Cobe loswerken MET BIT

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:22

Mijn ervaring is dat mijn paard altijd weer aanwijzingen moet krijgen om op eigen benen te blijven lopen.
In het begin toen zij en ik het nog moesten leren was dat echt om de paar passen :roll: Nu kan ik inmiddels best een aantal cirkels galopperen zonder aanwijzingen maar daar gaan altijd verzameloefeningen aan vooraf.
Het is dus niet zo dat het uiteindelijk allemaal vanzelf gaat; dat je paard zich gewoon aan een los teugeltje verzamelt en dan zo blijft lopen. Je moet alert blijven en weten hoe het moet voelen. Zichzelf leren dragen en in evenwicht lopen met jou erop is al een hele klus en best zwaar voor je paard om te leren.

Anoniem

Re: Cobe loswerken MET BIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:27

Uiteraard moet je ook altijd zelf blijven opletten & werken :j Als ik wil dromen en slapen dan ga ik wel mijn bed in :Y) Maar je snapt wel wat ik bedoel denk ik. Zal al blij zijn als ik merk dat hij bereidt is om mee te werken en probeert om zelf te lopen ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:37

Ik bedoel meer dat ook wanneer hij op eigen benen heeft leren lopen (en je weer terug mocht gaan naar bitloos) dat niet vanzelfsprekend blijft, zeker met zo'n eigenwijze pony zul je daar iedere keer aan moeten blijven werken maar volgens mij begrijpen we elkaar wel :j Hij moet lekker aan het werk :Y)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:35

Ik heb niet alles gelezen, dus als ik iets zeg dat al gezegd is, excuses. ;)

Met wat voor optoming reed je bitloos? Veel paarden kunnen niet omgaan met alleen druk op de neus (zo ook de mijne) máár niet iedere optoming is heel handig om dressuurmatig mee te rijden.
Al eens geprobeerd om een aantal keren met neckrope te rijden? Puur om te oefenen, zo heeft hij niks om te hangen namelijk.
Hackemore is ook al geopperd geloof ik, maar dat is bitloos met hefboom, nu heb je bit met hefboom, tja, hoeveel verschil is er dan?
Hangen is veelal een rijtechnisch probleem; paard kan zichzelf nog niet voldoende dragen.
Werken aan de hand (volgens de academische rijkunst) kan het paard helpen die draagkracht te ontwikkelen.
Let wel, dit is niet binnen 'n maand geregeld. Rijden op kaptoom kan daarna echter prima zonder vaste verbinding, dan kan hangen ook weer niet.
Laatste tip, als het paard het 'wel prima' vindt en bij elke gelegenheid blijft hangen: Zodra hij gaat hangen halt & achterwaarts, omdraaien, afwenden, whatsoever. Bij een traag paard werkt het vaak om op zo'n momenten iets onverwachts te doen.
Ipv vooruit, waar hij op voorbereid is, stoppen en achteruit. Zo haal je meteen het stuwen uit de achterbenen.
Wanneer je vooruit rijdt zal hij alleen maar meer gaan stuwen en, als je zo'n tiepje hebt, meer gaan hangen.
Bij mijn paard werkt het heel goed om overgangen terug te rijden om hem zo feller te krijgen. Das ook zo'n flegmatieke namelijk.
Omgekeerde psychologie, willen ze vaak wel in trappen. Uiteraard blijft het zaak dat jij 'm dressuurmatig zodanig kan trainen dat hij de behoefte niet meer heeft om te hangen, dus zodanig kracht ontwikkelt dat hij zichzelf kan dragen zonder dat 't m teveel moeite kost natuurlijk. :+
Als dit bitloos niet veel succes oplevert, dan maar met bit. Ik zou 'm echter onder het zadel werken, of aan de lange lijnen.
Bijzet kunnen ze tegenaan gaan lopen, geen aanleuning willen aannemen (is vaak niet prettig, zeker bij hefboom-bit) of zelfs op gaan hangen (ja je hebt van die paarden..).
Onder het zadel is hand los ook echt los, heb je meer controle en kun je directer belonen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:07

