Verslag Join Up Follow Up I bij Annemarie van der Toorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon_Jims

Re: Verslag Join Up Follow Up I bij Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:25

Luckystory schreef:
Kijk je eigen filmpjes eens even terug.
Ik heb net jouw laatste filmpje nog eens bekeken omdat ik dacht dat het misschien iets tijdelijks was maar zelfs aan het einde van dat filmpje doet hij het nog. Je hebt inderdaad een kopschuw paard gecreëerd. :\
En kijk daarbij wat hij doet bij elke vraag die jij stelt. Als jij halt houdt dan gooit hij zijn hoofd omhoog. Als jij hem voorwaarts vraagt dan gooit hij eerst zijn hoofd omhoog. Als je hem achterwaarts vraagt, gooit hij eerst zijn hoofd omhoog en in veel gevallen gaat hij zelfs achterwaarts met zijn hoofd in de lucht. Hij probeert dus bij elk initiatief van jouw kant zijn hoofd uit jouw buurt te houden. En probeert zich schrap te zetten voor wat komen gaat. Wat impliceert dat hij altijd eerst tegen de druk in gaat voor hij eraan toe geeft. (En bij dat achterwaarts gaan, geeft hij helemaal niet toe eigenlijk) Dat zou ik zelf onwenselijk vinden, zeker bij zo'n jong paard is dat jammer. Want je creëert eigenlijk een probleem wat je later weer zal tegenkomen en dan heb je er dubbel werk mee.
Ik veronderstel dat je hem als rijpaard wilt gaan gebruiken?
Je wilt een paard dat zich doorlatend op stelt tov druk. Maw eentje die meegaat met wat je van hem vraagt, de druk meteen accepteert en als het ware doorheen zijn lichaam laat gaan. Een beetje cryptisch omschreven maar praktisch gezien betekent dat dat als je een paard halt laat houden door druk op de neus, dat hij zijn hoofd verticaal houdt, zijn hals kromt en de energie langs zijn bovenlijn (hals- rug) tot aan de achterhand laat vloeien wat dan resulteert in buikspieren die zich aanspannen en een achterhand die hij onder zich zal zetten. Dat verwacht je namelijk ook van een rijpaard en op de grond mag dit in principe niet anders zijn.
Nu heb je een paard wat het tegenovergestelde doet. Hij gooit zijn hoofd omhoog, spant zijn onderhalsspieren aan, duwt zijn rug naar beneden en croupe omhoog en houdt halt door zijn voorbenen in de grond te planten ipv zijn achterhand onder te zetten.
En bij deze weet je meteen ook al welk probleem je binnenkort mag gaan oplossen onder het zadel...
Ik weet niet of je met bit of bitloos wil gaan rijden? (maakt eigenlijk niet uit) Maar je hebt dus nu een paard wiens reactie bij druk op de neus is --> hoofd omhoog. Jammer, probeer het er maar weer uit te krijgen.

Ik ben heel erg blij met je uitgebreide reactie! Dank je!
Zo heb ik er nog niet naar gekeken toen ik net naar het filmpje keek. Ik zie wel dat hij inderdaad reageert op het halster maar ik kan echt niet zeggen dat ik hem kopschuw vind. Ook niet in het filmpje met Karel. Het kan zijn dat ik daar nog niet in getraind ben om dat te zien hoor dat geef ik toe.

Binnenkort zal dat niet worden onder het zadel, dat duurt nog een paar jaar. Maar bedankt voor je tip ik ga er eens opletten als ik straks een keer naar hem toe ga!

liljebo schreef:
Het hoofd omhoog is idd iets wat je liefst wil voorkomen als reactie.
Dat vind ik ook een probleem bij bv het yoyo spel van parelli, waarbij het opvoeren van de fases dmv flink zwiepen met het touw gebeurd en ook dan zie je hoofd omhoog, rug wegdrukken.
En dat zag ik hier idd ook. Dat ben ik wel met je eens.
Persoonlijk wil ik graag dat het paard juist nageeft bij achterwaarts/druk, Daar train ik ook met grondwerk op. Beter voor de rug en nek.

Bedankt voor je reactie! Dus een goed punt om aan te werken!

