Als harmonie saai wordt: Dominantiegevecht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Als harmonie saai wordt: Dominantiegevecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 11:27

Het mooie aan iets op film hebben is ook dat je het eindeloos terug kunt kijken. Dat heb ik ook gedaan om te ontdekken waarom hij precies uitsloeg: maar zelfs na 20 keer kijken kan ik nog steeds niets vinden. Dus ik hou het gewoon op toeval, ik heb me prima vermaakt met ons dominantiegevechtje en daarna hebben we nog heerlijk getraind, dus ik was heel tevreden. :)
(en voel me ietwat schuldig dat ik hier zo kort na de vorige alweer een nieuwe video plaats, maar goed :o )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

E_Nalanta

Re: Als harmonie saai wordt: Dominantiegevecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:02

Haha, wat een dondersteen op het filmpje zeg! _O- Dat plotseling voorbij komen rennen maakte me echt aan het lachen :D Dat wat ik zag van de passage ziet er al goed uit, hoe gaat het met het trainen ervan? :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:06

Wat een boefje zeg! Ik vind dat hij wel ontzettend goed op je reageert. Maarja, ze kunnen niet altijd braaf zijn he. :D
Ik vind je lichaamstaal trouwens niet heel duidelijk als je hem achteruit zet.. Maar het kan natuurlijk zijn dat jij het anders geleerd hebt. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:08

Muziek is er wel heel goed bij gekozen, op 0.24..helemaal geweldig!

Leuk filmpje...maar gooi jij nu in het begin wat naar hem toe?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:17

Heh. Nu heb ik helemaal hetzelfde voorgehad en gereageerd :P
Ik wou paard doen slalommen tussen wat kegeltjes, ook los. Ik wijs tussen de kegeltjes, zij kijkt boos, ik zeg 'hela' en hup, trap op mijn arm, mevrouw liep weg en ging van de bomen eten.. ok, kan best dat die bomen er heel lekker uitzien maar die trap was echt niet nodig :/ Heb haar dan ook weggestuurd van de bomen en van mij :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:28

Heeft hij je echt geraakt? :=
Dat vind ik toch wel heftig..

Ik heb al eerder een filmpje van je gezien en het is echt knap om te zien hoe hij zo scherp aan jouw lichaamstaal staat. :j
Je hebt ook een mooie bak ervoor..

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:33

Ik vind het wel een goede reactie van je hoor :j
doe ik bij mijn merrie ook als ze iets mispeutert, dan mag ze lekker lopen.
Maar ik geloof moest mijne me raken, dat ze dan toch echt wel een hele tijd heel hard mag lopen..
En de muziek past er echt zo goed bij! leuk filmpje

edit: ik heb net een paar van je filmpjes gezien of youtube en ik vind het geweldig zeg!

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:43

Ik vind dat je nog best wel mild bent na zo'n trap. Hij was wel echt in een rebelse mood lijkt op het filmpje.
Trouwens, wat zijn die oranje dingen aan je benen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:50

Cassidy schreef:
Muziek is er wel heel goed bij gekozen, op 0.24..helemaal geweldig!

Leuk filmpje...maar gooi jij nu in het begin wat naar hem toe?

Yep. Het was... Een stukje wortel. :o
Terwijl ik een beetje suf voor me uit aan het staren was van 'wat gaan we hier nou eens van vinden', zag ik dat er een stukje wortel op de grond gevallen was en dat bracht me op een idee voor als [***] niet weg ging/te dichtbij kwam. Ik zie wortels gebruiken als correctiemiddel niet als structurele maatregel tegen losbandig gedrag bij pony's, maar het was toch een fijn idee dat ik nog iets van een hulpmiddel bij de hand had om mijn argumenten eventueel wat kracht bij te zetten, ook al waren het dan beloningen. :')

@ KoudbloedKim: ik zag zelf eigenlijk niet echt wat er gebeurde, ik voelde alleen dat zijn been ineens licht langs mijn bovenbeen streek. Niet de hoef, maar ik denk zijn pijpbeen. Pas toen ik het filmpje terugkeek zag ik wat er eigenlijk gebeurde en toen schrok ik toch wel even, en was ik ook blij dat ik in de bak ook meteen ingreep om [***] te laten weten dat bokken en wild doen best mag, maar niet in mijn buurt.
Bij het terugkijken schrok ik trouwens ook stiekem wel van hoe scherp hij op mijn lichaamstaal reageert, vooral met het terug/wegsturen. Een beetje alsof hij normaalgesprokn afgeranseld wordt met een zweep als hij niet meteen reageert, en dat terwijl we altijd zonder niets spelen. Nou ja, alleen met die worteltjes dan. :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:58

