Ervaringen online Featherlight Academy

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanne_Batsje

Berichten: 8
Geregistreerd: 29-08-22

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:21

Zelf vind ik de Featherlight filmpjes super. Het is al eerder gezegd maar ik heb ook van vrienden van mij (die zelf geen trainers zijn maar alleen rijden) gehoord dat ze het lastig vinden om te begrijpen wat ze nou precies doet. Yvets filmpjes zijn voor mij als ervaren trainer wel super. Ik moet zeggen dat ik niet alles kijk, ik heb starting young horses & groundwork and riding overgeslagen, maar heb veel gehad aan een aantal andere filmpjes. Vooral omdat ik toen met mijn eigen paard tegen problemen aanliep die ik niet eerder ben tegengekomen

loulou

Berichten: 14810
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 20:09

Ik heb nu toch gekozen voor TRT. Mede doordat ik die wel levenslang kon afkopen. En ik heb nog maar een paar filmpjes bekeken, maar moet zeggen dat zijn manier van uitleggen beter bij mij lijkt te passen. Hij legt meer uit waarom hij dingen doet en je ziet ook verschillende paarden die anders reageren. Dus misschien ook een aanrader voor degene die dat missen bij yvette

xLeticia
Berichten: 83
Geregistreerd: 05-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 19:14

Ik ben ongeveer twee jaar geleden lid geworden van TRT. Heel veel van geleerd maar vond het juist weinig beeld geven. Heel veel uuuuitgebreide theoretische uitleg, maar ik kon geen beeldmateriaal vinden over de problemen waar ik tegenaan liep bij mijn paard. Ook niet als ik filmpjes uit andere modules bekeek. Uiteindelijk heb ik een prille basis van dit abbonement kunnen meenemen in mijn dagelijkse trainingen en ben ik gestopt met kijken en toepassen. Heb wel levenslang toegang(toen kon dat nog gekocht worden) dus als ik weer het idee heb dat ik er dingen uit kan halen dan kan ik altijd kijken.

Ook zoals topicstarter heb ik momenteel een 2,5 jarige die ik anders wil gaan beleren dan ik altijd gedaan heb. Met grote twijfels gezien mijn TRT ervaring, een één maand abbo genomen op featherlight. Wàt ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Mijn abbonement is bijna verlopen nu, maar ik ga het zeker verlengen. Ik heb echt enorm veel geleerd.

Mijn ‘main-focus’ ligt vanzelfsprekend bij de module jonge paarden opleiden. Maar ik heb er ook mega veel baat bij om alvast filmpjes mee te nemen uit andere modules/cases. Ik zou dit ook iedereen met een beetje extra tijd aanraden om te doen. Blijf niet enkel bij één module omdat je deze stappen wil doorlopen, maar kijk ook naar andere filmpjes die overeenkomen met de fase van trainen waar je nu bent en/of overeenkomen met jouw type paard.

Een goede keuze tussen TRT/Featherlight is denkik erg afhankelijk van jouw eigen leerstijl. Ik vind Tristan fantastisch, maar voor mij te langdradig. Ik heb meer baat bij een Yvet die gewoon een trainingssessie filmt en uitlegt wat ze op dat moment doet en waarom ze het zo doet. Als ik voor mijzelf spreek kreeg ik bij het volgen van Tristan’s modules het idee dat als het met oefenen niet goed ging, ik het niet kon en het niet ging werken. Bij Yvet krijg ik extra motivatie om uit te pluizen waarom het niet goed gaat. Ik denk mede doordat ze ook echt veel beeldmateriaal heeft waarbij dingen niet goed gaan, bijv met de eigenaren die les krijgen. Je kan mega verschil zien tussen wanneer yvet met het paard werkt, of de eigenaar zelf. Bij Yvet krijg ik het gevoel dat ik fouten mag maken en dat ik er van kan leren. Bij Tristan had ik het gevoel dat ik faalde als het niet goed, ‘want ik doe toch hetzelfde als hij’. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring en absoluut niks ten nadele van Tristan!
Laatst bijgewerkt door xLeticia op 16-12-22 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 19:35

Wat leuk om te lezen dat jij het zo ervaart Leticia. Ik vind bij TRT de oefeningen heel duidelijk, ook voor mensen met weinig ervaring. Verder vond ik de ingezonden filmpjes van andere leden heel fijn omdat ik zo kon leren mijn eigen reactie te verfijnen.
Mijn jonge paard reageerde fijn op de oefeningen van TRT.
Het gevoel / energie/connectie bij Featherlight vind ik heel prettig en werkt juist bij mijn andere paard met een rugzakje heel goed. Ik heb meteen vanaf het begin een abonnement genomen op Featherlight en kijk nog steeds de filmpjes. Wat ik fijn vind bij Featherlight is dat je je eigen pad/ weg kan vinden en volgen. Meer met gevoel werken werkt voor mezelf nu beter.

