Springen met mijn trekpaardje => voetjes van de grond!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Springen met mijn trekpaardje => voetjes van de grond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 11:06

Ik heb getwijfeld of ik mijn topic hier zou zetten of op haw.
Heb uiteindelijk besloten om het hier te zetten, deels omdat de springsport niet écht onze discipline is (met een trekpaard? neuh :D ), maar ik toch wel gerichte kritiek wil.
gelieve het wel vriendelijk te houden, opbouwende kritiek is altijd welkom. Als er persoonlijk aangevallen wordt blijft het niet meer leuk :D

Mina is een 16 jarig belgisch trekpaard.In een ver verleden opgeleerd geweest op het kordeel en voor de koets. Daarna enkele jaren niks gedaan (eigenaars waren er bang van) en uiteindelijk verkocht naar de vorige eigenaars die ze sporadisch es in de koets zetten (wat niet altijd even goed afliep.)
Toen ze 8 was ben ik per toeval haar gaan verzorgen (bedoeld voor jonge paarden, zij waren te jong, zonder hoop beginnen aanklooien met Mina en het is beter uitgevallen dan verwacht :D)
Na héél veel problemen, bloed, zweet en vooral heel veel tranen, is Mina het beste paard gebleken wat ik ooit kon verwachten. Eenmaal haar vertrouwen (en gebruiksaanwijzing leren kennen, er zijn veel halsters gesneuveld), doet ze ALLES voor me. We rijden nu op een behoorlijk niveau dressuur (niet wedstrijdgericht, wel recreatief) waar het belangrijk is voor me dat ze wil werken voor me, en ze zo goed mogelijk naar haar mogelijkheden getraind wordt.
Ook draaien we onze hand niet om voor dagritten van een km of 30-40, en zelfs al eens 85 km in 2 dagen gereden zonder problemen.
én, twee jaar geleden zijn we begonnen met eens in de twee weken een springlesje.
Deze fotos zijn de eerste springles na een jaar stilgelegen te hebben. Ik ben super trots daar ze ALLES gesprongen heeft (ook al reed ik soms bagger aan, het was een, voor mij, moeilijke lijn om te rijden ).
ook stonden de hindernissen (wegens een vrij kleine dpony, en andere uiterste een gigantisch groot paard) op een gemiddelde afstand, waardoor ik met onze galop nét niet uitkwam. ik moest serieus rijden om mijn passen groter te kunnen maken (en dat is niet handig als je eigenlijk schrik hebt :D) en uit te komen, dus de hindernissen waar ik dicht in de voet kwam was simpelweg omdat ik niet genoeg gereden had, en miss er 6 passen probeerde in te plooien :D
Ikzelf ben niet zo stoer, heb dan ook jaren niet durven springen, en vond deze sprongetje al super hoog :D

maargoed, nu, voor diegene die de lap doorworsteld hebben, éindelijk de foto's :D

Afbeelding
laag kruisje
Afbeelding
rechtjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dav

Re: Springen met mijn trekpaardje => voetjes van de grond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:08

Leuk hoor! En ook nog aardig de hoogte in voor zo'n zwaar paard.
Denk aan je ellebogen,die mogen wel iets meer in de zij.

Zo te zien kan zij wel aardig afstand bepalen? Ze komt wel mooi uit ondanks dat er geen balk voor ligt.

adijkstra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:10

Ik ben ook niet voor trekpaarden die springen maar moet zeggen dat ik in jouw geval het anders vind...je kijkt gericht nr wat zij wil en kan en daardoor heb je respect voor haar mogelijkheden en daag je jezelf uit en haar...dat maakt het al een mooi plaatje

kyaraciara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:12

Awwhh echt superleuk haha! Ziet er wel leuk uit zo een paardje springend :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 11:14

