Cobe de hengst in "dat doet ie anders nooooooooit" ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Cobe de hengst in "dat doet ie anders nooooooooit" ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:24

:+ Maar nu deed ie het wel, en het staat op film :Y)
Zoals in dit topic te zien hebben we een nieuwe outfit: [ITP] [***] goes rainbow! en aangezien het de bedoeling is de horse-agility-outfit te zijn moesten we dat eens testen. Dus, ondanks mijn pols, toch klein parcourtje gezet en daarmee aan de slag. Daarover later meer :P Eerst waren we aan het rondslingeren, omdat foto's nemen erg moeilijk ging besloten de camera neer te zetten en het eens te filmen. Kunnen jullie meteen zien hoe we het doen :) Natuurlijk gebeurde er vanalles wat er normaal niet gebeurt :))

Nog even een algemene opmerking: in de videos zal je zien dat [***] schud met z'n hoofd, soms irritant veel schud, dit doet hij al heel z'n leven en we weten niet goed wat het is. Hebben al aan headshaking enzo gedacht maar naar mijn gevoel kloppen die symptomen toch niet echt. Indien iemand van jullie een idee zou hebben, laat het gerust weten ;) Hetgeen wat ik ermee doe is eigenlijk gewoon negeren, doen alsof hij niks doet (dus ook niet terugtrekken ofzo) en gewoon verder blijven doen..

Longeren: de actie

0:00 - de start, geen problemen
1:00 - ik zwaai/knik naar iemand, dit was de pensioneigenaar die terugkwam met de rest van de kudde (in de trailer). En toen begon het :Y)
1:05 - de andere merrie die nog op het terrein was hinnikt naar de voorbijrijdende trailer, en toen werd [***] hengst :+ Alleen jammer dat z'n gehinnik niet meteen mannelijk te noemen is :')
2:40 - de andere kant uit
2:45 - dit doet hij anders nooooooooooooooooooit .... en ik was dus te laat :+ Omdat hij dat nog nooit eerder gedaan had wist ik ook niet goed hoe te reageren, was dus even zoekende ...
3:12 - terug de goede kant uit
3:15 - hij probeerde terug, nu was ik op tijd :Y)
3:41 - [***] die even laat zien dat als hij wil, ik dus echt niks te zeggen heb :') (heeft ie ook nog nooit gedaan :+ )
4:33 - een geweldig handige actie van mij :+ maar we jagen ons niet op :Y)
5:14 - einde

Al bij al deed hij het nog braaf. Het is op zich al een mirakel te noemen dat ik hem gewoon zo kan longeren en gezien de omstandigheden was hij erg braaf. Want zoals je ziet kan hij er makkelijk voor zorgen dat ik geen bal meer te zeggen heb :)) Zou hij vroeger ook gedaan hebben, ofwel gewoon gaan stilstaan en mij negeren, ofwel richting uitgang rennen. Deed ie nu niet :D En als hij ging kon ik hem ook weer terughalen :D Enige wat mij wat "stoorde" is het naar binnenvallen omdat hij dan niet op mij aan het letten is neem ik aan, maar daar wordt aan gewerkt ;)

Enjoy :Y)

Horse Agility
Omdat we onze nieuwe outfit moesten testen een klein parcourtje gezet. Dit was een zeil/smalle doorgang, een sprongetje en het blok, waarbij hij na het springen moest afremmen en dan op het blok gaan staan. We hebben onze lol gehad :Y) Ik heb alles gefilmd en verder niks bewerkt, heb alleen alles wat opgesplitst zodat het wat leuker kijkt (en de stukjes waar je niks zag weggehaald). Dus zo ziet onze speeltijd eruit :)

Wel nog even zeggen dat ik "gewond" ben aan mijn rechterpols, vandaar dat ik besloot om leadrope in mijn linkerhand te nemen en dus aan de "verkeerde kant" te werken. Dit in combinatie met het leiden vanop een plaats waar we nog niet veel aan gewerkt hebben maakt dat het voor [***] (en mezelf) een heel grote & moeilijke uitdaging was. Het loopt niet allemaal super, maar het loopt wel, dus eigenlijk ben ik wel trots :D
Ook zal je zien dat ik hem vrij regelmatig vraag om te flemen (of schudden) of dat ik met de zweep "tik" op z'n hoofd ofzo .. Dit is omdat [***] zich nogal eens afsluit en op die manier test ik altijd even of hij er nog bij is en graag wil meewerken (hij houdt van flemen dus als hij dat niet zou doen als ik het vraag is hij niet aanwezig ;) ).

