Zembla du vi springen (fotos door Mang).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Zembla du vi springen (fotos door Mang).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 22:57

Hallo :wave:

Sommigen kennen mij al van dit topic: [SPR-ITP] Zembla du Vi aan het huppelen. (filmpjes)
Als je me niet kent heb je er misschien wat aan dat topic ook even te bekijken. :)

Inmiddels heb ik denk ik nu vandaag mijn vijfde of zesde springles gehad. En het ging bar maar dan ook bar slecht. Ondanks dat lijken de foto's er iets beter uit te zien dan dat jullie dit in werkelijkheid hadden gezien. :o
Zembla is een erg gevoelig paardje, als ik niet goed mee kom met de sprong (wat nogal is gebeurd en jullie straks ook gaan zien) dan gaat hij na de sprong op de ren, puur omdat hij het eng vind. Vandaag had ik echt heel erg veel moeite om de afzet te voelen en hierdoor kwam ik dus ook of te laat of te vroeg mee. Wat resulteerde in veeel spanning, bij mij en zeker ook bij Zembla.
Ik heb beter gesprongen maar het is niet anders. Ik wil te snel presteren en dat is lastig.

Ik heb besloten om een stapje terug te nemen, daar gaat mijn instructrice mij ook mee helpen en om de komende tijd de verlichte zit opnieuw te oefenen in de gangen.
Het is vervelend om te weten hoe het moet maar het niet kunnen uitvoeren.

Nou ik ga er niet langer op in, ik heb al genoeg geklaagd vanavond dus hier de foto's:

Afbeelding
Balkjes galloperen. :n Hier hebben wij zoveel moeite mee maar dat is dan ook goed te zien. Misschien dat iemand tips heeft om hierin te kunnen ontspannen?

Afbeelding
Oke mijn tenen zijn een drama dat zal je bij iedere sprong zien. :') Ook mijn handen moeten veeel verder naar voren ook dit zal je op iedere foto terug zien.

Afbeelding

Afbeelding
Tja, heel duidelijk meer meegeven

Afbeelding

Afbeelding
Mijn favo <3 Kijk die kracht waarmee hij afzet.

Afbeelding
Duidelijk geval te laat meezitten.

Afbeelding
Handen. :n

Afbeelding

Afbeelding
En wat een achterhand gebruik <3 Dit was tijdens het uitgalloperen.

En Elles ontzettend bedankt voor het aanzien van onze slechte dag en de foto's! :)) Ben er erg blij mee.

little_birdy

Re: Zembla du vi springen (fotos door Mang).

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:13

gaaf dier
lekker even een stapje terug doen dat is toch niet erg ?
succes ermee meid mooie foto's

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:14

Graag gedaan hoor!
Ik denk dat er iets in de lucht hing want bij mij was het ook DRAMA :=

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 23:17

Goede keuze gemaakt :)
En de ontspanning komt vanzelf wel.....veeeeell oefenen :j
Succes en niet te vergeten, ook veel plezier :)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:04

he SB ja ik snap wat je zelf bedoelt als ik de foto's bekijk, maar Zem is natuurlijk ook een heel gevoelig en rennerig paardje en om dan de ontspanning te vinden, terwijl bij het kleinste balansverstorinkje de ontspanning al weg is, nou dat is superlastig. Ach joh, na je kleine stapje terug en beetje meer ontspanning zoeken heb je weer allebei plezier en weet je, je hebt al zoveel stappen vooruit, terug en dubbel vooruit gedaan, dat dit ook zeker gaat lukken!!!! :j

En verder vind ik de foto's wel heeeeeel mooi :)) Jullie zien er saampies goed uit!!!

EDIT:
en die achterhand op de foto's <3
wow, krachtpatserpaardje :))

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:01

Tips kan ik je niet geven hoor, maar ik zou zeggen lekker dooroefenen. Jullie komen er wel!

Er zitten wel mooie foto's tussen hoor, die laatste vind ik echt gaaf!

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:10

Idd, jullie zijn nog niet klaar om aan de Olympische Spelen mee te doen ;) maar ik zie wel alleen maar plaatjes waarin jij je paard iig niet in de weg lijkt te zitten, en dat is al heel wat. Die spanning verdwijnt vanzelf als jullie met z'n 2-en wat meer ervaring opgedaan hebben. Denk eraan; Aken en Keulen zijn tenslotte ook niet op 1 dag gebouwd.... en het is heel goed dat je les hebt en een stapje terug durft te zetten. Met zo'n instelling kom je er wel!

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:29

ik denk dat het voor jou het meegeven heel moeilijk is zonder waslijntjes te krijgen, aangezien hij ook veel spanning heeft met balkjes,sprongen want hij heeft zn hoofd ook heel hoog dat maakt de verlichte zit denk ik ook moeilijk voor jou. wel leuk beestje

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:17

hey,
ik zou inderdaad even een stap terug nemen en vooral op die verlichte zit gaan oefenen.
Eens je dit volledig onder de knie hebt, gaat springen veel vlotter gaan.

