Winston weigert...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Winston weigert...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 17:22

...tot 4x toe.

En ik denk dat het komt omdat ik zelf te afwachtend rijd en te laat begin met rijden.
En omdat het niet altijd goed kan gaan en ik graag leer van fouten en mindere dagen, post ik deze filmpjes. Ik zoek dus vooral opbouwend commentaar!!
Ik deed mee in de categorie 80cm. Dit wil ik op de clubkampioenschappen ook graag gaan springen.

En no worries bokkers, ik heb peesbeschermers om 8-)

Vorig jaar met kerstspringen deed ik mee met 60cm en daar was ik wel 2x foutloos:

En hieronder wat filmpjes van springles:

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie er van vinden! De staleigenaar heeft mij spoortjes geadviseerd, wat vinden jullie hier van?? Zou dat helpen?

UnderIlse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:29

Leuke fjord, en hij springt leuk! Als hij weigert zou ik proberen niet te ver weg te rijden. Je rijd nu helemaal naar het einde van de bak, en op lange lijnen maak je het jezelf moeilijker. Ik kan niet goed inschatten of het in dit parcours mogelijk is, maar dit is wat ik altijd mee krijg :)

Verder erg leuk dier, filmpjes van de springles zien er goed uit! Hij is niet zo groot he?

Marjo

Re: Winston weigert...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 17:30

Hij is inderdaad niet heel groot, volgens zijn paspoort 1.43 geloof ik :)

Klopt, heb al van meerdere gehoord dat ik niet zover weg moet rijden. Dat is dus iets waar ik echt aan ga denken tijdens een volgend wedstrijdje/parcours.

Bedankt! :)

xChatun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:35

Inderdaad, zoals je zelf zegt: niet te afwachtend rijden.
Als hij weigert moet je hem niet langs de hindernis laten rennen.
Zet hem stil voor de hindernis!
Laat dan met iets weten, een tikje of een schopje, dat het niet de bedoeling is dat hij weigert.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Kimmotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:35

Dat is inderdaad een erg leuke fjord! Ik vind die filmpjes van dat kerstparcours erg leuk! Zowel jij als je fjord ziet erg geweldig leuk uit, hihi. :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:36

Wat mij vooral opvalt is dat je iedere pas drijft, daarmee ben je hem feitelijk aan het desensibiliseren. Op het moment dat je je benen echt nodig hebt luistert hij al niet meer. Probeer hem ook tussen 2 benen en 2 teugels te houden. Het sturen gaat met je lichaam en dat mis ik hier een beetje.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:37

De tip van hierboven is een goede. Wat mij vooral opviel is dat je bij het weigeren op de tweede hindernis vandaag, zelf te weinig begrensde aan de buitenkant. Je wist na de eerste weigering al dat hij uit wilde breken richting de uitgang. Dan moet je hem dus daar meer opsluiten aan de buitenkant, begrenzen en meer op links aanrijden. Niet gaan jagen om hem er toch over te krijgen, als het tempo te hoog is heb je minder controle. Teugels zijn ook aan de lange kant.
Ook tussen de hindernissen meer controle krijgen. Verkeerde galop herstellen en tempo onder controle. Goed opsluiten tussen kuit en hand.

Burtzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 17:48

Winston <3 in het echt is hij nóg leuker! Grappig dat ik jullie zag :j

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 18:00

Bedankt voor jullie goede tips! Daar heb ik zeker wat aan voor een volgende keer! Wellicht dat ik thuis maar eens een parcours ga bouwen om goed te gaan oefenen :)

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:05

Wat mij opvalt: Minder met de binnenteugel sturen en meer met de buitenteugel opsluiten, zijn tempo ligt vaak wat laag/hij moet wat actiever, bij het kertsparcour en de springlessen hoor je de filmer ook een aantal keer meeklikken :-) en tot slot, draai je pony om als hij er voorbij gaat en rij terug om een nieuw 'aanloopje' te nemen. Als hij bijv rechts uitbreekt en langs de hindernis gaat, sluit dan rechts extra op, zodat je pony draait. Zo corrigeer je meteen wat er mis ging.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 18:07