Luckystory schreef:
Absoluut. ;) De meeste mensen maken wel eens een fout.
Parelli en zijn gevolg maken ook genoeg fouten (en niet zelden ook op shows)
Anti-LDR mensen gaan ook wel eens per ongeluk aan de rollkür etc... :+
Wedstrijdruiters in alle disciplines zitten ook vaak genoeg met de grens van het aanvaardbare te flirten.
Maar groot verschil hierbij is dat die foute methoden geen wezenlijk onderdeel uitmaken van hun ideeëngoed. Of dat ze dat alleszins ontkennen. (Je weet natuurlijk nooit wat er achter gesloten deuren gebeurt ;) )
Maar vaak vallen zulke dingen onder de noemer 'missen is menselijk' of vergaloppeert men zich door de druk die van de verwachtingen of... etc. In het geval van MR was dit duidelijk niet het geval. Het maakte gewoon deel uit van zijn methode. En dat was wat ik er schokkend aan vond.

Bedankt dat je dit wilde delen! Dat is zeker duidelijk! En hierin geef je ook aan dat iedereen het op zijn of haar eigen manier doet! En bij sommige is het inderdaad goed dat je niet weet wat er achter gesloten deuren gebeurt!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:31

Ts, ben het beslist met je eens dat je ongewenst gedrag als steigeren wilt corrigeren, zou van de gekke zijn om dan ''foei'' te zeggen natuurlijk.
Maar wat ik zie op dat filmpje is dat t paard verdorie niet zómaar steigert. Er wordt geprutst aan zn hoofd, hij geeft meermaals aan dat ie dat echt niet aangenaam vindt. In plaats van dat daar rustig mee omgegaan wordt, dat hij kalm gedesensibiliseerd wordt, geldt hier ''niet zeuren''. Tsja, dan vind ik t niet gek dat hij probeert duidelijker uit te leggen dat hij het niks vindt..
Is het nu een paard dat veel in handen is geweest, dit allemaal al kent en altijd accepteert, ja, dan zeg je niet zeuren. Mijn uk wil ook nog wel eens klieren, ga ik ook gewoon door en dan is het ook ok.
Jouw paard vindt het gewoon niks, dan is het steigeren niet iets dat bij het paard ligt, maar iets dat door de mens wordt veroorzaakt. Iets wat met een andere aanpak voorkomen had kunnen worden.
Op het filmpje zie ik dat de signalen van het paard doodsimpel worden genegeerd, worden overruled. Vind je het niet prettig? Heb je pech. Dát is de boodschap die er voor mij afstraalt.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:39

Hele interessante discussie dit, ben vanaf het begin een stille meelezer en wilde, net als liljebo even mijn bewondering voor TS uitspreken.

Sharon_Jims, je hebt een hele fijne en beheerste manier van reageren. Het vuur is toch aardig op je geopend maar op alle reacties reageer je netjes en oprecht. Ik zie heel veel topics waar dit anders gaat, dus "pet je af" ook van mijn kant.
Jammer dat door andere reacties, Annemarie niet meer wil reageren, was zeker een toegevoegde waarde voor de discussie.

Verder ontopic, ik heb erg weinig verstand van JU en FU dus ik kan zeker niet vanuit kennis beoordelen. Wel moet ik zeggen dat ik naar aanleiding van verhalen en wat ik gelezen heb, een ander beeld er bij had gevormd dan ik in jou filmpje terug zie. Zoals ik al zeg, heb er weinig verstand van, maar het geeft me geen fijn gevoel. Veel grote signalen i.p.v. vragen... ik zou toch graag zoiets van dichtbij zien, om met mijn eigen ogen te zien hoe het paard reageert, filmpje vindt ik erg moeilijk te beoordelen om te zeggen dat het paard angstig of verward is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:06

ellepel schreef:
hmmm,ik heb dus net een gedeelte van twee filmpjes bekeken.
ten eerste dat filmpje dat ze zit te prutsen aan zijn hoofd,hij denkt van iehh wat moet dat "" en wat omhoog komt en vervolgens word het bestraft met een flinke ram op zijn neus*auw*
je ziet ook duidelijk in alle filmpjes dat na die eerste ram aan zijn hoofd hij heel erg gevoelig reageerd op beweging....kopschuw noem ik dat en dat vind ik best wel zonde :n

