Springen = normaal... maar springen over liggend paard? :D

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:06

Ik denk niet dat dit extreem veel met vertrouwen te maken heeft. Ja, tuurlijk wel, maar meer omdat de paarden braaf gewend zijn te doen wat hun baas zegt; natuurlijk is daar vertrouwen voor nodig! Maar dit vind ik persoonlijk te ver gaan. Het is ook niet natuurlijk om op een paard te gaan zitten, dat snap ik ook wel. ;) Zo kan je ook met heel veel dingen door gaan. Maar dit lijkt me toch overduidelijk, een paard over een paard heen laten springen... dat is iets anders dan op een paard gaan zitten, want hier is in feite niet écht een mens zo bij betrokken. Dit zijn 2 paarden, die over elkaar springen. En echt niet dat ze dat uit zichzelf zouden doen... Nee, dit vind ik meer onderwerpen aan de wil... al dan niet uit vertrouwen. Maar dat wordt van wel geschaadt. ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:07

Fiffill schreef:
Het gaat er hier niet om 'als er wat gebeurt'. Paarden zijn niet achterlijk. Dat paard springt heus niet op de ander....

Waar het (mij) hier meer om gaat is het feit dat dit voor mijn gevoel zo tegen de natuur van het dier in is dat het zonde is van alles (het vertrouwen, de dieren zelf) om zo'n oefening te doen. Want welk doel dient het? Het vertrouwen verbeteren? Dus echt niet.

En Louis met zijn toppaardje, die de onnatuurlijkste raarste bewegingen moet maken met een onnatuurlijk bit in zijn mond, is dat wel natuurlijk? Zou het daar mischien wel om vertrouwen draaien? Nee daar niet, daar willen mensen zien wat ze mooi vinden. Is dit op respect en vertrouwen gebaseerd? JA, als een paard hetzelf niet vertrouwt, zou het weigeren.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 23:07

Angelita schreef:
Snackie schreef:
In de shows mag het wel. en hier niet.. vreemd..

Dat was ook mijn eerste reactie.... Daar heb ik nog nooit iemand over gehoord namelijk. :+

Typisch :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:07

Snackie schreef:
In de shows mag het wel. en hier niet.. vreemd..

Ik ga nooit naar shows en heb het dus ook nog nooit gezien.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:08

Fiffill schreef:
Ik denk niet dat dit extreem veel met vertrouwen te maken heeft. Ja, tuurlijk wel, maar meer omdat de paarden braaf gewend zijn te doen wat hun baas zegt; natuurlijk is daar vertrouwen voor nodig! Maar dit vind ik persoonlijk te ver gaan. Het is ook niet natuurlijk om op een paard te gaan zitten, dat snap ik ook wel. ;) Zo kan je ook met heel veel dingen door gaan. Maar dit lijkt me toch overduidelijk, een paard over een paard heen laten springen... dat is iets anders dan op een paard gaan zitten, want hier is in feite niet écht een mens zo bij betrokken. Dit zijn 2 paarden, die over elkaar springen. En echt niet dat ze dat uit zichzelf zouden doen... Nee, dit vind ik meer onderwerpen aan de wil... al dan niet uit vertrouwen. Maar dat wordt van wel geschaadt. ;)

Maar ho, als jij een hindernis neerzet springt het paard er echt niet uit zichzelf overheen. Dat doet een paard van nature ook niet.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:09

Knap

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:10

KellyZ schreef:
Fiffill schreef:
Het gaat er hier niet om 'als er wat gebeurt'. Paarden zijn niet achterlijk. Dat paard springt heus niet op de ander....

Waar het (mij) hier meer om gaat is het feit dat dit voor mijn gevoel zo tegen de natuur van het dier in is dat het zonde is van alles (het vertrouwen, de dieren zelf) om zo'n oefening te doen. Want welk doel dient het? Het vertrouwen verbeteren? Dus echt niet.