Dank je voor je reactie.
Ik reed eerst met gewoon een sidepull, maar daarvoor is hij wel met bit gereden (gewone bitjes zeg maar), touwhalster, biothane hoofdstel (is ook sidepull maar toch een ander gevoel voor een paard denk ik, neusriem is ook wat smaller). Maakt allemaal geen verschil. Ik heb wel zitten denken aan een andere bitloze optoming, maar volgens de mensen op stal zou dat niet helpen. Ik kan wel van mijn hoofdstel nog een kingekruist-achtige versie maken en een crosslink (dus achter de oren). Misschien zit daar ook een oplossing (of het begin van).. ik weet het niet ...

Wel ben ik van plan om ook veel oefeningen vanaf de grond te gaan doen :j Om hem soepeler te maken zonder dat ik hem stoor. De rest van je reactie kan ik ook wat mee, dank je wel :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:42

Graag gedaan, fijn dat je er iets mee kunt.
Mijn paard is niet fijn te rijden op sidepul, wél op een kaakgekruist hoofdstel.
Wellicht dat een andere optoming iets van verschil kan geven, kwestie van proberen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:23

Maar dus eigenlijk is achterwaarts gaan een hele goede oefening voor hem? Want dit doet hij met grondwerken heel graag, ook als ik een stukje van hem af sta en ik vraag hem te komen komt hij de helft van de tijd achterwaarts ipv voorwaarts :+ (heb ik pas nog een topic van gehad). Ik denk altijd dat ik dat niet teveel moet vragen omdat het saai is, maar eigenlijk is het juist een goede oefening en hij vindt het leuk, dus misschien dan toch 'veel' gebruiken? Kan hem over dingen, tussen dingen etc. achterwaarts laten gaan .. dus daar kan ik wel mee spelen.

Dat kaakgekruist is die crosslink toch hé? Zo even uit het hoofd? Dat gaat achter de oren en dan over de kaak en dan onderaan gaat het gekruist door de ringen van de sidepull en dan je teugels eraan dacht ik. Zo'n systeem heb ik bij hem nog nooit geprobeerd, misschien dat eerst eens doen...

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:58

Volgens mij is de Dr. Cook kaakgekruist, ik heb de Barefoot Walnut, release is niet ideaal maar je hebt ze ook met dik touw, dat glijdt gemakkelijk door de ringen voor betere release.
Overigens loopt mijn paard prima met de Barefoot. Kingekruist nog nooit geprobeerd, dan krijgen ze druk OM de neus dus ik ben ervan uitgegaan dat hij dat ook niet prettig zou vinden.

Achterwaarts is een goede oefening, MAAR het initiatief moet bij jou blijven natuurlijk.
Het gaat om het doorbreken van een patroon. Als het paard op een juiste manier achterwaarts gaat (dus met de juiste spieren aangespannen, niet met het hoofd schuin omhoog en scheef wegstappend) is het ook een goede gymnastiserende oefening.
Je moet het als oplossing voor het hang-probleem echter zien als patroon doorbreken: hij gaat hangen, jij doorbreekt zijn gedrag door halt te houden en 'm achterwaarts te zetten.
Geen 10 meter, het gaat om wat er mentaal gebeurt. Het paard moet echt denken 'huh, wat gebeurt er nu?'.
Het is in die zin geen straf, je doet iets onverwachts, waardoor hij zich 1) moet concentreren op iets anders en daardoor niet meer hangt en 2) je ook nog eens het stuwen uit de achterbenen haalt.