Citaat:
Ik vind dat Annemarie de grens duidelijk heeft gesteld toen hij omhoog kwam dat is ongewenst gedrag en dat mag gestraft worden.
Ik kan niet zeggen dat hij het niet snapt, en als je iets zacht vraagt en daar wordt niet direct op gereageerd blijf je het dan 2, 3 keer vragen voor je reactie krijgt? Nee dan is het hup reactie! Net als dat Foei voor het stijgeren ook niet werkt. Je ziet mij in het filmpje hem ook een flinke ruk geven omdat hij het liefst door je heen wil. Vind je hem echt kopschuw reageren? Ik niet. Dat doet ie in de andere filmpjes ook niet. Had hij echt kopschuw gereageerd had Annemarie hem ook niet op zijn voorhoofd tussen zijn ogen niet mogen aaien.

tuurlijk mag ongewenst gedrag bestraft worden,maar ik vind wel dat je ten alle tijde moet begrijpen waarom een paard reageerd op een actie.
immers actie=reactie,zowel bij paard als bij mens :)
maar de manier waarop je reageerd op een paard kan wel verschillen....persoonlijk had ik het fijner gevonden dat bij de reactie 1 ruk aan het touw voldoende was en niet 8 achter elkaar .

je ziet in de seconden daarna dat het paard ook erg schokkerig met het hoofd blijft reageren.
op dat moment loopt annemarie( is dat haar? ik ken haar verder niet :o ) wegloopt en het paard moet volgen,pats! weer een ruk met dat touw
dan stopt ze en meteen weer dat geruk aan dat touw...
en dat vind ik een beetje jammer.
ik ben zelf ook wel eens bij dit soort clinis geweest en ik vraag me dan altijd af wat dat met een paard doet als het in zo'n korte periode steeds weer die rukken aan het hoofd krijgt....

ik vind het wel erg interessant om te zien,want tuurlijk werkt deze aanpak op dat moment wel
wel top van je dat je zelf inderdaad zo fijn reageerd op alle kritiek die je over je heen krijgt +:)+

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:07

amyz schreef:
Ts, ben het beslist met je eens dat je ongewenst gedrag als steigeren wilt corrigeren, zou van de gekke zijn om dan ''foei'' te zeggen natuurlijk.
Maar wat ik zie op dat filmpje is dat t paard verdorie niet zómaar steigert. Er wordt geprutst aan zn hoofd, hij geeft meermaals aan dat ie dat echt niet aangenaam vindt. In plaats van dat daar rustig mee omgegaan wordt, dat hij kalm gedesensibiliseerd wordt, geldt hier ''niet zeuren''. Tsja, dan vind ik t niet gek dat hij probeert duidelijker uit te leggen dat hij het niks vindt..
Is het nu een paard dat veel in handen is geweest, dit allemaal al kent en altijd accepteert, ja, dan zeg je niet zeuren. Mijn uk wil ook nog wel eens klieren, ga ik ook gewoon door en dan is het ook ok.
Jouw paard vindt het gewoon niks, dan is het steigeren niet iets dat bij het paard ligt, maar iets dat door de mens wordt veroorzaakt. Iets wat met een andere aanpak voorkomen had kunnen worden.
Op het filmpje zie ik dat de signalen van het paard doodsimpel worden genegeerd, worden overruled. Vind je het niet prettig? Heb je pech. Dát is de boodschap die er voor mij afstraalt.

Super reactie van je! Ik ben het met je eens dat het met een andere aanpak anders had uitgepakt. En dat is zeker een punt voor mij om ook aan te werken!

ownwise schreef:
Hele interessante discussie dit, ben vanaf het begin een stille meelezer en wilde, net als liljebo even mijn bewondering voor TS uitspreken.
Sharon_Jims, je hebt een hele fijne en beheerste manier van reageren. Het vuur is toch aardig op je geopend maar op alle reacties reageer je netjes en oprecht. Ik zie heel veel topics waar dit anders gaat, dus "pet je af" ook van mijn kant.
Jammer dat door andere reacties, Annemarie niet meer wil reageren, was zeker een toegevoegde waarde voor de discussie.
Verder ontopic, ik heb erg weinig verstand van JU en FU dus ik kan zeker niet vanuit kennis beoordelen. Wel moet ik zeggen dat ik naar aanleiding van verhalen en wat ik gelezen heb, een ander beeld er bij had gevormd dan ik in jou filmpje terug zie. Zoals ik al zeg, heb er weinig verstand van, maar het geeft me geen fijn gevoel. Veel grote signalen i.p.v. vragen... ik zou toch graag zoiets van dichtbij zien, om met mijn eigen ogen te zien hoe het paard reageert, filmpje vindt ik erg moeilijk te beoordelen om te zeggen dat het paard angstig of verward is.