Bolletje29
Berichten: 67
Geregistreerd: 03-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-23 12:39

Geen idee of er nog iemand naar een ervaring zoekt aangezien het topic al wat ouder is, maar moest het zo zijn, hier is de mijne!

Ik ben ondertussen 2,5 jaar lid van de Featherlight Academy. In het begin vond ik het ook wat moeilijk te volgen. Alles zag er zo makkelijk uit maar als je dan voor je eigen paard stond, had ik geen idee waar te beginnen. Het was echt even puzzelen.

Vorig jaar ben ik de trainingsdagen “van grondwerk naar rijden” bij haar op locatie gaan volgen, wat een wereld van verschil was dat voor mij en mijn paard. Het mag dan wel een grote investering geweest zijn maar ik heb er echt een ander paard voor teruggekregen. Paard en ik hadden weer plezier in het werken en we waren beiden weer gemotiveerd. Onze (meerdere) problemen bleken allemaal dezelfde, dieperliggende oorzaak te hebben. Daar was zij na enkele minuten al achter gekomen en daar hebben we dan ook op gewerkt. Tijdens die lessen krijg je ongelooflijk goede begeleiding en dan krijg je ook heel goed haar techniek onder de knie, mede omdat je continu te horen krijgt wat je wanneer en hoe moet doen.

Sinds dan zijn de video’s op de Academy ook veel duidelijker voor mij geworden, omdat ik zelf heb kunnen ervaren hoe het “hoort te gaan/voelen” zegmaar. Dat maakte alles 100 keer duidelijker.

Ik ben trouwe leerling dus en verleng ook dit jaar mijn abonnement weer. Zeker in combinatie met de trainingsdagen vind ik het echt goud waard.

fnpetter1990

Berichten: 36
Geregistreerd: 27-01-23
Woonplaats: Ergens in het mooie Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 16:44

Hey, ik kon alleen nog dit topic vinden over Featherlight, maar hopelijk kan het weer een beetje levend worden. :D

Ik ben al een poosje bekend met Featherlight Horsemanship, en heb ook lessen gehad van iemand die een tijdje stage heeft gelopen bij Yvet, voordat ik überhaupt wist dat de Academy bestond. Daar heb ik al heel veel van geleerd, maar ik ben er nooit heel actief verder mee gegaan.

Nu heb ik 3 nieuwe bijrijdpaarden, en ik ga vanaf morgen met ze beginnen met Featherlight. Ik begin morgen in de longeercirkel 1 voor 1 met de 'liberty start'. De eigenaresse is al lid van de Academy dus dat was een super mooi toeval.

Ik vind het superleuk om echt vanuit de connectie en een frisse start vanaf de grond met ze te beginnen. Het zijn ook 3 heel verschillende paarden en ik hoop daarmee mijn 'feel' ook goed te kunnen ontwikkelen. :) In principe zijn het ongecompliceerde beleerde paarden, maar ik vind het leuk om te zien of we door het grondwerk ook meer lichtheid en openheid kunnen vinden in het rijden straks. Uiteindelijk is dressuurrijden en op termijn wedstrijden het doel. Maar vanuit een connectie en met ontspanning.

Ik heb ook ervaring met TRT, maar ik ben iemand die snel vanuit het hoofd werkt met paarden. En door Yvet haar methode leer ik beter vanuit gevoel te werken en rijden.

Misschien ga ik mezelf af en toe filmen en kan ik het hier de voortgang delen als ik durf, maar ik beloof niks, haha.

Anoniem

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 18:41

Wat leuk en wat een mooie begeleiding heb je al gehad. Ik ben zeker benieuwd naar de vorderingen!

fnpetter1990

Berichten: 36
Geregistreerd: 27-01-23
Woonplaats: Ergens in het mooie Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 08:36

Leuk! Ik ga straks aan de slag. En ja de lessen hebben zeker geholpen merk ik, omdat ik het eerst gevoeld/gedaan heb en daarna pas de uitlegfilmpjes van Yvet te zien kreeg. Ik kan wel begrijpen dat het voor veel mensen lastig is om vanuit een filmpje Yvet altijd te kunnen volgen.