Hopelijk vinden jullie het leuk om naar te kijken :)

*Part 1: de opwarming*
0:00 - Gewoon al leidend het geheel eens verkennen
0:20 - *boink* oh, daar staat wat :+
1:20 - pauzemoment, [***] gevraagd om te blijven omdat ik toch even een zweepje erbij wilde. [***] kent het blijven ... :+ [***] houdt ook van flemen :Y)
1:50 - nog eens rustigaan vanuit de positie waar ik naartoe wilde
3:00 - het blok wilde niet helemaal, hij stond er ook verkeerd voor, had ik moeten zien .. :)

*Part 2: We gaan sneller*
Baasje wilde het in draf doen, [***] dacht "ok, doen we" ... [***] draafde wat harder dan baasje :+

0: 57 - wilde hem met de zweep tegenhouden dat hij niet voor me uit denderde, zat om de 1 of andere reden in z'n oog :o Dus dat moeten we even goedmaken :) (op 1:00 sla ik hem niet met het touw ofzo, wilde met mijn hand naar z'n oog en had dat touw vast dus dat lijkt zo, beetje onhandig ;) ).
1:13 - hij fleemt, we kunnen er weer tegenaan :Y)

*Part 3: [***] heeft er eventjes geen zin meer in.. *
En dan moet baasje dat begrijpen, maar er ook creatief mee omgaan om hem wel weer in gang te krijgen :Y)

*Part 4: de echte actie - het eindparcours*

0:00 - zo hoort het dus niet :Y) dus we beginnen weer opnieuw
0:16 - m'n smalle doorgang lag ook zo scheef als wat dus hij kwam niet recht voor de sprong uit, helpt natuurlijk ook niet mee :+
0:40 - even wat communicatieproblemen, die horen er ook bij (en baasje wordt ook wel eens afgeleid :o net zoals poon)
1:20 - de fleemtest + ook maar even schudden
1:55 - en we zijn vertrokken! - mooie sprong! - afremmen kon beter :+
2:15 - het blok op, je merkt goed dat [***] eigenlijk niet met dat blok bezig is ... (merries liepen op en af te paraderen)
2:33 - fleemtest - hij is weer aanwezig! :D
2:55 - terug van het blok af ... [***] dacht "ik sta goed :z "
3:09 - gedaan :D Beloning etc. etc.

*Part 5: na het werk*
We hadden gedaan, maar als [***] éénmaal in de "blok-rush" zit ...
Nuja, ik kan alleen maar blij zijn als hij er zo graag op staat :D Van het moment maar meteen even gebruik gemaakt om eens te oefenen op kunstjes doen als ik in een andere positie sta, want dat is natuurlijk ook even wennen...

[/quote]

Zo, dit was ons werkverslag van vandaag :D Het is nog best een hele hoop :))
Hopelijk vonden jullie het toch leuk om naar te kijken en hebben jullie op deze manier een beetje een idee wat voor pony [***] is ... Geen simpele, hij doet het niet allemaal vanzelf en soms is het best moeilijk doordringen, doet wel eens z'n eigen zin, maar eigenlijk doet ie wel erg z'n best :D Dit had ik "vroeger" nooit kunnen denken, dat ik zo'n dingen zou kunnen ... dus ik vind het allemaal prachtig :D

Ik ben me ervan bewust dat er wel wat dingen verkeerd gaan en dat ik misschien niet altijd even goed (of snel genoeg) reageer, ik heb sowieso wel gemerkt dat als je maar 1 goede hand hebt het er niet simpeler op wordt :+ en verder zijn we beide natuurlijk lerende. Voornaamste is dat we lol hebben en dat hij me niet omver ramt omdat hij daar zin in heeft, en dat is niet gebeurt, dus dat is al dat :Y) :)) Moesten jullie tips hebben enzo zijn die natuurlijk zeker welkom, ik kan er alleen maar van leren ;)

Bedankt voor het kijken (en lezen :P ) :D
Laatst bijgewerkt door lindake op 05-04-11 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpjes toegevoegd op vraag van TS omdat de vorige filmpjes niet meer werkten

_Chendo_

Re: Cobe de hengst in "dat doet ie anders nooooooooit" ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 08:08

Zo haha nou je geeft ons hier wel even wat te doen :D Maar leuke filmpjes en de regenboog kleurtjes staat hem echt super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:45

Hmmja, denk inderdaad dat ik het maar niet meer ga doen :+
Het leek me wel eens leuk omdat ik het materiaal nu had en dan kon ik eens wat in z'n geheel laten zien in plaats van wat losse foto's hier en daar ... Maar blijkbaar slaat dat niet zo erg aan, gezien de reacties :') En daar is het toch net teveel werk voor :P

