Ik kon m'n vriend gisteren zo ver krijgen mee te gaan en foto's te maken :mrgreen: Ik ben met Kim de laatste tijd niet meer aan het rijden. We hebben er beiden niet echt plezier aan en ik zit ook niet zo lekker in het zadel wat er nu op ligt waardoor ze last van haar rug krijgt. Ook heb ik niet genoeg geld
anyways, ik mag gelukkig nog wel gewoon langskomen en dan longeer ik haar of ga ik even wandelen of clickeren. Gister was ze aan de longeerlijn. Ze loopt altijd heel lekker met pessoa al heb ik hem volgens mij erg los staan. Wat vinden jullie daarvan?
Ik wil haar ook niet teveel in een houding dwingen want dan gaat ze er geheid tegenin hangen en ik wil het leuk houden voor ons allebei. Ze doet ook echt haar best. Ze is een beetje uit conditie omdat ze al een paar maanden niet zoveel doet. Maar daardoor is ze wel weer lekker bijgekomen. Ze was echt erg mager toen ik haar elke dag reed.
Ik ga proberen ze op volgorde te zetten. photobucket heeft ze een beetje door elkaar gehusselt geloof ik.
Galopje

laag drafje, Ik laat haar altijd eerst gewoon lopen zonder de longeerlijn aan de singel te zetten. Na een tijdje vraag ik haar dan met draf en galop wat naar binnen te kijken. Daar ben ik pas mee begonnen maar ze vind het moeilijk hoor! En ik ook want dan laat ze die achterhand er weer helemaal bijhangen. Maar we komen er wel denk ik. Ze moet gewoon wat meer kracht krijgen. Daarom doe ik ook altijd erg veel galop aan de longeerlijn. Met het rijden gaat het heel slecht en ze aan de longeerlijn laat ze haar rug ook veel sneller los.

Hier nog niet helemaal zoals ik haar hebben wil. Ze kantelt nu haar hoofd een beetje. Meestal laat ze dan daarna los en gaat ze gelijk ook een stuk lager lopen met haar hoofd.

even de benen strekken :mrgreen: ONderaan staat een filmpje en daarin zit een bok in slowmotion dat ziet er echt gaaf uit!
Ik ben altijd blij als ze begint te bokken aan de longeerlijn want ze bokt niet vaak en het is voor mij toch een teken dat ze lekker in haar vel zit en ze geen pijn heeft. Zijn jullie het daarmee eens? Het is namenlijk zo dat ze toen ik haar net verzorgde heel stijf liep en dus alleen bokte onder het zadel met aanspringen in galop. Dat deed ze later niet meer en toen ze vaker bewoon begon ze aan de longeerlijn wat meer te bokken. En dat ziet ze er ook echt vrolijk uit. zo van 'haaaa ff lekker rennen'.

Ik heb weinig foto's van het stappen. Wel veel gedaan en ik wissel ook echt altijd tachtig keer van kant. haha ik denk altijd maar zo van als ik duizelig begin te worden moet zij dat ook worden :mrgreen:
Ik had de pessoa hier op de hogere stand gezet(in de gebruiksaanwijzing is dit speciaal de galopstand maar ik vind dat ze er in draf ook lekker op loopt). Ik begin altijd met de lage stand daar doe ik ook gewoon galop mee.

draf

andere kant draf

Galop is ze niet zo heel goed in. Onder het zadel vervalt het eigenlijk altijd in scheuren en plat door de bochten. Toen ik haar nog elke dag reed kon ik haar af en toe wat meer verzamelen maar meer als twee rondjes of twee voltes hield ze niet vol. Aan de longeerlijn gaat het een stuk beter maar ze maakt zich nog steeds erg lang.

lekker voorwaarts drafje

Ik denk toch dat ik die pessoa ietsje strakker moet zetten want ze maakt zich hier helemaal lang en de pessoa doet niks zegmaar. Wat denken jullie?

plat-door-de-bochtje, wat een iel nekje heeft ze op deze foto! Heeft ze ook wel in het echt haha :mrgreen:

En als laatste nog een Slow motion filmpje. In draf zie je dat ze dat ze met haar achterhoef niet over of in de afdruk van de voorhoef stapt. Ik heb haar eerder wel erin zien stappen maar echt sporadisch. Hoe denken jullie dat ik dit beter kan trainen aan de longeerlijn?
In de eerste galop zie je haar op het einde eruit vallen dat doet ze onder het zadel ook. Dat ziet er ook precies zo uit. Aan de longeerlijn springt ze nu vanuit zichzelf aan. Dat vind ik echt heel knap van haar.
En de laatste galop een bokje haha ziet er echt stoer uit zo in slowmotion.
Het beeld is wel een beetje vervormd maar anders was ie wat te groot om up te loaden.
(krijg hem er niet embedded in dus maar even een linkje)
http://www.youtube.com/watch?v=YL99QgK0X_g
Wat denken jullie? Hoe kan ik haar beter laten lopen en waar zien jullie iets dat verbeterd kan worden?
, je moet eens weten hoeveel last ik ervan heb gehad, op een gegeven moment heb ik mezelf aangeleerd 1 voet op de zelfde plaats houden en de ander eromheen mee laten bewegen, zo sta je stil, en heb je gelijk een 'dominante' < dus voortbewegende houding zodat het paard ook wat gerichter op je 'kan' zijn.
Wat je kunt doen zijn bijvoorbeeld tempowisselingen, overgangen, verkleinen en vergroten van de volte en een combinatie van deze dingen, zoals de volte verkleinen terwijl je het tempo verlaagt, daarna een paar passen rechtuit en flink voorwaarts en dan natuurlijk niet vergeten om op tijd weer op te vangen voordat je weer verder gaat. Met balkjes kun je ook veel dingen doen. Als ik jou was zou ik met zulke oefeningen aan de gang gaan. Als je merkt dat ze sterker wordt kun je haar bijvoorbeeld vanuit de kleine volte laten aangalopperen. Dan is de kans groter dat ze meteen goed aanspringt. Als ze het moeilijk vindt, sta haar dan gewoon toe om de volte te vergroten op het moment dat ze eenmaal in de goede galop zit. Kleine stukjes! Probeer te voorkomen dat ze omspringt voordat je haar terugvraagt naar draf. Haar laten doorgalopperen in de verkeerde galop in de hoop dat ze het zelf oplost is niet verstandig en eigenlijk ook niet eerlijk. Jij traint haar, dus als ze het niet goed doet moet jij haar corrigeren. Hetzelfde geldt voor het uit zichzelf aangalopperen, dat is ongehoorzaamheid en moet je niet toestaan. Als ze dat doet is de kans groot dat ze op dat moment al te snel en uit balans draaft. Op die manier is het voor haar bijna onmogelijk om in de goede galop aan te springen. Als ze in de verkeerde galop zit dus niet laten aanmodderen maar terugnemen naar de draf, de rust opzoeken en pas weer laten aangalopperen als jij dat wilt. Zoals knockout1 zegt moet je ook goed uitkijken dat de pessoa er niet voor zorgt dat ze naar buiten kijkt, want dan is de kans ook groot dat ze in de verkeerde galop aanspringt.