Vienna @ lange lijnen *verzamelde steiger & piaffe*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Vienna @ lange lijnen *verzamelde steiger & piaffe*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 21:02

:wave:
sinds 3 daagjes pik ik het lange lijnen met Vienna weer op.
Eerst begonnen met bitje, liep ze niet super op, daarna hackamore, toch te scherp.
Dus nu met een touw halstertje, en dat gaat momenteel nog het prettigst :D

Compliment, nog niet zo heel netjes vanuit de LL
Afbeelding

Loswerken
Afbeelding

Ontspannen drafje
Afbeelding

Zusjes van 7 gewoon niet je camera geven :')
Afbeelding

Achterhand mag er meer onder
Afbeelding

Klein beetje uit elkaar gevallen :')
Afbeelding

Steigeren vanuit een flink verzamelde draf levert een prachtige verzamelde steiger op :D
Afbeelding

En de piaffe, technisch nog lang niet perfect, maar ik ben echt heel blij, ik heb nu een beginnetje waar ik verder mee kan :D
Afbeelding

En, nog heel moeilijk voor Vienna, platliggen als ik erop mag zitten... Gaat echt super <3
Afbeelding

Bedankt voor het kijken :Y)
Laatst bijgewerkt door NikkivanOlst op 16-02-11 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Re: Vienna @ lange lijnen *verzamelde steiger & piaffe*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:04

Leuk! Die steiger is gaaf!
Waar is dan de piaffe? :o

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:04

Afbeelding

;)
Zit er super uit! :j

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:05

je piaff foto doet het niet ;)

verder erg mooi zeg!!!
echt heel knap <3

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:06

Ziet er leuk uit, maar heb wel een vraag over de lijnen voering. Je hebt allebei de lijnen aan hetzelfde oog vastgemaakt. Geef je dan niet heel tegenstrijdige hulpen? Bijvoorbeeld met wenden? Of wend je door de lijnen tegen de achterhand te leggen?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:06

8-) !!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:07

Oooh wat stoer! Heb je ook een filmpje? :o

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 21:09

kleinvosje schreef:
Ziet er leuk uit, maar heb wel een vraag over de lijnen voering. Je hebt allebei de lijnen aan hetzelfde oog vastgemaakt. Geef je dan niet heel tegenstrijdige hulpen? Bijvoorbeeld met wenden? Of wend je door de lijnen tegen de achterhand te leggen?

Ik heb ze allebei aan het andere oog zitten ;)
Ik hoef bij Vienna maar hele lichte druk op de lijnen te zitten en ze gaat al om :)
Lijnen tegen de achterhand leggen doe ik vooral bij zijgangen, net nog een stukje verduidelijking

Giolli schreef:
Oooh wat stoer! Heb je ook een filmpje? :o

nee sorry :+

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:13

Ik zou voor je gaat beginnen met dingen als de piaffe eerst goed aan de basis werken :)

Ik zie nu een pony die heel strak is in de bovenlijn en rug en die niet actief loopt. Ik zou eerst werken aan het goed over de rug laten lopen , het loslaten van de bovenlijn en rug en actief, met een goed dragend achterbeen. En later pas meer richting de verzameling gaan. Succes :)

Suprice_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:15

Ziet er echt weer super uit Nikki!
Leuk dat je het lange lijnen weer hebt opgepakt! :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:17

Ziet er heel goed uit! :j

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:17

Ziet er super uit Nik!
Die steiger :9 , super op de achterhand en gecontroleerd!
Vind het een goed begin van de piaffe :j

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:23

Nik ik vind Vie in de piaffe al wel mooi opgericht lopen, achterhand er goed onder :j die steiger is... TOTAAL niet Vienna! geen maaiende benen, geen wilde manen :') ga zo door :):)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:26

Ziet er weer super uit Nikki, heel knap!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 21:26

Tammy_ schreef:
Nik ik vind Vie in de piaffe al wel mooi opgericht lopen, achterhand er goed onder :j die steiger is... TOTAAL niet Vienna! geen maaiende benen, geen wilde manen :') ga zo door :):)

Afbeelding

Vienna is nog steeds Vienna, niet getreurd :')

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:47

gaaf joh

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:49

knappe vie :+:

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:00

Focussed schreef:
Ik zou voor je gaat beginnen met dingen als de piaffe eerst goed aan de basis werken :)

Ik zie nu een pony die heel strak is in de bovenlijn en rug en die niet actief loopt. Ik zou eerst werken aan het goed over de rug laten lopen , het loslaten van de bovenlijn en rug en actief, met een goed dragend achterbeen. En later pas meer richting de verzameling gaan. Succes :)

Daar ben ik het helaas wel mee eens. Ook ik zie een te strakke bovenlijn en ook ik vind de piaffe niet goed. Daarnaast vind ik de uitdrukking van het paard alles behalve ontspannen en vrolijk op deze foto.

