Naïma@ Longeren TIPS?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ann_e

Naïma@ Longeren TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 15:09

Hallo,

Ik kan nu even niet rijden vanwegen zwaar-gekneusde teeen.... :+
Maarja pony moet toch beweging hebben.
Dus gelongeerd, wel met foto's kon ik meteen om tips vragen.
nee, ik ben geen professional
ik longeer ZONDER zweep

Naïma
Merrie
23 jaar (?)

~ verkeerde stelling (bijna constand)
~ te snel (ook onder het zadel)
~ verder nog iets?

1. Instappen
Afbeelding

2. opwarmen
Afbeelding

3. Draf
Afbeelding

4. Té grote stappen, dus ook té snel
Afbeelding

6. galop
Afbeelding

7. Gespannen, duidelijk verkeerde stelling
Afbeelding

8. Fijn beeld, lekker ontspannen
Afbeelding

9. Draf
Afbeelding

10. Galop, verkeerde stelling
Afbeelding

11. Lekkerding
Afbeelding

12. De trouwe toeschouwer (Sjors)
Afbeelding

Is ze té dik?:
Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt!
x Anne&Naïma

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-09 20:17

Zijn er tips, dan kan ik daar morgen mee beginnen:o ?

DearDarling

Re: Naïma@ Longeren TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:22

wat ik heb gedaan is een klein vierkand padockje gemaakt, daar ben ik hem in gaan longeren zonder lijn en zweep, gewoon op zij eigen tempo en met mijn stem..en nee ik vind haar helemaal niet dik, ik vind haar juist helemaal op perfect gewicht!

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:40

Laat haar wat naar binne kijken
en nee ze is helemaal niet dik ;)

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 09:41

minouesmee schreef:

Daar vroeg ik ook tips voor, verkeerde stelling :o

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:42

Waarom wil je niet met zweep longeren?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:44

Idd. miss wat afzetten zo is het voor de pony makkelijker. En evt. bijzet? wat je nu eigenlijk aan het doen bent is je pony rondjes laten rennen maar niet op de juiste manier, je verpest zo meer dan je denkt.. Ik zou toch iets van les nemen voordat je verder gaat? Of iemand die je kan helpen?

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 09:44

_Kiki_ schreef:
Waarom wil je niet met zweep longeren?

Dat werkt niet, dan gaat ze als een gek rond (ik vind haar nu al te snel lopen)

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 09:46

ZusJacobs schreef:
Idd. miss wat afzetten zo is het voor de pony makkelijker. En evt. bijzet? wat je nu eigenlijk aan het doen bent is je pony rondjes laten rennen maar niet op de juiste manier, je verpest zo meer dan je denkt.. Ik zou toch iets van les nemen voordat je verder gaat? Of iemand die je kan helpen?

Hoe groot moet het afgezette gebied zijn?
& Wat voor bijzet, ik heb alleen beschikking tot slof, maar daar ga ik niet aan beginnen!
en touwtjes kan ook nog....

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:48

Een zweep is niet alleen om haar harder te laten gaan :) Juist met hulp van een zweep kan je kijken of je die stelling/buiging wat beter voor elkaar kan krijgen. Ik heb vorig weekend een cursus longeren bij Lammert Haanstra gedaan, en daar was het heel duidelijk dat (goed) longeren zonder zweep eigenlijk onmogelijk is.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:48

Ik zelf vind de pessoa fijn omdat die stimuleert van achter naar voor. Maar hoezo wil je niet met slof werken? Als je hem goed gebruikt is er niks mis mee, touwtjes lijkt mij zelf minder fijn omdat je ten eerste een paard moet hebben wat zelf naar beneden komt en ten tweede zit er geen speling in..
je kan ook een kleiner zweepje pakken?

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 09:52

_Kiki_ schreef:
Een zweep is niet alleen om haar harder te laten gaan :) Juist met hulp van een zweep kan je kijken of je die stelling/buiging wat beter voor elkaar kan krijgen. Ik heb vorig weekend een cursus longeren bij Lammert Haanstra gedaan, en daar was het heel duidelijk dat (goed) longeren zonder zweep eigenlijk onmogelijk is.

