Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nikki_L schreef:TS neem lekker een hobbelpaard.. En verkoop deze aub.. Je bent nog geen goudvis waard.Vreselijk zulke mensen
![]()

VlovesF schreef:10 x longeren is echt niet genoeg , je paard moet de commandos kennen enz. enz. ja misschien 10x met het zadel op longeren ja
Alves schreef:@ Breghje
Hoi,
Ik heb het artikel gelezen, maar om je paard pas in te gaan rijden als die 6 is vind ik wel een beetje veelste var gaan hoor!!!![]()
Ik begrijp goed dat een paard nog in de groei is en je deze niet te zwaar moet belasten... Maar dan zouden kinderen die in de groei zijn ook niet mogen handballen, basketballen, balletten!!! Op de sportschool mag je pas beginnen als je 16 bent, omdat dit ook zwaar belastend is... (Om maar een vergelijking te maken)
Ik vind als je een paardje van 2,5 jaar (het ligt wel aan het paard zelf) 1 keer in de week een kwartiertje longeert zonder poespas dat dit geen kwaad kan...
Zolang je het maar heel rustig opbouwt en niet direct de hele wereld van hem vraagt...
Na het werk mag die weer lekker op het weiland genieten!!!
Ik wil dit niet in een tijdsbestek van een maand doen en dan even op me paard gaan stappen... Als de tijd rijp is ga ik ook met grondwerk aan de slag om me paard recht te richten, dubbele lijnen en eventueel een pessoahulpteugel om de achterhand eronder te krijgen...
Als ik voor het eerst op me paard ga zitten wil ik dat hij goed getraind is, zodat hij mij probleemloos kan dragen met de achterhand en correct rug gebruik...
En dit gaat mij niet lukken in een maandje...
En wanneer ik er eenmaal voor het eerst op ga zitten is dit ook hooguit een kwartier, aan het begin misschien twee keer in de week...
Groetjes

anneliesdj schreef:Overigens; er zijn hier veel mensen die om het hardst roepen dat een paard pas op zijn 4e beleerd mag worden. Het kan onmogelijk zo zijn dat jullie allemaal zelf je paarden beleren, bovendien vraag ik me sterk af of deze bokkers ook serieus concoursen rijden.
Als dat allemaal wel zo is; respect. Zo niet, ga dan niet om het hardst roepen dat het anders moet als je het zelf ook niet zo doet.
anneliesdj schreef:Ik snap de ophef niet zo...
Ts is idd niet helemaal goed bezig maar ik zie het punt niet zo van een 2 jarige longeren, zolang het maar met mate gebeurd.

Alves schreef:@ Breghje
Hoi,
Ik heb het artikel gelezen, maar om je paard pas in te gaan rijden als die 6 is vind ik wel een beetje veelste var gaan hoor!!!![]()
Ik begrijp goed dat een paard nog in de groei is en je deze niet te zwaar moet belasten... Maar dan zouden kinderen die in de groei zijn ook niet mogen handballen, basketballen, balletten!!! Op de sportschool mag je pas beginnen als je 16 bent, omdat dit ook zwaar belastend is... (Om maar een vergelijking te maken)
Ik vind als je een paardje van 2,5 jaar (het ligt wel aan het paard zelf) 1 keer in de week een kwartiertje longeert zonder poespas dat dit geen kwaad kan...
Zolang je het maar heel rustig opbouwt en niet direct de hele wereld van hem vraagt...
Na het werk mag die weer lekker op het weiland genieten!!!
Ik wil dit niet in een tijdsbestek van een maand doen en dan even op me paard gaan stappen... Als de tijd rijp is ga ik ook met grondwerk aan de slag om me paard recht te richten, dubbele lijnen en eventueel een pessoahulpteugel om de achterhand eronder te krijgen...
Als ik voor het eerst op me paard ga zitten wil ik dat hij goed getraind is, zodat hij mij probleemloos kan dragen met de achterhand en correct rug gebruik...
En dit gaat mij niet lukken in een maandje...
En wanneer ik er eenmaal voor het eerst op ga zitten is dit ook hooguit een kwartier, aan het begin misschien twee keer in de week...
Groetjes
Gini schreef:anneliesdj schreef:Ik snap de ophef niet zo...
Ts is idd niet helemaal goed bezig maar ik zie het punt niet zo van een 2 jarige longeren, zolang het maar met mate gebeurd.
Ja weet je, dood zal het beestje er niet van gaan, maar het enige wat ik denk: waarom?. Paarden worden gemiddeld 25 jaar, dus waarom zo vroeg al?
En wat bedoel je met 'met mate'? Wie bepaalt wat 'met mate' is? Waar trek je de grens? Mag ik dan ook mijn veulen van 3 maanden longeren zolang het maar met mate is?
Je zou denken dat mensen in deze 'moderne' tijd meer kennis hebben vergaard over de anatomie en de groei van een paard, en dat is ook zo, maar we gebruiken die kennis niet. Jammer toch, paarden zijn er uiteindelijk de dupe van.
VivaLaVida schreef:ik denk dat jullie je zelf moeten schamen om gelijk zulk commentaar te leveren " je bent nog geen goudvis waard"
Erg overdreven... en wat is er gebeurd met de goede manieren?
Ik raad het ook sterk af om een paard dat net 2 is, te longeren.. Maar de subtiliteit is erg ver te zoeken...
... Want die opmerking kwam namelijk van mij af. En daar schaam ik mij Totáál niet voor. TS moet zich schamen.!