Tor aan de dubbele longe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HTM

Tor aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 00:31

Tor is mijn 14 jarige fjorden ruin waarmee ik voornamelijk aangespannen rijd.
Daarnaast longeer ik hem vaak, en het liefst met de dubbele longe.

Ik heb de foto's zelf tijdens het longeren gemaakt, en dat is niet altijd even handig -O-

foto 1:
Afbeelding

foto 2:
Afbeelding

foto 3:
Afbeelding

foto 4:
Afbeelding

foto 5:
Afbeelding

foto 6:
Afbeelding

foto 7:
Afbeelding

Graag hoor ik wat jullie er van vinden.
Tips zijn altijd welkom.

_Natasja_

Re: Tor aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:21

Torretje. Hij lijkt wel heel ieniemini zo.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:55

zie ik het goed dat de lijn van de singel naar de mond en dan weer naar de singel loopt? Dan krijg je door de hoek in de lijn behoorlijk wat kracht op die mond namelijk.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 12:11

dat is idd zo.
Heb het geprobeerd met een bijzetteugel, maar deze gaat los hangen en dat vind de pony niet erg fijn.
Ik heb bijna geen druk in mijn handen, en hoef ook weinig te doen.
De pony blijft van zichzelf ook op de volte.
Als ik hem los longeer loopt die ook gewoon op de volte binnen het bereik van de zweep, en niet door de hele bak.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:20

Leukefoto's,dat is zeker lastig zelf foto's maken terwijl je aan t longeren ben.
Ga je zijn manen laten groeien?

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:22

HTM schreef:
dat is idd zo.
Heb het geprobeerd met een bijzetteugel, maar deze gaat los hangen en dat vind de pony niet erg fijn.
Ik heb bijna geen druk in mijn handen, en hoef ook weinig te doen.
De pony blijft van zichzelf ook op de volte.
Als ik hem los longeer loopt die ook gewoon op de volte binnen het bereik van de zweep, en niet door de hele bak.

Maar waarom moet er per se een bijzetteugel oid aan? Als je hem gewoon door de ringen naar het bit laat lopen heb je en een direct contact en niet die extra sterke werking, dat vind ik juist het voordeel van dubbele lijnen, dat je hetzelfde hebt als bij een teugel.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 16:42

Ik hem longeer om te trainen, zodat die fijn over de rug loopt.
Zet ik hem niet bij of iets, dan loopt die lekker met zn hoofd waar hij hem hebben wil, maar dat is voor mij beweging geven en niet trainen.
Daarnaast gebruik ik wel eens de enkele longe en een touwtje, maar voor de training gebruik ik liever dit bij deze pony.
Ben ook niet hard in mijn hand, en er zit een dubbelgebroken bit in.

Deze manier hoef ik overgens bij mijn paard niet te doen, deze gaat veel te kort lopen, en daarbij heb ik wel de longe aan de bitringen vast, maar elk paard is anders en zal op een andere manier getraind worden.
Dus Xjosee het kan zijn dat jij je pony op die manier fijn longeerd, maar dit kan voor een ander geen fijne manier van werken zijn.

@ Moonlightje zijn manen zijn ondertussen al geknipt :o

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:46

HTM schreef:
Ik hem longeer om te trainen, zodat die fijn over de rug loopt.
Zet ik hem niet bij of iets, dan loopt die lekker met zn hoofd waar hij hem hebben wil, maar dat is voor mij beweging geven en niet trainen.
Daarnaast gebruik ik wel eens de enkele longe en een touwtje, maar voor de training gebruik ik liever dit bij deze pony.
Ben ook niet hard in mijn hand, en er zit een dubbelgebroken bit in.

Deze manier hoef ik overgens bij mijn paard niet te doen, deze gaat veel te kort lopen, en daarbij heb ik wel de longe aan de bitringen vast, maar elk paard is anders en zal op een andere manier getraind worden.
Dus Xjosee het kan zijn dat jij je pony op die manier fijn longeerd, maar dit kan voor een ander geen fijne manier van werken zijn.