Ik denk dat jouw paard erg op de mijne lijkt. Instelling van 'komt morgen wel', op goeie dagen heel meewerkend en 'fanatiek' (alles is relatief he :') ) en op slechte dagen compleet afgeleid en met alles bezig dat niet met werken te maken heeft.
In Parelli-termen (ben zeker geen fanatiek aanhanger, maar uit elke 'stroming' komen goede dingen) zou dat een left-brain-introvert zijn.
Ken je de filmpjes van Linda Parelli met haar paard Remmer? Wat zij bijvoorbeeld doet als het paard op de cirkel terugvalt in gang is hem de andere kant op sturen.
In jouw geval zou je dus niet de hele tijd zeggen 'niet hangen.. niet hangen.. niet hangen' maar 'hangen? oké, achterwaarts' of 'hangen? andere kant op' om 't even heel simpel te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:06

Het is een heel typische Left Brain Introvert :j En die omschrijving van die van jou klopt volledig :j Sommige dagen wil hij met alles meewerken en is alles fijn, en andere dagen .............
Zijn er ook filmpjes met Remmer onder het zadel? Daar heb ik eigenlijk nog nooit naar gekeken. Wat zij ook op de cirkel doet is dat met die stick/string net achter het paard, een plaats markeren en haar energie daarop richten (ipv op het paard) en het paard denkt dan na een paar keer van "ok, zij gaat naar daar dus ik loop wat harder". Werkt ook voor het voorwaartse, maar qua hangen enzo weet ik het zo niet.

Ik heb qua hoofdstel trouwens een Rambo Micklem, en die kan je dus op 3 manieren bitloos gebruiken. Geen idee of er veel ervaringen met de crosslink zijn eigenlijk, moet eens kijken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:14

[***] schreef:
Ik weet niet meer wat goed is en wat niet goed .. De ene zegt zus, de andere zegt zo. Volgens de ene moet ik eerst aan het hangen werken en van daaruit verder gaan. Volgens een andere moet alles opgelost worden met voorwaarts rijden. Volgens nog iemand anders moet ik hem eerst van achteren soepeler en sterker krijgen en dan pas aan de voorkant. Ik weet het niet meer, echt niet :+
Hoe kan ik de pony leren dat hij van die neusriem moet afblijven als het enige is wat hij doet *oh, neusriem, lekker hangen, laat de baas maar proberen*. Dan kan ik toch beter opnieuw beginnen met een andere optoming? Of denk ik nu zo raar? (en de zwaarte van het bit is omdat hij op gewone bitjes net hetzelfde deed in het verleden, en hopelijk op dit bit niet, het wordt niet meteen op z'n zwaarst ingezet en ik hoop dat nooit te moeten doen ;) ).

Ik denk dat je hier het probleem een beetje hebt :)
Ik denk dat je eigenlijk best veel kennis hebt over verschillende opties, maar dat je door blijft gaan met "meningen" verzamelen.
Op een gegeven moment moet je gewoon gaan doen, zeg maar. Er zullen altijd mensen zijn die iets compleet anders zouden aanpakken, maar als je daar naar luistert dan kan je elke dag wel iets anders gaan doen :+

Als je graag bitloos wilt rijden, zoek dan iemand die je daarmee kan helpen. "Mensen op stal" hebben meestal geen ervaring met bitloos en zullen wrs. zeggen dat dat niet kan.

Ik denk zelf dat het handiger is om je paard eerst goed aan de hulpen te zetten, of je dat nou doet dmv negatieve bekrachtiging (bijv. parelli, , voest, mclean of iets anders) en/of positieve bekrachtiging. Daarna kan je die lichte reacties gebruiken om daar iets mee te gaan doen (dressuur, buitenrijden, wat dan ook). Ik denk persoonlijk dat het heel moeilijk is om jouw paard dmv puur lichamelijke training lichter aan de hulpen te krijgen.

Wat je ook beslist, probeer ergens voor te gaan, goede hulp erbij te zoeken en niet gelijk te gaan twijfelen als het niet lijkt te werken.
Je paard heeft een aantal hele sterke patronen aangeleerd (hangen bijv.) en het kan zijn dat het moeilijk kan zijn om een nieuwe, positieve reactie te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:19

Ik ben een eeuwige twijfelaar :j
Ik wil het altijd goed doen voor mijn pony, hem toch maar geen pijn of kwaad doen (waardoor ik dus met momenten wel mezelf pijn doe en dat heb ik nu toch wel gehad := ). En ja, als jij dan A denkt en anderen zeggen B & C & D met heel goede argumenten dan begint het weer opnieuw hé ...

