Calisto (2 jarig paardje )longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:57

Waarom zou je altijd subtiel moeten zijn? Als mensen ECHT VERKEERD bezig zijn, mag je daar als weldenkend, bewust mens best wat van zeggen, vind ik :j . Ik vind de TS, haar moeder en die zogenaamde begeleider ook niet erg subtiel met deze veel te jonge paarden. :n
En dat vind ik persoonlijk vele malen erger dan een paar rake opmerkingen naar hen toe in dit topic.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:00

Ik reageerde op de zin dat het je veel te ver ging om je paard met 6 pas in te rijden. Gezien dat de rugplaten zich pas sluiten met 6 jaar is het dan dus pas eigenlijk de tijd om te gaan rijden, omdat het paard dan pas zijn rug volledig heeft ontwikkeld. En waarom zou dat "te laat" zijn? Een paard is een intelligent dier, die wil echt dan graag aan het werk, daarvoor kan je grondwerk doen, longeren, whatever en daarna op een volwassen paard gewoon goed aan de slag. Ik vermoed (weet het uiteraard niet zeker omdat ik niet in de sport actief ben) zelfs dat je dan sneller vooruit komt omdat het paard alles kan bevatten en doorgereden kan worden ipv elke keer alles moet laten bezinken.

Op zich is niks mis met de manier waarop jij het doet, lekker op je gemakkie en rustig aan, inrijden en dan weer het land op. Alleen als je nog later inrijd, hoef je hem niet nog het land op te gooien omdat ie dat dan al heeft gehad en lekker aan de slag kan ;) :D .

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:03

Ok ik vat hem!!! :P

Meraki

Re: Calisto (2 jarig paardje )longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:08

Bit is wel overduidelijk te zien trouwens :\

Ik wil er verder niks over kwijt.. maar wát ongelovelijk dom en koppig

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:41

Ikima schreef:
Ts is zich waarschijnlijk diep aan het schamen dat ze deze foto's heeft geplaatst. Ze is wel online geweest dus had ze best even kunnen reageren en ons zeggen dat vanaf nu het paard tot zijn 3e in de wei gaat en niet meer gelongeerd wordt.

was dat maar waar....

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:44

Wishful thinking. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:50

longeren tot daar aan toe....... (ook heel fout daar niet van maargoed, dat kan nog wel enigsinds door de vingers gezien worden als fout zijnde dan)

MAAAARRR de bijzet aan de binnenkant om te voorkomen dat die over de buitenschouder wegloopt ............. is echt, echt, echt een opmerking uit het NONO boekje :) :)

want zoals iedere enigsinds capabele ruiter weet is het zo dat je alleen kan voorkomen dat een paard over de buitenschouder wegloopt is door de buitenschouder te begrenzen......... en niet door de binnenkant in elkaar te trekken.........

sorrie............. maar zet dit dier op het land, ga 2 jaar ergens lessen en haal het dier daarna op :)

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:00

Oeii, meisje meisje waar ben je mee bezig.. :n
Ik ga er verder niet overin, commentaar is er genoeg geleverd en ik hoop nu ook duidelijk genoeg !!!

Mijn paard is op haar 3.5 zadelmak gemaakt, maar ze was nog zó jong en jeugdig, dat ze daarna nog een jaar op de wei ging :j
Nu opgepakt, en het gaat echt super goed ! 3x gelongeerd, erop geklommen en het gaat echt onvoorstelbaar goed. Je hoeft echt niet meer dan 10x te longeren !

Kom op, een paard longeren met alleen de bijzet aan de binnenkant?? Waar ben je mee bezig..
Als je een paard longeerd, doe het dan goed! En op de goede leeftijd.;)
Ik zag dit topic van haar :
VlovesF @ [JITP] Valerio (al verbetering te zien?)

'stiekem al een longeersingeltje opgedaan, maar we longeren nog echt niet !!'

Hmm sorry, ik krijg hier rare gevoelens bij :\

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:54

Gini schreef:
anneliesdj schreef:
Ik snap de ophef niet zo...
Ts is idd niet helemaal goed bezig maar ik zie het punt niet zo van een 2 jarige longeren, zolang het maar met mate gebeurd.

Ja weet je, dood zal het beestje er niet van gaan, maar het enige wat ik denk: waarom?. Paarden worden gemiddeld 25 jaar, dus waarom zo vroeg al?
En wat bedoel je met 'met mate'? Wie bepaalt wat 'met mate' is? Waar trek je de grens? Mag ik dan ook mijn veulen van 3 maanden longeren zolang het maar met mate is?

Beetje domme opmerking vind je niet? ;) Tuurlijk longeer je een paard van 3 maanden niet.
Maar 2 jaar vind ik geen probleem en ik doe dat zelf ook wel ondanks dat mijn paarden vaak al bijna 4 zijn voor er voor het eerst een ruiter op komt. Met mate bedoel ik mee; niet vaker dan het paard aan kan, per paard verschillend maar zelf vind ik ééns per week het absolute maximum voor een 2 jarige. En met mate betekend ook niet langer dan een minuut of 15 of als het paard dat aangeeft zelfs korter.

Maar het vrijspringen hetzelfde; paardje van een jaar kan best eens een sprongetje maken maar dat doe je niet elke maand. Sommige paarden vinden het echt leuk en doe je er ook een plezier mee, je ziet soms veulens in de weide zelf obstakels opzoeken om te kunnen springen, waarom zou je zo'n dier dan niet eens vrij laten springen?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:03

Er zijn inderdaad grote fokkers die hun veulens al een sprong laten maken,die zeggen dat ze er beter van worden.Iedereen moet het voor zichzelf weten maar ik vind het allemaal veel te vroeg.Slijtage aan de gewrichten is het gevolg.Geen wonder dat de gemiddelde leeftijd van een kwpner maar 6 is...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:06

anneliesdj schreef:
Gini schreef:

Ja weet je, dood zal het beestje er niet van gaan, maar het enige wat ik denk: waarom?. Paarden worden gemiddeld 25 jaar, dus waarom zo vroeg al?
En wat bedoel je met 'met mate'? Wie bepaalt wat 'met mate' is? Waar trek je de grens? Mag ik dan ook mijn veulen van 3 maanden longeren zolang het maar met mate is?

Beetje domme opmerking vind je niet? ;) Tuurlijk longeer je een paard van 3 maanden niet.
Maar 2 jaar vind ik geen probleem en ik doe dat zelf ook wel ondanks dat mijn paarden vaak al bijna 4 zijn voor er voor het eerst een ruiter op komt. Met mate bedoel ik mee; niet vaker dan het paard aan kan, per paard verschillend maar zelf vind ik ééns per week het absolute maximum voor een 2 jarige. En met mate betekend ook niet langer dan een minuut of 15 of als het paard dat aangeeft zelfs korter.

Ooit al gehoord van sarcasme. Tuurlijk is het een domme opmerking. ;)
Ik vind met 2 jaar longeren wel een probleem. Waarom moet het altijd maar vroeger vroeger vroeger. Geef een paard toch de kans om te groeien, om volwassen te worden. Als je met drie begint heb je toch nog zat tijd?
Waarschijnlijk wordt dit een welles nietes discussie (overigens niets op tegen) maar ik vind longeren bij een 2-jarige not done. Een beetje rondslingeren kan ik nog begrijpen, maar een tweejarige longeren met (verkeerd gebruikte) bijzet en bit :n

Edit: zie ik net dat topic waar ze haar anderhalfjarige een longeersingel aandoet. Nog even wachten en ik kan wel nog beginnen longeren met mijn veulen. := Sorry, kon het niet laten. :o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:09

Mijn god, net wanneer je denkt dat het niet erger kan...
Tuuuuuuurlijk; lekker op z'n 2e longeren en op z'n 3e rijden en voor z'n 10e richting slachthuis... wat een feest! :(

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:14

ronduit schandalig en sorry maar dit valt bij mij gewoon onder niet kundig of verstandig met paarden omgaan.

kopje dierenmishandeling is hier wel op zijn plaats in mijn opzicht.

laat dat dier nog even lekker paard zijn en genieten van zijn jeugd longeren kan die straks nog vaak genoeg.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:15

Waarom vinden jullie een paard op zn 2e longeren verschrikkelijk en op zn 3e rijden oké?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:17

Shahazai schreef:
Waarom vinden jullie een paard op zn 2e longeren verschrikkelijk en op zn 3e rijden oké?