@ Moonlightje zijn manen zijn ondertussen al geknipt :o

Ik bedoelde mijn reactie ook totaal niet aanvallend, ik vroeg het mij alleen af. Misschien kan iemand met verstand van de werking van deze constructie mij ook uitleggen hoe het komt dat hij met de lijnen als teugels korter gaat lopen dan met deze constructie. Is dat omdat hij door de ringen heen niet snel genoeg terug veert en met deze constructie wel?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 16:50

Xjosee ik begrijp je vraag niet helemaal.
En vooral dit stukje >> dat hij met de lijnen als teugels

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:59

Je paard zet veel kracht op het bit zo, zijn mondhoeken staan helemaal naar achter, de bijzet/touwtjes zijn te kort, hij kan zo niet lager naar ontspanning.
Zo longeer je je paard niet ontspannen over de rug, dan zul je de touwtjes lager moeten zetten.
Je kan je paard wel hoger instellen, maar daar train je niet die ontspanning mee, zeker niet met die kracht die hierbij wordt gebruikt door je paard, dat kweekt alleen maar spanning.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:01

Nu gebruik je je dubbele lijnen als een slof, waarbij de slof de teugels vervangt. Als jij druk zet of hij loopt ietsje van jou weg, wordt zijn kin verder naar zijn borst gedwongen. Je maakt dus geen ophouding, maar de mond wordt dichter naar de borst bewogen. Je kunt ook geen stelling vragen, want als je nu stelling vraagt zorg je er voor dat het paard zijn hoofd verder naar beneden doet of zelfs kantelt, in plaats van stelling hebben.
Het is denk ik beter als je jouw lijnen als teugels gebruikt, waarbij je de lijn eerst door de ringen aan de zijkant doet. Het neerwaartse bewerkstellig je door touwtjes van de singel, door het bit, terug naar de singel te bevestigen (zijkant-bit-buik/tussen de benen). Zo beperk je het paard om het hoofd heel hoog te dragen én je kunt stelling vragen. Wat je nu doet is denk ik minder vriendelijk dan je zelf misschien doorhebt. Daar mee bedoel ik dus dat ik begrijp dat je zoiets niet bewust of expres zo doet.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 17:57

Ik zeg ook niet dat die op de foto over de rug loopt, want wil je dat bereiken zal die lager ingesteld moeten worden..
Ik train hem zo zodat die dat kan en wil ook voor de wagen.
De foto's zijn 5 minuten van een training van een half uur.
Ik begin altijd met lang en laag stappen, lang en laag draven, en daarna pak ik hem op, en stel ik hem idd zo hoog in omdat als die lang en laag blijft hij te veel op de voorhand blijft lopen, en zijn achterbeen niet gebruikt, en dit vooral voor de kar een probleem kan zijn zodra hij moet verzamelen, want dan zal dat achterbeen er echt onder moeten.
Op deze manier zet die zijn achterbeen mooi de massa.

De longeerlijn hangt vrij los tijdens het maken van de foto's omdat ik in de ene hand de lijnen had, en de andere mijn camera, dus kracht zit er niet op.

Daarbij is met 1 hand stelling vragen ook niet echt makkelijk, en kan ik op deze manier wel stelling vragen, stelling is namelijk buiging in het kaakgewricht, en niet in de hals, dus met een hele zachte beweging (halve ophouding) in je hand lukt dit al, zonder dat het paard te ver doorknikt, of met de kin op de borst gaat lopen.

Ook heb ik de lijnen al vaker aan de zijkant geprobeerd, maar omdat deze pony voor de kar loopt op een heel ander bit wordt hij vaak op die manier veel te sterk, en gaat met dit bit overal tegenin, en ik was niet van plan hem met een liverpool te gaan longeren, want dan zal het wel op die manier gaan.

