HTM schreef:De touwtjes zijn de longeerlijn...
Het is 1 stuk... Die touwtjes heb ik dus in mijn handen...
Ik heb nu geen foto's van het lang en laag longeren, en kan die deze week ook niet maken, hij moet morgen naar de smid, donderdag geen tijd, vrijdag moet die voor de kar, zaterdag gaan we crossen, en dan krijgt die zondag rust.
En als je een paard een "losse" teugel geeft is het vaak zo dat die zijn achterbeen minder er onder zet, en ik weet dat de voorkant omhoog gaat door activiteit van achteruit, maar hem laag instellen helpt hier niet bij.
Ook is dit onder het zadel makkelijker op te lossen dan aan de longeerlijn, omdat je onder het zadel je been erbij kan gebruiken om de achterhand te activeren.
Ik vind nog steeds dat er veel druk op staat, hoor, of je dat nu in je hand voelt of niet, doordat je de touwtjes zo hebt krijg je een hefboomwerking en zet je 2x zo veel kracht in de mond als gewoon, daar wordt ie toch alleen maar sterker van?
Met longeren gebruik je toch de zweep om extra te motiveren van achter, dat moet op zich niet anders zijn als onder het zadel.
En de teugels blijven altijd op dezelfde (lichte) druk, waar je paard zijn hoofd ook zit, tenminste, dat is de bedoeling van een goede aanleuning.