Het ziet er al een stuk meer ontspannen uit dan je vorige filmpjes

Vond m toen altijd erg druk en gespannen ogen. Je hebt duidelijk meer rust erin gekregen. Let er bij het appuyeren goed op dat ie niet halverwege stiekem van stelling wisselt. Dan wordt het namelijk gewoon wijken. Je kunt m dan beter weer rechtuit zetten en opnieuw in de juiste buiging vragen, dan verder opzij laten gaan, je hele lengtebuiging is dan namelijk weg. Probeer het anders eerst eens een aantal keer in stap. En ga pas van de hoefslag af als je lengtebuiging helemaal goed voor elkaar is. Dus juiste stelling maar vooral ook de achterhand die er netjes bij is. In stap is het allemaal wat controleerbaarder en heb je uiteindelijk meer aan de oefening (namelijk het vragen van de juiste lengtebuiging). Wordt ie weer recht, of wisselt ie van stelling, dan kun je in stap ook veel makkelijker corrigeren en wordt het geen gehaast wijken met verkeerde lengtebuiging.
Dat piafferen is inderdaad nog niet echt zoals het hoort

Ook bij een piaffe moet je vooruit denken. Ik zie hier nu een pony die niet stil mag staan en daardoor maar wat op de plaats gaat huppelen. Een piaffe ontstaat uit een actieve voorwaartse draf, waarbij je je paard steeds meer vraagt om iets op de achterhand te komen en te zakken. Daardoor ontstaat er verzameling, een piaffe is niets anders dan het resultaat van een ultieme verzameling, waarbij de achterhand correct ondertreedt. Als je naar [***] kijkt zie je dat de achterhand er alles behalve onder is. Dus of dit nu een handige oefening is om te kijken of ie goed op je stemhulp reageert, ik weet het niet. Ik denk dat je hem er eerder mee verwart door iets te laten doen waar ie eigenlijk nog (lang) niet klaar voor is. In plaats daarvan kun je natuurlijk ook gewoon lekker veel tempowisselingen rijden. Probeer eens om m vanuit de draf halt te laten houden, 3 passen achterwaarts en dan zonder halt te houden gelijk weer door naar de draf. Moet je eens opletten hoe snel je pony dan aan je stemhulpen is

En daarbij train je meteen de achterhand waardoor je pony met de achterhand er netjes onder wegdraaft. Heb je 2 vliegen in 1 klap

Verder ben je erg goed op weg

Hij zou nog wat soepeler in de zijgangen mogen zijn, maarja dat is gewoon erg lastig en zal ook wel verbeteren naarmate je m meer opgepakt hebt. Lekker veel gymnastieken is de sleutel

Succes ermee!