Heb je misschien wat tips wat ik met de zweep kan doen ofzo :o ?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:54

Maar wat vind jij het verschil tussen een touwtje en een slof met longeren dan ZusJacobs? Een slof moet je met longeren toch ook gewoon 'vastzetten' en daar mag je dan wel spanning op zetten?

Wanneer gaat ze rennen, als jij de zweep vast hebt als je naast haar loopt al, of alleen tijdens het longeren?

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 09:58

_Kiki_ schreef:
Maar wat vind jij het verschil tussen een touwtje en een slof met longeren dan ZusJacobs? Een slof moet je met longeren toch ook gewoon 'vastzetten' en daar mag je dan wel spanning op zetten?

Wanneer gaat ze rennen, als jij de zweep vast hebt als je naast haar loopt al, of alleen tijdens het longeren?

Alleen tijdens longeren....
Onder de man gaat ze bokken voor een zweep
& tijden longeren gaat ze als 'n gek rondrennen
& als ik er gewoon naast loop doet ze rustig, zolang ze de zweep maar zwiept...

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:01

En als je nou een stukje afzet zoals hierboven gezegd is (je kan het zo groot maken, dat als jij met je longeerlijn vast in het midden staat, het uiteinde van de longeerlijn bij het 'hekje' wat je maakt is), en dan haar gewoon eerst even laat rennen, met je stem rustig probeert te krijgen? Als ze dan op een gegeven moment terug komt, kan je langzamerhand kijken of jij iets meer met de zweep kan gaan doen dan alleen vasthouden.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 11:38

Allemaal harstikke bedankt voor de tips!
Ik ga er straks mee beginnen...
Toevoegingen/ andere tips altijd welkom! :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:32

_Kiki_ schreef:

Een touwtje moet je zodanig strak zetten wil je dat die werkt, en dan nog heeft het paard te kiezen tussen nageven (of te diep) of sterrekijken.. Bij een slof vraag je naar beneden maar kan de pony wel kiezen tussen laag of gewoon. Maar dat zal vast per paard verschillen.

Wat wel is is dat je een paard wat zo rent imo niet goed kan trainen voordat die degelijk op tempo loopt.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:17

gewoon een touwtje van 5 meter vanaf het midden bovenkant longeer singel naar onderste ring aan zijkanten dan naar en door bit en dan tussen de benen onderaan vastzetten .

Dan heb je iig ook nog wat aan je longeer werk!

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:27

tip over verkeerde stelling
loopt je paard de hele tijd op dezelfde hand in de verkeerde stelling?
dan is zij meestal scheef en is het heel lastig om haar naar binnen te laten kijken, dat doet haar namelijk zeer.
want als hij scheef is zijn haar spieren aan de ene kant korter dan aan de andere kant. wij hadden dat ook en wij zijn gaan recht richten
hier is een topic wat helemaal over recht richten gaat misschien leuk om in te lezen als je er meer over wil weten

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=1149386

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:54

Ik lees hier van alles al over bijzetten etc. terwijl er nog niet normaal gelongeerd kan worden met zweep.
Lijkt me niet erg verstandig. :n
Een paard dat bang is voor de zweep kun je met geduld en vertrouwen daarvan afhelpen door hem met de zweep te gaan aaien. (touwtje wel mooi om de zweep gerold)
Je begint voorzichtig bij de hals en je aait met de zweep erover en blijft rustig praten tegen het dier wat je doet.
Als dat vertrouwd is ga je verder over de rug en zo werk je stukje bij beetje het hele paard af aan beide zijden. (ook de benen)
Wanneer dat allemaal geen probleem meer is kun je voorzichtig de zweep wat heen en weer bewegen naast je pony (niet als een wilde mee gaan zwaaien, maar gewoon rustig heen en weer bewegen)
Raakt je pony in paniek dan stop je daar mee en begin je hem weer te aaien met de zweep, werk je het hele lichaam weer af.
Dit vergt wel geduld en discipline gecombineerd met rust en vertrouwen. Heel belangrijk!!!
Mijn paardje was ook vrij bang voor de zweep (ging ook alleen maar hard als ik naar haar wees) en die heb ik op deze manier toch kunnen overtuigen dat die zweep helemaal niet eng is.