Hihi ja mijn moeder klikt graag, vooral wanneer het paard moet afzetten :P

Bedankt!! :)

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:17

Ziet er goed uit, maar ik heb toch nog wel een paar tips( buiten de tips die genoemd zijn)
- probeer bij de sprong er al eigenlijk over te kijken dus waar je zeg maar daarna heen rijd( in dit geval de hoefslag)
- probeer hem ook wat meer op te sluiten ( allebei de teugels tegen de hals aan en benen eraan!)
- probeer wanneer hij weigert rustig te blijven , en dan zo kort mogelijk, voorwaarts ( maar wel rustig) naar de hindernis toe rijden.
Wat me opvalt bij het springen is dat ik bij hem echt goed een afzet en landing zie , maar dat hij bijna geen zweefmoment heeft. Is dit in het echt ook zo, of zie ik dat verkeerd?

Edit: bij die filmpjes van de les is die stem op de achtergrond echt grappig :')

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:29

Wat een leuke fjord! Probeer hem tussen 2 benen en 2 handen te rijden en niet constant been te geven.. En zoals je zelf al zegt, hij weigert omdat jij twijfelt.. In het 2e filmpje dat hij weigert zie je dat jij hem daarvan de schuld geeft door een trekje aan de teugels te doen, als je zelf wat zekerder gaat rijden komt het vast goed! Voorderest ziet het er super leuk uit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 18:31

Bedankt voor jullie reacties, ik heb hier echt wat aan!!

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:50

Wat een gave fjord zeg! :D Puntjes van hierboven meepakken en lekker oefenen, dan kan het bij de clubkampioenschappen alleen maar super gaan! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:50

Er worden al goede tips gegeven maar ik wil er nog wat aan toevoegen.
Ik vind je zelf erg onrustig met je lichaam en houding. Je gaat dan weer wel goed mee, dan weer niet en soms zit je hem behoorlijk in de weg. Verder ben je ook wat aan het jagen, dat zie je de eerste weigering, je bereid je pony niet goed voor op de sprong en hij schrikt eigenlijk dat er wat voor hem staat. Haal je tempo iets omlaag maar ga werken aan activiteit, ook door hem beter aan je been te maken.
Verder netjes sturen en werken aan een goed galop.

Als laatste, als hij eenmaal weigert, ben je altijd te laat om te straffen, in het tweede filmpje trap je hem daarna even voorwaarts maar dat heeft echt totaal geen zin, je leert de pony hier alleen nog maar meer van om hard langs de hindernis te gaan ipv dat je hem stil kunt zetten.

Ik zou nog even wachten met officieel starten totdat jullie wat meer in balans zijn en meer een stel zijn samen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:02

Hij heeft te weinig sprong en komt daardoor vaak niet goed uit. Maak hem actief, ga desnoods even een rondje crossen zodat hij wakker is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:03

Nayomie schreef:
Hij heeft te weinig sprong en komt daardoor vaak niet goed uit. Maak hem actief, ga desnoods even een rondje crossen zodat hij wakker is

Voorwaarts crossen heeft niks met actief maken te maken, dat krijg je voor elkaar door juist te gaan sluiten en meer dressuurmatig aan de gang te gaan.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:04

Joolien schreef:
Nayomie schreef:

Voorwaarts crossen heeft niks met actief maken te maken, dat krijg je voor elkaar door juist te gaan sluiten en meer dressuurmatig aan de gang te gaan.

Dan is het paard in elk geval wakker en blijft het niet sukkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:05

Nayomie schreef:
Joolien schreef:

Dan is het paard in elk geval wakker en blijft het niet sukkelen

Maar wakker is Winston wel, het gaat erom dat hij moet kunnen sluiten voor de sprong maar dat doet hij nu niks. Ik vind hem achter sowieso niet helemaal lekker galopperen, hij oogt heel zwak.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:16

Je geeft zelf al aan dat jij de fout maakt.. Waarom sla je je paard dan tot 4x toe met de zweep na de weigering... Ik snap dat niet hoor..
je straft je dier af, voor iets wat jij verkeerd doet.