En als je springt, doe dan 1 sprong en ga dan terug die ontspanning zoeken. Bijvoorbeeld door weer even wat figuren te rijden, tempo wisselingen, meer teugel geven zodat ze haar nek voldoende kan strekken, enz.
Neem dan pas een volgende sprong, zo gaat je paardje de training zeker niet zien als iets eng dat veel stress met zich meeneemt.

Ik zou ook eerst veel balkjes draven en dan pas er over galopperen. Voor het ene paard is het in galop veel moeilijker als voor het andere. Door er eerst over te draven kan je paard de afstanden al beter inschatten.

Ook zie je op de foto dat jouw ontspannen houding verdwenen is tijdens het galopperen over die balkjes. Je spant al je spieren op en dan gaat die spanning over op je paardje. Probeer zelf erg rustig te blijven; handen laag, ontspan je schouders en span vooral je been spieren niet op (anders zou je ze misschien aansporen terwijl je dit niet bedoeld).

Het komt wel in orde als je jezelf en je paard wat tijd gunt. Leren springen doe je niet op 1 dag :) Wat je al heel goed doet is uit je zadel komen tijdens de sprong. Het ziet er al netjes uit.

veel succes!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 21:15

Bedankt allemaal. :))

Tanuya; Meegeven met waslijnen maakt me niet uit, als ik maar mee geef en of dat dan waslijntjes zijn of niet maakt voor nu even niet uit. ;)

TTessa; Bedankt, ik heb vandaag een stapje teruggedaan en ook weer even de verlichte zit geoefend, daarnaast een stijltje van 40 cm weggezet en dit ging volledig in rust gesprongen en ook na de sprong zeer gecontroleerd. Wat dat betreft een hele vooruitgang in vergelijking van gisteren. (heb maar 3 sprongetjes gedaan ofzo, hij was zo braaf dat ik dat genoeg vond totaal geen spanning te vinden).

Je hebt gelijk dat ik snel verstijf ook met balkjes galloperen. :j Maar in draf gaat het al goed, hij gaat er echt 'lui' overheen. :j Ook het inzicht kent mijn paard al goed, hij is totaal geen beginner namelijk. ;)

Bedankt voor je tips! :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 13:15

Hihi ik moest even in de quote zoeken wat jou reactie was. :P
Ik snap het, geen idee of dat lastiger is, zou best kunnen. Maar ik ben zelf ook nog niet zo goed in de verlichte zit dat is sowieso een punt waaraan we werken. :j Ik moet wel even toegeven dat paardlief denk ik zelf zijn hoofd zo hoog heeft omdat het er best ongecontroleerd aan toe ging donderdag. :o Volgens mij springt hij niet altijd met zijn kop zo omhoog.. Maar dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker.

Ohh nu heb je hem weggehaald. :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:57

Hoe moeilijk het ook is (Ervaring! :o ) denk aan die voetjes :D
Verder nog even iets meer die kont naar achter en je hebt een goede houding. Ook zie ik hier en daar dat je wel iets meer mag nageven.
Maar verder, netjes! Ga vooral zo door :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:42

Uiteraard wil ik even komen spieken.
Wat goed dat je zelf goed kijkt naar wat jullie nodig hebben, door de spanning vanuit beiden komt het springen niet goed uit de verf en dan is het goed om een stap terug te nemen.

Als ik naar de draffoto kijk zie alleen geen paard wat ontspannen nageeflijk loopt, maar alleen maar knikt in het hoofd, ik denk dat daar het probleem ligt, je paard gebruikt zijn lichaam verkeerd, ontspanning zie ik al niet in de draffoto dus is het idd moeilijk voor je paard om ook met springen ontspannen te blijven.
Dus als je terug gaat, ga dan helemaal terug naar de basis en ga ervoor zorgen dat je paard dressuurmatig echt gaat ontspannen en echt zijn lichaam goed leert gebruiken.
Hij moet zijn hele lijf gaan gebruiken en zijn rug durven loslaten, dat kan alleen als je hem goed aan het werk zet, longeren helpt hier ook goed bij, doe je dat al?

Over je verlichte zit, ik heb ook even je filmpje bekeken, maar je mag veeel minder, blijf met je kont dichtbij het zadel en niet te veel met je bovenlichaam naar voren, ook dan komt je paard uit balans. Blijf meer in het midden van je paard, dan zul je zien dat je houding vanzelf beter wordt. Nu zit je paard in de weg met je handen omdat je uit balans komt en jezelf dan opvangt met je hand.
Steun op je bovenbenen en dijen en er mag een platte hand tussen je kont en het zadel passen.

Wat ik over het springen nog wil zeggen, de afstand drafbalk klopt niet wat niet ten goede komt voor de afstand van je paard en wat hem uit balans brengt, dit zie je duidelijk terug op de manier waarop hij springt, vluchtig en gehaast. Over balkjes galopperen zou ik nog even mee wachten, dat zou ik pas doen als je paard ontspannen is in galop, af en toe een laag sprongetje meenemen vanuit draf met drafbalk kan niet zoveel kwaad. Hou het lekker simpel voor jezelf en voor je paard.

