derde keer (vrij) springen, hoe doet ze het nu?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Muronia

Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

derde keer (vrij) springen, hoe doet ze het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-17 17:53

In maart van dit jaar opende ik een topic: [SPR-ITP] Vlieg kleine meid! over Veroons eerste ervaring met (vrij)springen. Ik heb daar leerzame dingen gelezen en aangezien ik blijkbaar een paard heb gefokt die graag springt, wil ik graag iets meer leren over springtechniek bij jonge paarden.

Ik had al een beetje rond gelezen middels de zoekfunctie en daar vond ik onder andere de volgende dingen die van belang zijn:
- goed afzetten (hoe ziet dat eruit?)
- voorbenen moeten goed worden opgetrokken en het liefste even hoog
- over de rug springen (dus de neus naar beneden en de rug bollen bij afzet)
- basculeren (wat is dat precies?)
- achterbenen goed optrekken en richting de landing naar achteren uitzwaaien
- goed landen (wat is goed landen?)
- de juiste instelling

Ik probeer een beetje te kijken hoe mijn paardje dit nu doet. Niet dat ik grote spring ambities met haar heb, maar gewoon uit interesse om ervan te leren. Haar eerste topic (bovengenoemd) heb ik nog eens bekeken en ik zie nu wel wat er allemaal werd bedoeld met de dingen die gezegd waren. In juni heeft ze voor de tweede keer vrij gesprongen en gisteren was de derde keer (niet te vaak, het moet leuk zijn want ze is nog guppie). Plezier heeft ze er absoluut in! 1 keer laten zien wat de bedoeling is en daarna gaat ze zelf steeds maar door totdat we zeggen dat het genoeg is. Niet gehaast, maar wel vastberaden.

Ik heb het geprobeerd vast te leggen met foto's:
Eerste keer springen in maart:
Afbeelding

Tweede keer springen in juni:
Afbeelding


Dit zijn de foto's van gisteren:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat ik zie is:
- iets meer balans
- beter ruggebruik? (neus meer eruit naar beneden)
- voorbenen moeten meer worden gevouwen, maar komt dat door de relatief lage sprong?
- en verder... hoor ik het graag van jullie :)

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


BigOne
Berichten: 38045
Geregistreerd: 03-08-09

Re: derde keer (vrij) springen, hoe doet ze het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:12

Ook zeker gaan verdiepen in afmetingen die je neerzet/legt, en drafbalk terwijl ze erover galoppeert lijkt me voor haar niet fijn. Het is geen springwonder en heeft geen geweldige springtechniek maar met enthousiasme en erover willen kun je ook ver komen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:14

Ze ziet er in ieder geval beter uit dan in maart!
En gewoon veel oefenen :D
edit. Mijn houtenklaas kon ook amper springen vorig jaar. Leek nergens op, maar hoe vaker we het doen, hoe beter hij zich gaat ontwikkelen!! Hij wordt er steeds handiger in.

Muronia

Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-17 18:15

Haha ja goed gezien, dat ging even mis maar dat is mijn schuld! Kun je me uitleggen wat er niet goed is qua techniek volgens jou? Juist dat vind ik interessant om te leren zien.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

BigOne
Berichten: 38045
Geregistreerd: 03-08-09

Re: derde keer (vrij) springen, hoe doet ze het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:18

Ze springt met een hangend voorbeen, dit kan zeker verminderen naarmate ze er bedrevener in word, basculeren( ruggebruik) zie je vaak wanneer ze hoger springen. Ik vind het een leuk dier en zou er zeker de springring mee in gaan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:22

Ik zou de balk iets verder weg leggen, zodat hij wat ronder kan springen in plaats van het vierkante..

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl

dejong_wever
Berichten: 1026
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:24

Afbeelding


Heb even snel in paint het uitgetekend..

