eerst grondwerk sessie met Olivia

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haf_sjakie

eerst grondwerk sessie met Olivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 10:48

Olivia is mijn verzorgpony, het is een welshje van 15 jaar oud.
Dit was onze eerste keer grondwerken, voor Olivia helemaal nieuw.
'Tips' maar ook zeker 'tops' zijn welkom ;)

Ympi

Re: eerst grondwerk sessie met Olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:17

Sorry maar ik vind dit er niet altijd even vriendelijk uit zien. Ik weet nochtans uit andere topics dat je het wel goed bedoelt, kijk dus zelf nog eens naar dit filmpje en probeer volgende keer iets geduldiger, iets zachter te zijn!

Ik ken natuurlijk de achtergrond van het paardje niet, maar het ziet er mij een echte lieverd uit, ze wil echt doen wat je vraagt maar lijkt mij wat in de war.

Nylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:27

al het begin is moeilijk, maar je pony snapt je niet helemaal. Ik begreep eigenlijk ook niet wat je met het slingeren van je touw bedoelde (begin van het filmpje). Ik ben het met bovenstaande eens. Veel geduld, zachte hand en probeer duidelijke aanwijzingen te geven.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:30

zo nog geen 45 seconden gekeken. Ik snap dat je misschien gefrustreerd raakt als je paard je niet begrijpt maaruh echt vriendelijk vind ik het er niet uit zien.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:38

Ik heb alleen de eerste minuut gezien. Daarin ga je veel te snel door je fases heen. Je pony krijgt geen tijd om te bedenken wat je eigenlijk van hem vraagt. Het ziet er ongeduldig en hard uit. Hoewel je het waarschijnlijk wel goed bedoelt. Zoek zo snel mogelijk goede begeleiding die jou uit kan leggen wat je wanneer moet doen en hoe hard je met je hulpen in moet komen.
Welke regio zit je? Ik geef zelf begeleiding aan mensen die NH willen leren. Misschien kan ik je een keer helpen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:39

jeetje wat een drama beelden zeg..............tip: hulp vragen van iemand die er verstand van heeft......

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:41

Helaas... alleen eerste stukje gezien, want toen werd ik er al verdrietig van... paardje doet enorm zijn best, maar je ziet het niet en reageert je frustraties op hem af. Erg sneu.

SamLoveDries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:43

Je jaagt je pony een beetje weg met je zweep, en als hij dan weg wil krijgt hij een ruk aan zijn halster. ik denk dat je pony je niet helemaal begrijpt.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:44

Ik heb de eerste 30 seconde gekeken. Arm ding, mag je echt wel wat liever voor zijn.

Ik hoop dat je dat noormaal niet doet, war ik aan het begin zag.

Zoek les!

xMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:44

Het is de eerste training, waarom dan gelijk zo hard? Geef haar de kans om te begrijpen wat je van haar verwacht, ik vind dit er niet bepaald fijn uit zien eigenlijk..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:48

Hoe moet het paard begrijpen wat je bedoelt als je met het touw zwiebert, als wij niet eens snappen wat je bedoelt?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:55

Wow. Ik zou eerst eens beginnen met haar leren longeren. Er is zoveel onduidelijkheid tussen jullie. Ik snap ook vaak niet wat je doet. Daarbij kom je echt steeds te laat met corrigeren en soms corrigeer je ook veel te lang. Later in het filmpje begint ze zelfs tegen je in te gaan en uit te halen..

Ik snap dat er verschillende soorten trainingsmethoden zijn, maar zoals jij dit doet is gewoon niet goed, erg onduidelijk. Ik snap dat je streng bent, zo trainen sommige mensen nou eenmaal, maar doe het dan wel op de juiste manier. Wees duidelijk, wees streng wanneer je het moet zijn en wees weer lief wanneer je het moet zijn.

Mijn pony had geen respect meer voor mij, liep door mij heen enz. toen hij van huis was veranderd. Ik ben toen begonnen met grondwerken en ben ook streng geweest, maar zeker niet op deze manier. :n

Missy79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:57

Ook ik heb moeite te volgen wat je van je pony wilt. Je schrijft dat dit de eerste keer grondwerk is, dan zou je denk ik wel wat makkelijkere oefeningen voor je pony kunnen kiezen. Begin met afstand houden (graag zonder het gezwabber met het touw, ik zie dat je pony daar ook erg onrustig van wordt), naar je toe komen (dat doe je erg goed vind ik) en je pony je laten volgen en vervolgens weer halthouden. Dit kun je een paar keer herhalen. Beloon elk stapje! Als is het maar 1 been 1 stap, gelijk belonen door ontspanning vanuit je lichaam. Volgens mij probeer je dat wel, maar ik zie het te weinig terug in je lichaamshouding. Die blijft vrij 'strak'. 5 minuten oefenen lijkt me ook meer dan genoeg voor een eerst keer. Je bent volgens mij op de goede weg en ik ben benieuwd hoe het over een tijdje gaat.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:57

Ik heb hem dus wel helemaal afgekeken, maar nu vraag ik me een ding af.

Waar jij zegt dat je wilt dat hij die kant op gaat, niet meteen reactie krijgt en een beetje met de zweep zwaait, en je pony begint te staken omdat ie het niet begrijpt, is ie ooit wel eens gelongeerd? Aangezien als je het aan mij vraagt dit gewoon duidelijk basis is en niet eens van de dingen die jij probeerd, met wat aansturing van de zweep zou dit gewoon een eitje moeten zijn lijkt me...