Maar nogmaal, goed dat je een stap terug neemt, ga aan het werk met die basis, dan wordt alles zoveel makkelijker :) Succes!!!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 22:30

Bedankt voor je commentaar Jolieen! :)

De draffoto is zeker geen ontspannen paard wat nageeflijk loopt. :n Je ziet goed op de foto dat ook zijn achterhand totaal niet bij is. ;) Dit is een foto direct na de sprong vanuit draf, naja direct een paar passen daarna natuurlijk. Hij vroeg hier ook om langere teugel, dat kreeg hij niet waardoor ik been moest geven en mijn hand moest sluiten zodat hij weer omhoog komt. Ik denk dat dit is op het moment dat hij omhoog komt of net vóór het moment dat hij om langere teugel vraagt.

Longeren doe ik eigenlijk niet, dressuurmatig rijden uiteraard wel en daar zakt hij ook netjes en is hij netjes ontspannen. :j

En de verlichte zit is inderdaad het probleem dat ik teveel ga staan / in de verlichte zit zit. Mijn instructrice roept dan ook al iedere les net voor de sprong "dicht bij je zadel" Maar dat lukt me nog niet altijd, ik vind het moeilijk om daarin mijn balans te vinden.

Waarom klopt de drafbalk niet? Is dit te ver van de hindernis af of?

Ik heb vandaag nog een lesje gehad, na de slechte les van donderdag wilde ze graag snel weer komen helpen zodat ik het vertrouwen niet verlies. Hier zien jullie dus ook het stapje terug en een rustig paard.
Ik heb vandaag ook weer een stapje vooruit gedaan terwijl ik achteruit ging. Ik heb op de linkerhand in galop kunnen springen. :j

Hier wat foto's voor de vergelijking ook vooral hoe het paard springt als het dus wél rustig en controleerbaar is.

Afbeelding Ik zit hier echt heel scheef :? Maar mijn hand gaat naar voren. :j Wel op een aparte manier nog. :=

Afbeelding Ik gok dat deze sprong vanuit galop genomen is.

Afbeelding

Afbeelding En deze volgens mij ook uit galop, dit is namelijk minder gecontroleerd, hij springt hier veel krachtiger namelijk.

Afbeelding

Afbeelding Even uitleggen. :j

Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 22:44

Jolien.. het klopt dat de drafbalk wat ver weg ligt, maar dat heeft een reden ;)
Als ik em nu al dichterbij leg, gaat ie nl al voor/op de drafbalk af.. met alle risico's vandien.
Bovendien kan Alison em dan helemaal niet meer volgen en raakt Zembla volledig in paniek..
Dat moet dus écht stapje voor stapje..

Vond het trouwens wel heel mooi om te zien dat als Alison naar het hout rijdt zonder er overheen te gaan (dus op een volte blijft voor de hindernis) het paard ook geen enkele aanstalte maakt om te vertrekken.. :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 22:47

Casarell schreef:
Jolien.. het klopt dat de drafbalk wat ver weg ligt, maar dat heeft een reden ;)
Als ik em nu al dichterbij leg, gaat ie nl al voor/op de drafbalk af.. met alle risico's vandien.
Bovendien kan Alison em dan helemaal niet meer volgen en raakt Zembla volledig in paniek..
Dat moet dus écht stapje voor stapje..

Vond het trouwens wel heel mooi om te zien dat als Alison naar het hout rijdt zonder er overheen te gaan (dus op een volte blijft voor de hindernis) het paard ook geen enkele aanstalte maakt om te vertrekken.. :+

Tja. :o *bloos* Hoeveel invloed kan je hebben op een dier?

Ik moest inderdaad voor de hindernis een volte maken, omdat Zembla zo aantrok op de hindernis. (volgens mij dacht Jeske dat hij dat echt deed omdat hij erover wou :o ) Dus ik rij een paar keer recht op de hindernis en net daarvoor draaide ik de volte in. Hihi en dat ging echt heel rustig, maar zodra ik er overheen moest zag je dat het paard weer wat vertrok..
De spanning die ik dus heb voelt mijn paard een beetje erg snel. -O-

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:43

Wat goed :D weer mooie plaatjes Elles

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:58

De foto's die je hierboven plaatst in een bericht zien er inderdaad veel beter uit, veel rustiger.
Ik zie dat je in de OP sporen om hebt. En omdat je je voeten zo naar buiten draait je Zembla sporen geeft, bij de afzet/boven de sprong. Ik denk dat ze daardoor nog heter wordt, misschien is het een idee om ze de volgende keer af te laten?
Ik vind wel dat je erg fijn met je paard omgaat. Hopelijk krijg je de spanning er snel uit!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 07:13

Dankje. :)) als je goed kijkt zie je in de op ook enkele foto's zonder spoor. ;) we hebben ze er in de les afgehaald. Maar dat hielp niet erg omdat hij al opgefokt was toen. :')