Anyway, morgen ga ik gewoon wat grondwerken, de clicker er nog eens bij en zien wat ik qua inbuigen en oefeningen kan doen. Heb nog geen plan maar dat heb ik wel vaker niet en meestal worden dat de leukste trainingen :Y)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:06

Als cobe dit doet met bitloos, maar ook nog eens met 'andere bitten dan denk ik niet dat dit bit je gaat helpen. Ja misschien voor 'even'....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:11

Zit ik ook mee :j Maarja, op zich is 'even' genoeg natuurlijk .. Ik moet gewoon even het patroon kunnen doorbreken ... Maar ik ga eerst van op de grond wat dingen doen, hem sterker & soepeler maken en kijken hoe het van daaruit gaat. En ik denk dat ik dan eerst eens de crosslink ga proberen, kijken hoe hij daarop reageert en dan kan ik nog altijd zien. Kan je met zo'n crosslink eigenlijk ook lange teugelen/lange lijnen/dubbele longe? Heb ik eigenlijk geen idee van :+ maar lijkt me van wel.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:16

Lijkt me wel hoor. :j hoezo is even genoeg? Tuurlijk niet, ik bedoel hij zal even 'normaal' lopen om vervolgens weer te gaan hangen omdat hij over een tijdje het bit ook weer gewend zal zijn. Dat is netals er iedere keer een zwaarder bit in te doen omdat een paard zo hard in de mond wordt. Maar doordat je er iedere keer een scherper bit in doet wordt het paard steeds harder in de mond.

In dat geval heb je dus nog geen oplossing. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:17

Nu even niet hangen is in principe genoeg om verder te kunnen werken om dat in de toekomst nog meer te voorkomen. Ik bedoel .. vroeger werd er een andere optoming gebruikt, maar werd er gewoon op dezelfde manier doorgereden. Dan gaat hij inderdaad na even weer gewoon hetzelfde doen. Maar als ik nu een andere optoming gebruik en ik rij ook meteen anders, dan ga ik er vanuit dat ik het patroon kan doorbreken en dat hij niet vanzelf na eventjes weer gaat hangen. Snap je?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:19

Oh zo ja, dan snap ik het. :-) alleen zou ik er wel rekening mee houden dat die kans 'klein' is. Ik heb niet heel je topic gelezen maar heb je ook les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:22

Ik heb 1 les gehad, bitloos, om te kijken waar het probleem zat enzo, die les heeft me heel veel duidelijk gemaakt. Was wel van plan om vaker les te nemen, maarja, die persoon raad dus (op dit moment) dat bit aan, dus ik ga nog even kijken. Ik ga eerst even zien hoe hij vanop de grond reageert op wat oefeningen, maar als ik in het zadel ga is dat met les :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:25

Ik heb het zo goed en kwaad als ik kon allemaal gelezen, maar wat ik niet snap is dat dit niet rijtechnisch op te lossen valt volgens jou. Heb je begeleiding? Heb je een goede kundige ruiter gevraagd dit probleem aan de tand te voelen? Hoe lang heb je het geprobeerd?
Ik kan je vertellen, dit gaat niet werken, waarom niet? Omdat het paard nu misschien zal denken m dat is niet prettig, maar als jij er een ander bit in doet of bitloos gaat, zal hij snel genoeg weer uitvinden dat het hangen wel weer kan. En wat wil je dan doen? Nog een zwaarder/pijnlijker bit?
De enige oplossing is imo rijtechnisch, met veel geduld en consequentie. Misschien heeft je pony een goede reden dat hij hangt, misschien ben jij niet handig of snel genoeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:40

