Calisto (2 jarig paardje )longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Re: Calisto (2 jarig paardje )longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:23

Ts is zich waarschijnlijk diep aan het schamen dat ze deze foto's heeft geplaatst. Ze is wel online geweest dus had ze best even kunnen reageren en ons zeggen dat vanaf nu het paard tot zijn 3e in de wei gaat en niet meer gelongeerd wordt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:15

Ik kan alleen maar hopen dat beide paarden uit haar profiel voorlopig met rust gelaten worden en lekker uit mogen groeien op het land. Maar ik vrees het ergste..... ;(

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:18

Ze is nog wel online geweest.
Maar hier niet meer.
Jammer, kon ze uitleggen of ze wat met deze berichten doet.
Ze minstens aan haar moeder laat zien.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:19

ach.. die denkt waarschijnlijk toch dat ze het zelf beter weet..

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:44

Nikki_L schreef:
TS neem lekker een hobbelpaard.. En verkoop deze aub.. Je bent nog geen goudvis waard. -:(- Vreselijk zulke mensen ;( :r

Helemaal mee eens.

Denk dat ze zich hier niet meer laat zien.
Misschien mag het niet meer van haar moeder.
Die vind vast dat wij allemaal overdrijven en dat het wel goed is dat een 2 jarige flink te longeren.
Die baalt ervan dat dochterlief foto's van haar geplaatst heeft, en daarom moet ze nu maar niet meer hier op haar eigen topic reageren.
Lekker je kop in het zand steken, ze zien me niet meer, dus dan kunnen we fijn doorgaan,met jonge onschuldige paardenbaby's afbeulen.

Vreselijk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:47

Sorry maar die laatste zin vind ik eigenlijk niet kunnen. :n

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:48

En waarom niet??

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:48

ach ja wat zei doet kan ook niet. arm beestje die hoord nog lekker in de wei te lopen
wil je zo graag rijden koop een ouder paard :Y)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:57

Nou, ik denk niet dat ze bewust bezig is met 'jonge onschuldige paardenbaby's afbeulen.'

_Pien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:17

VlovesF schreef:
10 x longeren is echt niet genoeg , je paard moet de commandos kennen enz. enz. ja misschien 10x met het zadel op longeren ja

Nou dan weet ik niet hoe jullie geleerde longeerleraar jullie dit leert maar mijn merrie van 3 kende afgelopen voorjaar bij de 3e keer longeren al de comando's, stap, draf en galop + ho. Heb de helft van de bak afgezet zodat ze wel de ruimte heeft maar niet de gehele bak door kan vliegen, dus dan zou je er misschien 20 keer longeren over doen en dat bijv. 3x per week, dus ff mee rekenen:

20 keer longeren ivm comando's + wennen aan het zadel (zeggen we dus ieder 10x)
delen door 3 (x per week), blijft en 6,67 over ronden we af op 7 weken. Zou je vier x per week doen zit je op 5 weken, dat is in nog geen twee maanden je paard aan de commando's + zadelmak, laten we zeggen je begint voorjaar dat hij 3 wordt bijv. Maart/April ivm beter weer mee begint, nou dan zit je er in Juni op en heb je nog een heeeel jaar om dat beestje verder door te rijden voordat hij als vier jarige de wedstrijden in moet. lang zat dacht ik zo!

Dus gooi dat arme dier nog even de wei + winter opfok in en geef hem even de tijd en heb je er op langer termijn veel meer plezier van.
anders hebben we hier straks een topic: "help mijn paard wil niet meer"

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:21

@ Breghje
Hoi,
Ik heb het artikel gelezen, maar om je paard pas in te gaan rijden als die 6 is vind ik wel een beetje veelste var gaan hoor!!! :P
Ik begrijp goed dat een paard nog in de groei is en je deze niet te zwaar moet belasten... Maar dan zouden kinderen die in de groei zijn ook niet mogen handballen, basketballen, balletten!!! Op de sportschool mag je pas beginnen als je 16 bent, omdat dit ook zwaar belastend is... (Om maar een vergelijking te maken)

Ik vind als je een paardje van 2,5 jaar (het ligt wel aan het paard zelf) 1 keer in de week een kwartiertje longeert zonder poespas dat dit geen kwaad kan...
Zolang je het maar heel rustig opbouwt en niet direct de hele wereld van hem vraagt...
Na het werk mag die weer lekker op het weiland genieten!!!
Ik wil dit niet in een tijdsbestek van een maand doen en dan even op me paard gaan stappen... Als de tijd rijp is ga ik ook met grondwerk aan de slag om me paard recht te richten, dubbele lijnen en eventueel een pessoahulpteugel om de achterhand eronder te krijgen...