Het probleem wat deze pony heeft is trouwens niet dat die zijn hoofd omhoog doet, maar zijn neus naar voren om onder de nageeflijkheid uit te komen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:41

Je paard hoort altijd actief met de achterhand te zijn, ook als hij lang en laag loopt, het is niet zo dat een paard actiever van achter loopt als je hem hoger instelt.
Een paard kan wel opgericht zijn, maar dit komt voort uit de verzameling, waardoor de achterhand gaat zakken, (het paard krijgt meer buiging in het achterbeen)daardóór gaat de voorkant omhoog, niet andersom.
De kracht zit niet op de longeerlijn, maar op het bit en de touwtjes, dat is heel duidelijk te zien.
Dus het lijkt me niet dat je paard daardoor lichter gaat lopen.
Als je foto's van een ontspannen manier van longeren, lang en laag, zou ik die graag willen zien..

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:27

De touwtjes zijn de longeerlijn...
Het is 1 stuk... Die touwtjes heb ik dus in mijn handen...
Ik heb nu geen foto's van het lang en laag longeren, en kan die deze week ook niet maken, hij moet morgen naar de smid, donderdag geen tijd, vrijdag moet die voor de kar, zaterdag gaan we crossen, en dan krijgt die zondag rust.

En als je een paard een "losse" teugel geeft is het vaak zo dat die zijn achterbeen minder er onder zet, en ik weet dat de voorkant omhoog gaat door activiteit van achteruit, maar hem laag instellen helpt hier niet bij.
Ook is dit onder het zadel makkelijker op te lossen dan aan de longeerlijn, omdat je onder het zadel je been erbij kan gebruiken om de achterhand te activeren.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:41

Torretjee! :D Leuke foto's Hannah, ik kom binnenkort eens bij jullie kijken! *\o/*

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:44

_Natasja_ schreef:
Torretje. Hij lijkt wel heel ieniemini zo.

Ik wou inderdaad net zeggen, wat een lekker propje! hahaha hij lijkt mij inderdaad vrij klein. Geen idee of dat klopt hanna!

Ziet er goed uit

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:45

Hij is idd erg klein..
1.30 meter, en een beetje dik gegeten aan het gras waar die dag en nacht op staat :)

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:46

Ik zie ze liever iets te dik dan te dun! :)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:54

Ik kan sommige reacties van het lager instellen en het meer de achterhand eronder begrijpen.....

.... Of nou ja, eigenlijk niet echt. Ik vind dat er weer snel een oordeel geveld wordt over de manier van longeren. Het enige wat ik zelf ook nooit zou doen is inderdaad een hulpteugel, maar dit is ieder voor zich en ook elk paard voor zich. Niet elk paard loopt lekker op alleen dubbele lijnen net als dat niet ieder paard lekker loopt op enkel hulpteugels.

Het zijn moment opnames, dus ik vind het knap dat iedereen weer zijn oordeel klaar heeft staan over het wel of niet onderzetten van de achterhand... Op foto's 2, 4 en 6 vind ik dit trouwens goed te zien dat dit wél het geval is. ;)

Laten we ook niet vergeten dat dit (met alle respect hoor :D ) een fjord is.... Dus andere gangen dan bijv. een KWPN'er

Het verder oordelen zou ik lekker op filmpje doen..... :)

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:54

Leuk paardje :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:07

HTM schreef:
De touwtjes zijn de longeerlijn...
Het is 1 stuk... Die touwtjes heb ik dus in mijn handen...
Ik heb nu geen foto's van het lang en laag longeren, en kan die deze week ook niet maken, hij moet morgen naar de smid, donderdag geen tijd, vrijdag moet die voor de kar, zaterdag gaan we crossen, en dan krijgt die zondag rust.

En als je een paard een "losse" teugel geeft is het vaak zo dat die zijn achterbeen minder er onder zet, en ik weet dat de voorkant omhoog gaat door activiteit van achteruit, maar hem laag instellen helpt hier niet bij.
Ook is dit onder het zadel makkelijker op te lossen dan aan de longeerlijn, omdat je onder het zadel je been erbij kan gebruiken om de achterhand te activeren.