Bedankt voor het compliment! Ik vind het inderdaad ook erg jammer dat sommige zo reageren.

Je kan via de site van Annemarie vragen of je bij de trainingen mag kijken als ze er mee bezig zijn en ik kan je vertellen dat is echt reuze interessant. En ze geven graag antwoord op je vragen!

Het is helaas ook het enige filmpje van een JU met Annemarie die Johan gefilmd heeft en dat is wel jammer.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:23

ellepel schreef:
ellepel schreef:
hmmm,ik heb dus net een gedeelte van twee filmpjes bekeken.
ten eerste dat filmpje dat ze zit te prutsen aan zijn hoofd,hij denkt van iehh wat moet dat "" en wat omhoog komt en vervolgens word het bestraft met een flinke ram op zijn neus*auw*
je ziet ook duidelijk in alle filmpjes dat na die eerste ram aan zijn hoofd hij heel erg gevoelig reageerd op beweging....kopschuw noem ik dat en dat vind ik best wel zonde :n

Citaat:
Ik vind dat Annemarie de grens duidelijk heeft gesteld toen hij omhoog kwam dat is ongewenst gedrag en dat mag gestraft worden.
Ik kan niet zeggen dat hij het niet snapt, en als je iets zacht vraagt en daar wordt niet direct op gereageerd blijf je het dan 2, 3 keer vragen voor je reactie krijgt? Nee dan is het hup reactie! Net als dat Foei voor het steigeren ook niet werkt. Je ziet mij in het filmpje hem ook een flinke ruk geven omdat hij het liefst door je heen wil. Vind je hem echt kopschuw reageren? Ik niet. Dat doet ie in de andere filmpjes ook niet. Had hij echt kopschuw gereageerd had Annemarie hem ook niet op zijn voorhoofd tussen zijn ogen niet mogen aaien.

tuurlijk mag ongewenst gedrag bestraft worden,maar ik vind wel dat je ten alle tijde moet begrijpen waarom een paard reageerd op een actie.
immers actie=reactie,zowel bij paard als bij mens :)
maar de manier waarop je reageerd op een paard kan wel verschillen....persoonlijk had ik het fijner gevonden dat bij de reactie 1 ruk aan het touw voldoende was en niet 8 achter elkaar .
je ziet in de seconden daarna dat het paard ook erg schokkerig met het hoofd blijft reageren.
op dat moment loopt annemarie( is dat haar? ik ken haar verder niet :o ) wegloopt en het paard moet volgen,pats! weer een ruk met dat touw
dan stopt ze en meteen weer dat geruk aan dat touw...
en dat vind ik een beetje jammer.
ik ben zelf ook wel eens bij dit soort clinis geweest en ik vraag me dan altijd af wat dat met een paard doet als het in zo'n korte periode steeds weer die rukken aan het hoofd krijgt....
ik vind het wel erg interessant om te zien,want tuurlijk werkt deze aanpak op dat moment wel
wel top van je dat je zelf inderdaad zo fijn reageerd op alle kritiek die je over je heen krijgt +:)+

Bedankt voor je reactie! Het is net wat je zegt wel belangrijk dat de aanpak werkt ik denk dat had deze aanpak bij Mooni niet gewerkt Annemarie(is ze zelf in het filmpje) wat anders had geprobeerd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:29

het werkt wel hoor,ligt wel aan het karakter van het paard hoe snel het werkt,maar het geeft zeker resultaat.
ik heb andere clinics gezien van mensen die precies hetzelfde doen en het werkt allemaal wel :j

maar ik ben zelf een beetje een softie wat paarden aan gaat :o :D
ik vind al best snel iets zielig haha,erg he?
maar dat neemt niet weg dat de jonge paarden die ik in handen heb wel netjes luisteren hoor,dan ben ik superconsequent :j

ga je zelf ook nog verder oefenen op deze manier?

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:32

ellepel schreef:
het werkt wel hoor,ligt wel aan het karakter van het paard hoe snel het werkt,maar het geeft zeker resultaat.
ik heb andere clinics gezien van mensen die precies hetzelfde doen en het werkt allemaal wel :j

maar ik ben zelf een beetje een softie wat paarden aan gaat :o :D
ik vind al best snel iets zielig haha,erg he?
maar dat neemt niet weg dat de jonge paarden die ik in handen heb wel netjes luisteren hoor,dan ben ik superconsequent :j

ga je zelf ook nog verder oefenen op deze manier?

