Wil ik jullie graag haar vorderingen in het 'werk' laten zien. Roos (Beijering's Rosemary) is een 5-jarige Welsh Mountain pony (v. Rowfant Saul, mv. Zonneweide's Nico) die ik nu sinds half september in m'n bezit heb; een maandje nu dus ongeveer. Tot enkele maanden terug heeft ze altijd bij een boertje op het land gelopen; ze kent dus eigenlijk nog vrij weinig. Mijn doel voor haar is een leuke menpony van haar maken, en daar zijn we al volop mee bezig.
Ik verbaas me nog steeds over het feit hoe ontzettend snel ze dingen oppakt, en hoe snel ze leert. De 2e keer aan de dubbele longe liep ze alsof ze nog nooit anders had gedaan.
Afgelopen zaterdag hebben we wat foto's van haar gemaakt aan de dubbele longe; helaas zat het weer niet altijd mee, dus niet alle foto's zijn even duidelijk.
De dag er voor liep ze super; zaterdag was ze af en toe wat moeilijk aan het doen; ze 'zwabberde' soms een beetje; viel dan weer naar binnen, en dan trok ze weer naar buiten. Maar op zich ging het toch best aardig, en ze gaat nog altijd rap vooruit. Waar we nu vooral aan proberen te werken, is ontspanning, maar wel lekker actief lopen. De stemcommando's zitten er al goed in, en stelling en buiging gaat ook wel steeds beter, al vind ze het nog wel moeilijk; soms valt ze dan iets over haar schouder weg of kantelt haar hoofd wat, maar ach, dat geeft niet, dat komt allemaal nog wel. Ben al trots genoeg dat ze het zo snel en zo goed op pakt.

Schrik niet van de modderbenen; dat krijg je met een zompige wei

*kleine opmerking*: Ik heb de buitenste lijn bewust over de rug lopen ipv. achterlangs; vind dit beter sturen en fijner in het contact, ben persoonlijk niet zo'n voorstander van de lijn achterlangs laten lopen.
De foto's in link zijn ook zeker de moeite waard; maarja, je mag er maar 15 zichtbaar hebben hé

Roos lijkt trouwens op sommige foto's wel erg dik (met name de foto's waarbij ze haar achterbenen goed onder de massa zet); ze heeft een klein grasbuikje gekweek, maar op deze foto's lijkt ze wel een stuk dikker dan dat ze is

1. We beginnen met wat stapwerk, zoals ik het graag wil zien:
2. Dat gaat al heel netjes
**KLIK!**
3. 'Voorwaarrrrrts..... Drrrrrrrrráf!'
4. Nog wel wat spanning in het begin:
5. Toch loopt ze best lekker:
6. Qua stelling gaat het ook wel steeds beter:
7. Ondertussen zorgt bolletje-wol-Switch er voor dat mijn vast-zet-paal nóg minder stevig gaat staan

**KLIK!**
8. Let vooral op haar charmante modderbuikje (je wil niet weten hoe de singel er na de training uit zag.... )
9. Gróooot contrast tussen een stralend witte bles, en vieze modderpoten:
**KLIK!**
10. Een galopje even tussendoor, wat ze nog wel moeilijk vind; ze trekt dan vaak wat naar buiten en wordt een beetje sterk:
11. Bewogen, maar toch een leuke galopfoto (en let wederom op die benen die eerst nog superwit waren)
**KLIK!**
12.

Tussendoor vergesp ik de longe af en toe eventjes, zodat hij tussen de benen loopt. Hier zijn we net een beetje mee begonnen. In principe houd ik de longe dan in een boogje, zodat ze zelf haar houding kan zoeken en leert wat meer over de rug te lopen en te ontspannen. Dat gaat in stap al steeds beter, en na dit een paar keer voor een paar minuutjes per longeertraining te doen, zag ik ook duidelijk verbetering in haar houding aan de longe als ik de longe 'gewoon' heb.
13. Fijn beeld, jammer dat de rest er niet op staat. Ze duikelde niet op de voorhand, maar nam haar achterhand ook goed mee.
14. Dat gaat best goed

**KLIK!**
15. Draf is dan op deze manier soms nog net een stapje te ver; dan gaat ze zich wat sterk maken.
16. Longe weer 'normaal' gedaan en verder gegaan.
**KLIK!**
17.
18. We draven lekker verder....
**KLIK!**
19.

20. Nog een galopje tussendoor, wat al wel ietsje beter ging.
**KLIK!**
21. .... en weer terug naar draf.
22.
**KLIK!**
23.

24. Ze kijkt wel érg verveeld....

**KLIK!**
25. En tenslotte nog even deze foto in de herhaling, want daar kan ik zelf persoonlijk geen genoeg van krijgen