Als ik voor het eerst op me paard ga zitten wil ik dat hij goed getraind is, zodat hij mij probleemloos kan dragen met de achterhand en correct rug gebruik...
En dit gaat mij niet lukken in een maandje...
En wanneer ik er eenmaal voor het eerst op ga zitten is dit ook hooguit een kwartier, aan het begin misschien twee keer in de week...

Groetjes

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:26

Alves schreef:
@ Breghje
Hoi,
Ik heb het artikel gelezen, maar om je paard pas in te gaan rijden als die 6 is vind ik wel een beetje veelste var gaan hoor!!! :P
Ik begrijp goed dat een paard nog in de groei is en je deze niet te zwaar moet belasten... Maar dan zouden kinderen die in de groei zijn ook niet mogen handballen, basketballen, balletten!!! Op de sportschool mag je pas beginnen als je 16 bent, omdat dit ook zwaar belastend is... (Om maar een vergelijking te maken)

Ik vind als je een paardje van 2,5 jaar (het ligt wel aan het paard zelf) 1 keer in de week een kwartiertje longeert zonder poespas dat dit geen kwaad kan...
Zolang je het maar heel rustig opbouwt en niet direct de hele wereld van hem vraagt...
Ik wil dit niet in een tijdsbestek van een maand doen en dan even op me paard gaan stappen... Als de tijd rijp is ga ik ook met grondwerk aan de slag om me paard recht te richten, dubbele lijnen en eventueel een pessoahulpteugel om de achterhand eronder te krijgen...

Als ik voor het eerst op me paard ga zitten wil ik dat hij goed getraind is, zodat hij mij probleemloos kan dragen met de achterhand en correct rug gebruik...
En wanneer ik er eenmaal voor het eerst op ga zitten is dit ook hooguit een kwartier, aan het begin misschien twee keer in de week...

Groetjes

Begin dan op 4 jarige leeftijd. Begin dan met longeren ed. Dankan je ook al wat grondwerk gaan doen, voorbereidend op het rijden.
Wat is er erg aan om wat langer te wachten als het beter voor je paard is?

Het grote verschil met kinderen en paarden is dat paarden niet zo snel aangeven als ze ergens last van hebben ;)
Overigens mag je pas vanaf je 18e bezig in de sportschool, in ieder geval op de meeste apparatuur, en dat is niet voor niks, op je 18e ben je zo goed als uitgegroeid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 00:41

Ik snap de ophef niet zo...
Ts is idd niet helemaal goed bezig maar ik zie het punt niet zo van een 2 jarige longeren, zolang het maar met mate gebeurd.
Ik heb niet alles gelezen dus ik weet niet hoe vaak ze dit doet en daarom wil ik ts toch wat tips geven.

Gebruik de volledige lengte van je longeerlijn, die is niet voor niets zo lang en zeker bij zo'n jong paard is het belangrijk om de volte zo groot mogelijk te houden.
Blijf zelf staan tijdens het longeren dan heb je meer controle over je paard.
En let erop dat je de bijzet niet te stak maakt en niet langer dan 15 minuten longeerd. En ik hoef je vast niet meer te vertellen dat je dit ook niet elke dag moet doen ;)

Overigens; er zijn hier veel mensen die om het hardst roepen dat een paard pas op zijn 4e beleerd mag worden. Het kan onmogelijk zo zijn dat jullie allemaal zelf je paarden beleren, bovendien vraag ik me sterk af of deze bokkers ook serieus concoursen rijden.
Als dat allemaal wel zo is; respect. Zo niet, ga dan niet om het hardst roepen dat het anders moet als je het zelf ook niet zo doet.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 06:40

Ik wacht ook niet tot ze 4 zijn... Op drie jarige leeftijd gaan ze gewoon aan het 'werk' --> komen op stal, halster om, longeren, zadelmak maken, etc etc. De hengsten vaak op twee en een half aan de longe, erop zitten, zijn in totaal een tijdsbestek van 4 of 5 weken 'aan het werk' een kwartier per dag en gaan daarna weer voor zes maanden de wei in. Is gewoon handiger ivm eventueel hengstenkeuring. Wij merkten wel dat ze heel veel baat hebben bij die zes maanden rust daarna. Maar zijn wel allemaal grote sterke gezonde paarden geworden.
Had wel allemaal te maken met handelspaarden etc. Dan staat er zoweizo meer druk achter, het is dan wel je inkomen.
Maar het gaat ook zo vaak mis... Zoals bij de TS. Hoop dat ze na het lezen van dit topic gewoo na gaat denken. En het ook aan mams laat lezen dat dit gewoon niet kan.

