Spring blunders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Spring blunders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 22:22

SayaJones

Re: Spring blunders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:27

Wat een dier _O- die eerste vond ik mooi :+

Je mag inderdaad met het laatste filmpje wel meer meegeven, maar ik snap dat het heel erg lastig is als je zo'n frisse pony hebt die van een sprintje trekken houd :+

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 22:35

Leuk is anders haha, was wel iets eerder gestopt, dit deed hij nog een paar keer en toen was ik er wel klaar mee. Over twee weken weer springles, dan eerst mr ff longeren en thiedeman eraan, dan kan ik hem waarschijnlijk iets eerder stoppen als ie gaat :Y) :+

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:53

Zou je het probleem niet oplossen ipv er een 'hulp'teugel aan te hangen?

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 22:55

Ogod ik wist dat die er aan zou komen haha. Als jij de gene bent die hier een oplossing voor heeft, be my guest. Maar als ik hem wat eerder kan stoppen met behulp van een thiedeman, zal de lol voor hem er snel vanaf zijn. :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 22:56

eilleen333 schreef:
Zou je het probleem niet oplossen ipv er een 'hulp'teugel aan te hangen?

Ben het daar mee eens, maar aan de andere kant is een martingaal (geen thiedeman zoals TS aangaf) een veelgebruikte hulpteugel in het springen. Bijna alle paarden hebben hun hoofd omhoog net voor de sprong. Een martingaal zorgt er dan voor dat je gewoon nog netjes kan bijsturen als dat nodig is. Dat zou ik dan ook eerder zien. En misschien is de pony wel gewoon een beetje winterfris deze les. Kan altijd en het hoeft dan ook geen echt probleem te zijn (als in dat het elke keer gebeurt). Doet het dat wel, dan is een betere dressuur basis leggen een goed idee.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 22:59

Ogod je kan hier ook nooit iets neerzetten over een hulp teugel he?! Pony doet dit wel vaker als het wat kouder word, dus het was niet voor het eerst. Daarbij heb ik ook een martingaal er omheen op deze filmpjes. Kijk als ik nou zei dat ik met een slof of een stang met hefboomwerking ging rijden, prima dan snap ik de reacties. Maar een thiedeman is ook weer niet het einde van de wereld.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:04

ElineCath schreef:
Ogod je kan hier ook nooit iets neerzetten over een hulp teugel he?! Pony doet dit wel vaker als het wat kouder word, dus het was niet voor het eerst. Daarbij heb ik ook een martingaal er omheen op deze filmpjes. Kijk als ik nou zei dat ik met een slof of een stang met hefboomwerking ging rijden, prima dan snap ik de reacties. Maar een thiedeman is ook weer niet het einde van de wereld.

Ik spring persoonlijk liever niet met een thiedeman omdat deze direct aan de teugel vast zit. Daardoor kan het nog wel eens aan het bit trekken bij een sprong en dat is echt niet fijn. Wat ik zelf wel eens bij zo'n race monster gedaan heb is gewoon tussen de sprongen rijden. Voltjes draaien voor de sprong. Ervoor lang draaien e.d. En dan elke keer als je dat allemaal rustig kan doen. En netjes rustig aan kan rijden, dan de sprong nemen, direct terug zitten en terug nemen (naar een drafje of handgalopje). Het is geduld hebben (geloof me), maar vaak werkt dat wel. Geeft wat rust voor jezelf en je paard en maakt het springen imo alleen maar leuker. Je springt dan ook wat ronder en minder 'vlak' over een spong.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:05

hehe moest wel lachen om dat eerste filmpje; rustig galopje en ineens vroemmmmmm.

edit: ga overigens wel mee in Dribbel's tweede post; is idd een hele goede manier om dat racen te verhelpen. Vereist idd veel geduld, maar het eindresultaat is er uiteindelijk wel naar.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 28-10-14 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:06

Haha die eerste :') denk je eerst, nou dit gaat toch mooi zo en dan komt er ineens een sprint te voorschijn. Knap dat je nog een paar keer hebt gesprongen! I k had het meteen wel bekeken geloof ik.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:09

moet zeggen voor een tweede springles deed je het netjes hoor

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 23:11

Daar zat ik idd zelf ook aan te denken Dribbel, maar heb het even met mijn instructrice besproken en die dacht dat ik het wel kan proberen. Tuurlijk als ik na een sprong merk dat die thiedeman onbedoeld in zijn mond rukt, gaat hij eraf. Dat voltes sturen gaat niet meer hoor, daar heb ik als hij weg rent te weinig controle meer voor, helaas. Het rare is dat hij gewoon heel chill is, maar dan opeens als hij schrikt, of er is iets lastig, zoals drie sprongen achter elkaar, dan gaat hij pas. Nou probeer hem dan nog een voor te zijn en op een volte te nemen tussen zulke sprongen..