Je kunt ook gewoon wat grondwerk met je paardje gaan doen, zodat hij wat meer vertrouwen krijgt.

Als de basis dus goed is voor het longeren en het dier niet meer bang voor de zweep kun je stelling en buiging vragen, want de zweep is ter verlenging van je arm waarmee je hem aanwijzingen geeft hoe hij moet lopen.
Ook is het tijdens het longeren belangrijk om veel overgangen te maken.
Bijzetten mag je pas doen als je weet waar je mee bezig bent, want dat vergt nog wel wat ervaring om het goed te doen, want als het mis gaat dan ben je een heel stuk verder van huis.

Het hele stelling en buiging verhaal heeft ook te maken met jouw eigen positie waar je staat en kun je niet 1-2-3 oplossen door hier advies te vragen.
Is er niet iemand in je omgeving die meer ervaring heeft met longeren die jou zou kunnen helpen?

Succes verder en je paardje is echt niet te dik!
Liever iets meer vlees erop dan een te mager ding, maar veel dikker moet ie ook niet. ;)
Sterkte met je teen en hoop dat het snel over is! :D

Oh ja, omdat je pony al op leeftijd is en al gevormd in bespiering kun je haar niet meteen correct laten lopen, dat kost ook tijd en veel oefenen om daar verandering in te krijgen.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:35

Ann_e schreef:
minouesmee schreef:

Daar vroeg ik ook tips voor, verkeerde stelling :o

Het is ook een tip ;)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:18

@minouesmee; ik denk dat TS juist wilde weten HOE ze de pony dan naar binnen moet laten kijken :)
@ZusJacobs; maar een slof moet je toch ook vast zetten met longeren? Die kan je toch moeilijk in je hand houden? Dus kan je de pony toch ook niet naar beneden vragen?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:27

_Kiki_ schreef:
@ZusJacobs; maar een slof moet je toch ook vast zetten met longeren? Die kan je toch moeilijk in je hand houden? Dus kan je de pony toch ook niet naar beneden vragen?

Jawel, dat gebeurt juist bij een slof [mits op een juiste manier gebruikt]. Ik weet niet hoe jij een slof bevestigt?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:33

Lammert Haanstra is god niet. Zo dat is er ook een keer uit. In IEDER longeer topic word zijn naam el een keer genoemd. tsja, hij is nou eenmaal de enige grote naam in de 'longeerwereld'. Maar dat betekend niet dat alles wat hij doet bij ieder paard altijd werkt. Nope.
Mijn merrie is ook echt niet met zweep te longeren, weg ontspanning! Heb paar clinics van L.Haanstra bijgewoont en hij heeft hele goede punten absoluut, genoeg opgestoken van de beste man. Maar ook veel dingen waar ik het iet mee eens ben.

Ts, wat je kunt doen is een keer naar horse-event oid gaan en een longeerclinic bijwonen... je paardje drukt de rug weg, zelfs als ze 'rustig' loopt, ze loopt weg voor je hulpen en een zweep gaat dat op dit punt alleen maar erger maken. Haar correct bijzetten of longeren met dubbele longe (over de rug! niet langs de achterbenen bij een rennerig paard als je net start) en meer met je lichaamshouding werken. Ik zou zeggen, cirkeltje afzetten (at je pony kan helpen met waar ze moet lopen) en les nemen! is niet gek, is alleen maar goed!!
Succes

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:55

@ZusJacobs; ik longeer niet met slof :)
@Bonita_Bon; zeg ik dat dan? :? Nee, ik geloof het niet. Er wordt hulp gevraagd, ik zeg wat ik denk, wat ik in eerste instantie zou doen. Dat betekent toch niet dat het meteen zou moeten werken. Dat ik zeg dat ik dat bij Lammert Haanstra geleerd heb, maak ik dan meteen een god van hem?