Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Fiffill schreef:Het gaat er hier niet om 'als er wat gebeurt'. Paarden zijn niet achterlijk. Dat paard springt heus niet op de ander....
Waar het (mij) hier meer om gaat is het feit dat dit voor mijn gevoel zo tegen de natuur van het dier in is dat het zonde is van alles (het vertrouwen, de dieren zelf) om zo'n oefening te doen. Want welk doel dient het? Het vertrouwen verbeteren? Dus echt niet.
Fiffill schreef:Ik denk niet dat dit extreem veel met vertrouwen te maken heeft. Ja, tuurlijk wel, maar meer omdat de paarden braaf gewend zijn te doen wat hun baas zegt; natuurlijk is daar vertrouwen voor nodig! Maar dit vind ik persoonlijk te ver gaan. Het is ook niet natuurlijk om op een paard te gaan zitten, dat snap ik ook wel.Zo kan je ook met heel veel dingen door gaan. Maar dit lijkt me toch overduidelijk, een paard over een paard heen laten springen... dat is iets anders dan op een paard gaan zitten, want hier is in feite niet écht een mens zo bij betrokken. Dit zijn 2 paarden, die over elkaar springen. En echt niet dat ze dat uit zichzelf zouden doen... Nee, dit vind ik meer onderwerpen aan de wil... al dan niet uit vertrouwen. Maar dat wordt van wel geschaadt.
KellyZ schreef:Fiffill schreef:Het gaat er hier niet om 'als er wat gebeurt'. Paarden zijn niet achterlijk. Dat paard springt heus niet op de ander....
Waar het (mij) hier meer om gaat is het feit dat dit voor mijn gevoel zo tegen de natuur van het dier in is dat het zonde is van alles (het vertrouwen, de dieren zelf) om zo'n oefening te doen. Want welk doel dient het? Het vertrouwen verbeteren? Dus echt niet.
En Louis met zijn toppaardje, die de onnatuurlijkste raarste bewegingen moet maken met een onnatuurlijk bit in zijn mond, is dat wel natuurlijk? Zou het daar mischien wel om vertrouwen draaien? Nee daar niet, daar willen mensen zien wat ze mooi vinden. Is dit op respect en vertrouwen gebaseerd? JA, als een paard hetzelf niet vertrouwt, zou het weigeren.
KellyZ schreef:Fiffill schreef:Het gaat er hier niet om 'als er wat gebeurt'. Paarden zijn niet achterlijk. Dat paard springt heus niet op de ander....
En Louis met zijn toppaardje, die de onnatuurlijkste raarste bewegingen moet maken met een onnatuurlijk bit in zijn mond, is dat wel natuurlijk? Zou het daar mischien wel om vertrouwen draaien? Nee daar niet, daar willen mensen zien wat ze mooi vinden. Is dit op respect en vertrouwen gebaseerd? JA, als een paard hetzelf niet vertrouwt, zou het weigeren.
KellyZ schreef:Fiffill schreef:Ik denk niet dat dit extreem veel met vertrouwen te maken heeft. Ja, tuurlijk wel, maar meer omdat de paarden braaf gewend zijn te doen wat hun baas zegt; natuurlijk is daar vertrouwen voor nodig! Maar dit vind ik persoonlijk te ver gaan. Het is ook niet natuurlijk om op een paard te gaan zitten, dat snap ik ook wel.Zo kan je ook met heel veel dingen door gaan. Maar dit lijkt me toch overduidelijk, een paard over een paard heen laten springen... dat is iets anders dan op een paard gaan zitten, want hier is in feite niet écht een mens zo bij betrokken. Dit zijn 2 paarden, die over elkaar springen. En echt niet dat ze dat uit zichzelf zouden doen... Nee, dit vind ik meer onderwerpen aan de wil... al dan niet uit vertrouwen. Maar dat wordt van wel geschaadt.
Maar ho, als jij een hindernis neerzet springt het paard er echt niet uit zichzelf overheen. Dat doet een paard van nature ook niet.