Als je soft bent op de juiste momenten is er niets ergs aan toch? Het is wel mijn doel om hiermee verder te gaan ja, en zeker vervolg cursussen te gaan volgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:58

ik ben benieuwd,wel filmpjes maken dan he?
:P

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:11

ellepel schreef:
ik ben benieuwd,wel filmpjes maken dan he?
:P

Tuurlijk!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:38

annemariev schreef:
Deze mevrouw? Bij deze stop ik in deze discussie. Dit is minimaal niet de wijze waarop we met elkaar om moeten gaan. Wens jullie veel plezier en succes in de omgang met jullie paarden.

Annemarie

Je laat je nu eerlijk gezegd wel een beetje kennen. Er is 1 iemand die een iets andere toon lijkt aan te slaan en je stopt accuut de gehele discussie. Je had ook kunnen zeggen: ik reageer niet op die eprsoon maar wel op andere. Ik heb nog veel oprecht geinteresseerde vragen gesteld en daar ga je nu dus niet op in omdat 1 iemand je "deze mevrouw" noemt. Opmerkelijk...
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 27-10-11 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:54

Ik heb er even over nagedacht of ik zou reageren op de filmpjes, voornamelijk omdat ik respect heb voor de manier waarop TS in dit topic reageert en ik haar niet wil beledigen of kwetsen.

Uiteindelijk toch besloten om te reageren, omdat ik behoorlijk onder de indruk was van de filmpjes en de beelden door mijn hoofd blijven rondgaan.

Ik zie in het eerste filmpje een jong en onervaren paard dat erg onzeker wordt binnengebracht. Daarna een vrouw die flink aan het halster loopt te rommelen en trekken (zat het misschien niet goed?), waar dit paard angstig op reageert. In plaats van rustig te blijven krijgt het paard flinke rukken aan zijn hoofd. Steeds in alle filmpjes zie ik sindsdien een kopschuw geworden paard. Hij kan wel over zijn hoofd geaaid worden, maar pas na hij zijn hoofd probeert terug te trekken.
Als dit een enorm probleempaard was geweest, wat erg gevaarlijk was en waarvoor het een noodoplossing was, dan zou ik zeggen dat dit mogelijk was geweest. Maar dit is een jong en onervaren paard, wat op de filmpjes niets verkeerd doet. Ook het omhoog komen was een logische reactie op de druk die gegeven werd.

Naar mijn idee was dit voor het paard geen fijne setting en ik vraag mij af of dit paard nog van zijn aangeleerde kopschuwheid af komt. Dat laatste met name als deze manier van omgaan met dit paard wordt voortgezet.

Ik zal niemand veroordelen over het wel of niet geven van een JU. Het is niet mijn methode, maar ik weet dat veel mensen er wel voordelen in zien. Wél zag ik dat er in dit topic een nuttige discussie/vragenronde ontstaan waarin door veel mensen op een respectvolle manier hun visie werd weergegeven. Nogmaals mijn complimenten voor de TS, want zij leidt dit in goede banen.

Fijn dat Annemarie zelf in dit topic reageert. Zij is uiteindelijk dé uitgelezen persoon om de situatie op de filmpjes uit te leggen. Ik vond dat ze duidelijk en helder haar visie weergaf. Ze zorgde ervoor dat het nare gevoel wat mij was bijgebleven van de filmpjes in ieder geval wat minder werd.
Helaas stopte ze hiermee en dit juist op een punt in de discussie waarbij ik het niet begreep. Ik heb eerder filmpjes van Annemarie gezien en ben van mening dat ze stuk voor stuk bij mij punten ter discussie oproepen. Natuurlijk is dit op papier moeilijk uit te leggen, maar de filmjes zijn prachtig beeldmateriaal wat keer op keer bekeken kan worden en daardoor zeker geschikt voor een duidelijke uitleg. Als daar dan (doordat papier altijd anders overkomt) vragen over zijn, kan er gewacht worden op een antwoord en kan ook het filmpje er opnieuw bijgepakt worden.
Na de laatste reacties van Annemarie is ze echter in mijn (onervaren) mening flink in waarde gedaald. Helaas heb ik hierdoor een nog vervelender beeld bij de filmpjes gekregen. Er wordt namelijk niet onrespectvol over haar gesproken en door te stoppen met de discussie lijkt het voor mij net alsof ze niet erg zeker was van haar zaak.

