Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Citaat:Dat brengt mij tot het volgende punt: leiderschap.
Nu maak je geen illusies. Veel paarden hebben geen zin om een cirkel te gaan bewandelen. Ze doen dat enkel maar omdat ze geleerd hebben ons als een leider te accepteren. Opnieuw gebeurt dat grotendeels door het bovenstaande leerproces. Als je effectief bent, dan zal het paard leren dat door jou te gehoorzamen, hij zijn comfort kan blijven behouden.
XavierB schreef:Het enige probleem dat ik heb met positieve stimuli zoals voedsel, maar ook zoals een klikker, is dat je ze niet hulpafhankelijk zijn. Nu op de grond lijkt dat alvast een minder probleem, maar vergeet niet dat je ook daar verschillende hulpen hanteert:
- Leitouw
- stok
- positionering en beweging
- lichaamstaal
- stem
Vooral de eerste drie zijn essentieel, terwijl de twee laatsten optioneel zijn. Je zou uiteraard elk van die hulpen afzonderlijk via een klikker kunnen aanleren, maar het probleem begint wanneer je ze samen nodig hebt.
Zo zal je in latere grondtraining met het leitouw de buigingen gaan controleren (net zoals je in het zadel met het bit zal doen). Met de drijfstok (wat je ook gebruikt) zal je soms drijven, maar ook op de schouders/voorbenen en achterhand/achterbenen gaan werken en in een zeer gevorderd stadium zelfs gaan toucheren.
Met druk kun je in beide hulpen afzonderlijk werken, maar de klikker geldt voor beide tegelijk. En dat is het probleem: of je beloont niets, ook al reageert een paard correct op één vann de hulpen, of je beloont alles, ook al reageert een paard niet correct op een ander van de hulpen.
In die zin kan voeding of klikker zeker werken als een support in het leren, maar het wordt moeilijk om het doorheen de ganse training te blijven gebruiken.
elysepaard schreef:Ik heb serieus precies hetzelfde probleem en ik wil hier ook tips voor. ik hoop dat er iemand komt die hier raad mee weet!
Wilde dezelfde vraag stellen!
Citaat:1) doel (paard leren longeren) => 2) doen => 3) doel bereikt
Citaat:1) doel (paard leren longeren) => 2) doen => 3) 'mis-lukken' (zo'n mooi Nederlands woord, klinkt ook beter dan 'falen') 4) frustratie 5) opgeven
Citaat:1) doel vaststellen (paard leren longeren) =>2) doel in kleine stappen onderverdelen => 3) oefenen => training aanpassen naar aanleiding van feedback paard 4) herhalen:
5)=> oefenen => 6) training aanpassen naar aanleiding van feedback paard: criteria naar beneden of omhoog schroeven)
7)=> oefenen =>8) training aanpassen naar aanleiding van feedback paard
9)=> oefenen =>10) training aanpassen naar aanleiding van feedback paard
11)=> oefenen => 12)training aanpassen naar aanleiding van feedback paard
13)=> oefenen => 14) training aanpassen naar aanleiding van feedback paard
=> doel bereikt
Citaat:"The pressure directs, but the release teaches"- Pat Parelli
Citaat:"an increase in pressure discomforts, the release teaches".
Visitor schreef:Interessante discussies zeg!
Edit: of bedoel je misschien te zeggen dat bij r- de hulp/cue als het ware al zit ingebakken in de stimulus, terwijl je bij r- de hulpen afzonderlijk zal moeten aanleren als cue voor een bepaald gedrag, waardoor r- iets makkelijker in gebruik is? Dat is een interessante vraag. Ben ik nog niet uit.
O wacht en ik begrijp nu je vraag over waar beloon je dan voor wat beter. Daar zit wel wat in, misschien dat je bij r+ dus nog meer stapsgewijs te werk zou moeten gaan zodat bij je paard geen verwarring bestaat over waar je voor beloont. Interessant, ook daar ben ik nog niet over uit.
XavierB schreef:Hoe ga je dit steeds positief stimuleren? Dat is vrijwel onmogelijk. Maar binnen iedere hulp kan je de juiste communicatie geven en begrijpt het paard de communicatie niet of is hij weerspannig, dan verhoog je de druk tot de correcte reactie waarna release.
Visitor schreef:Maar je bent het toch wel met me eens dat je een bepaalde reactie op bijv. drijfstok of leidtouw ook met positieve bekrachtiging aan kan leren en dus vervolgens zo kan gebruiken, of niet? Kortom, dat je een beweging van stok, touw, been, bit, whatever, kan gaan gebruiken als cue? Ik denk zelfs dat je dat soort cues ook bij gebruik van r+ vrijwel gelijktijdig aanleert als het gedrag zelf. Enige verschil is dat de hulp geen aversie oproept en in die zin neutraal is en daardoor niet de release belonend is maar de andere beloning, zoals voer, die je daarna toevoegt.
Dit alles even los van of het zo in de praktijk gebeurt (het is verleidelijk terug te grijpen op r-, zeker als je zoals jij beschrijft geen pijn toebrengt en dus niet teruggrijpt op bestraffing, zoals (imo) bijv. soms bij het extreem verhogen van fases), maar het is mogelijk, denk ik.
XavierB schreef:Het probleem is dat je dan ieder van die hulpen afzonderlijk moet aanleren (wat niet evident is, zeker niet voor de buiging), zonder dat je zo een andere hulp 'ontleert'.
Vervolgens moet je ervan uitgaan dat het paard bij de combinatie van de hulpen, iedere hulp perfect blijft opvolgen. In de praktijk merk je dat bij moeilijkere of nieuwe oefeningen paarden niet steeds de communicatie op één hulp even perfect blijven opvolgen. Dus hoe ga je daarmee om? Je kan belonen als het paard alles correct doet. Maar hoe weet het paard waar het probleem dan precies ligt?
Het enige wat je vaak zal kunnend doen is teruggaan naar de enkele hulp training, in de hoop dat wanneer je terug combineert, het paard het nu door heeft. Maar je begint al te lezen dat dit vrij omslachtig is en feitelijk veel geheugen van het paard begint te vragen.
Citaat:Een laatste vraag die ik ook altijd heb, is wat zijn de 'cues' dan? En waarom blijvend gebruik maken van een bit (of bitloos systeem) of van benen? Feitelijk zou je compleet andere signalen kunnen gebruiken indien je enkel zou steunen op positieve stimuli?
Visitor schreef:Ah, jammer, ik dacht hier op een oefening gestuit te zijn die ik nog niet kende!