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 23:11

Dankje dames!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:13

Ik bedoel echt voordat hij gaat rennen en voordat je een hindernis springt. Als het ware om te wennen aan het rustig aanrijden. Dus idd voltes nemen tussen de sprongen. Ben het er mee eens dat het heel explosief eruit ziet en flink onverwacht is. Toch zou ik het in de basis (dressuur) training zoeken,.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:14

Dribbel schreef:
ElineCath schreef:

Ik spring persoonlijk liever niet met een thiedeman omdat deze direct aan de teugel vast zit. Daardoor kan het nog wel eens aan het bit trekken bij een sprong en dat is echt niet fijn. Wat ik zelf wel eens bij zo'n race monster gedaan heb is gewoon tussen de sprongen rijden. Voltjes draaien voor de sprong. Ervoor lang draaien e.d. En dan elke keer als je dat allemaal rustig kan doen. En netjes rustig aan kan rijden, dan de sprong nemen, direct terug zitten en terug nemen (naar een drafje of handgalopje). Het is geduld hebben (geloof me), maar vaak werkt dat wel. Geeft wat rust voor jezelf en je paard en maakt het springen imo alleen maar leuker. Je springt dan ook wat ronder en minder 'vlak' over een spong.

Dit is inderdaad een hele goede tip. Zo heb ik ook gewerkt met een leerling en haar paard. Het is een geduld klus, maar je hebt er zoveel profijt van later.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 23:15

Haha sorrie moest echt lachen.
Knap dat je kon blijven zitten.
Is hij altijd zo over enthosiast met springen haha

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 23:16

Ik snap wat je bedoeld, en je hebt ook zeker gelijk! Maar het probleem is dat ik hem echt voor de volle 100% onder controle heb als hij niet raced! Tempo is 100% van mij en sturen ook.

https://www.youtube.com/watch?v=JMpSs5AImi4 een voorbeeld van begin september, hier was hij dan wel weer erg traag omdat het nogal een drukke dag was voor hem :Y) Maar hier kan je wel zien dat de basis van dressuur goed is! En ja hij kan altijd scherper aan mijn been zijn, maar hee niet alles is perfect!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 23:18

Africanlady, haha maakt niet uit, blunders zijn om te lachen :)

Hij word altijd wel wat frisser ja :') Maar nu stond t eindelijk is een keer op film

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 23:38

Toevallig zag ik gister je filmpjes en toen dacht ik 'mmm die loopt niet lekker'. Hij loopt ontzettend op de voorhand en hangerig. Daarbij het wegschieten, dat is imo echt geen stoutigheid maar om onder het werk uit te komen voor een reden. Misschien zit ie niet lekker in het lijf. Ik zou even niet gaan springen totdat je hem weer voor elkaar hebt. En niet denken dat hij stout is, maar echt gaan kijken hoe je het kan oplossen. Een paard probeert altijd ergens onderuit te komen omdat hij het niet kan of niet wilt, en dan willen ze vaak niet omdat ze het moeilijk vinden of gewoon niet kunnen. Het kan zijn dat je hem overvraagt, maar het kan ook zijn dat hij niet lekker in zijn lijf zit.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 23:44

Dankje voor je reactie.

Ik ben er van overtuigd dat hij lekker in zijn vel zit, is laatst nog bij de fysio, tandarts en voercontrole geweest haha. Hij reageert elke winter vrij heftig op de kou, dus naja ik hou het gewoon op fris zijn. En springen, tja hij vind het heel leuk, merk ik ook bij vrijspringen. Maar het is idd wel lastig voor hem!

xtvax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:52

Hahaha geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:54

ElineCath schreef:
Dankje voor je reactie.

Ik ben er van overtuigd dat hij lekker in zijn vel zit, is laatst nog bij de fysio, tandarts en voercontrole geweest haha. Hij reageert elke winter vrij heftig op de kou, dus naja ik hou het gewoon op fris zijn. En springen, tja hij vind het heel leuk, merk ik ook bij vrijspringen. Maar het is idd wel lastig voor hem!

Maar het is nu nog helemaal niet koud en winter, dus dat snap ik dan niet zo goed. Maar anyway, ik zou t even goed in de gaten houden en kijken of je er iets aan kunt veranderen ipv het maar te accepteren ;)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 15:35

Mijn pony reageerd er erg snel op, dus dat zal wel per paard verschillen. Accepteren doe ik niet hoor! Dinsdag gaan we weer lesje meedoen en even kijken of het dan beter gaat. 3 weken geleden was hij nameljjk wel gewoon heel braaf met springen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 15:47

xtvax schreef:
Hahaha geweldig!

Haha heb er iniedergeval een aantal hier op bokt aan t lachen gemaakt met mn filmpjes :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:59

Daar hebben we ons ras-echte racepony ~~}>
Die laatste blijft grappig <<)