Sinds een paar weken heb ik een nieuw project. 4 jarige arabisch volbloed hengst Korazon

(de toekomstige pappa van mijn veulentje

Aan mij de eer om hem in te rijden en te trainen

Er zijn al verschillende mensen bij geweest maar nu mocht ik het proberen

Nu, 9 trainingen later, heb ik er al een zadel opgehad

Ik ben begonnen met gewoon aan de hand werken, wat freestyle en grondwerk oefeningen om aan elkaar te wennen. WAT een dominantie heeft dat dier! De friendly game van parelli vond hij enorm eng, maar nu vind hij dat ook prima

Als ik hem rechtsom wilde sturen ging hij omhoog, als je teveel in zijn ruimte kwam viel hij je aan...
Daar heb ik de eerste trainingen veel op gewerkt. Nu mag ik overal in zijn ruimte komen. Hij werd ook agressief als hij werd geleid aan de hand, hij neigde zijn hoofd te draaien en een hap te zetten. Dat gaat nu ook al een heel stuk beter

Op training 7 ben ik begonnen met een dekje met dekensingel op te leggen, dat pikte hij erg snel op, linksom ging super, 1 enkel bokje maar bij het vragen naar rechtsom ging hij weer steigeren... Na een kwartiertje doorzetten maakte hij keurig zijn rondjes en stopte ik ook de training.
Bij training 8 heb ik zadels gepassen (puur opleggen om te kijken hoe het lag) en daar bleef hij rustig bij staan mits ik tegen hem bleef praten. Hij vond het wel wat spannend maar het ging wel goed. Daarna nog wat aan de leadrope gewerk en dat doet hij nu perfect.

Afgelopen dinsdag (training 9) heb ik voor het eerst het zadel er bewust opgelegd. Bij het aansingelen had ik 1 gesp vast en toen begon korazon te gillen... Hij krijste en steigerde en was het er TOTAAL niet mee eens dat er een zadel op lag. Ik ben op hem in gaan praten en na een minuut of 5 gaf ik een rukje aan het touw en had hij zoiets van 'oh was jij er ook nog?' op mn gemak paard gekalmeerd en de singel nog wat beter vastgedaan. Daarna stukje aan de hand gestapt, na een paar stappen weer gillen en omhoog gaan, even laten doen en toen mn 'no nonsens' houding teruggenomen. Het was snel over. Nog een paar korte steigers en wat zielige hinnikgilletjes en hij liep op zn gemak rondjes met het zadel. Hij accepteert verandering best snel als ik aangeef dat hij zich niet zo aan moet stellen...
Ik hoop snel wat nieuwe foto's met het zadel te hebben

en ik zal jullie op de hoogte van de vorderingen houden