Luckystory schreef:Kijk je eigen filmpjes eens even terug.
Ik heb net jouw laatste filmpje nog eens bekeken omdat ik dacht dat het misschien iets tijdelijks was maar zelfs aan het einde van dat filmpje doet hij het nog. Je hebt inderdaad een kopschuw paard gecreëerd.![]()
En kijk daarbij wat hij doet bij elke vraag die jij stelt. Als jij halt houdt dan gooit hij zijn hoofd omhoog. Als jij hem voorwaarts vraagt dan gooit hij eerst zijn hoofd omhoog. Als je hem achterwaarts vraagt, gooit hij eerst zijn hoofd omhoog en in veel gevallen gaat hij zelfs achterwaarts met zijn hoofd in de lucht. Hij probeert dus bij elk initiatief van jouw kant zijn hoofd uit jouw buurt te houden. En probeert zich schrap te zetten voor wat komen gaat. Wat impliceert dat hij altijd eerst tegen de druk in gaat voor hij eraan toe geeft. (En bij dat achterwaarts gaan, geeft hij helemaal niet toe eigenlijk) Dat zou ik zelf onwenselijk vinden, zeker bij zo'n jong paard is dat jammer. Want je creëert eigenlijk een probleem wat je later weer zal tegenkomen en dan heb je er dubbel werk mee.
Ik veronderstel dat je hem als rijpaard wilt gaan gebruiken?
Je wilt een paard dat zich doorlatend op stelt tov druk. Maw eentje die meegaat met wat je van hem vraagt, de druk meteen accepteert en als het ware doorheen zijn lichaam laat gaan. Een beetje cryptisch omschreven maar praktisch gezien betekent dat dat als je een paard halt laat houden door druk op de neus, dat hij zijn hoofd verticaal houdt, zijn hals kromt en de energie langs zijn bovenlijn (hals- rug) tot aan de achterhand laat vloeien wat dan resulteert in buikspieren die zich aanspannen en een achterhand die hij onder zich zal zetten. Dat verwacht je namelijk ook van een rijpaard en op de grond mag dit in principe niet anders zijn.
Nu heb je een paard wat het tegenovergestelde doet. Hij gooit zijn hoofd omhoog, spant zijn onderhalsspieren aan, duwt zijn rug naar beneden en croupe omhoog en houdt halt door zijn voorbenen in de grond te planten ipv zijn achterhand onder te zetten.
En bij deze weet je meteen ook al welk probleem je binnenkort mag gaan oplossen onder het zadel...
Ik weet niet of je met bit of bitloos wil gaan rijden? (maakt eigenlijk niet uit) Maar je hebt dus nu een paard wiens reactie bij druk op de neus is --> hoofd omhoog. Jammer, probeer het er maar weer uit te krijgen.
Ik ben heel erg blij met je uitgebreide reactie! Dank je!
Zo heb ik er nog niet naar gekeken toen ik net naar het filmpje keek. Ik zie wel dat hij inderdaad reageert op het halster maar ik kan echt niet zeggen dat ik hem kopschuw vind. Ook niet in het filmpje met Karel. Het kan zijn dat ik daar nog niet in getraind ben om dat te zien hoor dat geef ik toe.
Binnenkort zal dat niet worden onder het zadel, dat duurt nog een paar jaar. Maar bedankt voor je tip ik ga er eens opletten als ik straks een keer naar hem toe ga!
liljebo schreef:Het hoofd omhoog is idd iets wat je liefst wil voorkomen als reactie.
Dat vind ik ook een probleem bij bv het yoyo spel van parelli, waarbij het opvoeren van de fases dmv flink zwiepen met het touw gebeurd en ook dan zie je hoofd omhoog, rug wegdrukken.
En dat zag ik hier idd ook. Dat ben ik wel met je eens.
Persoonlijk wil ik graag dat het paard juist nageeft bij achterwaarts/druk, Daar train ik ook met grondwerk op. Beter voor de rug en nek.
Bedankt voor je reactie! Dus een goed punt om aan te werken!
Luckystory schreef:Absoluut.De meeste mensen maken wel eens een fout.
Parelli en zijn gevolg maken ook genoeg fouten (en niet zelden ook op shows)
Anti-LDR mensen gaan ook wel eens per ongeluk aan de rollkür etc...![]()
Wedstrijdruiters in alle disciplines zitten ook vaak genoeg met de grens van het aanvaardbare te flirten.
Maar groot verschil hierbij is dat die foute methoden geen wezenlijk onderdeel uitmaken van hun ideeëngoed. Of dat ze dat alleszins ontkennen. (Je weet natuurlijk nooit wat er achter gesloten deuren gebeurt)
Maar vaak vallen zulke dingen onder de noemer 'missen is menselijk' of vergaloppeert men zich door de druk die van de verwachtingen of... etc. In het geval van MR was dit duidelijk niet het geval. Het maakte gewoon deel uit van zijn methode. En dat was wat ik er schokkend aan vond.
Bedankt dat je dit wilde delen! Dat is zeker duidelijk! En hierin geef je ook aan dat iedereen het op zijn of haar eigen manier doet! En bij sommige is het inderdaad goed dat je niet weet wat er achter gesloten deuren gebeurt!