Snap ik.. :j
Ik denk dat het in de werkelijkheid veel sneller ging en je daardoor dus niet direct zag hoe het gebeurd.
Het ziet er wel uit alsof hij echt gericht trapt en met een uithaal en daar zou ik zelf toch wel heel erg op gaan letten.
Stel je voor dat hij je hoofd (onbedoeld) had geraakt.. :(:)
Moet je toch niet aan denken..

Hij staat inderdaad heel scherp aan je hulpen en ik denk dat ik zelf niet eens met zo'n paardje zou kunnen werken, omdat ik Kim gewend ben.
Volgens mij zou hij van schrik over het hek heen vliegen. :D
Toch is het wel heel mooi om te zien en het ziet er echt uit alsof jullie dezelfde taal spreken. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:09

Ik denk ook wel dat het gericht was. Ik heb het filmpje namelijk keer op keer teruggekeken om te zien of er iets was dat het uitlokte (deed ik iets verkeerd?) maar ik kan echt niets vinden. We deden een paar passen passage en toen gebeurde dit. Iemand suggereerde dat hij gewoon met zijn benen in de knoop kwam en als reactie bokte, misschien was er wel gewoon een vlieg tussen de edele delen, :o maar dan nog ben ik van het standpunt dat hij dan ook wel even de andere kant op kan schoppen.

k was vandaag trouwens ook wel erg benieuwd naar wat er nu met de passage zou gebeuren. Antwoord: helemaal niets, gewoon precies zoals altijd. Wel hebben we extra veel geoefend met achterwaarts terwijl ik achter hem of naast zijn achterhand sta. Klinkt misschien een beetje vreemd na die uithaal, maar na zoiets wil ik juist alles rond zijn (altijd wat overgevoelige) achterbenen extra desensibiliseren en dat deed hij perfect: hij kan nu niet alleen recht achteruit, maar ook een bochtje naar rechts en bochtje naar links als ik achter hem sta. Braafste pony ooit. 8-)

By the way: de ongeknipte versie van onze discussie duurt in totaal 5 minuten, waarin [***] vooral veel door de bak crosst en ik me in het midden sta te vervelen of maar zelf over onze hindernisjes ga springen. Op een gegeven moment had ik het een beetje gehad en ging ik aan een lange zijde staan zodat rondjes niet meer mogelijk waren (daar verdwijn ik uit beeld in dit filmpje), toen parkeerde [***] zich in de hoek en vroeg ik hem naar me toe om het achterwaarts te proberen.
Maar 5 minuten is lang en saai en dat paste ook niet op de muziek, en de muziek gaat voor alles! *\o/*

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:21

Ik denk dat ik in dit geval wel wat harder gereageerd had. Inderdaad wegsturen en eerst maar even die energie kwijtraken, want volgens mij was hij gewoon in een jolige bui. Hij daagt je uit. Niet kwaad bedoeld, maar trappen naar de baas doen we niet, ook niet in jolige buien.

Maarja, dat is makkelijk gezegd, zo vanaf een filmpje.

Heel goed dat je dit filmpje hebt geplaatst. Filmpjes waarin alles lukt zijn wel heel mooi, maar deze zijn veel leerzamer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:21

xyzutu2 schreef:
By the way: de ongeknipte versie van onze discussie duurt in totaal 5 minuten, waarin Speedy vooral veel door de bak crosst en ik me in het midden sta te vervelen of maar zelf over onze hindernisjes ga springen.
:D

Ik stuur je even een kort pb'tje.. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:30

LindyH schreef:
Filmpjes waarin alles lukt zijn wel heel mooi, maar deze zijn veel leerzamer!