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:05

Misschien heb je er wat aan, een aantal tips:
Probeer in je hele doen wat rustiger te zijn, als ze je niet meteen naar een (nog voor haar onbekende) hulp luistert, ga dan door met vragen. Word niet gelijk te streng, bouw de druk (of de vraag) geleidelijk op.
Bij het zwieren van het touw neem ik aan dat je je pony naar achter wilt sturen. Dit moet je wat beter opbouwen. Weinig paarden waar ik mee heb gewerkt snappen meteen dat ze achteruit moeten als je het touw zwiert. Als je haar op deze manier naar achter wilt laten gaan, loop dan op haar af en maak je groot. De meeste paarden gaan dan vanzelf wel achteruit. Gaat ze nog niet achteruit, dan kun je haar met je hand een beetje duwen (wijken voor druk) en de druk geleidelijk een beetje opvoeren als ze nog niet achteruit gaat. Gaat ze wel achteruit moet je de druk meteen wegnemen.
Haar naar je toe halen doe je op zich wel goed, ik kan alleen niet echt zien of je haar beloont. Beloon haar in ieder geval wel goed, want ze kwam meteen naar je toe en ze moet ook begrijpen dat dit idd was wat je van haar wilde.
Bij de tweede keer dat je haar achteruit wil sturen gaat ze al twee stapjes. Ookal zijn het maar twee stapjes, beloon haar er toch goed voor.
Het stukje daarna ziet er al wat beter uit! Probeer alleen wel duidelijk onderscheid te houden tussen de oefeningen. Wil je haar opzij sturen, maar ze gaat naar jou toe, stop dan niet met haar opzij te sturen om haar naar je toe te halen, maar ga gewoon door met de oefening die je aan het doen bent.
Haar hoofd laag doen, doe je heel goed! Je geeft een duidelijke hulp en meteen wanneer ze toegeeft en haar hoofd laat zakken haal je de druk weg.
Ik heb tot 3 minuten gekeken, maar nu heb ik even geen tijd meer maar hoop dat je er wat aan hebt!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:11

Ik hoop dat de eigenaar/eigenaresse van deze pony dit ook ziet en ingrijpt. Of door je op de juiste manier te helpen,of door je dit te verbieden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:16

Hmm, ik dacht: dat is leerzaam om te zien! want ik heb zelf net les in grondwerk geregeld, omdat ik het nog nooit heb gedaan. Ik heb je filmpje na een minuut maar weggeklikt, als dit grondwerken is.. Dan begin ik er niet eens aan! Jakkes, die pony heeft geen idee wat je wilt, en jij behandelt haar niet bepaald vriendelijk..

Misschien is het ook leuk voor jou om les te nemen hierin, en het samen met je pony te leren.

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:25

als ik de eigenaar van dit paardje was...zou ik niet blij worden van dit filmpje...
gevalletje de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt... ga je eerst eens verdiepen in wat je wil en hoe je dat wil bereiken...

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:32

TS, ik denk dat je ons meer informatie moet geven om de context te begrijpen waarin het filmpje is geplaats. Wat heb je tijdens de sessie in de minuten voordat het filmen gestart werd gedaan? Wat voor problemen heeft deze pony waardoor jij kiest er op deze manier mee om te gaan?
Ik heb weinig ervaring met Parelli, maar wat me opvalt is dat ik erg weinig friendly game zie en tijd voor de pony om de oefening te verwerken. En ik snap niet waarom je meteen met de circling game aan de slag gaat, terwijl dat pas de 5e game is, het lijkt me dat die volgorde er niet voor niets is.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:36

Ik vind dat je het zo slecht niet deed voor een eerste keer met dat beestje, maar er zijn wel enkele dingen waar ik je op wil wijzen.
1: WACHT tussen de fases als je ze achteruit wil zetten.
echt in stapjes! - handgebaar
- hand losjes heen en weer bewegen
- vanuit de elleboog
- vanuit de hele arm.

2: bij een VERTROUWENSOEFENING zoals slaan met de stick
NOOIT CORRIGEREN ALS HET PAARD NIET STILSTAAT --> zo wek je GEEN vertrouwen!

3: als je ze op de cirkel wil zetten
werk in stapjes!! - hangebaar (wijzen)
- stick laten zien met een zwiepje erbij
- slag met de stick op de grond
(- eventueel een hardere slag)
- tik op de schouder van het paardje

4: terug binnenhalen, af de cirkel, kont vragen.
doe je goed, maar je kan beter niet onmiddelijk corrigeren, maar ook na enkele seconden.

nog veel succes met oefenen ;)

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:52

@swaatjuh: Ik haal nergens uit dat ze aan parelli doet, of lees ik er overheen? :?

@Bumblehorse: Waarom niet onmiddelijk corrigeren? Als je het later doet gaan ze de correctie associëren met iets anders...

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:00

Siskiz schreef:
@Bumblehorse: Waarom niet onmiddelijk corrigeren? Als je het later doet gaan ze de correctie associëren met iets anders...

Je moet tijd geven om er over na te denken? Zo heb ik het toch geleerd.
Ik zeg niet dat je uren en uren moet wachten, maar doe de sluiphouding, geen reactie? sluiphouding aanhouden en correctie geven.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:03

misschien goed idee om zelf consequent te zijn in je fases en dit bijvoorbeeld te oefenen onder begeleiding. Les nemen? laatste stukje bijvoorbeeld staat ze niet stil en je gaat met je touw gelijk in fase 4/5 ´schreeuwen´.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:06

Siskiz schreef:
@swaatjuh: Ik haal nergens uit dat ze aan parelli doet, of lees ik er overheen? :?

Het staat inderdaad nergens, ik concludeerde het uit het filmpje van TS en eerdere dingen die ik van TS heb gezien/gelezen. Maar het is misschien iets te snel gezegd.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:07

Ik zag het ook als iets Parelli achtigs hoor :j