Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 22:56

Vandaag had ik voor het eerst springles met mijn verzorgpaard Lycos.
Lycos is een 8-jarige KWPN'er ruin en ik verzorg hem sinds oktober 2007. Vanaf januari van dit jaar hebben we ook les. We zijn dan vooral dressuurmatig bezig.
Deze week ging ik echter samen met een stalgenootje (happyloveyou hier op bokt) een uur springen.
Onze instructrice had een klein parcourtje opgebouwd. We zijn begonnen met een kruisje met drafbalkjes en van daaruit hebben we een paar stijltjes gesprongen van 50/60 cm.

Zowel voor mij als voor Lycos was het even wennen. Ik ben een tijdje uit de paarden geweest en heb voor het laatst 6 jaar geleden serieus gesprongen. Lycos heeft in verband met een breuk in zijn hoefbeen in 2006/2007 bijna een jaar stilgestaan en daarna ook vrijwel niet gesprongen. Desondanks vond ik dat hij het erg goed deed. Het ging na verloop van tijd steeds beter. Hij werd af en toe een beetje heel enthousiast en dan lastten we even een stappauze in.
Ik ben er helaas wel twee keer afgevallen, omdat ik links ging en hij naar rechts na de sprong. Heb er niks aan overgehouden, alleen een blauwe plek (oke..een paar)

Het regende trouwens steeds, aan het einde ging het wat harder daardoor werden mijn teugels glad (geen springteugels).
Serieus rijtechnisch commentaar mag natuurlijk, maar dit is geen HAW.

Met dank trouwens aan mijn vriend die vanuit een hoekje in de bak (wel zo veilig) de foto's en de filmpjes heeft gemaakt.

Hier dan de foto's:

1) Even lekker losrijden, moest even wennen aan die korte beugels
Afbeelding


2) Inspringen met een kruisje en drafbalkjes (daarvoor nog balkjes gedraafd, maar geen foto van)
Afbeelding


3) Eerste stijltje...
Afbeelding


4) Een sliding stop en ik werd gelanceerd...
Afbeelding


5) ...hup erop en weer verder...
Afbeelding


6) Ondertussen regende het ook lekker door, bikkels zijn wij hè?
Afbeelding


7) 2e lancering...en gewoon blijven lachen hè? (Lycos werd net buiten beeld opgevangen door mijn instructrice)
Afbeelding


8) Sprongetje
Afbeelding


9) Van achteren
Afbeelding


10) Huplakee
Afbeelding


11) Helaas is de foto een beetje wazig, maar het begint er al beter uit te zien
Afbeelding


12) En ja hoor, daar gaan we - we vliegen! (vind deze zelf wel leuk!)
Afbeelding


13) Risico van het vak (dit was er ééntje..)
http://farm4.static.flickr.com/3013/261 ... 9c.jpg?v=0

En hier nog links van twee filmpjes, geniet vooral van het belangstellende commentaar van stalgenoten Knipoog

http://www.youtube.com/watch?v=QpvQo2DLMeQ

http://www.youtube.com/watch?v=0GIZbii3jMM

edit: link foto 13 klopte niet...
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 28-06-08 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Berichten: 8068
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:14

Sigrid! Wat ontzettend leuke foto's.. En ook dapper de after-blooper foto's erbij Tong uitsteken

Foto 12 is inderdaad gaaf! Jammer van die staander in het midden.. Anders was ie een uitvergroting waard Haha!

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 23:16

Ja die staander hè? Grrr...
Maar vond het niet zo'n slim idee om vriendje-lief de bak in te sturen met fotocamera terwijl er twee paarden rondcrossen.
Je ziet ook wel aan de foto's dat het steeds beter ging, mijn houding enzo...die is op eerste foto's wel beetje Nagelbijten / Gniffelen

feliciaa

Berichten: 2264
Geregistreerd: 30-11-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:17

Leuke foto's!
Let er op dat je niet voor je paard uitspringt. Laat je mee nemen door je paard..
Je mag ook wel iets rechterop blijven zitten want ik moet er niet aan denken wat er gebeurd als het paard z'n hoofd omhoog doet vlak voor of tijdens de sprong Knipoog

Angelaa2
Berichten: 4230
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:18

probeer iets minder laat mee te gaan Knipoog nu zit je elke keer bijna op zijn hals, en dat is niet de bedoeling denk ik Vork
(zegt niet weg dat ik het ook niet doe)
probeer dus eigelijk zo lang mogelijk te blijven zitten (bij kleine sprongen) en de laatste 3 passen volg. mij mee te gaan, en je moet proberen zeg maar het punt dat hij afzet vinden om dan goed mee te gaan Knipoog
verder ziet het er wel goed uit Lachen jammer van je 2 vallen maar toch goed gedaan Pling

Anoniem

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:18

Veel meer op je kont blijven zitten en niet te vroeg naar voren gaan Lachen
Ook minder naar voren gaan met je lichaam.
Dan heb je minder kans op vliegles Lachen

Verder heb je wel lol zo te zien Haha!
Zelfs op de grond Haha!

happyloveyou
Berichten: 141
Geregistreerd: 13-10-06

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:20

heey sig

was idd erg leuk lycos deed het heel erg goed ook jij natuurlijk..
Zo we hebben wel de smaak te pakken dus we gaan meer springen toch??
foto's zijn wel leuk geworden..
en de volgende keer blijf je erop zitten..

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 23:21

Ik zat een beetje erg overdreven in verlichte zit idd...
Daar zal ik volgende keer op letten. Ben altijd bang om het paard "te hinderen" dus ga daarom zoveel mogelijk mee...en dan soms iets te veel idd. Had het met rijden niet zo door, pas toen ik foto's zag dacht ik...hmmm...
Bedankt voor reacties verder, we hebben zeker lol en gaan lekker verder oefenen.

