De 70 cm springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

De 70 cm springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:12

Hoi,
Afgelopen donderdag was het zulk mooi weer! We zaten te twijfelen wat we precies zouden gaan doen.
Of een lekkere buiten rit of weer een keertje springen. We hebben gekozen voor het springen.
Aandachtspunten:
Voeten naar binnen.
Nog meer mee geven
En de teugels niet te strak.

New Forest Merrie van 17 jaartjes met de schofthoogte van 151.5 cm

Tip zijn meer dan welkom! Heb van de week deze topic al geopend voor tips voor dat probleem. Tips daarvoor mogen ook altijd. We gaan verschillende oefeningen daar voor doen.
[RT-P] Crossen na een sprong.

Ik had heel veel fotos (vanaf filmpjes) maar die waren allemaal te groot en kwam er even niet uit om ze kleiner te maken. Dus dan maar een filmpje!

Eerste filmpje,

En nog eentje!

En laatste, kijken bij 1 min, 1.30min, 2.15min, 3min.

Ik wil graag tips!!!

little_birdy

Re: De 70 cm springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:37

jeetje wat is die meid met de shetlander aan het uitvreten op de achtergrond ?
en maar slaan en schoppen das toch niet normaal?

ik vind het van jou er wel netjes uitzien probeer hem wat ronder er naartoe te rijden

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 18:47

little_birdy schreef:
jeetje wat is die meid met de shetlander aan het uitvreten op de achtergrond ?
en maar slaan en schoppen das toch niet normaal?

ik vind het van jou er wel netjes uitzien probeer hem wat ronder er naartoe te rijden

Ja ik heb haar niet in de gate gehouden omdat ik vorige x door onoplettendheid er afgevallen ben, voor tijdens en na de sprong zat ik in me eigen wereldje.
ik ga ook oefeningen doen waardoor ze met een rustiger tempo gaat.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:27

Opzich ziet het er al redelijk uit! Wel zie ik je stappen tot je bijna bij de sprong bent, en dan direct aandraven en op de sprong af. Je pony weet dan dat je gaat springen, en gaat misschien daardoor wel zo racen. Je moet hem zo weten te krijgen dat hij niet weet wanneer je op de sprong af gaat, dus net zo lang een grote volte rijden voor de sprong tot hij rustig is, en dan pas op de sprong aanrijden. Ook door na het aandraven eerst even iets anders te rijden dan de hindernis helpt ook wel, is mijn ervaring.

Veel succes, en het komt wel goed met jullie :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:32

De shet viel me idd ook op....

Je springt in mijn ogen netjes hoor al vraag ik me af of je pony het grondbalkje wel ziet :P
Hahaha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:44

Probeer veel meer rust in te bouwen voor de sprong. Maar ik kan je nu allerlei tips gaan geven maar een keertje les nemen is veel verstandiger.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 20:59

LukieBradley schreef:
De shet viel me idd ook op....

Je springt in mijn ogen netjes hoor al vraag ik me af of je pony het grondbalkje wel ziet :P
Hahaha!

Hahaha:p reken maar dat ze hem ziet! Ze sprong eerst veelste vroeg en nou 9 vd10 gewoon goed!

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:09

Ga niet de heletijd naar de sprong in stap en vlak voor de hindernis aandraven. Probeer gewoon door te draven en niet de heletijd te springen maar ook wat voltes en van die dingen te doen om hem/haar rustig te krijgen.

Succes!

fabio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:20

ik zou hem tussen de sprongen meer aan het werk zetten en niet alleen stappen, veel overgangen rijden , verzameld (langzaam) stappen, draven, galoperen en weer naar gewoon arbeidstempo zodat hij leert op jou hulp te wachten maar ook figuren etc rijden zodat hij lekker bezig blijft.
als hij onder je uit loopt op de volte zetten en eerst de rust erin krijgen.
en toch een keer les nemen.

Verder vind ik het er leuk uit zien, jullie hebben er lol in!

