nog niet helemaal fijn uit.

Ik hoop dat je les gaat helpen :) want zelf zou ik nu nog even niet verder gaan met het steigeren. Ik zou eerst je pony gewoon goed leren steigeren zonder dat jij op z'n rug zit, want zo te zien gaat 'm dat nog niet echt goed af. ;)
Dus eerst gewoon los oefenen, en zonder strak touw. Het touw zit hem alleen maar in de weg, als je niet oplet kan hij er ook door omvallen en als je pech hebt loopt dat niet al te fijn af... dus ik zou eerst rustig oefenen gewoon in de paddock bijv. (als je die hebt :) ).
Daarna kun je kijken hoe hij het doet als je op zijn rug zit. Dat is best een belasting, daarom is het belangrijk dat zijn evenwicht goed is zodat hij jou kan dragen.

Verder zou ik goed op je commando letten: dat is nu niet echt duidelijk. Je geeft niet echt duidelijk aan op welk commando hij moet steigeren. Let daar goed op! En denk goed na over je commando, want je wilt niet dat je pony straks ineens gaat steigeren terwijl jij dat niet wilt....

Je hebt wel een hele leuke pony. :)

Edit: Vie was me net voor, maar zo te zien bedoelen we hetzelfde.

thnx ja ik snap het ze is heel sterk en zal niet zomaar omvallen (datheeftzevroegerweleensgedaan) maar dat is VT ik ben nu echt actief ook voor de spieren en al dat geoe maar heel bedankt

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 20:19

ja ik snap het wat vind jij een beter commando voor op het paard dan?[/quote]

UP! ;)[/quote]

oh ja

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:20

Hohoho.. 5 pagina's in 1 dag?! :wow:

Ik heb de TS inderdaad een paar weken terug VD les gegeven, toen zijn we nog niet begonnen aan het steigeren. TS is daar 2 dagen later mee begonnen krabbelde ze mij. :)

TS: Vanaf de grond vind ik het er goed uitzien, maar ik denk dat je iets te snel bent begonnen met onder het zadel. :) Ik zou daar nu even mee stoppen. Alleen nog maar vanaf de grond vragen.

Donderdag ga ik weer naar de TS en zal ik haar even helpen. :)

Overigens op al het commentaar dat je een paard beter niet kunt leren steigeren: er is niets mis met een paard leren steigeren, mits het op een goede manier aangeleerd word en er ook tijd in gestoken word zodat het alleen op commando gebeurd. Dit is een beetje typisch Bokt gezeur, ik snap dat de bedoeling goed is maar soms word het een béétje overdreven gebracht. :)

En over het weggetje waar ze op staat, jep dat is een zandweg, ben er nl al weleens geweets.

Dus TS: Niet meer steigeren onder het zadel, donderdag kom ik weer en dan help ik je wel even. :) Ook om het ohz voor Yellow fijner te maken. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:20

Een paard valt ook niet zomaar om ;) maar als je de lijn zo strak houdt wordt de kans dat hij omvalt (of scheef weg moet stappen en daardoor uitglijdt bijv.) veel groter. En als jij ook nog eens op zijn rug zit terwijl hij daar eigenlijk nog helemaal niet aan toe is, kun je je wel voorstellen dat ook dat niet meehelpt...
En daarbij is het natuurlijk niet fijn als hij zo kort wordt gehouden en telkens een ruk krijgt als hij omhoog gaat.

Dus eerst nog even de basis goed onder de knie krijgen, dan volgt de rest vanzelf wel als het eenmaal goed gaat! :)

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 20:21

H_Nalanta schreef:
Hohoho.. 5 pagina's in 1 dag?! :wow:

Ik heb de TS inderdaad een paar weken terug VD les gegeven, toen zijn we nog niet begonnen aan het steigeren. TS is daar 2 dagen later mee begonnen krabbelde ze mij. :)

TS: Vanaf de grond vind ik het er goed uitzien, maar ik denk dat je iets te snel bent begonnen met onder het zadel. :) Ik zou daar nu even mee stoppen. Alleen nog maar vanaf de grond vragen.

Donderdag ga ik weer naar de TS en zal ik haar even helpen. :)

Overigens op al het commentaar dat je een paard beter niet kunt leren steigeren: er is niets mis met een paard leren steigeren, mits het op een goede manier aangeleerd word en er ook tijd in gestoken word zodat het alleen op commando gebeurd. Dit is een beetje typisch Bokt gezeur, ik snap dat de bedoeling goed is maar soms word het een béétje overdreven gebracht. :)

En over het weggetje waar ze op staat, jep dat is een zandweg, ben er nl al weleens geweets.