Ik vind nog steeds dat er veel druk op staat, hoor, of je dat nu in je hand voelt of niet, doordat je de touwtjes zo hebt krijg je een hefboomwerking en zet je 2x zo veel kracht in de mond als gewoon, daar wordt ie toch alleen maar sterker van?
Met longeren gebruik je toch de zweep om extra te motiveren van achter, dat moet op zich niet anders zijn als onder het zadel.
En de teugels blijven altijd op dezelfde (lichte) druk, waar je paard zijn hoofd ook zit, tenminste, dat is de bedoeling van een goede aanleuning.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:16

Jullie bedoelen de kritiek wel goed, het zou alleen iets minder denigrerend gebracht mogen worden.
(ook al is het niet denigrerend bedoeld, zo komt het nu wel over ;) )

Hannah is hard bezig zich te ontwikkelen en verbeteren met Tor.
Ze denkt goed na over wat wel en niet werkt voor haar paard en is trots op de verbetering die zij al behaald heeft.

Ga zo door!

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:38

Godzijdank, we zijn weer aangekomen op bokt waar iedereen altijd zijn raad/oordeel klaar heeft staan. Het klopt dat er inderdaad veel druk op de longeerlijn staat, maar volgens mij heeft de helft hier geen idee hoe je zo'n lijn moet gebruiken en kan je dus ook geen goeie tips geven (als je nog steeds denkt dat dit touwtjes zijn en nog niet doorhebt dat dit één longeerlijn is, weet je duidelijk niet waar je het over hebt). Het doel van deze longeerlijn is juist dat je hem op zo veel mogelijke manieren kan gebruiken en ik vind dat de fjord juist een fijn beeld geeft, ik weet niet wie er zulke goeie ogen heeft om te zien dat de mondhoeken helemaal naar achter staan maar ik zie dat niet, en dat is overigens bij het rijden ook het geval. Verder is juist een van de belangrijkste dingen met longeren, ookal denken veel mensen van niet, om juist contact met het paard te houden, losse lijnen zijn daarom ook niet de bedoeling, verder moet je kijken wat je met de training wil bereiken om te bepalen of je losse touwtjes (waarbij veel ruimte is om langer te worden of meer op te richten) wil of juist wat meer druk, omdat je dit bijvoorbeeld met rijden niet voor elkaar krijgt en de pony het een keertje nodig heeft om er doorheen gevraagd te worden.

Verder kan ik je wel aanraden de lijnen iets meer lucht te geven (hou dus nu ook wel contact), ik weet dit is moeilijk, heb ik zelf ook nog wel eens moeite mee. Ook zou je misschien kunnen proberen de lijnen achter z'n kont aan te laten lopen, dan gaan ze de achterbenen wat makkelijker onderzetten en kan je ook lekker begrenzen over het hele lichaam.

Afbeelding
Ook op deze foto zie je dat er over de hele longe druk staat en er wel gewoon contact is met het paard. Verder is het aan de ruiter zelf om te bepalen hoe lang je het paard in de hals laat worden (al kan ik je dus wel aanraden om iets te verlengen in de hals).

Verder leuke pony en blijf lekker door oefenen met de longe, je bent al een eind opweg! :)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:42

_/-\o_

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:59

HTM schreef:
Xjosee ik begrijp je vraag niet helemaal.
En vooral dit stukje >> dat hij met de lijnen als teugels

Daarmee bedoel ik mijn eerdere uitleg over hoe ik de lijnen bevestig. Namelijk via de Longeerringen direct naar het bit, waarbij de Longeerlijn achter de billen loopt.

jij gaf aan dat bij mijn constructie jouw paard te kort en klein gaat lopen.mijn vraag is hoe het komt dat hij bij jouw constructie dan ruimer gaat lopen.