Ik ben niet degene die zegt dat het niet rijtechnisch op te lossen is, dat zijn anderen die zeggen dat het eerst vanaf de grond moet etc. Waarom ik niet er meteen op kruip of waarom ik wel oefeningen vanop de grond wil doen is omdat ik mezelf geen kundige ruiter vind. Ik kan, en durf, niet zomaar erop te stappen en te rijden, dat wil ik (in het begin) enkel onder begeleiding. Maar tussenin wil ik toch wel dingen met mijn pony doen, en ik ben meer een grondpersoon dan een rijpersoon, en vanaf de grond kan je ook wel wat oefeningen doen. Vandaar.

Mijn begeleiding, een goede, kundige ruiter, zegt dat het op deze manier, met dit bit, "moet". Ik ben zelf al 5 jaar aan het klooien zonder iets te bereiken. Heb wel al bereikt dat de pony voorwaarts gaat (zij het niet altijd even geweldig) want dat was vroeger ook nog een ander verhaal, maar verder dan dat geraak ik niet.

Kan best dat ik niet handig of snel genoeg ben :j Maar daar moet ik wel aan kunnen werken, en dat gaat niet als mijn pony constant hangt. De mensen die erbij waren zeggen allemaal dat het bitloos (met sidepull) niet gaat lukken, dat ik nog 5 jaar kan proberen en dan nog maar heel weinig ga bereikt hebben. Dus ja, wat doe je dan?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:57

He, nog iemand die er meer naast staat dan erop :) Ik spendeer minstens 90% van de tijd op het zand wanneer we samen werken.

Tips geven vind ik een beetje lastig, want het topic staat al redelijk vol met allemaal tips en allemaal verschillende manieren. Er lijden meer wegen naar Rome, dat blijkt telkens maar weer.

Mijn paard heb ik ook een tijdje zonder bit gewerkt, maar ik liep tegen mijn eigen onkunde aan. 't Is geen makkelijke en de hulp van het bit maakt de communicatie voor mij naar haar net wat gemakkelijker. Heeft imo niets met pijn doen te maken.
Oke, ik heb enkele een beetje verstand van de dingen die ik zelf op de grond doe. Met dubbele longe kan ik niet echt overweg, dus gebruik ik dat vrijwel nooit.
Wel enkele longe aan de kaptoom en vanuit daar vraag ik haar buiging aan te nemen op de volte. En te zakken met haar hoofd, te ontspannen en het achterbeen op te tillen ipv te stuwen. Wat ik hier op de foto's en filmpjes zag is dat hij niet echt werkt. Het lichaam buigt niet naar binnen, maar het wordt ook niet gevraagd. Ik werk liever aan een soepele beweging van mijn paard waarna ze moet en kan zakken omdat ze meer over haar los te laten rug komt en op eigen benen.
Ik wil de manier van longeren wel uitleggen, je neemt er zelf ook vrij actief aan deel, maar zou je er überhaupt in geïnteresseerd zijn. Kan nogal een lang verhaal worden :P

Verder werk ik aan de hand, met hoofdstel. Gewoon naast mijn paard, in stap, licht contact en de bak door lopen. Licht contact, tempowisselingen (in stap), buigingoefeningen enz. Om te beginnen is les hierin wel heel erg handig, want het kost wat handigheid.

Al met al, hangen in de hand is meestal een teken dat hij zichzelf niet draagt. Er zijn een hele hoop manieren om dat te gaan bereiken, maar gymnastiseren van je paard is sowieso belangrijk. Hij zal moeten leren dat los in het lijf, op achter en los in de hand de fijnste manier van lopen is. Maar voordat je daar bent kost het je een hoop werk, en hem een hoop spierpijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:05

[***] schreef:
Ik ben niet degene die zegt dat het niet rijtechnisch op te lossen is, dat zijn anderen die zeggen dat het eerst vanaf de grond moet etc. Waarom ik niet er meteen op kruip of waarom ik wel oefeningen vanop de grond wil doen is omdat ik mezelf geen kundige ruiter vind. Ik kan, en durf, niet zomaar erop te stappen en te rijden, dat wil ik (in het begin) enkel onder begeleiding. Maar tussenin wil ik toch wel dingen met mijn pony doen, en ik ben meer een grondpersoon dan een rijpersoon, en vanaf de grond kan je ook wel wat oefeningen doen. Vandaar.

