Aangezien het met mij al een stuk beter gaat en het mooie weer er weer aan komt, zijn we na een korte pauze weer aan de slag gegaan met grondwerk en vrijheids dressuur.
We gaan met kleine stapjes vooruit en dat ligt aan de ene kant aan de dominantie van Kim en aan de andere kant ook aan mijn frustraties.
Ik heb gemerkt dat ik vooral de laatste tijd erg streng voor haar ben geworden, iets wat hoog nodig was ook.
In de eerste helft van onze grondwerk-'sessies' is het dus even vechten met elkaar, maar de andere helft gaat dan wel weer erg goed.
We hebben een aantal nieuwe 'kunstjes' (of uitdagingen) toegevoegd en het gaat op zich vrij lekker.
Ik ben er van overtuigd dat wanneer ik weer wat vaker bij haar ben, alles weer een stuk soepeler zal gaan.
We werken met biksjes, omdat dit het beste voor ons werkt.
Kim pakt heel voorzichtig dingen die wij uit de hand voeren.
Het is voor haar een extra motivatie.
Ook hebben we een begin gemaakt met bitloos rijden en zijn we zelfs al even naar het bos geweest.

Oké, ik begin maar even met Kim's favoriete trucje "Flemen!"..

Op de tweede plaats komt achterwaarts.

(Let niet op mijn 3-persoons jas

Ons nieuwe commando; laag.
Geleerd van bokker Eiber, maar niet zoveel aan gewerkt.

Het gaat om druk uitoefenen en los laten bij de eerste beweging.
Draven op lichaamstaal.
Iets waarbij Kim's dominantie vrij veel naar voren komt, maar waarbij ze wel gepaste afstand houdt.
Toekomst plan; galop toevoegen.
Targetten.
Filmpje van afgelopen November.
Wel verder mee geoefend, maar niet op film.
Sinds gisteren ben ik begonnen met 'voetjes geven'.
Kim heeft als veulen nooit geleerd om dit te doen en soms is het gewoon nodig.
Bijv. bij steentjes in haar hoef of kijken als ze kreupel gaat lopen.
MÁÁRRR.. dit is veel makkelijker gedacht dan gedaan.
Kim heeft er namelijk een handje van om haar been naar voren te slaan i.p.v optillen.
Uiteindelijk kreeg ze door hoe het werkte, maar de kans is groot dat ik het de volgende keer vanaf het begin moet doen.
Maar dat geeft niks!
Nog een keer; let niet op mijn te grote jas.

Haar achterhoeven gaan vrij goed en daarbij hoef ik niet zoveel druk op te voeren.
En bitloos!!

Ik kan me zo voorstellen dat er een hoop mensen zijn die denken; is dat alles?!
Voor ons is dit echter iets erg groots, want we zijn van ver gekomen.
We zijn nu een jaartje bezig met grondwerk en VD, en we hebben zoveel vooruitgang geboekt.
Soms een terugval, daar komen we dan weer overheen om er vervolgens allebei sterker uit te komen.
In ieder geval bedankt voor het lezen.

Liefs, [naam] en Kimmes
En voor de chagerijnige mensen onder ons;