Duidelijke foto's van het regenboog-gedoe vind je in mijn ITP-topic trouwens ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:51

Heeft ie misschien pollenallergie/hooikoorts?
leuke filmpjes(A)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:52

Ik ga zo de filmpjes bekijken :D Ben heel benieuwd!
Iets in Cobe doet me echt aan mijn merrie denken (en ja dat is wel positief hoor, mijn merrie is eerder mannelijk dan vrouwelijk soms namelijk.. :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:57

@ kiwiwitje : zijn er nu al pollen dan? Kan je dat laten testen?
Hij heeft sowieso zomereczeem en is bijgevolg (denk voor een gedeelte tussen z'n oren) gevoelig voor alles wat vlieg & kriebelt ... Dus we hebben het altijd daarop gestoken ... zou dat kunnen? Want hij doet het net zo hard als je gewoon aan het stappen bent dan wanneer hij draaft of galoppeerd, en hij doet het ook gewoon overal even fel (en die dingen zijn bv. tegendraads als je de symptomen van headshaking bekijkt).

@ ZusJacobs : dank je :Y)
Haha, [***] kan heel vrouwelijk zijn hoor, zal je nog wel horen :+ :))

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:58

Ja je kan het laten testen zover ik weet.
paard van een vriendin heeft het ook en die doet het ook zoveel.. ik denk je DA even raadplegen.
oh edit: jaa er zijn al pollen! haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:00

Heb je misschien wat meer info voor mij? Bepaalde symptomen zeg maar, periodes waarin het voorkomt, of het soms erger is of soms minder (en waarom dan) enzo? Dan kan ik kijken of we ons daar al in kunnen vinden :) *ga ook wel eens op internet rondzoeken hoor ;) *

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:02

heb helaas niet erg veel info. het is niet mijn paard. maar het paard wat ik ken heeft er toch wel alweer een maand cker ''last'' van. ze gebruikt Nostrilvet en dat werkt tot nu toe vrij goed. in de winter geen last.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:10

Hmm ok, ik ga eens zien of ik wat kan vinden ;)
Hij heeft er wel pas nu weer last van, sinds de eczeemdeken opligt (vorige week zeg maar), dus mijn gevoel is altijd dat het iets met dat ongedierte te maken heeft, al dan niet tussen z'n oren .. Misschien eens even proberen te werken met deken, eens zien wat hij dan doet... (anders kan het iets zijn van: "oh, ik ben bloot, kriebelllllssss " bv. ).

Edit; ik ga nog wat verderzoeken maar wat ik meteen te lezen kreeg bij pollenallergie/hooikoorts is heel veel hoesten & proesten, en dat doet hij totaal niet ... Af en toe briest hij wel eens, maar dat doet elk paard :+ Maar echt hoesten of blijven proesten ofzo doet hij niet :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:29

Heeft deze ook niet. wel niesen.. maar dat was vorigjaar ook minder..

monikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:15

Ik heb alle filmpjes gekeken. Wat een geniale pony xd.
Het regenboog halster staat hem goed.
Beterschap met je pols!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:20

Leuk van je! Bedankt :D
En het is me er eentje :j Ik vind het prachtig :D (nu ondertussen wel, dat is wel eens anders geweest :+ :)) )

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:30

Hihi ik word hier helemaal vrolijk van :D
Je ziet je eigen fouten in ;) en je hebt een leuke knol met een gaaf karakter :P
Ga zo door ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 21:21

Wauw, dank je wel :D Erg leuke commentaar :D
En het is een pony met een prachtig karakter :j Je moet het kunnen appreciëren, maar ik vind het helemaal geweldig :Y) We komen wel waar we willen komen, hij is er zeker slim genoeg voor ... Maar ikzelf heb nog heel wat te leren, het zal steeds beter gaan :)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:05

Even over het hoofdschudden: dit doet mijn manegepaard ook (dan met name onder het rijden). Eerst dacht ik gewoon aan jeuk onder het hoofdstel (ging ook veel naar z'n kniëen met z'n neus) maar de laatste tijd wordt het alleen maar erger, ook als iemand hem even op z'n neus krabt. Ik heb wel gemerkt dat als ik hem op zo'n moment flink aan het werk zet (en het liefst zelfs een beetje nageeflijk kan krijgen, maar da's voor mij nogal een opgave) dat het dan ophoudt.