En Louis met zijn toppaardje, die de onnatuurlijkste raarste bewegingen moet maken met een onnatuurlijk bit in zijn mond, is dat wel natuurlijk? Zou het daar mischien wel om vertrouwen draaien? Nee daar niet, daar willen mensen zien wat ze mooi vinden. Is dit op respect en vertrouwen gebaseerd? JA, als een paard hetzelf niet vertrouwt, zou het weigeren.

Wie is Louis? En als het paard het niet vertrouwt, zou het ook daar weigeren. Je hebt nu eenmaal brave paarden die (helaas!) makkelijk doen wat hun baas hen zegt. Paarden van de TS lijken mij ook hele brave dieren. Verder niks mis mee, maar dit moet niet misbruikt worden!
Overigens vind ik dit niet vergelijkbaar. Want: dit draait ook niet om vertrouwen! Je zou denken van wel, maar dit dient geen doel. Dit is niet om het vertrouwen tussen mens en paard te vergroten. Andere oefeningen kunnen dat misschien, samen met je paard dingen doen die het vertrouwen verbeteren. Maar niet 2 paarden over elkaar heen laten springen! Dat heeft geen nut. Zeker niet voor het vertrouwen. Dat is een paard je wil opleggen, en omdat het dier je vertrouwd, springt hij over zijn maatje heen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:10

What's next ? Kijken of je paard het ook leuk vind om op je andere paard te gaan zitten?
Ik vind jou normaal heel cool, en super met je paarden, maar dit ? Nee. :n

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 23:11

KellyZ schreef:
Fiffill schreef:

Dat vind ik jammer aan zoveel wedstrijdruiters (wil zeker niet veralgemenen want er zijn er ook wel bij die het beslist goed menen met hun paarden)
Het onderstaande is dan ook op niemand persoonlijk bedoeld.
Als er mensen zijn die zich aangesproken voelen dan zullen zij ook wel weten waarom ;)

Maar heel vaak wil m'n zodanig rijden dat het echt perfect is om toch maar die eerste plaats te bereiken.
Is je paard niet goed genoeg meer om hogerop te geraken, verkoop je hem gewoon voor een beter paard. :Y)
Om toch maar zo goed mogelijk te worden, hoe het paard er zich bijvoelt telt vaak niet, zolang ze maar goed lopen, desnoods achter de teugel.

Ik ben enorm blij met m'n paarden, heb al zoveel meegemaakt met hen.
Het vertrouwen blijft groeien en blijft groter worden daardoor bereiken we steeds meer.
Dat geeft mij een goed gevoel.
Dat is voor mij het belangrijkste en niet de eerste prijs trachten te forceren op wedstrijd...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:12

Ik vind hier helemaal niks aan...Die rare vent op dat plaatje ergens halverwege evenmin.
Waarom moet een paard allemaal van die onnatuurlijk trucjes leren, die ook nog eens (in mijn ogen) gevaarlijk zijn. Er hoeft maar iets te gebeuren en het gaat hartstikke fout!
Helaas ben ik er in een vorig topic van je ook al achter gekomen dat je niet gevoelig bent voor het argument dat een paard een vluchtdier is, dus je zult dit keer mijn mening ook wel weer onderuit proberen te schuiven, maar ik vind dat je te ver gaat. Laten zien dat je je paard vertrouwd kun je ook op hele andere manieren doen vind ik. Je vertrouwen kan nog zo sterk zijn maar een paard is geen mens. :n Hij kan altijd eens onverwacht reageren..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:14

KellyZ schreef:
Fiffill schreef:

Maar ho, als jij een hindernis neerzet springt het paard er echt niet uit zichzelf overheen. Dat doet een paard van nature ook niet.

Ik heb ook nergens gezegd dat dat natuurlijk is.

Maar goed, ik ben ezels gewend en een pony die al dit soort onzin weigert - en dat zijn dieren die je absoluut niét tot iets onnatuurlijks zoals dit kan dwingen, die zijn veel te slim en te 'puur'. Misschien dat ik hierdoor een ander beeld heb van dit soort 'kunsten'. Braaf paard die dit doet, voor zijn baasje, maar imo schaadt je alleen het vertrouwen... zonde, want je kan zoveel moois eruit halen!

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 23:15

Fiffill schreef:

Hmmm...