Ben trouwens wel beniewd naar het rijniveau van de TS...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:25

anneliesdj schreef:
Overigens; er zijn hier veel mensen die om het hardst roepen dat een paard pas op zijn 4e beleerd mag worden. Het kan onmogelijk zo zijn dat jullie allemaal zelf je paarden beleren, bovendien vraag ik me sterk af of deze bokkers ook serieus concoursen rijden.
Als dat allemaal wel zo is; respect. Zo niet, ga dan niet om het hardst roepen dat het anders moet als je het zelf ook niet zo doet.

Nou hier dus wel 1.
Mijn vorige heb ik als 3 jarige groene hengst gekocht. Met 3,5 is hij in 3,5 maand goed zadelmak gemaakt.
ik heb zelf 1,5 maand gelongeerd eerst zonder tuig daarna met. Ook gaan hangen, maar omdat ik geen goede grond persoon had op de stal waar ik stond heb ik hem voor hulp weg gebracht naar een andere stal.
In 1 maand was hij ruitermak, stap draf gelop en stuur zat er op.

dus hij was ongeveer 3 jaar en 9 maanden.
Toen heeft hij nog 2 maanden lekker op de wei gestaan om alles te verwerken en nog even te groeien.
En pas met 4 ben ik aan het werk gegaan. En ja met 4 reed ik ook mijn eerste dressuur proef.

Dit paar heeft rustig de tijd gehad jong te zijn, te groeien en alles te verwerken.

Mijn huidige paard is momenteel 5 bij 1,75
die is goddank pas met 4 begonnen. Ook zadelmak gemaakt, daarna nog de hele zomer op de wei, van het najaar weer op gepakt. En toen is ze een paar keer gestart.
Weinig gedaan dus nog.

Als zij zo vroeg al ingereden/begin van gemaakt was had ik haar laten staan.
Ik hoef geen kapot gereden paard.
En ja ik ben wel een wedstijd ruiter.

Maar was denken jullie dat sneller gaat een paard vroeg in rijden die er de ballen niet van snapt omdat hij het niet verwerken kan. En het dus langer duurt.
Of een paard later in rijden die het goed snapt omdat die er wel aan toe is en dat dat vele malen sneller gaat.
Je komt op het zelfde uit alleen is paard 1 een stuk sneller kapot omdat zijn lichaam er nog niet klaar voor was.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:52

Ik maak ze ook zadelmak met 3 of 3,5
Of ze moeten er nog erg onvolwassen slungelig uitzien.
Dan wacht ik.
Ook als het gedrag nog te kleuterig is.

Dan longeer je een paar keer en dan ga je rijden zodat je weer van die kleine rondjes af bent.
Rijden doe ik niet meer dan 3 keer in de week, 20 minuten tot een half uur.
En dan heb je ze als 4 jarige gewoon op wedstrijd.
Als je dat wilt tenminste.
De meeste paarden krijgen van mij ook vakantie tussendoor omdat het toch allemaal wel snel genoeg gaat.
En ook als sportpaard staan ze dagelijks in de weide.
Dus veranderd niet hun hele leven, er komt alleen wat bij.

Wachten tot de 6 is een keuze, maar niet die van mij.
En ik heb nog geen paarden kapot gereden.
Maar eerder als 3 zie ik niet zitten.
Een keertje 1 of 2 keer per maand een 2,5 jarige hooguit 10 minuten zonder bijzet longeren voor de lol.
Daar zie ik geen kwaad in.
Maar intensief zoals hier dat kan niet goed zijn.
Zeker niet met als doel anders kan hij niet als 4 jarige op wedstrijd.
Dan kun je op je klompen aanvoelen dat hij over een poosje ook onder het zadel is.
Terwijl het gewoon onnodig is.
Je hebt ze in een half jaar concours klaar, dus waarom eerder beginnen?

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:03

persoonlijk vind ik het ook erg vroeg, je kunt zoveel andere leuke dingen doen met je paardje, wandelen, etc ect. waar ze een hoop van leren!! Mijn 3 jarige (vorig jaar) heeft hier veel van geleerd en was heel braaf en liep op haar 3e al op concours. Niet dat het al netjes was, maar ze stond er, gewoon om ervaring op te doen..