Mijn begeleiding, een goede, kundige ruiter, zegt dat het op deze manier, met dit bit, "moet". Ik ben zelf al 5 jaar aan het klooien zonder iets te bereiken. Heb wel al bereikt dat de pony voorwaarts gaat (zij het niet altijd even geweldig) want dat was vroeger ook nog een ander verhaal, maar verder dan dat geraak ik niet.

Kan best dat ik niet handig of snel genoeg ben :j Maar daar moet ik wel aan kunnen werken, en dat gaat niet als mijn pony constant hangt. De mensen die erbij waren zeggen allemaal dat het bitloos (met sidepull) niet gaat lukken, dat ik nog 5 jaar kan proberen en dan nog maar heel weinig ga bereikt hebben. Dus ja, wat doe je dan?

Het spijt me ten zeerste, maar ik twijfel ten zeerste of dit je gaat helpen. Een goede instructrice kan jou hier echt wel mee helpen, desnoods door zelf ook regelmatig op het paard te stappen. Met dit soort rijtechnische problemen moet je ook niet verwachten dat het in een week over is, dat kan maanden duren. Het komt er gewoon op neer dat jouw pony de motor achter aan moet zetten, dat ga je op deze manier niet voor elkaar krijgen, daarin heb je wellicht ook hulp nodig met longeren, daarmee kun je ook al een heleboel doen.

Ik wil je niet bekritiseren maar ik hoop je duidelijk te maken dat dit niet werkt, ik ben bang dat het zonde is van je tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:12

@ Rianne: Dank je wel :)
De longeermanier heb ik wel interesse in hoor :j Mag je eventueel ook per pb moest je het teveel vinden voor in het topic ofzo ;)

Ik heb op dit moment heel erg de neiging om het eerst maar vanaf de grond te doen, met gewoon longeren, dubbele longe, lange lijnen, lange teugelen, dressuur in vrijheid, misschien daar nog eens een lesje in nemen .. Eigenlijk .. als hij het nog niet vanaf de grond kan, waarom zou hij het dan in het zadel moeten kunnen? Als ik niet de kundige ruiter ben die hem daarin kan helpen, waarom zou ik dan toch erop moeten gaan rijden? Misschien toch nog maar eerst verder werken zoals we bezig waren, met het doel een happy pony te krijgen die wil werken & proberen ... Want nu doet hij het wel, omdat ik het vraag, maar happy is hij niet ... En dat stoort mij toch wel een beetje eigenlijk.

En als we nooit in het zadel geraken, ach, is dat een probleem? Ik wil hem dressuurmatig aan de gang, maar dat moet niet persé in het zadel .. Rijden heeft toch al maar weinig positiefs voor hem .. kan ik misschien beter dingen met hem doen die hij toch iets leuker vindt. En als ik vanop de grond echt bezig ben met dressuurmatig werken, dan kan af en toe een buitenritje met lange teugel en "laat maar lopen" ook weinig kwaad, toch? Het gaat me vooral daarom, dat ik schrik heb dat ik hem kapot rij zeg maar. Maarja, langs de andere kant .. zou hij dan niet al jaren geleden kapot moeten geweest zijn?