Ook vind ik je paard niet sterk genoeg lopen zoals Jolien al zegt, Hij lijkt wat te sukkelen achter.

Spoortjes raad ik je af, je drijft continu aan, je maakt je paard dood voor je been.

Ga oefenen met tempowisselingen, overgangen, sneller, langzamer, schijnovergangen.
Dit los je niet op met een spoortje...:)

Doe wat met de tips en ben benieuwd naar filmpjes over een tijdje! :)

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 20:22

Ik zie dat het best vaak niet helemaal lekker uitkomt in het parcours, en dat jij soms ook veel te laat bent met je hulp/verlichte zit. Ik vind het laatste filmpje eigenlijk het beste eruit zien. :)
In het eerste filmpje is je hele houding uitelkaar gevallen, benen niet op hun plek, handen niet op hun plek en je bent ook vrij druk bezig hem vooruit proberen te krijgen. Probeer juist wat meer verzameling te zoeken en veel oefenen op het aantal galopsprongen die je met hem nodig hebt om naar een balk toe te gaan, probeer dit maar met galop balken. Wat ik vooral in het eerste filmpje zie is dat je hem maar laat springen, je hebt veel lol dat is duidelijk. :')
Maar daardoor komt er niks van een commando of zoiets, je drijft, je drijft, je drijft ziet de sprong gaat (te laat) in verlichte zit en door naar de volgende sprong. Probeer je iets meer te concentreren op het het aantal galopsprongen en de grootte daarvan in plaats van je snelheid (die zit wel goed, maar hij mag wat actiever op de achterhand en dat kun je beter bereiken door wat meer dressuurles te nemen), probeer hem in die stukken voor de sprong voor te bereiden op de sprong, en de laatste galopsprong pas knijpen met je benen dan komt de de afzet en houd je je benen nog steeds tegen de buik ga je in verlichte zit en geef je mee (dat mag soms ook wat meer). :P

Verder denk ik niet dat sporen veel zin hebben zolang je nog zo druk bent in je benen, probeer die op z'n basisplek te houden en ze niet steeds alle kanten op te laten schieten, dat heeft ook gewoon met de basis te maken en dat leer je ook beter in een dressuurles.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, veel succes nog, jullie zijn een leuk duo! :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 22:15

Ik heb er zeker wat aan. Ik ga sowieso lekker verder met lessen (heb sowieso elke week les, om de week springen en om de week dressuur. Nu deze week even niet ivm de wedstrijd van vandaag).Ook is de staleigenaar goed bekend met springen en ook bereid om mij te helpen evenals wat vrienden van mij die veel van springen af weten.

Bedankt voor de tips en commentaar!!

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:47

Erg leuke fjord! kan ook zeker goed springen en voor mij oogt hij wel wakker!
Het enige wat ik nog mis is de beloning, als hij heeft geweigerd en daarna de sprong alsnog springt.
Beloon hem dan flink want hij is immers braaf dat hij het springt, een klopje op de hals na de sprong is meestal al voldoende en dat kan gewoon terwijl je naar de volgende sprong toe rijdt. Zo blijft de lol voor het paard er ook in :j

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:59

Probeer sowieso in je hoofd altijd te denken 'ik gá over die sprong'. Ik heb ook wel eens gesprongen met een paardje(toevallig ook een Fjord) en als ik daar maar een heel klein beetje aan weigeren dacht, dan weigerde ze ook.

Verder zie ik volgens mij in je tweede parcours als je naar de tweede sprong toe rijdt(waar hij ook voor weigert de eerste keer dat je hem aan rijdt) dat hij in een overkruiste galop zit, zo kan hij niet zo makkelijk springen, neem heel even de tijd om de galop te corrigeren.