Longeren als ze nog maar net 2 zijn, vind ik persoonlijk erg zwaar. Laat iig de lijn van je longeerlijn zo lang mogelijk mocht je het wel doen, dat hij zo groot mogelijk zijn rondes kan doen en "minder" belast wordt..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:00

anneliesdj schreef:
Ts is idd niet helemaal goed bezig maar ik zie het punt niet zo van een 2 jarige longeren, zolang het maar met mate gebeurd.

Ja weet je, dood zal het beestje er niet van gaan, maar het enige wat ik denk: waarom?. Paarden worden gemiddeld 25 jaar, dus waarom zo vroeg al?
En wat bedoel je met 'met mate'? Wie bepaalt wat 'met mate' is? Waar trek je de grens? Mag ik dan ook mijn veulen van 3 maanden longeren zolang het maar met mate is?
Je zou denken dat mensen in deze 'moderne' tijd meer kennis hebben vergaard over de anatomie en de groei van een paard, en dat is ook zo, maar we gebruiken die kennis niet. Jammer toch, paarden zijn er uiteindelijk de dupe van.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:29

Alves schreef:
@ Breghje
Hoi,

Groetjes

Het gaat nog niet ver genoeg!!! Zolang er paarden zijn die met 7 jaar afgeschreven zijn lijkt me dat er nog een hoop te leren valt. Mijn paard (Fries) is met haar 3 beleerd, daarna terug de wei op gegooid. Ik heb haar met 6 jaar gekocht terwijl ze niets meer had hoeven doen en ik kon er zo op. Nu heb ik geen interesse in de sport meer door een hoop dingen die ik daar heb gezien waar mijn haren van omhoog gaan staan en mijn tenen omkrullen (dus oa het inrijden met 2.5 jaar, en daarna de sport doorjagen) maar dat doet er niet toe. Het is een simpel feit de bouw van het paard, daar zou je gewoon niet omheen moeten kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:32

ik denk dat jullie je zelf moeten schamen om gelijk zulk commentaar te leveren " je bent nog geen goudvis waard"
Erg overdreven... en wat is er gebeurd met de goede manieren?
Ik raad het ook sterk af om een paard dat net 2 is, te longeren.. Maar de subtiliteit is erg ver te zoeken...

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:36

Niet iedereen heeft mensen die hen leren wat écht een goede en paardvriendelijke manier is. Er zijn ook mensen die niet beter weten, gewoon zijn opgegroeid in een ander milieu.
Rotopmerkingen maken het echt niet aantrekkelijker om op de tips in te gaan...

Danku.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:39

Gini schreef:
anneliesdj schreef:

Ja weet je, dood zal het beestje er niet van gaan, maar het enige wat ik denk: waarom?. Paarden worden gemiddeld 25 jaar, dus waarom zo vroeg al?
En wat bedoel je met 'met mate'? Wie bepaalt wat 'met mate' is? Waar trek je de grens? Mag ik dan ook mijn veulen van 3 maanden longeren zolang het maar met mate is?
Je zou denken dat mensen in deze 'moderne' tijd meer kennis hebben vergaard over de anatomie en de groei van een paard, en dat is ook zo, maar we gebruiken die kennis niet. Jammer toch, paarden zijn er uiteindelijk de dupe van.

Ik heb mijn 2 jarige ook al een paar keer tien minuutjes aan de longe gehad, toch wordt hij pas ingereden rondom de 4 jaar, dat kan een maandje eerder zijn maar meer ook niet, dat is even kijken hoe het uitkomt en hoe hij eraan toe is.
Ik denk niet dat kort longeren echt zoveel kwaad kan, heb je alleens gezien wat voor bochten ze maken als ze buiten staan? Ik doe dan ook maar hooguit 1 x in de maand 10 minuutjes aan de longe, in die 10 min 2 x 3 rondjes draf om mij heen op elke hand, de rest is in stap en halthouden. Het is alleen voor de gehoorzaamheid en geduld leren hebben. De ene keer gaan we wandelen, de andere keer wordt hij gewassen en de andere keer wordt hij dus " gelongeerd ". +- 1 x in de week/2 weken wordt hij gepoetst en verder staat hij de zomermaanden 24/7 buiten. Hij is een hele brave 2jarige, die goed weet wat wel en niet mag, natuurlijk probeert hij weleens wat uit, maar aangezien hij een karakter heeft dat hij zo koppig is als dat hij groot is en zich 200 % verzet als hij het ergens niet mee eens is, terwijl hij dit spelenderwijs wel allemaal goed vind en heel vrolijk over komt, lijkt me dat minder probleem als dadelijk een kopie van zijn moeder te hebben die met 4 nog helemaal niks kon behalve dat ze geleerd had sterker te zijn als een mens.
Ik vind dus dat hiermee ook wel weer wat overdreven wordt. Onze kinderen doen ook aan sport terwijl intensief sporten van welke sport dan ook niet goed is, maar voor gewoon rustig aan 1 x per week ofzo kan dat ook niet zo heel veel kwaad en leren ze hier juist een hoop van.

