Met mijn shetlander aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renate_

Met mijn shetlander aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 19:29

ik zat eerst te twijfelen of ik de foto's er wel op te zetten omdat ik nog nooit iemand gezien had die met de lange teugel iets laat zien.
Maar ik ben pas net begonnen dus zou graag wat tips van jullie willen!
hou het wel een beetje aardig :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

bedankt voor het kijken

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:31

Haha, er is zelf een topic over, moet je even bij grondwerk deeltopic kijken ;)
er word zelf z door bokkers aan de lange teugel gereden.

Verder doe je het netjes, maar ik ben niet zo van van je handhouding.
Hou ze liever gewoon allebij aan de binnenkant van je pony zodat je ook echt
naast de achterhand loopt.

Leuke pony trouwens :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:32

Leuk dat je met je shet lange lijnt (geen idee wat de wwvorm is :o) Overigens zijn er meer op bokt die foto's plaatsen, dus je bent niet de eerste :P Kijk maar eens op het subforum grondwerk.

Op de eerste foto lijkt het of je je hand vast zet, daar kun je op letten. Verder ben je al leuk bezig.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:33

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:45

HAW --> GVL-ITP

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:25

Hihi je bent inderdaad niet de eerste hier ;) maar dat geeft natuurlijk niet, leuk dat je er ook mee begonnen bent!

Ik zou wel proberen om te kijken of je je pony wat meer ontspannen kunt laten lopen. Het oogt nu wat strak en gespannen, en daarbij hou je zelf je handen ook nogal vast. Even een ophouding is niet erg, maar wanneer je je handen continu zo vast zet op de kont, wordt het natuurlijk ook wel lastig voor je pony om daar de ontspanning op te zoeken. Laat m eerst wat meer lang en laag lopen en probeer m daarvandaan te activeren en eventueel weer wat hoger in de hoofd/halshouding te laten komen. Dan zul je merken dat ie een stuk losser zal gaan lopen. En verder lekker veel figuren gaan rijden, veel voltes meepakken om de stelling en buiging wat fijner voor elkaar te krijgen, daar zal je pony ook losser van worden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:30

Een longeersingel met ringen waar je de lijnen doorheen laat lopen zou het al een stuk makkelijker en prettiger maken.
Verder je handen niet zo laag houden en al helemaal niet vastzetten; het is (net als ohz.) niet de bedoeling dat je je pony in een bepaalde houding/in de krul gaat forceren/dwingen.

Daarnaast is het handiger om half achter, half naast je pony te lopen. Handen gewoon op normale hoogte, mag best een heel stuk hoger. Is ook een stuk prettiger voor je pony.

Een kleine, korte menzweep is ook wel handig, dan kan je met de slag werken. Een rijzweepje/dressuurzweepje heeft geen slag en meestal kom je dan niet ver genoeg (je moet ong. bij de schouders/hals van je pony kunnen komen met de slag).

Lekker verder oefenen, dan gaat het vanzelf beter.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:32

Voor als je net begonnen bent, ziet het er lang niet slecht uit hoor, gewoon lekker oefenen, figuurtjes doen. En vooral het zakken van het hoofd niet forceren. Knappe shet is het ook.

En als je het leuk vind om andere mensen te zien lange lijnen, dan heb je hier alvast wat topics van mij:
[GVL-ITP] Shetlander Arthur 26 jaar @ langelijnen en grondwerk
[GVL-ITP] Shetlander Arthur @ dressuur aan de langelijnen
Leinearthur @ [JITP] Shet Arthur @ langelijnen
[GVL-ITP] Shetlander Arthur weer aan de langelijnen!

Marive

Re: Met mijn shetlander aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:00

He wat leuk, nog een langeteugelaar! :)

Leuke pony heb je, zou idd wel je handen wat hoger houden, tis niet de bedoeling dat je ze op de kont van je pony legt. Verder is het ook handig als je je zweepje andersom houdt zodat ie naar boven steekt. Dan kan je een stuk makkelijker corrigeren.

Denk trouwens wel dat er in dit topic de lange teugel dressuur en het werken aan de lange lijnen door elkaar worden gehaald, lange teugel is in principe zonder longeersingel :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:04

mleenbos schreef:
Denk trouwens wel dat er in dit topic de lange teugel dressuur en het werken aan de lange lijnen door elkaar worden gehaald, lange teugel is in principe zonder longeersingel :)

Precies :j Dus ook geen longeersingel gaan gebruiken hoor, anders worden de zei gangen strak echt een hel om te doen. Als dit voorbereidend werd op mennen zou zijn (lange lijnen) zou je het wel kunnen gebruiken, maar als ik het goed begrijp doe jij dressuur aan de lange teugel toch?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:06

Ik gebruik een longeersingel en heb echt niet het idee dat de longeersingel het wijken belemmert hoor? :)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:17

Leinearthur schreef:
Ik gebruik een longeersingel en heb echt niet het idee dat de longeersingel het wijken belemmert hoor? :)

Het is in principe mogelijk. In Zweden is het zelfs gebruikelijk, en worden er inderdaad ook zijgangen mee gereden. Toen het Europees Kampioenschap daar werd gehouden moesten alle landen zich daar ook aan aanpassen. Nou ik was blij toen dat ding weer af mocht hoor := Het kan wel, en voor sommige dingen kan een singeltje even een uitkomst zijn. Maar wanneer je echt op de klassieke manier dressuur aan de lange teugel beoefent is het een stuk prettiger werken zonder zo'n singeltje. En in Nederland is het overigens ook niet gebruikelijk.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:24

Ik doe het vanaf het begin af aan al met singeltje, dus ik ben het wel gewend, en leer daar dan natuurlijk mee omgaan. Maar ben niet van plan intensief aan de zij gangen bezig te gaan, ik pak alleen af toe het wijken een beetje mee. :j

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:31

Daarom zei ik ook in principe :) Bij de dressuur aan de lange teugel is het in Nederland niet gebruikelijk, maargoed als je het fijner vind moet je het vooral doen natuurlijk.
Mijn eigen ervaring is dat een singel na een tijdje toch behoorlijk in de weg gaat zitten.