Ik ga eens wat vertellen wat je zal verbazen.

Mijn paarden zien er zo lief uit maar is dat werkelijk zo?
Tegenover mij ja...

Dat mijn hengst iemand heeft aangevallen en de helft van haar oor eraf beet.
Onlangs nog maar gebeurd.
Dit doet hij bij mij niet, hij gedraagt zich.
Ja, het is een hengst en wat bijterig maar als je daar behoorlijk met omgaat krijgt hij respect voor je en dat bekom je niet met slaan of dergelijke.
Als je me niet gelooft wil ik gerust de mail doorgeven van dat meisje.
En neen, was niet mijn fout.

Dat Zip eenhandig is en dat hij niemand anders toelaat om te wandelen op zijn rug of hij keert anders in galop terug richting huiswaarts.
Zoals mijn mama vroeger veel voor had, dan dacht ze van een stang in te stoppen dan stopt ie wel, toch niet.
Zip keerde zich na een paar kms om en vloog naar huis.
Nu rijd ze hem al lang niet meer.
Anderen laat ik er ook niet op voor te wandelen want hij wenst dit niet.

Kalife laat zich vallen wanneer andere mensen hem trachten aan te singelen.
hij panikeert onmiddelijk.
Een vreemd iemand lukt het niet echt om hem van de wei te halen...
Met uitzondering op Florrtje die hier ook op bokt zit ;)

Kan zo nog wel even doorgaan....

Ja, vertrouwen en respect is wel belangrijk om zo iets te doen!
En niet enkel mijn wil hoor...
Maar ik kan blijkbaar niet doordringen

Ik ben al zolang bezig met hen, elke dag doe ik wel wat.
Het komt er gewoon op neer om boven hen te staan als leider en dit bereik je niet met slaan of dingen forceren die jijzelf leuk vindt...
Laatst bijgewerkt door muiske07 op 11-11-09 23:20, in het totaal 2 keer bewerkt

JuliaMaria

Re: Springen = normaal... maar springen over liggend paard? :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:16

TS: ben je niet bang dat het misgaat?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:17

het gaat niet mis............ een paard zal alles in beweging zetten om niet op een ander dier te staan.......

daar is een paard veel te gevoelig voor

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:18

muiske07 schreef:
Hmmm...

Tegenover mij ja...

Dit doet hij bij mij niet en hem slaan heb ik nooit moeten doen.

Dat Zip eenhandig is en dat hij niemand anders toelaat om te wandelen op zijn rug of hij keert anders in galop terug richting huiswaarts.
Zoals mijn mama vroeger veel voor had, dan dacht ze van een stang in te stoppen dan stopt ie wel, toch niet.

Het komt er gewoon op neer om boven hen te staan als leider en dit bereik je niet met slaan of dingen forceren die jijzelf leuk vindt...

en dan neem je wel het risico dat er iemand anders op over jou en je paard heen gaat springen

Stees_Perlee

Knap hoor!! zou het je niet nadoen!!

orienta

KiWiKo schreef:
het gaat niet mis............ een paard zal alles in beweging zetten om niet op een ander dier te staan.......

daar is een paard veel te gevoelig voor

daar denkt het paard wat op de grond ligt niet zo over na ;)

Fenrir

Dit heeft helemaal niks met wedstrijden te maken. Dat is totaal iets anders.
Volgens mij heb jij ook een heel verkeerd beeld van wedstrijdruiters, er zijn namelijk zat ruiters die juist mét hun paard de top willen bereiken. Met paarden die voor hun ruiter willen werken.
En dat is precies hetzelfde wat jij wil bereiken, alleen dan op een ander niveau: een blij paard dat iets voor je doet uit vertrouwen en vriendschap.
Deze 'oefening' druist alleen zo tegen het dier paard in dat hij het alleen maar doet voor jou; en dat is dus niet iets wat je samen met je paard doet. Dit dient eigenlijk meer je eigen belang, het staat misschien leuk dat je paard over een ander heen kan springen.... maar wat bereik je ermee? Wat wil je hier nou verder mee bereiken?
Daar zou je misschien eens over na moeten denken in plaats van steeds allemaal dingen erbij halen zoals wedstrijdruiters die per se die eerste prijs willen hebben koste wat kost. Want dan kan ik ook gaan beginnen over 'naturals' of hoe je het ook wil noemen die koste wat kost hun paard van die geweldige kunstjes willen leren omdat het zo leuk staat.