Maar, een hele grote maar, met de topicstarter ben ik het absoluut ook niet mee eens. Een 2 jarige hoort niet aan de longe intensief gelongeerd te worden met hulpteugel. En wat moet een 2 jarige met een singel op en een bit in de mond?

Maargoed iedereen moet het natuurlijk zelf weten, al is het natuurlijk wel erg voor het paard als hij dadelijk enkeltje richting slager kan. Hoewel ik ook weet dat veel het met mijn mening al niet eens zijn, terwijl ik vind dat je een paard fysiek heel erg belast door hem van nooit in de handen naar in een maandje ( of 2 ) zadelmak te maken en 3 keer per week te rijden. Meestal moeten ze dan ook nog eens van stal veranderen, ik vind dat veel " zieliger " als we het over zielig hebben.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 16:40

Jammer dat TS al zo vroeg aan het longeren is gegaan. Hopelijk neemt ze alle opmerkingen mee (en naar haar ouders) en zet het paard weer lekker in de wei.

Ik begrijp de opmerking dat sommige mensen niet beter weten, gewoon zijn opgegroeid in een ander milieu niet zo goed. Wat heeft dat hiermee te maken? Als je weinig kennis over iets hebt, dan verdiep je je daar toch in? Of je gaat op zoek naar mensen die je hierbij kunnen helpen?

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:25

VivaLaVida schreef:
ik denk dat jullie je zelf moeten schamen om gelijk zulk commentaar te leveren " je bent nog geen goudvis waard"
Erg overdreven... en wat is er gebeurd met de goede manieren?
Ik raad het ook sterk af om een paard dat net 2 is, te longeren.. Maar de subtiliteit is erg ver te zoeken...

Ik durft te zeggen dat ik wél manieren heb, maar niet als mensen zo met dieren omgaan, jij bent ook niet degene die hoeft te zeggen dat ik geen goede manieren heb ;) ... Want die opmerking kwam namelijk van mij af. En daar schaam ik mij Totáál niet voor. TS moet zich schamen.!
Hij MOET met zijn 2e gelongeerd worden, op zijn 3e inrijden, en op zijn 4e wedstrijden.
Ik wordt daar heel erg gefrustreerd van, omdat het paard waarschijnlijk op zijn 7 a 8 al afgeschreven zal zijn.

Het beestje is twee jaar, die hoort lekker in de wei te dartelen met zijn vriendjes, en niet met een bit in bijzet erop en al lekker longeren, zodat die op zijn 4e minimaal M loopt, dan maar op zijn 7e als grasmaaier door het leven, of erger nog.... in de toonbank.
Dus hoe TS bezig is noem ik ook niet erg "subtiel"
Arm beestje.. :n

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 17:53

Breghje:
Het gaat nog niet ver genoeg!!! Zolang er paarden zijn die met 7 jaar afgeschreven zijn lijkt me dat er nog een hoop te leren valt. Mijn paard (Fries) is met haar 3 beleerd, daarna terug de wei op gegooid. Ik heb haar met 6 jaar gekocht terwijl ze niets meer had hoeven doen en ik kon er zo op. Nu heb ik geen interesse in de sport meer door een hoop dingen die ik daar heb gezien waar mijn haren van omhoog gaan staan en mijn tenen omkrullen (dus oa het inrijden met 2.5 jaar, en daarna de sport doorjagen) maar dat doet er niet toe. Het is een simpel feit de bouw van het paard, daar zou je gewoon niet omheen moeten kunnen.

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld?!

Ik ga me paard niet inrijden als hij 2,5 is... (dat vind ik trouwens ook te vroeg)
Misschien ga ik erop zitten als die 3 is een kwartiertje of 2 per week...
Juli, Augustus mag hij lekker 24/7 op het land staan en daarna pakken we het weer op...