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 18:21

Je pony loopt al weg voor de sprong, deed die van mij ook vroeger maar mijn trainer heeft mij geleerd hoe het aan te pakken. Ik zou beginnen met een drafbalkje voor de sprong en gaan doorzitten als je er naar toe rijd zo heb je meer controle over wat er gebeurd ik zou ook vooral naar de ontspanning werken.
je kan ook proberen te halthouden voor en na de sprong ( niet te kort erop natuurlijk, en je moet dit ook niet blijven doen, eens de pony niet meer zo gaat lopen gewoon uit draf en doorzitten als dit dan goed gaat kan je beginnen met uit galop met galopbalkje enz.) zodat je pony de neiging niet meer heeft om te vertrekken. Probeer eerst dressuurmatig er voor te zorgen dat je pony zich gaat ontspannen en dan komt het wel goed.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 19:49

justboris schreef:
Je pony loopt al weg voor de sprong, deed die van mij ook vroeger maar mijn trainer heeft mij geleerd hoe het aan te pakken. Ik zou beginnen met een drafbalkje voor de sprong en gaan doorzitten als je er naar toe rijd zo heb je meer controle over wat er gebeurd ik zou ook vooral naar de ontspanning werken.
je kan ook proberen te halthouden voor en na de sprong ( niet te kort erop natuurlijk, en je moet dit ook niet blijven doen, eens de pony niet meer zo gaat lopen gewoon uit draf en doorzitten als dit dan goed gaat kan je beginnen met uit galop met galopbalkje enz.) zodat je pony de neiging niet meer heeft om te vertrekken. Probeer eerst dressuurmatig er voor te zorgen dat je pony zich gaat ontspannen en dan komt het wel goed.

Er ligt een balk 2 meter van de hindernis af.
thanks.

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:37

Sorry had ik niet gezien.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 22:49

justboris schreef:
Sorry had ik niet gezien.

Maakt niet uit(a)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:54

Tip zorg dat je eerst een goed tempo hebt voor je op een hindernis af rijdt.
Op dit moment maak jijzelf er een raket van die vlak voor de hindernis afgaat..

Leuke pony, je rijdt vriendelijk maar ik zou wat lesjes nemen om hem beter te kunnen rijden.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 23:00

smurffie schreef:
Tip zorg dat je eerst een goed tempo hebt voor je op een hindernis af rijdt.
Op dit moment maak jijzelf er een raket van die vlak voor de hindernis afgaat..

Leuke pony, je rijdt vriendelijk maar ik zou wat lesjes nemen om hem beter te kunnen rijden.

in de zomer wil ik weer vollop gaan lessen met dr:D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:35

Ik vind het er niet zo lekker uitzien, ook de verlichte zit van de ruiter niet.

Je paard crosst niet NA de sprong, dat doet hij daarvoor al dat zie je duidelijk terug in je filmpjes. Ik wil je adviseren een les te gaan nemen en goed de verlichte zit te gaan oefenen.
Daarnaast is het niet verstandig om voor de hindernis aan te draven en dan direct over de sprong te gaan. Draaf liever eerder aan, ruim voor de sprong, nog voor je afwend richting de sprong toe. Ik zie ook nergens dat je dressuurmatig rijdt tussen het springen door. Je rijdt erop af en verliest je controle daar. Je moet ervoor gaan zorgen dat hij voor de sprong niet weg gaat rennen. Dat kan je een keer oefenen door een ruime volte te rijden en pas als je paard rustig is de volte te vergroten en over de hindernis te gaan. Je kan je paard ook voor de hindernis is een keer stilzetten.

Jullie hebben nog een lange weg te gaan, hopelijk heb je wat aan de tips en niet geheel onbelangrijk neem een paar springlessen, het zal je dan een stuk duidelijker worden. :)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:20

probeer je pony niet weg te laten vliegen. eerst de rust er in rijden, je hebt geen controle meer over je paard voor de sprong hij rukt door je handen heen. begrijpelijk daar niet van maar eerst netjes onder controle rijden, veel overgangen ook overgangen in snelheid. probeer ook minder vast te houden als de pony wil springen. geef hem de vrijheid ;) en let na de sprong ook goed op je controle. in een wedstrijd moet je hem ook optijd op kunnen pakken voor de aanloop naar een volgende sprong

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:34

Neem idd wat lesjes hierin. Even een andere opmerking, ik zag ook een filmpje voorbij komen dat je een klein sprongetje in de sneeuw maakte. Lijkt mij niet erg verstandig ivm blessures, het is maar een huppeltje maak als je pony wegglijd vooral met die vorst in de grond dat kan grote gevolgen hebben.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:23

Probeer ook je handen wat lager te houden als je gewoon rijd, af en toe zag ik ze wat omhoog gaan ( heb het nu niet over het springen zelf ). En als je wil stappen, even gaan zitten en je lang maken in je zadel :) Verder zag het er wel leuk uit, leuk paardje trouwens ook & gezellig in de woonwijk, haha *\o/* . Voor de rest ben ik het met de mensen boven mij eens :) .