Zit bij dit paard dus echt een beetje tussen de oren, soort verveling/gewenning die doorbroken kan worden door actiever aan de gang te gaan. Misschien bij jou ook? Ik zie dat hij het een stuk meer doet bij het longeren (= eentonig, saai, makkelijk) dan bij het parcours.
Zou er overigens voor tijdens het longeren geen oplossing voor weten, hoogstens om de drie passen van gang wisselen :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:13

Dat is wat ik (wat we, mijn lesgeefster denkt het ook) ook denk :j Dat het gedeeltelijk is omwille van de beestjes (want hij doet het niet in de winter bv.) maar dat het ook voor een stuk bij hem tussen de oren zit, want als hij hard(er) moet werken vergeet hij het wel eens :+ Daarom ook dat ik het negeer en gewoon verder doe en probeer hem aan de gang te houden (longeren doen we ook niet vaak op die manier trouwens, was nu gewoon even omdat ik geen stuk had afgezet, voor mij eigen gemak :Y) ). Maar uiteraard wil ik andere dingen ook wel uitsluiten, vandaar dat tips en ideeën enzo wel welkom zijn :) Ik ga sowieso volgende keer hem eens rondslingeren met z'n eczeemdeken op (want dan kunnen de beestjes niet aan hem), eens zien wat hij dan doet ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 14:45

Hihi leuke filmpjes, die hinnikjes zijn inderdaag best verwijfd :+
Al doet mijn merrie het juist heel zwaaaaaaar en laaag _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:28

Haha, arme poon :+
In het filmpje hoor je ook een andere hinnik ... dat is een merrie :Y)

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:32

Waar zijn de filmpjes :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:36

Verdwijnt :+ Technisch onderhoud :Y)
Maar ik heb al geTEMd om ze te vervangen ;)

Deze werken wel (en komen in principe dus in de beginpost):
Laatst bijgewerkt door lindake op 05-04-11 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpjes verwijderd, zie beginpost.

sanneloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:56

oke ik zie net na ik me reactie heb geplaatst de filpjes :o
maar ik vind het wel een hee lleuk paardje <3

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:55

Zo, heb even de tijd genomen om je topic met alle filmpjes en tekst helemaal door te nemen ;)

Was interessant om te zien :j
Leuk hoe goed jullie elkaar kennen en hoe jij kan inspelen op Cobes 'koppige' karakter :Y)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:47

Zo, ik heb alleen het eerste filmpje bekeken. Erg herkenbaar! :D . Kijk voor de grap eens in mijn profiel, naar het filmpje van Kira. Wat ik zie in je filmpje: je geeft eigenlijk constant de hulp om voorwaarts te gaan, ook als je pony het al goed doet. (Je houdt steeds je zweep omhoop / erbij.) Dit kan als irritant ervaren worden en het is in ieder geval overbodig. Verder zie ik dat je regelmatig je pony blockt. Je laat dan qua lichaamshouding te weinig ruimte over om je pony voorwaarts te laten blijven gaan, je remt hem af. Wat je compenseert met je zweep, maar dit is voor je pony natuurlijk verwarrend. Probeer je schouder en hand (in het geval dat je linksom longeert, je linkerschouder en -hand) meer naar achteren te houden dan je andere schouder en hand, zo zet je als het ware de deur open.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:19

@ sanneloveyou : thanks :D

@ lottex : haha, dank je wel voor de leuke reactie :D

@ dorientjuh : jij ook bedankt ;) Zal er zeker op letten :j
Moet meteen zeggen dat we eigenlijk nooit echt longeren, meestal loopt hij los en werk ik op die manier met hem, door ook zelf veel mee te wandelen enzo (en dus veel rechte lijnen), dan loop ik vanzelf meer "achter" hem en met de richting mee zeg maar. Maar als ik longeer moet ik daar blijkbaar nog wat meer op letten :j Vind toch dat hij het wel goed doet, ookal doe ik verwarrend voor hem, hij doet het toch maar mooi :D "Vroeger" zou hij als tegenreactie gewoon gaan stilstaan namelijk en dan kon ik met die zweep doen wat ik wilde ... dus dit geeft wel aan dat hij ondertussen wil meewerken, ookal doet baasje het nog niet perfect. Is ook wel leuk :D

Ik heb inderdaad altijd wel de neiging om de zweep "in de aanslag" te hebben :j Dit waarschijnlijk door het verleden zeg maar, waarbij hij, zodra hij de kans kreeg, gewoon letterlijk geen stap meer zette .. Als je me begrijpt. Is misschien, waarschijnlijk, ondertussen helemaal niet meer nodig (wat wel een leuke gedachte is :D) maar een gewoonte hé .. :+ Zal erop letten ;)