Eerste lange teugelles van Piet Bakker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

Eerste lange teugelles van Piet Bakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 19:54

Vandaag hebben wij ons eerste lesje lange teugelen van Piet Bakker gehad. Het was echt heel erg leuk! Sien had het spelletje na een paar rondjes wel door en ze was echt heel fijn aan het werk. We hebben 50 minuten lang gestapt, van hand veranderd en schouder buitenwaarts geoefend. Aan draven zijn we helaas niet toegekomen, maar dat geeft me wel een maand extra de tijd om op conditie te komen :D

Afbeelding
Korte instructie van de meester

Afbeelding
We begonnen met wat spanning...

Afbeelding

Afbeelding
Al wat ontspanning

Afbeelding
Van hand veranderen is ook veel minder vanzelfsprekend dan onder het zadel...

Afbeelding

Afbeelding
Schouder buiten. Zie maar eens naast die kont te komen :+

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
En zo ontspannen was ze aan het einde van de les!

e_horse

Re: Eerste lange teugelles van Piet Bakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:41

Wat een verschil tussen de eerste en de laatste foto! Knap hoor!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:03

Wow de foto's zijn mooi geworden zeg! Je staat ook heel knap op mijn film :P

Ik ga ook proberen foto's te maken van stills van de film, dus hopelijk van mij ook snel een topic!

Het was leuk he? :):) Ik vond het ook super! Als je die DVD gezien hebt kun je thuis alvast oefenen met draven want dat hebben ze zo door. Alleen moeten ze wel onder het zadel ook redelijk verzameld kunnen draven.

Ik had een slof, maar volgens mij heb ik een lange slof en een kort paard van de meesten hebben een lijn laten maken van 6-6,5 meter. Ik ga dat denk ik niet laten doen want het lukt mij prima zo, en binnenkort krijg ik mijn dubbele longe dus als ik wat handiger ben ik het oprollen en vasthouden daarvan dan ga ik eerst eens kijken hoe dat gaat.

Maar super hoor, idd heel mooi verschil tussen de eerste en de laatste foto!

heralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:41

Ja de foto's zijn wel leuk geworden, mooi mooi. Ik ben in afwachting, volgens mij heeft er iemand wel weer een paar foto's van ons gemaakt.
@DinkeyGirl: dat draven hebben ze idd zo door...mits ze dat onder het zadel al kunnen ja. Die van mij begon vandaag na een half jaar (okay, nog niet eens 1x per week-) ploeteren eindelijk een stukje fatsoenlijk te draven. Die zijgangen zijn eitje maar in dat tempo draven...poeh. Niet zo makkelijk dus.

Ik krijg een hoop energie van die man, hij is zo enthousiast en direct en eerlijk voor de paarden. Ik zou mijn paard zo aan hem geven om te trainen, en daar zijn er verder niet veel van, hoor.

Tot de volgende keer, en we moeten nog afspreken over Noor, he?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:46

Gaaf!! Ik wil dit ook nog eens doen met mijn paard, ik doe nu al op de klassieke dressuur manier grondwerken, dus weer iets anders dan dit.

Op welk niveau zit jij met je paard tijdens het rijden?

Mooi verschil hoor, begin en einde! Erg leuk om te zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:13

Die laatste foto is echt super, als je zo kan gaan werken is tof, dan kan je veel oefeningen er naast doen zonder de rug te belasten en haar uit evenwicht te halen met rijden. Ze heeft het snel door.

Vraagje, hebben jullie Agterbergsnippers in de bak?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 10:06

Def schreef:
Gaaf!! Ik wil dit ook nog eens doen met mijn paard, ik doe nu al op de klassieke dressuur manier grondwerken, dus weer iets anders dan dit.

Op welk niveau zit jij met je paard tijdens het rijden?

Mooi verschil hoor, begin en einde! Erg leuk om te zien

Geen idee op welk niveau wij zitten. Ze is nog geen jaar onder het zadel en tot april was ze maar zo'n 20 keer bereden. Niveau maakt echt niets uit hoor, ik had les met iemand die een niet zadelmakke arabier mee had. Het is echt een heel goede voorbereiding op je oefeningen. Onder het zadel hebben we beiden behoorlijke moeite met de zijgangen, maar zonder belasting, kon ze ineens met de kleinste aanwijzingen en zonder enige druk, prima schouderbuiten stappen. Het was voor mij goed om te zien dat ze de oefeningen op zich niet moeilijk vindt, maar dat ik haar blijkbaar in de weg zit.