Dus TS: Niet meer steigeren onder het zadel, donderdag kom ik weer en dan help ik je wel even. :) Ook om het ohz voor Yellow fijner te maken. :)

ok haha is goed van jouw geloof ik alles ! maar van sommige andere heel bedankt ja 5 pagina's ik schrok me rot maar bedankt hannah!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:21

Voor steigeren zou ik opteren voor een stemcommando + gebaar. Ik ben er voor mezelf nog niet helemaal uit hoe ik het mijn paard wil gaan aanleren, maar wij zijn voorlopig alleen bezig op de grond om dát ene commando uit te vissen.

Momenteel gebruik ik een stemcommando (get-up) en doe ik een handgebaar (met zweep) van op de grond naar boven. Ik oefen nu ook alleen mijn handen naar boven doen (zonder stemcommando) en vaak wil ze wel, maar dan mag ze niet = geen beloning. In principe kan je dat ook onder het zadel toepassen. Get-up + zweepje van omlaag (benen) naar omhoog.

Is natuurlijk maar een voorbeeld. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:25

Het is denk ik vooral belangrijk om iets te kiezen wat niet sterk op iets anders lijkt... "Hoog" lijkt erg op "hooo" (het gaat vooral om de klinkers, daar letten ze 't meest op) en ook het gebaar... als mijn pony (nogal dominant) in de wei op mij af komt rennen steek ik mijn handen de lucht in - dan zou ik het niet fijn vinden als ze ineens voor mijn neus op d'r achterste benen staat :D dus ik zou goed nadenken over een handig commando.
Niet elk paard zal meteen zo reageren, maar als je een pleaser hebt die denkt "oh ze doet dit, dan moet ik vast dit doen want dan krijg ik een beloning!" zal het wss al sneller gebeuren.

Mijn pony is ook ooit door iemand anders aangeleerd om een beentje te geven (knietje omhoog). Als ze erg blij is en aandacht wil dan schopt ze je dus zo voor je hoofd als je niet uitkijkt met poetsen. :+
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 19-10-10 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 20:26

Fiffill schreef:
Het is denk ik vooral belangrijk om iets te kiezen wat niet sterk op iets anders lijkt... "Hoog" lijkt erg op "hooo" (het gaat vooral om de klinkers, daar letten ze 't meest op) en ook het gebaar... als mijn pony (nogal dominant) in de wei op mij af komt rennen steek ik mijn handen de lucht in - dan zou ik het niet fijn vinden als ze ineens voor mijn neus op d'r achterste benen staat :D dus ik zou goed nadenken over een handig commando.
Niet elk paard zal meteen zo reageren, maar als je een pleaser hebt die denkt "oh ze doet dit, dan moet ik vast dit doen want dan krijg ik een beloning!" zal het wss al sneller gebeuren.

ja ik vat hem bedankt!

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:27

iloveyellow schreef:
als ik er niet aan de long doet gaat ze niet zo goed omhoog en als ik er niet strak houd dan heeft ze soms de neiging om te gaan lopen en dat willen we niet!

iloveyellow schreef:
ja beter dan dat ze loopt en omvalt toch vind ik wel.!

doe het dan gewoon niet totdat je het goed onder controle hebt?

Elin_

Re: Steigeren van begin tot nu ! echt even kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:35

Sorry maar alles is nu wel duidelijk

MAAR even opmerking op TS : Je doet helemaal Heilig tegen de mensen die je iets helpen ,als je geweldige reacties wilt ga dan idd naar Penny.nl

Wij willen jou en je paard helpen en het is heel gaaf etc
maar bijv je uitspraak datje het op straat doet omdat het VRIJheidsdresuur is is echt onzin :=

Komop! Dan kan ik net zo goed op de Prairie met mijn paard gaan staan aan longe met alemaal touwen en zou dat ook VRIJheidsdresuur zijn ? :')

Verder hoop ik dat H_Nalanta je beter kan helpen en dat je daar niet zo eigenwijs tegen doet.

Spookiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:36

iemand van 13 die zelf bepaald of het goed is om je pony te laten stijgeren?? sorry hoor maar dat is echt niet verantwoordelijk!
en dat je je cap niet draag is al helemaal dom! je valt 1 keer en dan....
en als je pony nog niet eens los goed kan stijgeren waarom dan al gelijk op de rug gaan zitten en dan laten stijgeren..
Ik raad het allemaal erg af!

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:37

Elin_ schreef:

MAAR even opmerking op TS : Je doet helemaal Heilig tegen de mensen die je iets helpen ,als je geweldige reacties wilt ga dan idd naar Penny.nl

maar bijv je uitspraak datje het op straat doet omdat het VRIJheidsdresuur is is echt onzin :=

Komop! Dan kan ik net zo goed op de Prairie met mijn paard gaan staan aan longe met alemaal touwen en zou dat ook VRIJheidsdresuur zijn ? :')

Verder hoop ik dat H_Nalanta je beter kan helpen en dat je daar niet zo eigenwijs tegen doet.

hie rben ik het mee eens!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:38

is er al eens naar het gebit van je paardje gekeken. schudden met het hoofd kan ook verzet zijn tegen het bit. kon niet goed zien of je met bit rijd maar dacht het wel. vind het knap dat je dit je paardje geleerd heb maar ik zou het langzamer opbouwen. geef je paardje de kans om kracht op te bouwen is behoorlijk zwaar voor de achterhand. geduld en j komt er wel. en zou idd een ander commando kiezen. dit kan problemen gaan geven. up is een goede optie. sterkte ermee en doe alles rustig aan geef je paardje de tijd met alle oefeningen.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:39

Hey TS
heb niet alles gelezen maar wel t filmpje gekeken
je kan beter wel ietsjes langer lijn geven...ze kunnen snel uit evenwicht raken..en als ze iets verkeerd vallen is t niet prettig(ken meisje die t heeft gehad..niet OHZ)
misschien kan je ook beter eerst wat meer oefenen zonder ruiter zodat je (erg mooi)paardje zn evenwicht iets beter kan krijgen en dat het wat soepeler gaat..
daarna kan je rustig metruiter beginnen

ik hoop dat niet al te vaak is gezegt maar misschien is het iets handiger
Veel plezier met je mooi paardje :D

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:41

Jee nu is het wel duidelijk denk ik.
TS is hartstikke trots op wat ze bereikt heeft en weet nu heus wel dat er nog het een en ander aan verbeterd moet worden en dat er nog wat aan schort. Ze krijgt hulp van iemand met ervaring!

En tuurlijk had ze een hoop positieve reacties verwacht en reageert dan ook leuker als ze die krijgt! logisch. Vind juist dat ze erg netjes reageert op de vele negatieve reacties hier!
Menig ander bokker was allang boos geworden en was het op een rel uitgelopen. TS reageert erg volwassen voor haar leeftijd.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:50

Hoewel ik voorstander ben van vrijheidsdressuur, werd ik niet blij toen ik het filmpje bekeek. Ik heb 2 reacties gelezen die mijn gevoelens beschreven. Het paard heeft nog te weinig balans en evenwicht om deze oefening te kunnen uitvoeren. Ook het gebruik van een longeerlijn zou ik afraden. Een paard wat steigert op commando zou niet mogen omdraaien en al zeker niet gaan lopen. Dat kan erg gevaarlijk worden en lijkt me voor het lichaam van het paard ook zeker niet gezond. Dus het steigeren op commando, zowel op de grond als onder het zadel, zou ik als ik jou was voorlopig niet meer doen.

Dan de discussie over wel of niet steigeren. Ik ben ervan overtuigd dat je een paard steigeren kan leren als je deze er 100% mee vertrouwd. Mijn eerste paard heb ik steigeren op de grond en onder het zadel geleerd in de wetenschap dat zij er NOOIT misbruik van zou maken. En dat is ook nooit gebeurd in de 5 jaar die ik haar toen nog heb gehad. Het commando HOOG! (kort en schel) gebruikte ik voor het steigeren. Dit kan nooit verward worden met Hoooooooo..... Wat je op een rustige toon voorbrengt. Naast het paard bracht ik 1 arm omhoog, op het paard gaf ik een (hoge!) ophouding met de teugels. Dit werd nooit verward met het achteruit lopen, wat ik daarnaast ook bleef oefenen om verwarring te voorkomen. Overgens zal ik mijn huidige paard het steigeren nooit gaan aanleren.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:54

Citaat:
Een paard wat steigert op commando zou niet mogen omdraaien en al zeker niet gaan lopen. Dat kan erg gevaarlijk worden en lijkt me voor het lichaam van het paard ook zeker niet gezond.