Ik hoop ergens echt heel erg dat ze op den duur mensen gaat opleiden om haar methode door te geven, zodat er instructeurs komen die dit in de praktijk kunnen brengen

Ik ben van nature iemand die vanuit haar hoofd werkt en minder uit gevoel, daarom spreekt Featherlight me juist meer aan dan TRT. TRT is kwa systeem wel iets duidelijker/de stappen zijn wat duidelijker, maar ik heb dan de neiging veel technischer te werk te gaan in plaats van echt goed naar het paard te blijven kijken.

fnpetter1990

Berichten: 36
Geregistreerd: 27-01-23
Woonplaats: Ergens in het mooie Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 08:42

xLeticia schreef:
* Knip *


Als ik voor mijzelf spreek kreeg ik bij het volgen van Tristan’s modules het idee dat als het met oefenen niet goed ging, ik het niet kon en het niet ging werken. Bij Yvet krijg ik extra motivatie om uit te pluizen waarom het niet goed gaat. Ik denk mede doordat ze ook echt veel beeldmateriaal heeft waarbij dingen niet goed gaan, bijv met de eigenaren die les krijgen. Je kan mega verschil zien tussen wanneer yvet met het paard werkt, of de eigenaar zelf. Bij Yvet krijg ik het gevoel dat ik fouten mag maken en dat ik er van kan leren. Bij Tristan had ik het gevoel dat ik faalde als het niet goed, ‘want ik doe toch hetzelfde als hij’. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring en absoluut niks ten nadele van Tristan!


Ik heb precies dit! Bij TRT raakte ik sneller gefrustreerd. Ik keek wat minder naar het paard en de vragen / antwoorden die het paard stelde en gaf en focuste veel meer op het resultaat. Dat heeft bij mij ook puur met hoe ik leer/ben als persoon te maken, want TRT vind ik nog steeds echt een super methode. Het is iets meer down to earth/technischer dan Featherlight, en ik denk dat dat voor de meeste mensen een makkelijkere instap in grondwerk/Horsemanship is.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:19

Ik gebruikte ook alletwee de methodes TRT en Featherlight omdat mijn ene paard ( jong) heel goed reageerde op TRT en mijn andere paard ( ouder en trauma) reageerde heel goed op het voelen en werken met energie en connectie zoals Featherlight.

fnpetter1990

Berichten: 36
Geregistreerd: 27-01-23
Woonplaats: Ergens in het mooie Friesland

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 09:24

Het kan inderdaad echt prima gecombineerd worden!

Haar nieuwe filmpjes zijn wel alweer iets duidelijker. Ik merk dat ze steeds gestructureerder uitlegt in haar video's.

fnpetter1990

Berichten: 36
Geregistreerd: 27-01-23
Woonplaats: Ergens in het mooie Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:11

Vanochtend met alle 3 de paarden in liberty gestart. Dit zijn dus mijn nieuwe bijrijdpaarden en ze kennen me nog helemaal niet (behalve even poetsen ter kennismaking afgelopen woensdag).

Het was moeilijker dan ik dacht. Ze zijn alle 3 heel anders en dat was wel erg leuk om te ervaren. Wat ik bij alle drie moeilijk vond is om ze echt met me te laten connecten en naar me toe te laten komen. Ze snapten er initieel natuurlijk helemaal niks van, maar dat is oke. Bij alle 3 lukte het uiteindelijk wel. Bij 1 van de 3 was het om laten draaien erg lastig.

Maar als ik mijn filmpje terug kijk vallen me wel wat zaken op. Ik twijfel nog veel te veel, ik pas me erg aan het paard aan in mijn looptempo en ben nog wat afwachtend. En in een poging zacht te zijn, zak ik letterlijk in, in mijn postuur. Ik ben ook nog vrij groot in mijn hulpen en mis nog een beetje feel. Wel leerzaam om het zo te zien.

Ik heb hier een filmpje met hele korte stukjes uit de training (al heb ik daar alleen wat goede stukjes in gezet). Ik ben helaas de training van 1 paard vergeten te filmen. -O- Dus dit zijn er maar 2.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:05

fnpetter: lastig iets van te zeggen op basis van zulke mini stukjes.