Misschien is dat hele rijden gewoon niet aan mij besteedt, beetje boshobbele prima, maar echt rijden.. pff, ik krijg het al benauwd als ik er nog maar aan denk :') Misschien toch maar weer die menplanen terug opnemen ... maar eerst toch maar eens kijken wat we dressuurmatig vanaf de grond kunnen... We waren ooit begonnen, maar we beginnen wel weer even opnieuw :Y)

@ Joolien : ik begrijp eigenlijk niet goed wat volgens jou niet gaat werken? Het trainen vanaf de grond?
Mijn instructeur (die toen die les heeft gegeven) wil er niet eens opstappen zolang die pony zo loopt en zo gaat hangen, dat werk laat hij wel aan mij over :+

Het is trouwens niet eerlijk om heel mijn dingen die ik doe, en de wijze waarop ik iets doe, te baseren op de foto's en filmpjes hier .. Nu komt het op mij over alsof ik niet eens weet hoe te longeren, omdat de pony op deze filmpjes niet heel super loopt ... Nu zijn dit filmpjes van de eerste keer een bit aan in 5 jaar, een zwaar bit, en de pony gewoon los, het enige wat ik gevraagd heb is lopen en ik heb ik de richting bepaald. Dit is geen longeren, dit is geen werken, dit is gewoon wat aanklooien om ergens aan te wennen ... Het wordt misschien niet zo bedoelt, maar zo komt het wel over, alsof ik zowel van rijden als grondwerk/longeren niks zou kennen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:28

Sorry, nogmaals is het niet de bedoeling om je omlaag te praten, mijn manier van reageren kan soms nogal hard overkomen, ik werk eraan. Het is niet de bedoeling om je onkundig te schetsen, ik ben van mening dat er een andere manier wellicht beter voor jou zal werken. Je geeft zelf aan er niet kundig genoeg voor te zijn, waarom niet iemand intensief in de arm nemen om samen aan de slag te gaan?

Ik haal de info uit al jouw posten, ik baseer het niet alleen op het filmpje. Zelf heb ik ook veel les gegeven en als een ruiter iets niet voor elkaar krijgt, ga ik er graag zelf op om het te voelen, en om een manier te vinden om het op te lossen, ook door er regelmatig zelf op te stappen. Dat deed mijn instructrice ook. Niet banketstaaf bedoelt maar het is makkelijk om als instructrice te zeggen dat je het zelf maar op moet lossen (qua rijden dan) ;)

Het is belangrijk om uit te zoeken wat een paard doet, maar vooral waarom het paard dat doet en wat jij daar voor antwoord op geeft. Ik ben van mening dat er een betere en makkelijkere oplossing is voor dit probleem.
Zoals ik al aangaf, zijn paarden gewoonte dieren. Als jij nu met dit bit aan de slag gaat omdat je van mening bent dat dit scherp is zodat hij minder gaat hangen, zul je altijd met dit bit aan de slag moeten. Want het paard zal hier misschien niet op gaan hangen, maar zodra je een zachter bit in doet, zal hij dat gewoon weer gaan doen.
De oplossing zit niet in een ander bit, maar in de activiteit van je pony.

Ik wil je als tip meegeven qua longeren om een enkele lijn te gaan gebruiken. Dit is perfect voor paarden die willen hangen omdat ze dat simpelweg niet kunnen(zie profiel onderin). Het is niet een methode wat ik wil promoten want het werkt simpelweg niet bij alle paarden ;) Hij zal leren om op eigen benen te lopen. Als je een elastiek, touwtjes of dubbele longe gebruikt geef je hem altijd nog de kans om te gaan hangen.
Maar het is heel belangrijk dat je je pony activeert, hij moet niet snel lopen, maar actief. Veel overgangen en een actief tempo zijn hierin belangrijk. Gebruik hierbij een longeerlijn en zweep zodat je ook de volte kunt verkleinen en vergroten. Het gaat er alleen maar om dat je pony actief is, hierin moet je ook consequent kunnen zijn.