paard springt beter dan ik :D
ik ben eigenlijk begonnen met de springlessen omdat ze vroeger niet echt goed oplette.ook op buitenrit tijdens een galopje, als er een wortel oid uitstak wist ze absoluut niet wat ze ermee aanmoest, en sprong er dan meestal gewoon bovenop.
in de lessen houden we de hoogte relatief laag (50-60 max parcours voor ons, losse hindernis kan ze makkelijk 80 (maar dat durf ik niet :P ), en spelen we veel met afstanden.
nu was het een parcourtje als volgd:
[26 4[1
3\ /5
allemaal simpele rechtjes, op de linkerkant beginnen met hindernis 1, rechtdoor naar 2, links volgen, diagonaal op 3, dan een gebroken lijn (vond ik erg moelijk :D) naar 4, diagonaal op 5 en terug gebroken lijn op 6.
ik spring ook max eens in de 2 weken (meestal minder wegens tijdsgebrek) en rij rustiger in dan de rest, en sla regelmatig een lijntje over om haar niet teveel te belasten.
zolang ze er plezier in heeft (en geen last heeft van haar benen uiteraard), gaan we rustig zo door; :)

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:14

Mina heeft in jou de beste loopbaancoach gevonden voor haar cariere switch! *\o/*

Ik bewonder je doorzettingsvermogen als ik je verhaal zo lees. Fantastisch! Lekker doorgaan, deze dame heeft aardig wat kwaliteiten ondanks haar 'type' :D

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:15

gaaf zeg! die springt nog aardig hoog voor een belg!
het ziet er ook netjes uit alleen vind ik nog wel dat je je zelf nog te groot houd, je zou je verlichte zit nog iets kleinter/fijner kunnen maken ;)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:17

Ja het ziet er niet verkeerd uit inderdaad!
Maar bij dat blauw-witte stijltje zou je haar nog meer helpen door een grondbalk neer te leggen (balk op de grond onder de hindernis).

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:18

leuk hoor!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 11:18

EeCee schreef:
Mina heeft in jou de beste loopbaancoach gevonden voor haar cariere switch! *\o/*

Ik bewonder je doorzettingsvermogen als ik je verhaal zo lees. Fantastisch! Lekker doorgaan, deze dame heeft aardig wat kwaliteiten ondanks haar 'type' :D

dank je :D
ik besef het iedere dag (ook omdat ze ondertussen wat ouder komt), ik zal nooit meer zo een paard vinden als zij. ze heeft me door veel moeilijke periodes geholpen, en zet me regelmatig nog eens met de voetjes op de grond (niet letterlijk gelukkig, letterlijk zet ze nu en dan eens haar voetjes op de mijne :D). en ja, ze is gewoon goed :D

gossa4ever schreef:
gaaf zeg! die springt nog aardig hoog voor een belg!
het ziet er ook netjes uit alleen vind ik nog wel dat je je zelf nog te groot houd, je zou je verlichte zit nog iets kleinter/fijner kunnen maken ;)

idd, ik heb de neiging om al voor haar te springen, en ze vooral mee de lucht in te helpen :D
zou het kunnen komen doordat mijn beugels mss iets te kort zijn, of maakt dat niet veel uit?

Dispar_Vulgo schreef:
Ja het ziet er niet verkeerd uit inderdaad!
Maar bij dat blauw-witte stijltje zou je haar nog meer helpen door een grondbalk neer te leggen (balk op de grond onder de hindernis).

grondbalk gebruiken we idd zelden in de les, ik zal eens vragen waarom niet. Bedankt voor de tip!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 11:41

ik zou eerder zeggen nog een gaatje korter, maar ik rij persoonlijk altijd met best korte beugels en vooral met springen ik heb dan gewoon meer grip :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:56

Dav schreef:
Vind ik ook. :j
Ziet er heel netjes uit en voor iemand die jaren niet heeft durven springen, vind ik het ook erg dapper!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 22:07

KoudbloedKim schreef:
Dav schreef:
Vind ik ook. :j
Ziet er heel netjes uit en voor iemand die jaren niet heeft durven springen, vind ik het ook erg dapper!

Paardlief does the trick e, ik vertrouw haar 100 %, ze zal ook nooit express weigeren of me eraf gooien, dus dat doet al een groot deel in men gemoedstoestand :D

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:06

Haha, dat ziet er leuk uit zeg! Vind het heel knap

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:51

Gaaf zeg! :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:51