Natuurlijk, een paard moet het leren, maar ik mis hier teveel elementen om te kunnen zeggen dat het paard er ook daadwerkelijk aan toe is. Zoals het paard op deze foto piaffeert, overbelast hij de spronggewrichten en is er veel te veel spierspanning in de gehele bovenlijn. Het ziet er niet ontspannen uit en dat moet het wel zijn. Het is een zware oefening voor het paard en moet daar qua bespiering ook wel aan toe zijn. Dat mis ik hier... Het wordt nu het kunstje 'laat de benen van je paard bewegen terwijl het stilstaat', maar van een daadwerkelijke piaffe met een hoogwaardige gymnastische waarde is geen sprake.

Mijn advies zou zijn om dit paard idd meer over de rug te trainen en vooral veel overgangen naar voren te maken en daar vandaan kleine stukjes terug en weer naar voren. Daarmee stimuleer je haar het bekken te kantelen en niet de spronggewrichten te overvragen. Gewoon veel oefenen, die piaffe dient zich uiteindelijk vanzelf wel aan, want dat is zo'n ingewikkelde oefening niet. Wel is het een hele belastende en blessuregevoelige oefening als het paard het verkeerd aanleert.

Verder wel heel gaaf wat je met jouw paardje doet!! Tis wel duidelijk dat je een enorme passie ervoor hebt en ontzettend gedreven bent. Ontzettend leuk!

Succes ermee!!!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 22:06

@ Suelza

*dit zal waarschijnlijk heel verdedigend overkomen, maar ik ga ABSOLUUT iets met je tips doen*

Vienna's hoofd staat altijd zo als ze zich concentreerd. Dat is gewoon, altijd :') Zure pruim haha.
Het waren maar 2/3 pasjes op de plaats en daarna gelijk weer naar voren, ik wilde gewoon even kijken hoever ik haar terug kon krijgen, en wil het aan gaan leren als 'vrijheidsdressuur' oefening, dus helemaal los naast mij.

Iig heel erg bedankt voor je tips en ik ga er zeker iets mee doen :j
Verbetering = vooruitgang :Y)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:13

:+ Ik begrijp je, maar ook dan is het van wezenlijk belang dat ze een dergelijke oefening 'correct' uitvoert. Nu doet ze dat niet en op deze manier leert ze dat dus ook niet...

Probeer daar verandering in te brengen, door haar meer voorwaarts te laten denken. Piaffe leer je aan vanuit het voorwaarts gaan en niet vanuit het terugnemen...

Als ik een paard de piaffe aanleer dan leer ik het meestal (afhankelijk van het paard uiteraard) aan vanuit het aantreden vanuit halthouden of stap. Dus ik vraag impuls naar voren, waarbij het paard niet aan mijn hand mag komen. Die ene pas die ze dan vasthouden, die beloon ik en van daaruit rij ik meteen voorwaarts weg.

Die ene pas, worden er vanzelf 2, worden er vanzelf 4 en zodra er voldoende kracht aanwezig is, houden ze het vanzelf langer vol...

En van daaruit bouw je uiteindelijk op naar een piaffe. Niet vanuit terugvragen en houden. Het paard moet ten alle tijden voorwaarts blijven denken EN bewegen... Wat ik op jouw foto zie, is een paard wat achterwaarts 'denkt'.

Het ene paard beleer ik vanuit het zadel, de ander vanaf de grond, maar het principe blijft hetzelfde. Het maakt niet zoveel verschil of je ernaast staat of erop zit. Sterker nog, ernaast vind ik makkelijker zelfs

Succes!
Laatst bijgewerkt door Suelza op 16-02-11 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 22:15

Okay ^^
dus voorwaarts denken.. Okay, thnx :D
dan ga ik me komende tijd bezig houden met wat meer overgangen en lekker voorwaarts, en dan komt die piaffe nog wel weer :Y)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:16

VisibreTeam schreef:
Okay ^^
dus voorwaarts denken.. Okay, thnx :D
dan ga ik me komende tijd bezig houden met wat meer overgangen en lekker voorwaarts, en dan komt die piaffe nog wel weer :Y)

Zou ik wel doen, ze moet echt haar rug beter leren te gebruiken.

De rest komt vanzelf wel, alles op zijn tijd! Kijk hoever je al gekomen bent joh!

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 22:24

Gaaf hoor, knap wat je allemaal met je paardje kan!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:17

Ook ik moet helaas met suelza en focussed meegaan. Meeste tips erover zijn al gegeven, wil je alleen nog even extra op het hart drukken dat de piaffe geen kunstje is maar het resultaat van ontspanning en verzameling. Ik kan mijn pony nu ook best in een piaffe zetten als ik wil, alleen dan krijg ik een beetje hetzelfde resultaat als wat ik nu bij Vienna zie. Ze doet het wel, maar hij is niet correct en verre van ontspannen. Sowieso vind ik haar op alle foto's erg strak ogen. Vraag haar eens om naar beneden te komen met de hals, ipv bovenin gespannen te blijven lopen. Ook aan de lange teugel moet je basis eerst in orde zijn voor je aan de rest gaat beginnen. Lekker even die verzameling vergeten, en eerst aan ontspanning gaan werken! Het leuke is, dan komt de verzameling er meestal vanzelf achteraan :)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:39

Wat tof Nikki! :D eennuuh zo te zien mag je Vie wel een hele poetsbeurt gaan geven voor 6 maart haha _O-