zhara(shet) voor de eerste keeer gelongeerd met touwtjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

roxy_ZharaX

zhara(shet) voor de eerste keeer gelongeerd met touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:16

hallo, ik heb zhara voor de eerste keer gelongeert met touwtjes. en ze reageert er heel goed op.
soms komt ze wel te diep. Maar ze ontspant haar rug. Ze moet eerst met haar hoofd naar beneden leren lopen
omdat aan teugel te lopen. max. 1xper week 20-30minuutjes en meeestal stap met soms draf, we zijn nog niet gallop gekomen daaar
is het te vroeg voor. Het is ook nu nog niet de bedoeling om iedere keer te longeren met touwtjes. Ze
moet op haar eigen benen lopen. Dus daar liefst geen commentaar over dat ze te jong is, ikheb DA advies
gekregen om dat ze wat te dik is.
genoeg geklets hier de fotos:

eerst krijgt ze een grondige poetsbeurt:
Afbeelding
Afbeelding

en aan het werk(ik heb eerst 15minuutjes opgewarmt zonder touwtjes maar daar geen fotos van:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wat heeft ze toch een leuk koppie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ze kan ook al mooi halt houden:) :
Afbeelding
hier loopt ze duidelijk te diep:
Afbeelding

nou ik ben super trots op mijn meisje. ze leeert zo snel bij.
ze is trouwens helemaal aan het verkleuren ze is nu zwart met witte haartjes en ze word nu
ook nog bruin. Ben benieuwd welk kleur ze krijgt.
tips en commentaar is alltijd welkom maar hou het wel nettjes ;)
vele groetjes astrid en hoefje zhara
Laatst bijgewerkt door roxy_ZharaX op 22-06-11 20:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:18

Is ze serieus 2 jaar?
En dan al dus danig aan het werk?!
Niet doen joh!!

Ga met haar wandelen als ze meer af moet vallen, maar dit is echt veel te vroeg joh,
het is nog maar een jong beestje..

Dit word echt een reltopic........................

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:21

Sabinee__ schreef:
Is ze serieus 2 jaar?
En dan al dus danig aan het werk?!
Niet doen joh!!

Ga met haar wandelen als ze meer af moet vallen, maar dit is echt veel te vroeg joh,
het is nog maar een jong beestje..

Dit word echt een reltopic........................

ikk zeg toch dat ik het gesteming heb van de dieren arts ik weeet heus wel wat ik doe hoor
ik longeeer ze maar 1x per maand ofzo

Calimero_

Re: zhara(shet) voor de eerste keeer gelongeerd met touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:22

Als je 1 keer in de maand longeert heeft het weinig zin om haar af te laten vallen..
Dus dan snap ik het nut hiervan al helemaal niet...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:23

Citaat:
1xper week 20-30minuutjes en meeestal stap met soms draf,

Dat is meer dan 1 x per maand hoor. Ben je nou helemaal betoeterd, deze pony is nog veel te jong. Vind het eigenlijk dierenmishandeling.

Ken geen DA die dit advies ooit zal geven.
Laatst bijgewerkt door Embe op 22-06-11 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:24

Calimero_ schreef:
Als je 1 keer in de maand longeert heeft het weinig zin om haar af te laten vallen..
Dus dan snap ik het nut hiervan al helemaal niet...

het is als afwisseling ik ga veel gaan wandelen maar het gaat haar een beetje vervelen.Ik doe ook altijd een
andere tour maar ze vindt het niet meer zo leuk

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:26

Embe schreef:
Citaat:
1xper week 20-30minuutjes en meeestal stap met soms draf,

Dat is meer dan 1 x per maand hoor. Ben je nou helemaal betoeterd, deze pony is nog veel te jong. Vind het eigenlijk dierenmishandeling.

Ken geen DA die dit advies ooit zal geven.

ik weet echt wat ik doe hoor en dit is ver van dierenmisshandeling moet ik ze zo dik laten worden tot ze hoebevangheid krijgt dat noem ik dierenmisshandeling.
weeer typisch bokt, je moet niet meteeen zo uitvliegen. je kan dat ook wat vriendelijk zeggen
Laatst bijgewerkt door roxy_ZharaX op 22-06-11 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:26

Ik vind het er op zn zachts uitgedrukt niet bepaald diervriendelijk uitzien.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:26

vind het ook raar... en je bent 15, sorry maar een beetje jong om echt precies te weten wat je doet...

laat haar lekker jong zijn op de wei!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:29

Het ziet er niet diervriendelijk uit, touwtjes zitten strak en naar mijn idee niet goed.
Ook vraag ik me af wat je in godsnaam met de longeerlijn doet?

En ik ken geen enkele GOEDE DA die zegt een 2 jarige pony op deze manier te longeren moet!
Beest is er nog helemaal (lichamelijk) niet klaar voor!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:30

manier van longeerlijn bevestiging ken ik dan net weer wel ;)

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:30

Joanne1987 schreef:
vind het ook raar... en je bent 15, sorry maar een beetje jong om echt precies te weten wat je doet...

laat haar lekker jong zijn op de wei!

de leefdtijd doet er echt niet toe al ben je 8jaar als je de nodige ervaring hebt.
en ja ik weet wat ik doe. ik heb zelf al 2ponys opgeleerd waarom een shet en een hengst c-pony. en ze zijn beiden pefect opgeleerd
alleen de hengst moest nog verder doorgereden worden omdat hij verkocht werd

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:30

Je kan beter lekker veel gaan wandelen met je pony, wordt ze ook nog verkeersmak van!
Vallen ze ook van af en is niet zo belastend, succes!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:31

Citaat:
ik weet echt wat ik doe hoor en dit is ver van dierenmisshandeling moet ik ze zo dik laten worden tot ze hoebevangheid krijgt dat noem ik dierenmisshandeling.
weeer types bokt, je moet niet meteeen zo uitvliegen. je kan dat ook wat vriendelijk zeggen

Jouw pony is nog in de groei en dan is deze manier van longeren echt niet goed. Als ze te dik is zal je haar op rantsoen moeten zetten. Wat jij doet is echt niet normaal hoor. En ja, hoefbevangenheid is inderdaad erg zielig maar daar kan je een hoop aan doen met ander voer en minder gras. Verder kan je haar inderdaad aan de hand stappen. Zo uitbinden op deze jonge leeftijd is gewoon ZIELIG!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:32

Meid, dit is inderdaad niet verstandig. Paardje is lichamelijk nog niet klaar voor zulk werk, zeker het werk in cirkels is niet gezond.
opzich gaat je pony niet doodvallen morgen omdat je hem als tweejarige longeert, maar het gaat om de lange termijn. Je pony is nog flink in de groei en als er nu lichamelijk wat misgaat, ai ai ai. Dan kan je binnen een jaar of 5 er niets meer mee. niet longeren, en niet eens meer wandelen. Dus laat die pony alsjeblieft nog een jaartje staan, dan kan je er dadelijk nog een jaar of 20 van genieten :j

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:33

Sabinee__ schreef:
Het ziet er niet diervriendelijk uit, touwtjes zitten strak en naar mijn idee niet goed.
Ook vraag ik me af wat je in godsnaam met de longeerlijn doet?

En ik ken geen enkele GOEDE DA die zegt een 2 jarige pony op deze manier te longeren moet!
Beest is er nog helemaal (lichamelijk) niet klaar voor!

ik denk dat jij er niet veel van weet want dat is de meeste gebruikte manier om een longeerlijn te gebruiken
ik moet ook helemaal niets van de DA ik vroeg of ik soms eens mocht longeren voor de afwisseling en dat mocht

en waaar heb jij in godsnaam geleerd vriendelijk te doen!!

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:34

Embe schreef:
Citaat:
weeer types bokt, je moet niet meteeen zo uitvliegen. je kan dat ook wat vriendelijk zeggen

Jouw pony is nog in de groei en dan is deze manier van longeren echt niet goed. Als ze te dik is zal je haar op rantsoen moeten zetten. Wat jij doet is echt niet normaal hoor. En ja, hoefbevangenheid is inderdaad erg zielig maar daar kan je een hoop aan doen met ander voer en minder gras. Verder kan je haar inderdaad aan de hand stappen. Zo uitbinden op deze jonge leeftijd is gewoon ZIELIG!

ze staat al op een wei zonder gras en krijgt nu hooi bij ende enige die hier zielig zijn zijn jullie wel

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:34

Heb ook gevoel dat je niet echt goed bezig zo bent.

Longeren op 2 jaarige leeftijd vind ik al niet goed, maar je hebt daarbij ook nog de touwtjes behoorlijk strak staan en dwingt haar daarmee in een houding.

Probeer anders bijv. te fietsen met haar (jij op de fiets, pony der naast). Of ga met een groepje wandelen :)

edit: waarom ga je nu mensen persoonlijk aanvallen??
Laatst bijgewerkt door Gianti op 22-06-11 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:34

Pfff kansloos... zo jammer voor de pony.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:35

Ik weet genoeg om een 2 jarige niet dusdanig aan het werk te zetten ;) .
En misschien ken ik deze manier van longeren niet, maar dat wilt niet zeggen dat het de meest gebruikte manier is.
Ik draai al heel wat jaren mee in de paarden wereld en heb nog nooit gezien (ook op bokt niet.)
Maar dat terzijde.

Dit is ronduit té belastend voor je pony. Een beestje van deze leeftijd moet lekker met groepsgenootjes het land op,
eerst maar uitgroeien. Longeren kan de komende 20 jaar nog, waarom nu perse al?
Er zijn genoeg dingen te doen om je pony af te laten vallen.

Ga fietsen, wandelen, etc.
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 22-06-11 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:35

ga me er eventjes buiten houden , want hier weet ik niks over :o wou nog wel even zeggen dat je een toffe pony hebt en dat ik dat dekje echt te gek vindt! *\o/* waar heb je het gekocht? :o

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:36

Roselie schreef:
Je kan beter lekker veel gaan wandelen met je pony, wordt ze ook nog verkeersmak van!

ze is het beu van te wandelen ik neem altijd eeen andere weg mmaar ze vindt het niet zo leuk

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:36

0kayleigh0 schreef:
ga me er eventjes buiten houden , want hier weet ik niks over :o wou nog wel even zeggen dat je een toffe pony hebt en dat ik dat dekje echt te gek vindt! *\o/* waar heb je het gekocht? :o

op shetlandershop.nl :)

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:37

edit: waarom ga je nu mensen persoonlijk aanvallen??
[/quote]

omdat ik het beu bent dat julllie altijd gaan aanvallen kunnen jullie dat niet vriendelijk en respectvol zeggn
Laatst bijgewerkt door roxy_ZharaX op 22-06-11 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:38

roxy_ZharaX schreef:
Roselie schreef:

ze is het beu van te wandelen ik neem altijd eeen andere weg mmaar ze vindt het niet zo leuk

Een 2 jarige staat vaak samen met allemaal leeftijdsgenoten om lekker te puberen en te groeien.
Daar vervelen ze zich niet hoor.. Dus waarom staat deze dat niet?