Mee eens.
Nu moet ik wel bekennen dat toen ik het filmpje voor het eerst terugzag, mijn eerste gedachte vooral was 'Hmm, laten we dit nou voor de verandering eens niet op internet zetten'. >;) Maar toen besloot ik dat als ik allemaal harmonieuze filmpjes plaats, dit er ook bij hoort, gewoon omdat zoiets soms ook in een training gebeurt en het wel een realistisch beeld van het geheel geeft. Niet alleen hoe leuk het is als het beest precies doet wat je wilt, maar ook hoe je ermee om kunt gaan als hij dat voor de verandering eens niet doen.

Ach ja. Misschien is het voor anderen leerzaam om te zien hoe je met zoiets om kunt gaan als je helemaal geen hulpmiddelen hebt behalve je eigen lichaamstaal, en voor mij is het in elk geval leerzaam om te horen hoe anderen erover denken of het zouden doen. :)

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:48

KoudbloedKim schreef:
xyzutu2 schreef:
By the way: de ongeknipte versie van onze discussie duurt in totaal 5 minuten, waarin Speedy vooral veel door de bak crosst en ik me in het midden sta te vervelen of maar zelf over onze hindernisjes ga springen.
:D

Ik stuur je even een kort pb'tje.. :j

ja ik ook! :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:53

Om eerlijk te zijn, dit is inderdaad zoo leerzaam :j
al vind ik persoonlijk dat je iets scherper had mogen zijn na die klap :)

Ik werk ook zo met paarden, gaan ze lopen drammen of slaan dan is het gewoon :evaw: ga het zelf maar uitzoeken

vinden ze niet leuk, ja even, maar daarna.. :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:56

Ik had ook even wat harder ingegrepen hoor, is hij nu helemaal betoeterd? Herhaling iedere keer in dezelfde intensiteit herhalen komt niet altijd aan...ook niet bij een paard die normaal wel weet wat de bedoeling is. En iedere aanwijzing die je geeft waar het paard niet op reageert of hoeft te reageren is er een die je niet had mogen geven.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:13

Ik snap niet zo veel van grondwerk (voor zover ik kan beoordelen is het het paard kunstjes laten doen die er gaaf uit zien met als chantagemiddel een wortel of snoepje..) maar wat is dit?! Waarom blijf je maar gewoon staan? Zodra hij de kans krijgt zal hij je weer schoppen.

Ik wil niet de azijnpisser zijn, maar wat je paard doet is écht gevaarlijk. Als dit mijn paard was, had ik hem a) zo hard als ik kon een schop onder zijn kont gegeven en b) hem niet meer vertrouwd.
Als je paard het ook maar in zijn hoofd haalt om zo gericht te schoppen is er imo wel iets mis.

Doet hij dit vaker? Ik vind hem sowieso gevaarlijk gedragen in het filmpje. Zo rent hij op je af, alsof hij van plan is aan te vallen.

Werk je veel met snoepjes? Daar kunnen paarden ontzettend vervelend van worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:19

Hinke schreef:
Als dit mijn paard was, had ik hem a) zo hard als ik kon een schop onder zijn kont gegeven

Gelukkig is hij niet van jou.. :)

Jammer dat je niet veel van grondwerk snapt en het zelfs interpreteert als 'kunstjes die er gaaf uit zien en verkregen door chantage', maar dan vervolgens wel zo'n reactie plaatst. :)
Misschien kun je je eerst even inlezen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:22

Snoepjes als chantagemiddel? Voor zover ik weet vinden de meeste paarden het zelf geweldig als ze beloond worden met een stukje wortel fzo :P
Ik heb de indruk dat het in dit filmpje een beetje 'spelen' is wat hij doet, en TS stuurt hem toch weer weg? Hij gaat toch niet door?
Grondwerk is niet perse met snoep werken hoor.

ik heb ook al een trap gehad van mijn paard en geen reden om haar niet te vertrouwen. Ik kan er verder alles mee, ze gaat niet zomaar ineens trappen. Als ze mij een trap geeft wilt dit idd zeggen dat er iets niet goed zit tussen ons en dat wordt dan opgelost. Maar niet met snoepjes of 'chantage'

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:30

Wat hij deed kon idd niet maar ik lach me rot om z'n vervreten kop op dat filmpje.
Ik betwijfel of hij je echt heeft willen raken want dan had je meer gevoeld dan het schampen van een pijpbeen.