---> Creatief, informatief, maar vooral een lekkere weblog! <---
http://bijjolan.blogspot.nl

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: derde keer (vrij) springen, hoe doet ze het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 18:35

Ik zou juist een langer lijntje maken. Laag beginnen.
Dus bv balkje, kruis, balkje, stijltje, balkje, oxer. Dan kan ze wat meer ritme krijgen in de galop ook. Probeer de balken en hindernissen allemaal op galopafstand te leggen en haar in een nette, ritmische galop door het lijntje te 'drijven'. Dat betekent niet dat je haar op hoeft te jagen!
Afstanden kan je beginnen met neerleggen zoals ze horen. Maar het ene paard spring bv beter als de grondbalk onder de hindernis ligt, de ander heeft hem er liever voor.

Vrijspringen klinkt heel eenvoudig, maar ik ken mensen die er ongeveer in les geven zeg maar :). En verder ben je goed bezig hoor! Leuk om ej paardje lekker veelzijdig op te leiden.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Muronia

Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: derde keer (vrij) springen, hoe doet ze het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-17 09:52

Bedankt voor de reacties! Aangezien ze uit zichzelf graag uit galop springt kan ik dan het beste een balk op 3 meter ervoor leggen en een balk precies onder het sprongetje de volgende keer? (en dan even kijken hoe ze uitkomt ermee en eventueel de 3 meters balk iets verplaatsen zo nodig). Dan zou ze wat eerder afzetten dan nu en wat ronder springen, zoals jouw tekening ook aangeeft dejong_wever.

Voor een langer lijntje heb ik (nog) geen materiaal LoveBodin, ik heb maar 2 staanders omdat ik ze eigenlijk toch nooit gebruikte :D . De moeder van deze merrie heeft een piephekel aan springen en dat is ook de reden dat ik zelf zoveel jaren er niks meer mee heb gedaan. Daardoor ben ik het ook een beetje kwijt hoe het zit met de afstanden e.d. maar goed, daarom heb ik ook dit topic geopend. Kan ik alleen maar van leren, want ik wil graag dat deze er wel plezier in houdt!

Ik zal richting het voorjaar eens kijken voor wat extra staanders, dan kan ik wat meer uitbouwen zoals jij schrijft.

Als mensen voorbeelden hebben van een correct springend paard dan zie ik dat ook heel graag, dat vind ik erg leerzaam.

Ze ziet er gelukkig inderdaad weer een stuk beter uit dan afgelopen winter. Als jaarling heeft ze een flinke spoelworm besmetting opgelopen en ik heb die met heel veel moeite overwonnen. Ze is nu denk ik ook beter in proporties, dit voorjaar nog een flinke groeispurt gehad.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

LoveBodin

Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:10

Als ze wat meer ervaring heeft, is een balk achter de laatste sprong ook leuk.
OF de balk er precies onder of er wat voor moet ligt aan jouw merrie. Ik zou gewoon even uittesten en kijken waar ze mooier mee springt.
Ik weet niet hoeveel balken je hebt, maar iets van balk, balk, sprong, balk is ook leuk!
Evt kan je ook één van de balken iets verhogen?

Correct springend paard: hengstenkeuringen ;), liefst van een springpaarden stamboek. Kijken hoe andere paarden lijntjes lopen (en het commentaar van mensen op die andere paarden) leer je vaak ook veel van.

Ik heb een keer meegelopen met mensen die dit voor hun werk doen. Was mooi om te zien. Elk paard wordt anders behandeld en het lijntje wordt ook per paard weer wat aangepast.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:24


Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: derde keer (vrij) springen, hoe doet ze het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:34

Basculeren is het "bukken" op de sprong, dus hoofd omlaag, schoft omhoog en rug goed gebruiken (niet strak houden), achterbeen goed openen.

Het lijntje staat ook niet zo optimaal.
Maar je paard springt met een hangend voorbeen (moeten ze netjes opvouwen naar boven toe), weinig met de schoft omhoog, mag meer bukken (basculeren) en opent het achterbeen niet of nauwelijks.
Qua spring manieren niet heel goed, maar er zijn genoeg top paarden die op de OS springen die echt alles behalve optimaal springen!

