Ik ben niet degene die zegt dat het niet rijtechnisch op te lossen is, dat zijn anderen die zeggen dat het eerst vanaf de grond moet etc. Waarom ik niet er meteen op kruip of waarom ik wel oefeningen vanop de grond wil doen is omdat ik mezelf geen kundige ruiter vind. Ik kan, en durf, niet zomaar erop te stappen en te rijden, dat wil ik (in het begin) enkel onder begeleiding. Maar tussenin wil ik toch wel dingen met mijn pony doen, en ik ben meer een grondpersoon dan een rijpersoon, en vanaf de grond kan je ook wel wat oefeningen doen. Vandaar.
Mijn begeleiding, een goede, kundige ruiter, zegt dat het op deze manier, met dit bit, "moet". Ik ben zelf al 5 jaar aan het klooien zonder iets te bereiken. Heb wel al bereikt dat de pony voorwaarts gaat (zij het niet altijd even geweldig) want dat was vroeger ook nog een ander verhaal, maar verder dan dat geraak ik niet.
Kan best dat ik niet handig of snel genoeg ben

Maar daar moet ik wel aan kunnen werken, en dat gaat niet als mijn pony constant hangt. De mensen die erbij waren zeggen allemaal dat het bitloos (met sidepull) niet gaat lukken, dat ik nog 5 jaar kan proberen en dan nog maar heel weinig ga bereikt hebben. Dus ja, wat doe je dan?