Onze eerste outdoor crosstrainingen met OTTB Fully

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Onze eerste outdoor crosstrainingen met OTTB Fully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 08:36

Inmiddels hebben Fully en ik onze eerste twee outdoor crosstrainingen er op zitten. Fully pakte echt enorm lekker aan, springt alles waar je hem voorzet en doet daarbij ook nog zijn uiterste best. Heerlijk zo'n paard *\o/*
Beide trainingen hebben we gevolgd bij Hanneke Held.

Even een kort intro voordat we verder gaan naar de foto's.
Fully is een 6 jarig ex-renpaard. Vorig jaar mei is hij naar Nederland gekomen nadat hij in februari en april een P2P race (ze racen dan over steeples) had gelopen in Ierland. Hij bleek te traag dus werd verkocht. Reizen was niet zijn favoriete onderdeel dus toen hij bij mij aankwam was enorm afgevallen. Daarnaast waren rug en halsspieren een onbekend begrip voor hem.
Inmiddels hebben we zijn gewicht aardig onder controle (al mag er nog wel wat bij) en beginnen zijn spieren aardig te groeien.

We zijn lekker aan het trainen en kijken vooral naar wat hij leuk vindt. Gelukkig houdt hij, net als ik, ook van crossen :D

De foto's zijn gemaakt door Jaap & Marja Koole

Foto's van de eerste training in Ede op de Valouwe
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's van de tweede training in Lunteren op de Vijfsprong


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteraard gaat niet alles perfect, dus ook deze foto wil ik jullie niet onthouden :+

Afbeelding


Bedankt voor het kijken en tot de volgende :wave:

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Onze eerste outdoor crosstrainingen met OTTB Fully

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 09:01

Wat een leuk dier en fijn dat hij het zo goed oppakt!

Heel veel plezier samen *\o/*

Heresy

Berichten: 70
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Mayrhofen, Oostenrijk

Re: Onze eerste outdoor crosstrainingen met OTTB Fully

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 09:37

Gave foto's en een erg leuk paard.
Die laatste foto is geweldig! :D

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Onze eerste outdoor crosstrainingen met OTTB Fully

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:26

Leuke combi zijn jullie. Ik zie alleen dat jij nog wat onbalans hebt boven de sprong, je steunt veel op de hals of aan de teugels. Ik kan je aanraden om wat te werken aan je balans door veel in verlichte zit te trainen. Dan worden je bovenbenen sterker en creëer je balans. Dat is wel handig om de boel bter uit te zitten maar ook om hem minder in de weg te zitten.
Succes verder :)

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Onze eerste outdoor crosstrainingen met OTTB Fully

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:51

Wat een leuke foto's ! ik heb hetzelfde hoofdstel voor mijn EV. Maar wat voor zadel heb jij erop liggen en welke boommaat heeft jouw EV?

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Onze eerste outdoor crosstrainingen met OTTB Fully

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:15

Wat een super leuke combi! Heel leuk paard!

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 17:26

Capriootje schreef:
Wat een leuk dier en fijn dat hij het zo goed oppakt!

Heel veel plezier samen *\o/*


Thanks!

Heresy schreef:
Gave foto's en een erg leuk paard.
Die laatste foto is geweldig! :D


Dankje! Haha ja die kon ik jullie niet onthouden :P


Earth schreef:
Leuke combi zijn jullie. Ik zie alleen dat jij nog wat onbalans hebt boven de sprong, je steunt veel op de hals of aan de teugels. Ik kan je aanraden om wat te werken aan je balans door veel in verlichte zit te trainen. Dan worden je bovenbenen sterker en creëer je balans. Dat is wel handig om de boel bter uit te zitten maar ook om hem minder in de weg te zitten.
Succes verder :)


Bedankt voor de tip.


Desi_2409 schreef:
Wat een leuke foto's ! ik heb hetzelfde hoofdstel voor mijn EV. Maar wat voor zadel heb jij erop liggen en welke boommaat heeft jouw EV?


Ik ben echt heel blij met t hoofdstel! Ik merk echt verschil ten opzichte van een “normaal” hoofdstel. Ik heb een Bates springzadel met een smalle boom erin. De gele of groene boom.

Vanillia schreef:
Wat een super leuke combi! Heel leuk paard!


Dankje!

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 19:20

Wat supervriendelijk gereden <3
Fijn om naar te kijken!

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 21:27

Nielojram schreef:
Wat supervriendelijk gereden <3
Fijn om naar te kijken!


Thanks! Super lief! Alle credits aan Hanneke die ons steeds coached om het paard lengte te geven :o

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:08

Earth schreef:
Leuke combi zijn jullie. Ik zie alleen dat jij nog wat onbalans hebt boven de sprong, je steunt veel op de hals of aan de teugels. Ik kan je aanraden om wat te werken aan je balans door veel in verlichte zit te trainen. Dan worden je bovenbenen sterker en creëer je balans. Dat is wel handig om de boel bter uit te zitten maar ook om hem minder in de weg te zitten.
Succes verder :)


Het ziet er echt heel plezierig uit!
Maar heb wel een kleine aanvulling hierop: het lijkt alsof je niet helemaal in balans in je zadel zit. Bij de standfoto zie ik je onderbeen ver naar voren liggen (stoelzit). Op het moment dat je paard springt, moet jij dus met je lijf ver compenseren om mee te komen in de beweging. Misschien ligt je zadel wat achterover of zit je beugelhaak te ver naar voren. Een goede zadelmaker kan het voor jou en je paard vast gemakkelijker maken!