Ik denk dat ze wel gaat verbeteren met een optimaal lijntje en met wat meer ervaren. Optimaal lijntje is dus drie sprongen, kruisje, steil en oxer.

Muronia

Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: derde keer (vrij) springen, hoe doet ze het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-17 10:50

Bedankt voor de linkjes, ik heb hem even aangezet!

Ik heb nog wel wat balken dus daar kan ik eerst wel iets mee doen! Dank je voor de tip.

Quir dank je voor je reactie. Klopt hoor dat het niet helemaal goed staat, ook dat moet ik leren :). Even kijken wat ik begrijp van je beoordeling.
Hangend voorbeen zie ik ook, die zou ze hoger op moeten trekken toch?
Ze doet haar hoofd wel mooi omlaag dacht ik, maar haar schoft zou meer omhoog moeten? Heb je misschien een foto wat dat basculeren goed laat zien? Want dat begrijp ik nog niet helemaal.
Wat bedoel je met het openen van het achterbeen?
Alvast bedankt!

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: derde keer (vrij) springen, hoe doet ze het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:56

Ik ga even wat plaatjes er bij zoeken!

Het ideale lijntje is:
6 meter vanaf de korte zijde een kruisje of kleine steil sprong met daarvoor een draf balk, dan op 6,60m een steil sprong en dan op 7,10m tot 7,65m een oxer (beginnen met een steil en uitbouwen tot een oxer). Afstanden wel voor een paard trouwens.

Muronia

Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: derde keer (vrij) springen, hoe doet ze het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-17 11:00

Dank je voor die tip. Ik heb nu nog niet genoeg spullen voor zoiets maar dat is interessant voor volgend voorjaar. Qua afstanden zou het dan wel ongeveer moeten kloppen. Deze merrie is nu 1.66 groot, maar ze is nog jong (2,5).

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Quir

Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:42

Het springpaard Hickstead, een echte topper die iedereen wel kent/kende.
Afbeelding
Deze bukt (basculeert) dus niet, springt niet met de schoft omhoog. Wel mooi het voorbeen opgevouwen.


Afbeelding
Deze bukt wel goed, schoft is mooi het hoogste punt boven de sprong, maar mag het voorbeen wat meer opvouwen.


Openen in het achterbeen moeten ze het achterbeen naar achteren strekken/vouwen, ipv onder de buik trekken. Ik krijg zo even geen goede foto's op google gevonden. Mijn internet is op t moment erg slecht. Maar elke sprong zal bij een jong paard nog anders zijn! De ene sprong zullen ze het achterbeen er onder trekken (vaak als ze net niet goed uitkomen of balans verliezen of ) terwijl een perfect uitkomende sprong ze het achterbeen wel mooi openen.

Ook kan je de echte techniek pas goed zien op t moment dat de hindernissen iets hoger worden. En nogmaals, de perfecte techniek geeft niet per definitie de topper... Kijk maar naar een Hickstead. Een paard wat enorm basculeert vind ik zelfs een ramp om een parcours mee rond te rijden.

Muronia

Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: derde keer (vrij) springen, hoe doet ze het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-17 12:18

Aha, kijk dat zijn mooie duidelijke voorbeelden en een fijne uitleg, dank je wel! Ik denk dat ik eerst eens even ga kijken dat ik iets maak dat qua afstanden in ieder geval klopt om haar de goede ruimte te geven. Bij gebrek aan staanders, zou ik ook iets van balk / kruisje/ steil kunnen maken? En dan de afstand balk-kruisje 3 meter en kruisje-steil 6?

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Casarell

Berichten: 9601
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: derde keer (vrij) springen, hoe doet ze het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:32

Voor nu is er natuurlijk nog best eea te verbeteren.. maar ik zou me er in eerste instantie op richten dat het paard in een vloeiende beweging kan springen vanuit galop.