Eén van mijn paarden kreeg ...tig jaar terug ook het idee eens uit te slaan. Het gebeurde maar 1x maar daarna had ik een zweepje bij me maar hield die langs mijn arm omhoog zodat het hem niet opviel. Op het moment dat hij weer op die manier bij me kwam tikte ik hem aan en ik zie nog zijn verbaasde blik toen hij zich afvroeg hoe het in vredesnaam kwam dat ik zulke lange armen had gekregen dat ik hem kon raken.
Hij heeft het nooit weer gedaan en ik gaf slechts een licht tikje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:44

Cassidy schreef:
En iedere aanwijzing die je geeft waar het paard niet op reageert of hoeft te reageren is er een die je niet had mogen geven.

Net als dat iedere hulp die verzwaard wordt geen 'hulp' meer is, maar dwang.
:D Ik heb het nooit zo op die universele waarheden. Want wat betekent 'een die je niet had mogen geven' nou echt? Ik heb het tegenovergestelde gedaan: wat is dan nu het langetermijngevolg daarvan? Hoe kan ik aan onze training van vandaag en morgen zien dat ik hier een grote fout heb gemaakt? Is de 'dominantieverhouding' daardoor nu beschadigd, en hoe zie ik dat? Hij is in elk geval niet afgestompt op de hulp voor achteruit, iets wat ik me nog wel voor zou kunnen stellen. Toen ik vandaag om achteruit vroeg (stemhulp plus hand omhoog) stapte hij tien meter achteruit, bleef netjes stilstaan en draafde toen weer naar me toe, als een soort yo-yo game.

Ik kan me wel goed voorstellen dat je hier persoonlijk feller op zou reageren, en dat had ik vroeger zeker ook gedaan. Als ik erop terugkijk (en besef dat onze training van vandaag als vanouds was), ben ik er echter wel tevreden over. Ik heb denk ik duidelijk mijn grenzen aangegeven en die van [***] niet overschreden, dus mijn persoonlijke doel heb ik bereikt (en we leven allebei nog, ook niet onbelangrijk 8-) ). Vroeger (met [***]) reageerde ik veel fysieker op dit soort dingen, maar merkte daarna ook een zeker argwaan bij [***] tegenover mijn hulpen, omdat hij wist dat die ook als wapen gebruikt konden worden. Bij [***] merkte ik dat vandaag niet. Nu natuurlijk nog zien wat de langetermijngevolgen zijn. 8-)

Leuk en leerzaam om te lezen hoe anderen het aan zouden pakken! Ik doe namelijk ook maar wat en zoals bij alles is het dan maar zien hoe het uitpakt (ieder mens en ieder paard is toch anders), dus ik vind het erg boeiend om te lezen hoe anderen hiermee omgaan en wat dan het resultaat is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:00

Ik ben wel benieuwd hoe het uitpakt hoor. :)

Ga ook niet zeggen ik zou zelf zus of zo gereageerd hebben. Wel pak ik zelf altijd een oplossing die zorgt dat ik zo snel mogelijk toch mijn doel bereik. BV flame vond het altijd leuk om rondjes door de wei te rennen ipv zich te laten vangen. Eigenaar reageerde daarop door haar naar de paddock te drijven, en haar daar rondjes te laten rennen en langzaam steeds de controle wat terug te pakken tot ze haar kon komen halen. Imo leert het dier dan als ik zeg dat ik rondjes wil rennen mag dat. Zelf dreef ik haar gewoon in de sluis en pakte haar. Einde discussie, als ik zeg dat ik jou mee wil nemen doe ik dat. Dus ik denk dat ik met een iets directere oplossing was gekomen, meteen hard afstraffen maar daarna ook meteen relaxed verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:06

Hoe had je het afstraffen dan gedaan als de pony los loopt? Zoals in dit geval bedoel ik.

Ik ben ook benieuwd hoe het uitpakt! Toen ik het filmpje op Youtube aan het laden was, dacht ik al bij mezelf dat het wel typisch zou zijn als ik een dag later vanuit het ziekenhuis zou schrijven omdat ik bij een nieuwe bok mijn been gebroken had... 8-) Hoewel dat natuurlijk iedereen altijd overkomen kan, zou het qua timing dan wel een beetje erg sneu zijn. ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:08

Ik ga je nu ook een pb sturen :')