Overigens ben ik geen van beide.

En zoals ik al zei: dat paard gaat echt niet op de ander staan. Het is een paard, iedereen weet dat die er alles aan doen om NIET op een ander dier te gaan staan! Dus waarom hem er dan overheen dwingen?

Edit: wat KiWiKo al zei.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:20

TS ik geloof best dat de band tussen jou en je paarden heel bijzonder is en dat er 'niemand anders iets mee kan doen'. Prima. Maar respecteer dat dan ook, en misbruik het niet door je paarden oefeningen op te dragen die geen doel dienen en waar zij niks mee hebben!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:20

Dan zal ik wel een hele bijzondere hebben gehad, want die is recht bovenop me gaan staan (over me heen gerend). Maar goed, zal dan wel gewoon pech hebben gehad? :(:)

Anyways, dit zal dus wel een uitzondering zijn geweest; dan heb ik niks gezegd. :)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:21

Wow, supergaaf!! :)

Zolang je weet wat je doet (en volgens mij weet TS dondersgoed waar ze mee bezig is), en het goed uitvoert, is er gewoon niks aan de hand en is het supergaaf om zoiets met je paarden te kunnen! :)

In shows zie je dit ook zo vaak.. Waarom vind iedereen het daar heel mooi en sensationeel, en als een bokker het doet in een weiland en buitenbak is het ineens gevaarlijk, onverstandig en tegen de natuur van het paard in? Waarom zou iemand die op deze manier een show geeft veel beter zijn hierin dan TS?

Ook dat 'rond draaien' (weet ff niet hoe ik het anders moet noemen ;)) op het 2e gedeelte van het filmpje ziet er supergaaf uit. En dat opstijgen in galop op de indianenmanier; heel gaaf!

Ik kan alleen maar zeggen Mijn Complimenten!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:21

een paard in paniek ziet niks of niemand meer

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 23:23

orienta schreef:
muiske07 schreef:
Hmmm...

Tegenover mij ja...

Dit doet hij bij mij niet en hem slaan heb ik nooit moeten doen.

en dan neem je wel het risico dat er iemand anders op over jou en je paard heen gaat springen

Gilles komt hier al lang genoeg,
btw, het is m'n hengst die neerligt en ik lig bij hem.

Gilles zit op Zippo,
die graag eens op jumping gaat met hem ook en vaak een parcoursvergissing begaat omdat Zippo over een andere hindernis heen gaat.
Maar ik weet dat als Zip geconcentreerd is op springen en je hem duidelijk aanstuurt naar waar hij moet gaan dat hij telkens springt.

Ik weet waar ik met bezig ben.
Er zijn ook maar een zeer beperkt aantal mensen die op m'n paarden mogen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:23

Angelita schreef:
Dan zal ik wel een hele bijzondere hebben gehad, want die is recht bovenop me gaan staan (over me heen gerend). Maar goed, zal dan wel gewoon pech hebben gehad? :(:)

Anyways, dit zal dus wel een uitzondering zijn geweest; dan heb ik niks gezegd. :)

Ik weet niet wat de situatie was, maar het heeft ook met respect te maken en in panieksituaties blijft het een vluchtdier. ;)

Een paard zal altijd zijn best doen om niet op iets levends te gaan staan (politiepaarden worden dan ook getrained om niét opzij te gaan, dat is ook niet iets wat er automatisch in zit) als er per ongeluk iets voor hem staat of ligt.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:25

Ik krijg hier een heel naar gevoel van. Ik denk dat dat komt door het gevaar dat er in schuilt.

Toch heb ik op horse event vol bewondering gekeken bij de show van jean francois pignon die o.a. een shet over zijn paarden liet springen.

eigenlijk niet veel verschil maar toch voor mijn gevoel wel.