Dus de drafbalk weg en een galopbalk ervoor op ongeveer 3 meter. Waarom ongeveer? Om dat een paard met een grote galop wellicht iets meer nodig heeft, en een paard met een kleine galop wellicht iets minder.
Zo krijg je de fijnste afstanden om vloeiend te springen.. niet te vlak en niet te rond, want beide kán spierproblemen geven in de rug.
Dat hangende voorbeen waar over wordt gesproken is trainbaar, maar zal nu voornamelijk komen door gebrek aan kracht (de spieren rondom het schouder gewricht) en een te dichte afstand.

Maar als je echt een lijntje gaat bouwen, kijk dan ook goed naar de galop van je paard.
Sommigen hebben 6,5 meter nodig... sommigen 7,5 meter.. helemaal afhankelijk van de galop van je paard, en de hoogte van de sprong.. maar zorg altijd dat ze er heel simpel doorheen kan lopen.

pol013

Berichten: 8966
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:53

Quir schreef:
En nogmaals, de perfecte techniek geeft niet per definitie de topper... Kijk maar naar een Hickstead. Een paard wat enorm basculeert vind ik zelfs een ramp om een parcours mee rond te rijden.


Interessant om je in te verdiepen inderdaad.
Maar om het gelijk te relativeren. Als amateur heb je vooral een paard nodig met een fijne instelling. Techniek is mooi en heerlijk om naar te kijken maar komt echt pas bij/voorbij het M kijken.

Sterker nog: als ze zo springen onder het zadel zoals die schimmel in de video doet wens ik je veel succes als amateur. Als mijn redelijk gemiddelde warmbloed even echt basculeert heb ik het gevoel dat ik een parachute nodig heb. Wordt mijn spring instructeur helemaal enthousiast en ik een beetje wit om de neus. :+

Ik heb wel een beetje een onveilig gevoel als ik kijk naar paarden die hun hele voorbeen laten hangen boven de sprong. Aangezien ik er ook eventing mee wil rijden en dat in combinatie met vaste hindernissen toch wel eng is. Dat gaat het overigens niet over paarden die alleen hun onderbeen een beetje zuinig optrekken.
Jou paard doet dat nu wel een beetje maar dat kan ook nog komen door een combi van onervarenheid, afstand en hoogte.

Mijn jonge paard laat hier zijn (ene) hele voorbeen hangen. In dit geval heeft dat vooral nog iets met de fase van de sprong te maken mar je kuknt wel zien wat ik bedoel. Je kunt er pas echt een oordeel over vellen als de afzet compleet is overigens. Maar stel dat hij dit later in de sprong ook zo zou doen, zou ik niet blij zijn.
Afbeelding

Mijn oudje heeft een handje van een hangend onderbeen. Minder gevaarlijk omdat dit bij licht toucheren wel wegklapt omdat het bovenbeen wel een fijne positie heeft. Dit paard vouwt overigens wel als het echt de moeite waard is. Vond hij bij deze dikke bak + heg blijkbaar niet nodig. :+
Afbeelding

voila: wel met een super voorbeen:
Afbeelding

Muronia

Berichten: 19408
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: derde keer (vrij) springen, hoe doet ze het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-17 17:47

Bedankt weer, nuttige informatie en duidelijke afbeeldingen. Ik heb zelf absoluut geen ambities om M te gaan springen ofzo hoor! Maar ik vind dit wel heel boeiend om mijn paard zo goed mogelijk te leren begeleiden bij het springen omdat zij het erg leuk blijkt te vinden.

Ik kan me zo voorstellen dat een flink basculerende paard absoluut niet comfortabel is trouwens :).

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje

Myou
Berichten: 920
Geregistreerd: 30-06-09

Re: derde keer (vrij) springen, hoe doet ze het nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:27

Super handig topic dit!
Oom leuke foto's en zeker gewoon blijven oefenen :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers