Springles @Manege

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Springles @Manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 00:16

Hallo Bokkers!

Vandaag heb ik weer een springles gehad, 2e keer dat ik op Meddie zat tijdens springles en ik vond het erg goed gaan.
Ja, Meddie draagt inderdaad een stiek. Het is mijn paard niet en ik heb er niets over te zeggen, daarom verzoek ik je om hier niet op in te gaan, ik kan er namelijk toch niets aan veranderen.

Ik ben een tijd geleden (zal 2 jaar zijn ofzo?) best hard van mijn paard gevallen tijdens springles. Was volledig mijn eigen schuld, heb er ook niets aan overgehouden, maar ben sindsdien wel bang geworden met springen. Vroeger was het altijd van: ik spring wel. Gaatje hoger? Prima! Leuk! Moeilijk lijntje? Boeiend, doen we ff!
Nou, dat is tegenwoordig wel anders :Y)
Ik heb best moeite met het vertrouwen vinden dat mijn paard springt. Ik ben zelf geen goede springer (kijk maar naar mijn houding) ben bang om goed door te pakken en door te rijden naar de sprong toe. Ik spring dan ook het liefst op een paard waarbij ik alleen hoef te zitten, te sturen en mee hoef te gaan :Y)
Ik begon het vertrouwen met Mister B een beetje te krijgen, hij vond het leuk om te springen, sprong lekker en daardoor kreeg ik ook weer een beetje zin. Tsja, totdat ik daar ook vanaf viel. Want er scheen licht op de hindernis, dat is zo eng dat we moeten omdraaien. En tsja. Boem. Daar zat ik.
Sindsdien ook niet meer op B gesprongen. Met Meddie gaat het voor mijn gevoel nu goed. Zij vind het leuk, ze is bomproof en dan vind ik het ook wel weer leuk :D

Vandaag ging het springen daarom ook best goed. Meddie ging 1x langs de sprong. Daar heb ik haar even voor aangepakt en de rest heeft ze heerlijk gesprongen, lekker enthousiast en de oortjes erop!
Aan mijn houding en zit valt nog een hoop te verbeteren, dus tips en commentaar zijn zéér welkom!

Nou, respect als je dit alles hebt gelezen, hier zijn de fotos :D
Afbeelding
Beetje raar moment, maar we moesten hier dus tellen hoeveel galopsprongen je nodig had tot de balk, er stond een dubbel :)

Afbeelding
Eerste sprong van de dubbel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En lekker uitstappen na het werk :)
Afbeelding

Bedankt voor het kijken, en houd het lief :D

FNews

Re: Springles @Manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:20

Ik zou je handen ietsie meer meegeven.
Maar het lijkt me ook erg moeilijk voor je paard om te springen met elastiek, of lijkt dat maar zo?

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:22

Leuk!
Tip: Pak je teugels een heel stuk korter, en dan iets meer meegeven op de sprong.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 00:23

_AlMaraam_ schreef:
Ik zou je handen ietsie meer meegeven.
Maar het lijkt me ook erg moeilijk voor je paard om te springen met elastiek, of lijkt dat maar zo?

Als je goed kijkt zie je dat het stiek meestal los hangt ;) En tsja, ze zijn het gewend ;)

Maartenn schreef:
Leuk!
Tip: Pak je teugels een heel stuk korter, en dan iets meer meegeven op de sprong.

Dat is best lastig met haar, als ik mijn teugels veel korter pak gaat ze enorm hangen, en ze ontspant fijner als ze wat lager loopt :P Maar ze mogen wel een stuk korter inderdaad :P

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:24

Tsjah, maar dan nog, je paard heeft er nog minder vrijheid mee om te springen lijkt mij.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:29

Wat ontzettend onverantwoord om jou te laten springen met een elastiek!! Buiten dat ik er geen meerwaarde in het gebruik van een elastiek zie voor tijdens het springen.. is een pootje er in haken tijdens de sprong zo gebeurt helaas.. Mocht het zo zijn dat het daadwerkelijk nodig is, is het aan de zijkant vastmaken een veiligere oplossing dan tussen de voorbenen door...

Verder is het een leuk paardje om te zien :j ..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 00:30

WolinLotte schreef:
Wat ontzettend onverantwoord om jou te laten springen met een elastiek!! Buiten dat ik er geen meerwaarde in het gebruik van een elastiek zie voor tijdens het springen.. is een pootje er in haken tijdens de sprong zo gebeurt helaas.. Mocht het zo zijn dat het daadwerkelijk nodig is, is het aan de zijkant vastmaken een veiligere oplossing dan tussen de voorbenen door...

Verder is het een leuk paardje om te zien :j ..

*zucht*

De manege doet dit al jaren zo, en met jaren bedoel ik echt zeker 5 jaar. Het is naar mijn weten (ik rijd er al 11 jaar) nog nooit fout gegaan met stieken in de springles ;)
Laatst bijgewerkt door Marjo op 21-10-12 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:44

haha ziet er leuk uit marjo. probeer aan je benen te denken en ze niet te ver in de beugels te steken.

soraaybieber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:52

op de manege waar ik eerst reed moest er ook altyd een paard met elastiek gereden worden, maar als we dan een xtje gingen springen mocht er niet met elastiek gereden worden.

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 10:02

Leuk Marjo! Fijn dat je weer fijn kon springen dankzij Meddie!
Je voeten zouden iets minder ver in de beugels kunnen. En als je
de teugels inderdaad nog wat korter doet kan je wat mooier meegeven, waardoor
waarschijnlijk het probleem van kippenvleugeltjes ook gelijk voor een deel is opgelost.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 11:20

Bedankt Arianne!

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:26

Sorry snapt dat van die elastiek ook niet goed. Vind t er ook niet prettig uit zien en heb t idee dat hij op bepaalde momenten wel zeker strak staat zie vooral foto 2 met de afzet. Als ik vragen mag waarom heb je de elastiek er aan zitten? Zou je anders niet met je instructrice kunnen overleggen om bv een martingaal te gebruiken tijdens t springen?
Vind dat ze leuk kan springen en je ziet ook dat ze vooral de stijltjes echt leuk springt.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:48

Ja stiek kan inderdaad gevaarlijk zijn met springen, maargoed, hier kan je zelf weingi aan veranderen dus zal ik verder niet op ingaan.

Ik vind het juist wel prettig om te zien dat je de teugels niet te strak hebt, je geeft zo mooi mee en je houding vind ik boven de spring helemaal zo slecht niet !. Goed dat ze je op de manege al mee laten denken in de passen meten !.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 17:35

Sandros schreef:
Sorry snapt dat van die elastiek ook niet goed. Vind t er ook niet prettig uit zien en heb t idee dat hij op bepaalde momenten wel zeker strak staat zie vooral foto 2 met de afzet. Als ik vragen mag waarom heb je de elastiek er aan zitten? Zou je anders niet met je instructrice kunnen overleggen om bv een martingaal te gebruiken tijdens t springen?
Vind dat ze leuk kan springen en je ziet ook dat ze vooral de stijltjes echt leuk springt.

Zoals je al hebt kunnen lezen in de OP, weet je dat ik niets over het stiek te zeggen heb en hem er dus ook niet af kan halen. Ook niet in overleg met de instructie.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:41

Ik zou niet meer springen bij deze manege, levensgevaarlijk. Snap dat echt niet hoor! Juist ook als die los hangt is het gevaarlijk. Er zal wel eerst eens iets moeten gebeuren voordat ze het aanpassen. Het heeft ook totaal geen nut op deze manier.
Let op je voeten in de beugels en hou contact voor de sprong, meegeven doe je boven de sprong. Dus niet op de handen leunen. Verder leuk paard!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:38

Moderatoropmerking:
TS heeft aangegeven dat het de keuze van de manege is om het elastiek eraan te laten hangen tijdens het springen. TS heeft hier geen zeggenschap in. Verdere opmerkingen hierover zijn dus overbodig, deze graag achterwege laten.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:41

Gelukkig dat je niet meer bang bent ! Ik vindt het er netjes uit zien

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:44

De fotograaf heeft wel een goede timing zeg.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 22:15

Pentax schreef:
De fotograaf heeft wel een goede timing zeg.

Veel oefenen, het is de vriend van een meid uit mijn les, en hij maakt heel vaak fotos tijdens de les :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:17

Ziet er leuk en goed uit! Super. :D

Palmboom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:33

Leuk dat je terug durft te springen met haar!
Niet dat ik zelf zo'n fantastische springer ben, maar ik denk dat je je handen wat meer moet meegeven, je teugels wat korter en in plaats van zo hoog in je zadel op te staan, meer meegaan, dus naar voren en niet naar boven? als dat een beetje duidelijk is? :')

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:23

Het ziet er wel goed uit hoor, het enige dat ik als tip zou kunnen zeggen is dat je vaak wat te veel steunt op de hals van het paard en dat je wat te veel gaat staan in plaats van dat je echt naar voren leunt.
verder wel netjes!

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 08:15

ik moet dit echt kwijt.. je kijkt echt super goed naar voren :D zelden een ruiter gezien die bij elke sprong mooi naar voor blijft kijken. en de verdere puntjes zijn aangegeven denk ik wel

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:53

Asjeblieft.. doe die elastiek af met springen. je paard duikt helemal naar voren en dat kan hartstikke gevaarlijk zijn..

verdere punten zijn al aangegeven.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:04

Heej mensen, deze manege heeft ervoor gekozen om stiek en touw te gebuiken zodat de paarden laag lopen en niet zo in de mond gezeten worden tijdens het rijden. Ben er zelf geen fan van maar de ruiters hebben hier geen zeggenschap in.

Dit wilde ik even kwijt want ik vind de TS heel leuk rijden op die ondeugende Maddy:P