Fiffill schreef:Ik denk niet dat dit extreem veel met vertrouwen te maken heeft. Ja, tuurlijk wel, maar meer omdat de paarden braaf gewend zijn te doen wat hun baas zegt; natuurlijk is daar vertrouwen voor nodig! Maar dit vind ik persoonlijk te ver gaan. Het is ook niet natuurlijk om op een paard te gaan zitten, dat snap ik ook wel.Zo kan je ook met heel veel dingen door gaan. Maar dit lijkt me toch overduidelijk, een paard over een paard heen laten springen... dat is iets anders dan op een paard gaan zitten, want hier is in feite niet écht een mens zo bij betrokken. Dit zijn 2 paarden, die over elkaar springen. En echt niet dat ze dat uit zichzelf zouden doen... Nee, dit vind ik meer onderwerpen aan de wil... al dan niet uit vertrouwen. Maar dat wordt van wel geschaadt.
muiske07 schreef:Hmmm...
Ik ga eens wat vertellen wat je zal verbazen.
Mijn paarden zien er zo lief uit maar is dat werkelijk zo?
Tegenover mij ja...
Dat mijn hengst iemand heeft aangevallen en de helft van haar oor eraf beet.
Onlangs nog maar gebeurd.
Dit doet hij bij mij niet en hem slaan heb ik nooit moeten doen.
Als je me niet gelooft wil ik gerust de mail doorgeven van dat meisje.
En neen, was niet mijn fout.
Dat Zip eenhandig is en dat hij niemand anders toelaat om te wandelen op zijn rug of hij keert anders in galop terug richting huiswaarts.
Zoals mijn mama vroeger veel voor had, dan dacht ze van een stang in te stoppen dan stopt ie wel, toch niet.
Zip keerde zich na een paar kms om en vloog naar huis.
Nu rijd ze hem al lang niet meer.
Kalife laat zich vallen wanneer andere mensen hem trachten aan te singelen.
Kan zo nog wel even doorgaan....
Ja, vertrouwen en respect is wel belangrijk om zo iets te doen!
Ik ben al zolang bezig met hen, elke dag doe ik wel wat.
Het komt er gewoon op neer om boven hen te staan als leider en dit bereik je niet met slaan of dingen forceren die jijzelf leuk vindt...
orienta schreef:muiske07 schreef:Hmmm...
Ik ga eens wat vertellen wat je zal verbazen.
Mijn paarden zien er zo lief uit maar is dat werkelijk zo?
Tegenover mij ja...
Dat mijn hengst iemand heeft aangevallen en de helft van haar oor eraf beet.
Onlangs nog maar gebeurd.
Dit doet hij bij mij niet en hem slaan heb ik nooit moeten doen.
Als je me niet gelooft wil ik gerust de mail doorgeven van dat meisje.
En neen, was niet mijn fout.
Dat Zip eenhandig is en dat hij niemand anders toelaat om te wandelen op zijn rug of hij keert anders in galop terug richting huiswaarts.
Zoals mijn mama vroeger veel voor had, dan dacht ze van een stang in te stoppen dan stopt ie wel, toch niet.
Zip keerde zich na een paar kms om en vloog naar huis.
Nu rijd ze hem al lang niet meer.
Kalife laat zich vallen wanneer andere mensen hem trachten aan te singelen.
Kan zo nog wel even doorgaan....
Ja, vertrouwen en respect is wel belangrijk om zo iets te doen!
Ik ben al zolang bezig met hen, elke dag doe ik wel wat.
Het komt er gewoon op neer om boven hen te staan als leider en dit bereik je niet met slaan of dingen forceren die jijzelf leuk vindt...
en dan neem je wel het risico dat er iemand anders op over jou en je paard heen gaat springen
Angelita schreef:Dan zal ik wel een hele bijzondere hebben gehad, want die is recht bovenop me gaan staan (over me heen gerend). Maar goed, zal dan wel gewoon pech hebben gehad?
Anyways, dit zal dus wel een uitzondering zijn geweest; dan heb ik niks gezegd.