_karin_

Berichten: 3915
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Onze eerste outdoor crosstrainingen met OTTB Fully

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 10:34

Wat een leukerd!! <3 Die bilspieren ook :D

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 11:17

Rhys schreef:
Earth schreef:
Leuke combi zijn jullie. Ik zie alleen dat jij nog wat onbalans hebt boven de sprong, je steunt veel op de hals of aan de teugels. Ik kan je aanraden om wat te werken aan je balans door veel in verlichte zit te trainen. Dan worden je bovenbenen sterker en creëer je balans. Dat is wel handig om de boel bter uit te zitten maar ook om hem minder in de weg te zitten.
Succes verder :)


Het ziet er echt heel plezierig uit!
Maar heb wel een kleine aanvulling hierop: het lijkt alsof je niet helemaal in balans in je zadel zit. Bij de standfoto zie ik je onderbeen ver naar voren liggen (stoelzit). Op het moment dat je paard springt, moet jij dus met je lijf ver compenseren om mee te komen in de beweging. Misschien ligt je zadel wat achterover of zit je beugelhaak te ver naar voren. Een goede zadelmaker kan het voor jou en je paard vast gemakkelijker maken!


Bedankt voor je reactie :)

Wat ik wel even wil opmerken is dat je op de foto een moment opname ziet. De standfoto waarover jij het bijvoorbeeld hebt is gemaakt op een heuvel, waarbij op dat specifieke moment zijn achterhand hoger staat dan de voorhand.
De foto's van de opsprong laten bijvoorbeeld niet zien dat we daarna gelijk linksaf moesten en de foto van de greppel laat niet zien dat we eigenlijk niet mooi uitkwamen in het lijntje.

Ik begrijp dat de adviezen goed bedoeld zijn, maar ik train niet voor niets bij een goede instructeur ;)

Uiteraard kijkt er zeer regelmatig een goede zadelmaker mee, helemaal gezien dit paard enorm aan het ontwikkelen is in zijn lijf.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:20

Paard is blij en doet ook zijn best . Als ik zijn postzegel bezie dan denk ik dat ie wel eens ondeugend en een klein haantje is.

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Onze eerste outdoor crosstrainingen met OTTB Fully

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 18:00

Het valt mij juist op dat je zadel wel stuk meer naar voren mag :D

Maaaar verder ziet het er tof uit! Zo te zien weet hij nog goed wat de bedoeling is. Trok hij in het begin ook heel erg aan (ivm hoge tempo van de steeples) of viel dat wel mee?
Hij ziet er verder erg goed uit, zal best heel wat werk zijn geweest zo’n volbloed na zo’n reis +:)+
En die laatste foto; haha leuk dat je die ook deelt.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:21

Ellen_ov schreef:
Het valt mij juist op dat je zadel wel stuk meer naar voren mag :D

Zadel ligt heel erg netjes, op de 'vliegende' foto's zie je het wat naar achter schuiven, maar dat mag ook wel, daarna ligt het weer mooi op zijn plek. Dat betekent dat het zadel goed past.

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:25

Super leuk topic, het plezier en enthousiasme spat er vanaf! Hoeveel tijd zit er tussen de trainingen? Er lijkt best veel verschil te zitten tussen bestiering en techniek (in de positieve zin ;)).

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 21:35

Ilse_123 schreef:
Super leuk topic, het plezier en enthousiasme spat er vanaf! Hoeveel tijd zit er tussen de trainingen? Er lijkt best veel verschil te zitten tussen bestiering en techniek (in de positieve zin ;)).


Super lief! Ik was ook blij verrast over de verbetering van zijn techniek :D
Ik moest het er even bij zoeken, maar de eerste training was 5 maart en de tweede 10 april.
Dus al met al zit er een maand tussen :)

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 21:40

Ellen_ov schreef:
Het valt mij juist op dat je zadel wel stuk meer naar voren mag :D

Maaaar verder ziet het er tof uit! Zo te zien weet hij nog goed wat de bedoeling is. Trok hij in het begin ook heel erg aan (ivm hoge tempo van de steeples) of viel dat wel mee?
Hij ziet er verder erg goed uit, zal best heel wat werk zijn geweest zo’n volbloed na zo’n reis +:)+
En die laatste foto; haha leuk dat je die ook deelt.


Eigenlijk viel dat wel mee. Hij is wel fanatiek maar dat is hij ook met dressuur. Behalve op van die soort heggen, daar ging hij wel echt heel hard (vond ik minder grappig). De tweede training was dit wel een stuk beter.