Ik vind beide verwerpelijk..... in alle gevallen, alle soorten paarden, iedere ruiter, altijd...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:17

Shahazai schreef:

longeren en longeren zit nogal verschil in!

Ik persoonlijk heb er helemaal geen problemen mee als een 2 jarige eens gelongeerd word met de nadruk op eens.
maar om er een bijzet aan te knopen nee zeer en dan ook zeer not done!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:29

Ik denk dat alle 2-jarige hengsten die in oktober voor de eerste bezichtiging gaan, ondertussen wel wat aan het werk zijn..... heb trouwens nooit zelf iets gefokt dat daarvoor in aanmerking kwam, dus die van ons huppelen nog vrolijk dag en nacht in de wei (wij houden eigenlijk ook alleen maar merries aan trouwens :D ).

Wat ik zorgelijker vind is de vreemde manier van longeren en (vooral) bijzetten.
Als je dan toch al moet beginnen met zo'n jong dier, doe het dan in ieder geval zoals het hoort; dus op een afgezette volte, met event. hulpteugels op een correcte wijze bevestigd.
Ik begrijp het idee van het 'meerennen', zodat je meer rechte stukken hebt, maar vrees dat je je paard op deze wijze zo weinig steun geeft dat het effect van het longeren maar heel beperkt is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 07:33

Shahazai schreef:

omdat longeren veel belastender is dan rijden :)

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 07:50

owow wat een arm diertje.! en iedereen maar op haar moeder zeuren. en die instructeur dan.! die spoort dan toch ook niet helemaal en haal die bijzet eraf bitje eruit je paard zal zo nooit mooi gaan lopen.! pakt hem al hij 3 is zorg voor goede begeleiding dan komt dat alleemaal wel goed. meelopen heeft geen zin.!!! bekijk een cd van lammert hanstra.! ik geloof niet dat jij als je zo doorgaat met 3 jaar pas opzit.! als hij braaf is zit je er zo of toch niet.? als hij volgens jou braaf is wacht jij dan nog.?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:29

Bekijk een CD van lammert haanstra, lisch??
Anyway, zolang de ts niet meer reageerd begint het idd een welles, nietus topic te worden met gelukkig heel veel nietus!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:41

@bonita_bon:jah voor als hij 3 is.!!!!!! lezen.......

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:52

Mijn pony hebik beleerd toen hij 5 jaar was. Hij heeft dat ontzettend goed opgepakt. Dus dat kan prima.

Dit is echt HET voorbeeld van mensen die geen idee hebben waarmee ze bezig zijn. Hij zou verboden moeten zijn dat iedereen zomaar een paard kan aanschaffen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:54

Ben ik met je eens AnnemiekvM, maar vrees dat er niets aan dit soort wanpraktijken gedaan kan worden. Het is net als dat sommige mensen kinderen krijgen waarvan je van tevoren al weet dat het niets zal worden, triest maar waar. Bij wijze van spreken mag iedere gek een paard kopen en daar tot zekere hoogte mee doen wat hij wil.
Een verplichte cursus zou zo gek niet zijn!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:57

VlovesF schreef:
[b]hier de foto;s en commentaar of tips zijn altijd welkom ;)

Ik heb een tip.
Zet hem nog een jaartje lekker in de wei.

Skotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:27

Teneerste wil ik toch even zeggen dat ik het een erg mooi paard vind. Maar het is gewoon veel te vroeg voor m. het is echt nog een peuter en dat is dan ook goed te zien.

Ik rijd Ijslanders en daar beginnen we mee als ze 4 zijn. longeren zadel derop en hup lekker na buiten. Dan een maand of 3 op de wei. En dan rustig gaan opbouwen. Je mag trouwens ook pas een wedstrijd starten als je paard 5 is!
Sinds kort heb ik een jonge hengst. twee is die geworden dit jaar. Staat heerlijk in de bregrazing en word lekker met rust gelaten. moet er alleen af en toe uit omdat hij zwaar ondervoed was en een verwaarloosde hoefzweer heeft gehad en dus wil ik dat de hoefsmid hem extra in de gaten houd. Maar ik durf t niet in mijn hoofd te halen om hem nu al een bitje in de toen.. laat staan longeren...