Ik was in eerste instantie niet van plan te reageren, maar wil je er nog even op wijzen dat steigerend lopen, draaien oid. prima mogelijk is met de juiste training, spiergroeptraining en werkwijze :) Mijn shetlander kan het beide. Maar voor een beginnende steiger is het inderdaad nog wat te veel :j

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 20:59

het woord hoog vind ik niet zo´n strak plan zeg je tegen je paard ho ! en gaat hij de lucht in paard woord gestraft terwijl hij verstaat ho
ik heb dat bij een kennis ook gezien kies dan een woord wat je niet gebruikt zoals up gebruik ik ook en ik zou zoiezo eerst het stijgeren op de grond goed bevestigen voordat je er uberhoud op gaat stijgeren als hij het los stabiel op comando doet zonder dat er iemand omzit dan pas zou ik zeggen ga over om er op te zitten maar niet voordat het comando er goed in zit en je paard stabiel doet stijgeren!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:01

E_Nalanta schreef:
Ik was in eerste instantie niet van plan te reageren, maar wil je er nog even op wijzen dat steigerend lopen, draaien oid. prima mogelijk is met de juiste training, spiergroeptraining en werkwijze :) Mijn shetlander kan het beide. Maar voor een beginnende steiger is het inderdaad nog wat te veel :j
Maar jouw paard doet dit op commando en het paard van de ts doet het ongecontroleerd, dat lijkt me toch een wereld van verschil.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:04

Uiteraard, ik doelde meer op de uitspraak dat het niet goed zou zijn voor het lijf :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:02

Zo, ik heb dit alles even bijgelezen.

Ik vind het enorm leuk dat je hem leert steigeren, maar steigeren is een voorwaartse beweging, probeer het dus ook voorwaarts te vragen, dan loopt ie ook niet meer achteruit ;)

je kunt bijvoorbeeld het paard eerst een stukje naar achter zetten, om hem goed op de achterhand te hebben en dan omhoog vragen, dan gebruikt hij zn spieren goed en krijg je geen rare steigers straks onder het zadel. Je kunt ook vanuit een voorwaartse beweging, zoals stap of draf je paard steigeren vragen, dan MOET hij de achterhand eronder zetten.
En verder oogt het toch wat gedwongen, probeer eerst om het steigeren op de grond 100% soepel te hebben, dan pas onder het zadel, is veiliger voor jou, beter voor je paard en dan heb je gewoon meer plezier omdat je paard het ook leuker zal gaan vinden :)

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 09:49

VisibreTeam schreef:
Zo, ik heb dit alles even bijgelezen.

Ik vind het enorm leuk dat je hem leert steigeren, maar steigeren is een voorwaartse beweging, probeer het dus ook voorwaarts te vragen, dan loopt ie ook niet meer achteruit ;)

je kunt bijvoorbeeld het paard eerst een stukje naar achter zetten, om hem goed op de achterhand te hebben en dan omhoog vragen, dan gebruikt hij zn spieren goed en krijg je geen rare steigers straks onder het zadel. Je kunt ook vanuit een voorwaartse beweging, zoals stap of draf je paard steigeren vragen, dan MOET hij de achterhand eronder zetten.
En verder oogt het toch wat gedwongen, probeer eerst om het steigeren op de grond 100% soepel te hebben, dan pas onder het zadel, is veiliger voor jou, beter voor je paard en dan heb je gewoon meer plezier omdat je paard het ook leuker zal gaan vinden :)

oke ik snap het bedankt!!!

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 09:50

unika schreef:
Elin_ schreef:

hie rben ik het mee eens!

oke ik snap je maar dat je nu nog steeds zegt dat het een staart is het is hard zand met gras maar oke volgens jou is het straat

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 09:51

E_Nalanta schreef:
Citaat:
Een paard wat steigert op commando zou niet mogen omdraaien en al zeker niet gaan lopen. Dat kan erg gevaarlijk worden en lijkt me voor het lichaam van het paard ook zeker niet gezond.

oke ik vat um ik moet gewoon eerst vanaf de grond zorgen dat ze een mooie gewone steiger gemaakt