Angelaa2
Berichten: 4230
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:40

_Sigrid_ schreef:
Ik zat een beetje erg overdreven in verlichte zit idd...
Daar zal ik volgende keer op letten. Ben altijd bang om het paard "te hinderen" dus ga daarom zoveel mogelijk mee...en dan soms iets te veel idd. Had het met rijden niet zo door, pas toen ik foto's zag dacht ik...hmmm...
Bedankt voor reacties verder, we hebben zeker lol en gaan lekker verder oefenen.


Ja, achja had ik eerst ook Knipoog heb nu tijdens de les geleerd om langer te blijven zitten en echt op het moment te gaan staan als ie afzet (nouja dan echt meegaan Knipoog)
als volgt: doorzitten, kijken naar de sprong (gewoon laag kruisje kan ook laag stijltje zijn (maakt trouwens niet uit of ie hem eraf gooit Knipoog) voor je uitkijken en echt de laatste passen pas mee te gaan) hierdoor ga je ook al minder ver naar voren. het is heel raar in het begin maar het helpt echt!
Nouja oefening baart kunst en vind het al knap dat je zo springt na 6 jaar niet echt gesprongen te hebben Haha!
Succes nog Lachen (leuk paardje heb je *LOL*

lovesal

Berichten: 935
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Lelystad

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:04

Probeer niet voor hem uit te springen! want als die stopt lig je er naast:P

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:05

Gave foto's sigrid!!!!! en die filmpjes zijn ook echt leuk!!!

IvoIce

Berichten: 1615
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Vleuten

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 10:39

Wat een leuke foto's, die laatste is echt gaaf!
Gelukkig kon je lachen om je bloopers *LOL*
Voor iemand die zo lang niet gesprongen heeft, vind ik het er netjes uitzien hoor, mooie tips zijn al gegeven Lachen

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:27

Lek Sigrid! Ik vind Lycos trouwens echt een leukerd!

Inderdaad iets minder ver naar voren zoals RK zegt, dat scheelt je volgende keer misschien een vliegles Haha!

Die foto van jou op de grond is ook wel erg komisch Haha! Dat gezicht van je Haha!

Laatste foto is zeker gaaf, echt zonde van die paal!

Lisetjj

Berichten: 746
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:29

Ziet er leuk uit!
Tips zijn al gegeven Lachen
Jammer dat je geen foto hebt van het vallen zelf Tong uitsteken

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:47

Leuke plaatjes zeg! Je hebt er duidelijk lol. Commentaar over je zit is al gegeven. Wat ik er wel aan wil toevoegen is dat je op deze manier je paard ook hindert, terwijl je het juist probeert te voorkomen.

Zelf doe ik veel lage sprongetjes rijden. Dan kan ik echt op mijn houding letten. Misschien een tip voor jouw? ik merk zeker verschil en ga pas hoger als mijn houding op de lage goed zijn. Ik doe namelijk het zelfde als jouw. Haha! Er als een duikboot opzitten en veel te veel meegaan. Tja er zal maar een hindernis staan van 1.50 Clown

Saffierr

Berichten: 102
Geregistreerd: 07-01-08

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 18:27

Hahaha wat een lol! Nouja hopelijk volgende keer beter! Commentaar is allemaal al gezegt maar heb je nou bandages om?

Deniies

Berichten: 604
Geregistreerd: 26-03-06
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:40

hahaha lol met je knol! Haha!
als je iets minder zou meegaan heb je idd minder kans op vliegles.
als die nu vlak na de sprong ze nek omlaag doet lig je.
ziet er leuk uit.

__inge__

Berichten: 2211
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Zuidlaren

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:44

Ziet er ontspannen uit, en jullie hebben er beide plezier in!
Alleen vind ik het niet zo raar dat je er naast lag, je geeft té veel mee, waardoor je geen contact meer met de mond van je paard hebt, en je gaat té ver uit het zadel. Blijf ook zitten (foto 8), en wachten, totdat je paard springt, en ga dan pas in verlichte zit. zodat als je paard bijvoorbeeld weigerd, je er niet zo makkelijk naast ligt, omdat je nog stevig in je zadel zit!
Veel plezier en succes nog samen! Volgens mij komt dat wel goed! Haha!

Sigrid

Berichten: 2969
Geregistreerd: 11-09-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Springles met Lycos 8-jarige KWPN'er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 22:50

Jako_Saffier schreef:
Hahaha wat een lol! Nouja hopelijk volgende keer beter! Commentaar is allemaal al gezegt maar heb je nou bandages om?

Ehm, ja...grijze. Zowel voor als achter met lappen eronder.

Nog bedankt voor alle reacties. Lol hadden we zeker!
Ga er inderdaad volgende keer aan werken om wat minder ver naar voren te komen.
Denk dat het ook handig is om mijn beugels toch iets langer te laten. Had nu gewoon standaard twee gaatjes korter gedaan en dat was misschien iets té.

Vliegles kwam overigens niet direct na de sprong, maar als we na de diagonaal richting hoefslag gingen wilde Lycos de korte bocht nemen (zelfde hand verder) en ik van hand veranderen. We hadden daar in het begin twee keer miscommunicatie over zodat hij rechts en ik links ging. Werd er zeg maar zijwaarts afgeslingerd. De twee vallen waren ook in het eerste half uur van de les, toen ik de smaak een beetje te pakken had en eerste terug ging zitten na de sprong kreeg ik al veel meer controle. Maargoed, we hebben zeker een punt om aan te werken.