Om eerlijk te zijn vind ik het in een topic vreemd om iemand bij zijn of haar voornaam te noemen als ik die persoon niet ken. Vaak gebruik ik een boktnaam, maar ik vind het ook keurig als iemand netjes met mevrouw wordt aangesproken. Of mis ik een verkapte belediging? Hopelijk is Annemarie nog bereid om zich in een later moment weer in dit topic te melden. Ik zou dat een prettige aanvulling vinden en fijn vinden om nog enkele vragen aan haar te kunnen stellen met betrekking tot deze situatie.

@TS er worden in dit topic veel meningen gedeeld, hopelijk kun je er een tussen vinden waarbij je je helemaal kunt aansluiten. Succes met je mooie paard!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:31

Bedankt voor je reactie Mariettek! Ik hoop ook dat Annemarie nog de moeite wil nemen om te reageren dat is inderdaad een grote aanvulling op de gestelde vragen. Het is zeker lastig om hierover op papier anoniem een discussie over te voeren en zeker als bepaalde personen een losse kreet gooien en deze daarna niet meer komen onderbouwen. Dat vind ik erg jammer. Vooral omdat ieder op zijn eigen manier ervaring heeft en je van anderen wel degelijk wat kan leren alleen dan moet je er wel voor open (willen) staan.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:02

Na het globaal doorlezen van het topic besloot ik zelf eens wat meer over de JU op te zoeken. Ik had er al veel over gelezen, gezien en gehoord en ik wist ook al dat AT samenwerkt met MR. Echter vind ik AT zó anders dan MR, ze is veel harder, scherper en onduidelijker tegenover het paard dan MR. Als ik eerlijk moet zijn ben ik over het algemeen genomen niet zo weg van de JU, maar als MR het doet kan ik er meer logica achter vinden dan wanneer AT het doet.
Zo even een vergelijkingsfilmpje;
http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo

Ben ik de enige die het zo ziet, of hebben jullie dat ook?
Hierbij moet ik wel zeggen dat de methodes van Mark Rashid mij echt veel meer aanstaan. Zijn geduld, wijsheid en vriendschap met het paard is iets wat ik veel liever zie dan dit gebok en gesteiger en het snel zadelmak willen maken.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:24

Ik ben al best vaak bij Annemarie op cursussen geweest, ook met mijn eigen paard heb ik de JU cursus gedaan. Annemarie is dus echt normaal helemaal niet scherp, hard of onduidelijk. Juist niet.
Overigens hebben we met mijn paard al meer als 1 JU gedaan en die heeft daar echt helemaal niks aan over gehouden, hij vond het allemaal wel best en ook erg interessant.
Misschien dat in het filmpje het niet een van Annemarie haar beste momenten was, maar zoals ik haar ken en haar al vaak heb zien werken is ze juist altijd rustig en heel duidelijk.

Leonier, ik weet niet waar jij ziet dat dit paard snel zadelmak gemaakt wordt, maar er is alleen maar een JU mee gedaan en wat grondwerk.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:29

rockwitch schreef:
Ik ben al best vaak bij Annemarie op cursussen geweest, ook met mijn eigen paard heb ik de JU cursus gedaan. Annemarie is dus echt normaal helemaal niet scherp, hard of onduidelijk. Juist niet.
Overigens hebben we met mijn paard al meer als 1 JU gedaan en die heeft daar echt helemaal niks aan over gehouden, hij vond het allemaal wel best en ook erg interessant.
Misschien dat in het filmpje het niet een van Annemarie haar beste momenten was, maar zoals ik haar ken en haar al vaak heb zien werken is ze juist altijd rustig en heel duidelijk.

Leonier, ik weet niet waar jij ziet dat dit paard snel zadelmak gemaakt wordt, maar er is alleen maar een JU mee gedaan en wat grondwerk.