@Russel: geen ide wat er in die bak ligt, maar zeker geen agterbergsnippers :D Bodem is pas van de week vernieuwd en hij was echt heel erg goed nu. Misschein dat Sylvia (Heralda) weet wat erin ligt, die staat daar op stal.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:08

wat leuk zeg, het lijkt mij leuk hier ook eens aan te beginnen!
Vraag: waar kun je lange teugels kopen of zijn het leidsels?
Vraag2: waar kun je les krijgen van piet bakker?

Alvast bedankt!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:21

Wat leuk om te zien zeg!! Paarden pakken dit echt enorm snel op.
Ben zelf ook al een aantal maanden bezig met mijn 3-jarige Appaloosa volgens de manier van Piet. Dit is echt een geweldige manier om je paard te leren op eigen benen te lopen en rijtechnisch te trainen, zonder dat je er op zit.
Zelfs bij mijn draver ben ik er sinds aantal weken mee bezig. Die is al 17, maar leeftijd maakt niks uit. Ieder paard kan het leren.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:10

[/quote]
Geen idee op welk niveau wij zitten. Ze is nog geen jaar onder het zadel en tot april was ze maar zo'n 20 keer bereden. Niveau maakt echt niets uit hoor, ik had les met iemand die een niet zadelmakke arabier mee had. Het is echt een heel goede voorbereiding op je oefeningen. Onder het zadel hebben we beiden behoorlijke moeite met de zijgangen, maar zonder belasting, kon ze ineens met de kleinste aanwijzingen en zonder enige druk, prima schouderbuiten stappen. Het was voor mij goed om te zien dat ze de oefeningen op zich niet moeilijk vindt, maar dat ik haar blijkbaar in de weg zit.

Ik weet het, ik merk het in mijn grondwerkles ook, maar ik was benieuwd. Ik ben nu bij de renvers, terwijl mijn paard onder het zadel nog lang niet zover is... grappig.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:15

Ziet er goed uit!En wat een leuk paard heb je!
Grappig om Piet weer te zien op de foto.Als kind leste ik met mijn pony bij hem.Veel van hem geleerd.
Hij geeft zeker goed les.Hij is heel duidelijk en weet alles goed te verwoorden.Fijn om te zien dat hij zo gewaardeerd wordt in zijn passie het lange teugelen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:26

Leuk om te zien! Mijn paard Frío en ik hebben op de Lange teugel dag vorige week onze eerste les gehad en krijgen over een paar weken les van Piet Bakker. Stalgenoot heeft geregeld dat hij bij ons les komt geven.

@ rakni: je kan een slofteugel gebruiken of anders bij b.v. Hipica. Standje daarvan stond op de Lange teugel dag. Ik heb daar leren teugels gekocht, vind die niet heel erg lang. Frío is gelukkig niet zo lang en daarom zijn ze precies goed.
http://www.hipica.nl/produkten.php?cati ... ge+teugels
Anders kan je eens bij Regine (1 van de organisatoren van de Lange teugel dag) hier op Bokt informeren. Zij maakt haar lange teugels zelf.
Wat betreft les kan je eens informeren bij je in de buurt en anders contact met Piet Bakker opnemen.

Voor mij is het op het moment nog flinke conditietraining, maar Frío vindt het geweldig om te doen. Hij is heel ontspannen maar ook vreselijk geconcentreerd. Oortjes staan steeds in de richting van mij.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 11:32

Ik heb trouwens net lange teugels besteld bij www.touwhalsters.nl. Voor nog geen 20 euro heb je dan je lange teugel. Hoe lang zijn die van jou BrankaZ?

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:39

Wat leuk! Ben er laatst zelf ook mee begonnen. Het draven gaat al goed, maar de zijgangen lukt ons niet.. Hoe hebben jullie dat begin gemaakt?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:45

Wat een leuk topic!
Heb deze week net de DVD en het boekje besteld bij Piet Bakker.
Ben altijd in voor wat nieuws met m'n paarden en dit lijkt me heel leuk om te doen voor ons allemaal. Volgend jaar is mijn hengst 3 en wil ik dan nog niet gaan inrijden maar zou ik dit wel mee kunnen beginnen en een beetje wegwijs maken.