Ik hoop dat mijn kritiek nu iets duidelijker is, succes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 17:42

Dank je wel voor de uitgebreidere reactie.
Nu ik dit zo lees denk ik dat we ongeveer hetzelfde bedoelen ;) Niet met dit bit gaan rijden omdat het zou moeten gaan, maar wel aan de pony zelf werken, aan zijn manier van reageren, aan zijn manier van werken, aan zijn soepelheid & activiteit. Ik zie dat voor mezelf eerder lukken vanaf de grond dan in het zadel, dus met longeren en allerlei oefeningen. Eventueel later met een instructeur erbij die eventueel wel wil opstappen indien nodig :+

Ik heb in je profiel gezien dat je ook met een soort (eigen versie) longeerhulp werkt. Gebruik je die altijd? Want daar kunnen ze ook in gaan hangen, toch? (heb al diverse mensen gehoord dat ze dat niet doen, maar het lijkt mij technisch gezien wel mogelijk). Waarom gebruik jij deze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:00

[***] schreef:
Dank je wel voor de uitgebreidere reactie.
Nu ik dit zo lees denk ik dat we ongeveer hetzelfde bedoelen ;) Niet met dit bit gaan rijden omdat het zou moeten gaan, maar wel aan de pony zelf werken, aan zijn manier van reageren, aan zijn manier van werken, aan zijn soepelheid & activiteit. Ik zie dat voor mezelf eerder lukken vanaf de grond dan in het zadel, dus met longeren en allerlei oefeningen. Eventueel later met een instructeur erbij die eventueel wel wil opstappen indien nodig :+

Ik heb in je profiel gezien dat je ook met een soort (eigen versie) longeerhulp werkt. Gebruik je die altijd? Want daar kunnen ze ook in gaan hangen, toch? (heb al diverse mensen gehoord dat ze dat niet doen, maar het lijkt mij technisch gezien wel mogelijk). Waarom gebruik jij deze?

Ja een instructrice die zelf ook regelmatig opstapt, en dan vooral met dit soort gevallen is gewoon heel fijn en kan zoveel meer helpen.

De manier waarop ik het doe is met een simpele aan elkaar geknoopte slof. Ik gebruik het met paarden die slecht op eigen benen kunnen lopen, moeilijk de rug loslaten of dus willen gaan hangen in de hand. Heel vaak dus :+ Maar de hulp is niet geschikt voor ieder paard, ten eerste moet je het rustig opbouwen en moet je geen drukke springende paarden hebben, dan is de hulp gewoon niet verstandig( ze kunnen erop stappen). Soms accepteren paarden deze manier ook gewoon niet, geven niet na met deze hulp en gaan er tegenin, het gebeurd niet vaak, maar als ze het doen krijgen ze soms ook schuurplekken. Maar bij paarden die netjes nageven is deze hulp totaal niet schadelijk.
Een paard kan niet in deze lijn hangen zoals ze in de teugels hangen, wel kunnen ze er idd wat tegenin gaan. Hierbij is ook activiteit belangrijk, een paard kan pas correct nageven (achterhand activeren, rug loslaten, kaak ontspannen en ontspannen in de hals) als de achterhand actief is. Zo leert het paard de rug los te laten, op eigen benen te lopen en een ontspannen aanleuning te krijgen.
Het is wel zo dat met elke stap er een klein rukje aan de lijn komt, dus ook in de mond. In dit geval kan ook dat helpen om hangen te voorkomen omdat er geen constante aanleuning wordt aangeboden. Een paard moet zichzelf hier dus helemaal in dragen en dit kan meehelpen aan een lichte aanleuning in het rijden.

Met deze lijn werken kan dus heel geschikt zijn voor jouw pony. Probeer het rustig op te bouwen, eerst de lijn gewoon losjes vast zodat je pony zijn hoofd nog alle kanten op kan doen en niet ineens tegen de lijn aan loopt. Daarna steeds wat strakker en kijken tot waar hij het accepteert. Het ideaalbeeld is een pony die lang laag loopt met zijn hoofd op de loodlijn.
Nog even over het materiaal. Het is van belang dat je een lichte lijn hebt die niet t zwaar is en dus niet gaat hangen in de mond ook al is het contact los. De slof die ik gebruik is van heel licht materiaal en heeft dus ook geen zware musceton haken of zo, er is ook een longeerhulp te koop.