Het stuk over het snel zadelmak maken ging over de hele MR-methode, niet over de vergelijking tussen de twee filmpjes. Dat had ik duidelijker moeten aangeven. :)

ojele

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:47

Morgen bij ISES presentatie over onderzoek MR methode bij starters. Komt er zeer positief uit. Ik ken Annemarie erg goed, volgens mij werkt ze hier met een hengst die gewoon grenzen nodig heeft. Ik zie niets verkeerd. Daarbij is het helemaal niet zo makkelijk om actie en reactie te zien. Annemarie is altijd heel rustig als het kan en duidelijk als het moet. Dit is wat ze ook altijd verteld. Dat jullie dat niets vinden zal ze zeker geen moeite mee hebben. Dat hoort nu een aal bij haar vak. Het is een echte vakvrouw die iedere dag met de moeilijkste paarden werkt. En aanspreekbaar is op alles.

Ik begrijp ook wel dat ze geen zin heeft om hier reactie meer te geven. Gaat niet altijd even plezierig. We zouden best wat respectvoller kunnen zijn

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 20:03

Leonyr schreef:
Na het globaal doorlezen van het topic besloot ik zelf eens wat meer over de JU op te zoeken. Ik had er al veel over gelezen, gezien en gehoord en ik wist ook al dat AT samenwerkt met MR. Echter vind ik AT zó anders dan MR, ze is veel harder, scherper en onduidelijker tegenover het paard dan MR. Als ik eerlijk moet zijn ben ik over het algemeen genomen niet zo weg van de JU, maar als MR het doet kan ik er meer logica achter vinden dan wanneer AT het doet.
Zo even een vergelijkingsfilmpje;
http://www.youtube.com/watch?v=9Dx91mH2voo

Ben ik de enige die het zo ziet, of hebben jullie dat ook?
Hierbij moet ik wel zeggen dat de methodes van Mark Rashid mij echt veel meer aanstaan. Zijn geduld, wijsheid en vriendschap met het paard is iets wat ik veel liever zie dan dit gebok en gesteiger en het snel zadelmak willen maken.

Het stuk over het snel zadelmak maken ging over de hele MR-methode, niet over de vergelijking tussen de twee filmpjes. Dat had ik duidelijker moeten aangeven. :)

Gaaf dat je zelf al research heb gedaan alvorens te reageren! Ik vind Annemarie niet harder, scherper en onduidelijker tegenover het paard overkomen, zeker niet de 2 dagen dat ik haar aan het werk gezien heb met de verschillende paarden.

Mark Rashid heeft ook een fijne methode ontwikkeld daar heb ik ook al een aantal filmpjes van bekeken. Er worden wel wedstrijden gehouden wie zijn of haar wilde paard het eerst zadelmak gemaakt heeft, ik geloof dat Cassidy daar wel eens een topic over geopend heeft met Parelli en Clinton Anderson erin.

rockwitch schreef:

Bedankt rockwitch voor je reactie! Fijn om te lezen dat je ook meerdere fijne ervaringen hebt met Annemarie. Ook heel goed om te lezen dat je paard het ook allemaal best vind! Wat voor cursussen heb je allemaal met je paard gevolgd?

ojele schreef:
Morgen bij ISES presentatie over onderzoek MR methode bij starters. Komt er zeer positief uit. Ik ken Annemarie erg goed, volgens mij werkt ze hier met een hengst die gewoon grenzen nodig heeft. Ik zie niets verkeerd. Daarbij is het helemaal niet zo makkelijk om actie en reactie te zien.
Ik begrijp ook wel dat ze geen zin heeft om hier reactie meer te geven. Gaat niet altijd even plezierig. We zouden best wat respectvoller kunnen zijn

Bedankt ojele voor je reactie! En ik moet zeggen dat ik blij ben dat we we in dit topic behoorlijk respectvol met elkaar omgaan behalve een paar uitzonderingen daargelaten... Ik kan het Annemarie ook niet kwalijk nemen dat ze niet meer reageert. Ik ben erg benieuwd ook wat er morgen bij de presentatie gezegd wordt! Ik hoop eigelijk dat iemand zo slim is om dat te filmen en te delen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:43

Ik heb de JU 1 gedaan, daarna nog met mijn paard daar geweest voor rijproblemen, toen is hij vooral door Grant getraind, hij kon niet buiten rijden, nu dus wel.
En ben ook nog mee geweest naar de Ardennen vorig jaar, dat was echt echt een van de beste ervaringen van mijn leven, zo gaaf om met untouched veulens te werken en te zien hoe ze dingen oppakken en verwerken. Echt een aanrader.
Het is dat ik even wat budget problemen heb, anders zou ik nog wat meer cursussen gaan doen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 21:25

rockwitch schreef:
Ik heb de JU 1 gedaan, daarna nog met mijn paard daar geweest voor rijproblemen, toen is hij vooral door Grant getraind, hij kon niet buiten rijden, nu dus wel.
En ben ook nog mee geweest naar de Ardennen vorig jaar, dat was echt echt een van de beste ervaringen van mijn leven, zo gaaf om met untouched veulens te werken en te zien hoe ze dingen oppakken en verwerken. Echt een aanrader.
Het is dat ik even wat budget problemen heb, anders zou ik nog wat meer cursussen gaan doen.

