merrieveulen schreef:maar, houd er dus rekening mee dat dit láng niet voor alle ruinen geldt. en zou het niet zo kunnen zijn, dat wij juist dóór ons vooroordeel, de groep 'ruin' vaak nogal beïnvloeden en ze daarmee ook wat loom 'maken'?
wat je weleens ziet bij mensen is dat ze niet met hengsten te maken willen krijgen, wél met ruinen, met zo'n bijsmaakje van 'het is maar een ruin', zeg maar. zo'n houding maakt het makkelijk voor de mens om (evt. onbewust) een paard ook op die manier te behandelen en daarin zijn persoonlijkheid te onderdrukken... even een kleine gedachte van mij, wel interessant om over na te denken... ?
Dat wij met ons vooroordeel (op wat voor manier ook) het paard beinvloeden en ook de reactie van het paard op ons terug, dat ben ik geheel met je eens! Een leuk voorbeeld is het volgende.
Vroeger kwam ik op de manege en reed daar een heel lieve bruine merrie, gewoon een doorsnee paardje om te zien. Op dezelfde manege was ook een ruin, chagarijnig paard die iedereen zijn stal uitmepte, met zijn kont naar de deur stond en nauwelijks te pakken was op stal. In dezelfde kleuruitvoering als genoemde merrie. Op een dag zou ik lekker gaan rijden op de merrie, ik loop de stal in en neem haar mee om te poetsen en te zadelen en loop de bak in. Dan zegt iemand opeens 'Wat moet jij nou met Falco (de ruin
)!!!?' Niks gemerkt dus, hij had zich gewoon laten meenemen van stal, poetsen en zadelen door een onbekende!!! En ik was me nergens van bewust en ging relaxed mijn gang, want ik ging immers lekker op mijn merrie rijden hahaha!
.
Vanaf dat moment was ik me heel bewust van de manier waarop je een paard benadert en wat je dan terugkrijgt! (de merrie hebben we trouwens later gekocht en is nog steeds bij ons, nu 10 jaar later is ze 24!).
Wat je ook veel ziet dat mensen met hun paard bezig zijn, zowel onder het zadel als grondwerk, en als het niet goed lukt direct zeggen dat het paard geen zin heeft of vervelend is. Terwijl het toch 9 van de 10 keer door jezelf komt ...