Ik heb ook een een abbo gehad maar omdat ik er te weinig gebruik van maakte weer stop gezet. Wel was ik vorige week even aan het prullen me één van mijn paarden. Zo grappig om te zien dat dat kijken naar de achterhand zo sterk werkt, paard draait meteen naar me toe.
Dit is een paard die heel veel bevestiging zoekt in zijn omgeving dus daar kun je heeel simpel aansluiting bij vinden. Dan voel ik me net een soort tovenaar yvette.
Maar ik heb 2 onafhankelijkere types staan. Daar moet je volgens mij meer aan de bak om interesse op te wekken :+ (al heb ik dat nog niet zo veel geprobeerd, het zijn ook gewoon makkelijkere paarden in de omgang omdat ze niet zo bang zijn)

fnpetter1990

Berichten: 36
Geregistreerd: 27-01-23
Woonplaats: Ergens in het mooie Friesland

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 08:59

Ja snap ik hoor, het is een minifilmpje. Het filmpje duurt totaal een uur maar ik kan met deze app maar tot 1 minuut opslaan. Ik ben nog niet zo handig met video's editen.

Haha ja dat tovenaar gevoel ken ik wel. Goede tip over het aansluiting vinden door naar de achterhand te kijken!

Ik denk sowieso dat deze paarden zich gewoon nog niet helemaal naar me openstellen, en dat geeft ik niet. Dat het Yvet wel vaak allemaal lukt in 1 sessie heeft natuurlijk ook met haar talent te maken

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-23 09:02

Wat me vooral op valt is dat je niks in je handen hebt.
Yvet begint volgens mij wel altijd met een vlag of zweep (afhankelijk van het soort paard).
Op die manier kun je ook klein blijven in je hulpen en de focus wat meer op jou krijgen....
Nog een keer gekeken, en ik zag het niet goed... Je hebt een zweep zie ik nu.
Misschien helpt het om er een stuk plastic of stof aan te hangen

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 13:25

Hoiii ik heb ook een vraagie!

Wat vinden jullie een fijne online academy voor het beleren van jonge paarden? Ik heb zelf ervaring met wat Featherlight, maar heb nooit de trainingsvideos gezien. Nu lees ik wel in het topic dat velen er tegenaanlopen dat het soms wat vaag is en niet lekker uitgelegd, terwijl ik. Wel heel er op de theorie ben het moet wel "logisch" zijn voor mij.

Wat zouden jullie doen en waarom? Anders ga ik wel voor 1 maandje featherlight en kijk ik wat ik er van vindt...

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 18:37

Ik zou de academy van Will Rogers doen! Die is net vorige maand live gegaan. Zijn training lijkt veel op die van Yvette (Yvette heeft ook bij hem op stal gestaan), maar hij heeft heeeeel veel uitleg bij alles wat hij doet (soms zoveel dat ik even verder scroll haha.) prijs is hetzelfde!

fnpetter1990

Berichten: 36
Geregistreerd: 27-01-23
Woonplaats: Ergens in het mooie Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:39

Euridicey schreef:
Hoiii ik heb ook een vraagie!

Wat vinden jullie een fijne online academy voor het beleren van jonge paarden? Ik heb zelf ervaring met wat Featherlight, maar heb nooit de trainingsvideos gezien. Nu lees ik wel in het topic dat velen er tegenaanlopen dat het soms wat vaag is en niet lekker uitgelegd, terwijl ik. Wel heel er op de theorie ben het moet wel "logisch" zijn voor mij.

Wat zouden jullie doen en waarom? Anders ga ik wel voor 1 maandje featherlight en kijk ik wat ik er van vindt...


Ik ben ook heel erg theoretisch ingesteld, maar toch kan ik Yvet aardig volgen. Ik moet wel zeggen dat de Academy afgelopen jaar veel gestructureerder is geworden. Maar het kan zijn dat ik bevooroordeeld ben omdat ik in de praktijk ook hulp heb gehad. Ze heeft een complete module voor jonge paarden.