Gaaf dat je dr Ardennen gedaan hebt! Ik zag Annemarie (en Karel) helemaal gaan stralen als ze erover vertelden. De Ardennen lijkt mij ook heel erg interessant om mee te maken. Misschien wel iets voor volgend jaar om te doen! Tja goedkoop zijn ze zeker niet! Maar je hebt er wel een leven lang profijt van als je het ook "thuis" kan toepassen. Ik zou ze allemaal wel willen doen! Dus dat wordt sparen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:28

Zo, die mooni word al een stevige bink zeg! Echt een mooi paardje aan 't worden :)

Over de methodes die gebruikt zijn/worden ga ik me niet uitlaten, heb er geen ervaring mee dus vind ik het ook niet reëel om er een mening over te geven :)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 21:31

Anoniem schreef:
Zo, die mooni word al een stevige bink zeg! Echt een mooi paardje aan 't worden :)

Over de methodes die gebruikt zijn/worden ga ik me niet uitlaten, heb er geen ervaring mee dus vind ik het ook niet reëel om er een mening over te geven :)

Dank je chelleee hij wordt inderdaad groot he?! Het is wel leuk en leerzaam om je erin te verdiepen hoor net als andere trainingsmethodes van andere trainers!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:38

Inderdaad :) Hoe ver gaat ie nog doorgroeien denk je?

Ja ik lees wel veel over verschillende methodes maar ik ga ze zelf nou maar niet uitoefenen op m'n pony dus wat dat aangaat ga ik er geen oordeel over geven omdat ik toch die ervaring dan niet heb, dus dan houd ik het gewoon netjes en ben ik gewoon een stille lezer haha :)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 21:48

Anoniem schreef:
Inderdaad :) Hoe ver gaat ie nog doorgroeien denk je?

Ja ik lees wel veel over verschillende methodes maar ik ga ze zelf nou maar niet uitoefenen op m'n pony dus wat dat aangaat ga ik er geen oordeel over geven omdat ik toch die ervaring dan niet heb, dus dan houd ik het gewoon netjes en ben ik gewoon een stille lezer haha :)

Eerlijk? Ik hoop dat hij nu meer de breedte in gaat dan nog verder de hoogte in! Ik heb straks echt al een ladder nodig! Of straks een rubbere hamer.... }> :D

Maar ook een stille (mee)lezer mag toch zijn mening geven? Je hebt ook al genoeg ervaring met de paarden om een mening te hebben en/of te geven. Vind ik super goed van je dat je je inleest in de verschillende methodes! :j

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:53

Ik ben ook een stille meelezer, maar moet toch even een reactie geven.

@leonyr: ik zie wel verschil tussen de filmpjes van AvT en MR. Wij zijn nl zelf met een van mijn merries 7 jaar geleden (jeetje wat een tijd al) bij MR geweest. Het kan natuurlijk zijn dat de filmpjes niet alles geheel duidelijk weergeeft, maar ik zie o.a. de volgende verschillen:

- MR doet de ju zonder lijn itt MvT
- Ik heb MR niet zo aan een lijn zien rukken
- MR maakt in geen geval oogcontact in het begin...het lijkt op het filmpje dat er erg vaak oogcontact is.

Ik heb ook cursussen in het buitenland gevolgd voor de leuk en om mijn paarden beter leren te begrijpen, want om zoveel jaar wilde mustangs te bestuderen past niet in mn budget haha.

Vind het erg leuk om de paarden van veulen te zien opgroeien en om ze dingen te leren en ik doe dat denk ik met allerlei stijlen door elkaar wo. ook die van MR.

Nog even diep respect voor TS voor de wijze hoe je reageert in dit topic. Chapeau _/-\o_ Mogen velen nog van leren;)