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 10:01

Somebitch schreef:

Hoi!
Mag ik weten wat er niet goed is aan mijn verlichte zit? ;)

Ik:
Afbeelding
Echte spring ruite:
Afbeelding

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 10:03

jwl schreef:
probeer je pony niet weg te laten vliegen. eerst de rust er in rijden, je hebt geen controle meer over je paard voor de sprong hij rukt door je handen heen. begrijpelijk daar niet van maar eerst netjes onder controle rijden, veel overgangen ook overgangen in snelheid. probeer ook minder vast te houden als de pony wil springen. geef hem de vrijheid ;) en let na de sprong ook goed op je controle. in een wedstrijd moet je hem ook optijd op kunnen pakken voor de aanloop naar een volgende sprong

Dank je wel voor de tips,
Van de zomer heb ik dressuur lessen gehad en idd als eerst veel overgangen in snelheid maken enzo.
En dit doe ik dus als de hele zomer / winter. Ik merk nog weinig verschil maar doe presies wat mijn lesmevrouwtje( :P ) zegt.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 10:04

JCDJK schreef:
Probeer ook je handen wat lager te houden als je gewoon rijd, af en toe zag ik ze wat omhoog gaan ( heb het nu niet over het springen zelf ). En als je wil stappen, even gaan zitten en je lang maken in je zadel :) Verder zag het er wel leuk uit, leuk paardje trouwens ook & gezellig in de woonwijk, haha *\o/* . Voor de rest ben ik het met de mensen boven mij eens :) .

Dank je wel! Ja het is een vreselijk lief beest:) en inderdaad gezellig in een woonwijk haha!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 10:07

Somebitch schreef:

Je paard crosst niet NA de sprong, dat doet hij daarvoor al dat zie je duidelijk terug in je filmpjes. Ik wil je adviseren een les te gaan nemen en goed de verlichte zit te gaan oefenen.
Daarnaast is het niet verstandig om voor de hindernis aan te draven en dan direct over de sprong te gaan. Draaf liever eerder aan, ruim voor de sprong, nog voor je afwend richting de sprong toe. Ik zie ook nergens dat je dressuurmatig rijdt tussen het springen door. Je rijdt erop af en verliest je controle daar. Je moet ervoor gaan zorgen dat hij voor de sprong niet weg gaat rennen. Dat kan je een keer oefenen door een ruime volte te rijden en pas als je paard rustig is de volte te vergroten en over de hindernis te gaan. Je kan je paard ook voor de hindernis is een keer stilzetten.

Jullie hebben nog een lange weg te gaan, hopelijk heb je wat aan de tips en niet geheel onbelangrijk neem een paar springlessen, het zal je dan een stuk duidelijker worden. :)

Ik zat trouwens nog even in jou profiel te kijken, en zie dat jou houding ook niet super is. Zeker niet beter dan die van mij. En ik snap dat dit als tip is (wat jij geschreven heb) maar komt nogal gek over dat jij zegt dat mijn houding slecht is terwijl die van jou ook niet goed is. Bedoel dit niet boos ofzo hoor :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 11:05

korbakimmy8 schreef:
Somebitch schreef:

Ik zat trouwens nog even in jou profiel te kijken, en zie dat jou houding ook niet super is. Zeker niet beter dan die van mij. En ik snap dat dit als tip is (wat jij geschreven heb) maar komt nogal gek over dat jij zegt dat mijn houding slecht is terwijl die van jou ook niet goed is. Bedoel dit niet boos ofzo hoor :D

Hahaha moet je houding goed zijn om te kunnen zien dat een houding van iemand anders goed/slecht is? Lijkt me niet. :) Doe wat met de tips die je krijgt ipv het naar voren te schuiven en denken dat je het allemaal wel kan. Dit is niet het eerste topic van je waarin ik reageer. ;)

Edit: Maar om even op je andere vraag te reageren, je mag meer meegeven met je handen. Daarnaast duw jij je paard naar de sprong toe, jij gaat daar al richting de verlichte zit. Dat is iets wat je juist niet moet doen omdat je daar een loperig paard van krijgt, wat je ook terug ziet in je filmpjes. Probeer dus te wachten, eerst je paard jij volgt. Je bent nu je paard iedere keer voor.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 11:18

Somebitch: Nee hoor je houding hoeft niet zelf super te zijn om te zien dat een houding van iemand anders ''slecht'' is. Maar je kan eigenlijk ook niet zeggen dat iemand anders houding beroerd is terwijl je eigen houding ook niet goed is. Dat doe ik namelijk ook niet bij anderen.
Als ik fotos van iemand zie waar iemand bijv heel erg naar voren zit in galop zeg ik: ''Ik heb er zelf ook last van, maar je zit heel erg veel naar voren.'' en dan probeer ik een goede tip te geven. Maar ik ga niet zeggen: ''Je houding is slecht.''