Will Rogers ken ik niet, maar dat klinkt als een goed alternatief! Ik zou sowieso kiezen wat bij jou het beste klikt.

fnpetter1990

Berichten: 36
Geregistreerd: 27-01-23
Woonplaats: Ergens in het mooie Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 18:40

Sky_As schreef:
Wat me vooral op valt is dat je niks in je handen hebt.
Yvet begint volgens mij wel altijd met een vlag of zweep (afhankelijk van het soort paard).
Op die manier kun je ook klein blijven in je hulpen en de focus wat meer op jou krijgen....
Nog een keer gekeken, en ik zag het niet goed... Je hebt een zweep zie ik nu.
Misschien helpt het om er een stuk plastic of stof aan te hangen


Yes klopt! Ik heb wel een zweep. Ik heb nog wat meer filmpjes gekregen, en ik ga het morgen met een zweep met stukje stof eraan proberen. Ik denk dat ik dan inderdaad wat meer de focus op mij kan krijgen.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 20:24

Ik hoor vaker dat het nu wel een stuk beter is, maar dat de jonge paarden module is toch niet vernieuwd in de tussentijd of wel?

Ik hoorde ook dat ze voornamelijk paarden gebruikt die het allemaal al kunnen, waardoor je niet echt leert hoe je problemen in de training kan opvangen.

Ik banketstaaf nog enkel door wat ik verder heb gehoord. Ben wel benieuwd hoe jij daar tegne kijkt. Ik twijfel zeker nu tussen Will Rogers en Yvet.

AnnickT

Berichten: 1466
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 00:45

Warwick Schiller is wellicht ook interessant voor jonge paarden. Ik pas zijn mindset en principes toe bij de vijf jonkies die ik verzorg (vier tweejarigen en een éénjarige) en dit zijn mede daardoor nu al hele makkelijke paarden, wat ik van mijn omgeving (dierenarts, hoefsmid, etc.) hoor. Ook het beleerproces zal ik volgens zijn principes gaan doen.

Hij heeft - uit mijn hoofd - nu twee series met ieder één jong paard met het hele proces, en dan nog twee individuele series met delen van het proces.
Je ziet het beginnen met grondwerk tot zadel erop en de eerste stappen onder het zadel. Heel langzaam, stapje voor stapje, maar toch veel en duidelijke video’s met veel rust en ontspanning.
Daarnaast heeft hij ook een serie met “probleempaard” waar hij dezelfde stappen mee heeft doorlopen, ook al was dit paard al beleerd. Zo zie je goed hoe hij dit bij verschillende soorten paarden toepast.
Hij heeft een hoop video’s op YouTube staan waardoor je snel een indruk kunt krijgen van hem, met name de principles of training zijn erg handig om te weten.

Undefined
Berichten: 3766
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:15

Ik ben wisselend lid van Featherlight en andere platformen en nu dus Will Rogers. Yvet en Will hebben allebei series met paarden die het al kennen en jonge of probleempaarden. Ik zou gewoon bij een van de twee beginnen en dan eens ergens anders kijken. De meesten zijn wel maandelijks opzegbaar! Niet teveel denken en gewoon doen :P

fnpetter1990

Berichten: 36
Geregistreerd: 27-01-23
Woonplaats: Ergens in het mooie Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:45

Euridicey schreef:
Ik hoor vaker dat het nu wel een stuk beter is, maar dat de jonge paarden module is toch niet vernieuwd in de tussentijd of wel?

Ik hoorde ook dat ze voornamelijk paarden gebruikt die het allemaal al kunnen, waardoor je niet echt leert hoe je problemen in de training kan opvangen.

Ik banketstaaf nog enkel door wat ik verder heb gehoord. Ben wel benieuwd hoe jij daar tegne kijkt. Ik twijfel zeker nu tussen Will Rogers en Yvet.


Ze gebruikt inmiddels regelmatig onervaren paarden voor haar video's. Maargoed, ze is een tovenaar, dus het is alsnog lastig om alles net zo te doen als dat zij doet. :+ Ze heeft nu ook een hoop filmpjes waarin je de eigenaar zelf met het paard ziet werken.

fnpetter1990

Berichten: 36
Geregistreerd: 27-01-23
Woonplaats: Ergens in het mooie Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 08:47

Leuk om hier ook andere namen/methodes voorbij te zien komen. Mijn Horsemanship namen kennis is erg beperkt. :D

Zijn er mensen die nog wel eens naar haar clinics gaan?

En ik ben heel nieuwsgierig of er mensen zijn die hun paard hebben leren inparkeren naast een krukje? Ook als het via TRT is geleerd. Ik ga daar vandaag mee aan de slag. :D

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Ervaringen online Featherlight Academy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 09:23

Yep, onze pony's leren altijd in te parkeren. Oorspronkelijk komt onze methode volgens mij inderdaad bij TRT weg.