Wat is je paard heerlijk ontspannen aan het einde van de les!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:49

Mrijn schreef:
Ik heb trouwens net lange teugels besteld bij http://www.touwhalsters.nl. Voor nog geen 20 euro heb je dan je lange teugel. Hoe lang zijn die van jou BrankaZ?

Moest het even opzoeken, maar ik heb die leren gekocht en die zijn 5,60m (2x 2,80m). Ik kon op de Lange teugel dag de leren teugels van mijn instructrice gebruiken en heb het verschil tussen de leren en die touw teugels gevoeld en vond leer prettiger aanvoelen. Ook wat minder dik. Verder al eens ervaren hoe het voelt als een halstertouw door mijn handen glijdt (niet fijn... :n ) en mede daarom voorkeur voor de leren teugels. Ondanks mijn paard zelden flipt en gaat rennen.
Tenslotte kan je de leren direct aan het bit vast maken waardoor je dus geen musketon eraan hebt hangen (musketons werden er wel bijgeleverd). Vond ik ook een prettig idee.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 15:45

Ik had een vraag waar ik al even mee zit.. Waarom werk je bij lange teugelen nooit [meestal] met een schoftje? Nu werd je veel lager in op de mondhoeken en de druk word niet of moeilijk gelijk verdeeld. Of zie ik dat totaal verkeerd??
Groetjes.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 17:53

Er staat überhaupt geen druk op de teugels dus verdelen is niet nodig.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:00

Ziet er leuk uit zeg!
Zou dit ook wel willen doen met m'n pony, maar wwat als ze weg schiet of gaat trappen :') Zie ik mijn merrie wel voor aan :j is soms een echte b.itch!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:26

Mrijn schreef:
Er staat überhaupt geen druk op de teugels dus verdelen is niet nodig.

Ik kan anders een aantal foto's aanwijzen waar wel druk op de teugels staat. En druk is niet erg, maar het moet wel de juiste hoeveelheid druk zijn, betekent niet dat je gelijk 100 kilo druk zet. Één kilo is vaak al genoeg om te vragen. Dus nogmaals mijn vraag waarom geen schoftje?

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:32

Nogmaals, waarom wel? Je geeft een heel korte ophouding en verder hangt de teugel door als het goed is. Dit was voor ons de eerste les dus op een aantal foto's zal vast een onsje teveel druk staan, maar een kilo heb ik geen enkel moment in mijn handen gehad hoor. Piet Bakker zijn paradepaardje is juist alles zonder enige druk te doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:41

Oei, wat inspirerend - lange teugelen staat al lang op m'n verlanglijst! Waar hebben jullie deze les gedaan, bij Piet of hij is naar jullie gekomen?

Mooi paard trouwens!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:47

Wat een verandering is er te zien tussen de fotos zeg.
Vind het leuk om te zien dat er steeds meer mensen enthousiast aan het lange teugelen zijn :)

Vind met een schoftje absoluut niet fijn werken omdat er dan een knik komt te zitten in je teugels/leidsels en de communicatie dus niet direct loopt. Daarnaast heb je amper druk op de leidels, tenzij je je paard wilt aangeven wat de bedoeling is, gelijk daarna laat je los :)

Voor de mensen regio Amsterdam/ 't Gooi weet ik eventueel nog een enthousiaste instrucrtice voor het lange teugelen :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:56

Mrijn schreef:
Nogmaals, waarom wel? Je geeft een heel korte ophouding en verder hangt de teugel door als het goed is. Dit was voor ons de eerste les dus op een aantal foto's zal vast een onsje teveel druk staan, maar een kilo heb ik geen enkel moment in mijn handen gehad hoor. Piet Bakker zijn paradepaardje is juist alles zonder enige druk te doen.

Aha, bedankt voor je uitleg! Daar heb ik wat aan :j
Veel plezier nog!
Groetjes

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:06

Dat ziet er leuk uit om te doen. Ben je niet bang dat je paard een keer een bok geeft of zo. Je loopt bij dit wel dicht achter je paard.
Is dat trouwens een speciaal hoofdstel? Of kunnen die lange lijnen aan ieder hoofdstel bevestigd worden?