Zembla du Vi aan het huppelen. (filmpjes)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Zembla du Vi aan het huppelen. (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 12:27

Tja, voor Zembla is het een huppel, voor mij al een heuse sprong. :+
Ik heb vandaag 60 cm gesprongen. :))

Oke nu even wat uitleg want dat hebben jullie wel nodig als je de filmpjes gaat zien. :o

Ik heb nog nooit springles gehad, Zembla daarentegen heeft altijd wedstrijden op hoger niveau gesprongen. Omdat ik simpel weg in mijn beugels ging staan ipv mijn bovenbenen te gebruiken om in de verlichte zit te gaan kom ik niet goed mee met de sprong. Dit laat Zembla ook duidelijk merken door er tussen uit te knijpen na de sprong, wat dat betreft kan je natuurlijk geen beter leerpaard hebben. :))
Wij zijn dus voornamelijk bezig met mij en niet met Zembla, ik moet goed zitten en mijn balans zien te vinden. Daarnaast moet ik ook nog eens niet angstig worden maar ontspannen blijven en dat is voor mij soms best lastig. Maar hoe vaker we het doen hoe leuker ik het springen ga vinden. :D
Voor Zembla is het alleen belangrijk dat hij op mijn tempo blijft en ik hem daarin juist begeleid naar de sprong toe. Afentoe zul je waslijntjes zien, en mijn verre van goede zit. :') Ik weet dat ik rechtop moet blijven zitten, ik ben al snel geneigd naar voren te zitten en dat doen die kortere beugels voor mijn gevoel ook wel versterken. Maar ach, we leren zo bij en eerst maar eens beheerst de sprong kunnen nemen en vooral goed kunnen volgen is op dit moment ons doel.

Nou schrik niet. :') Het zijn maar lage huppeltjes maar voor mij al heel wat. :o

vergeet niet de kwaliteit even op 480P te zetten anders is het wel heel wazig filmpjes zijn met iphone gemaakt.

Verlichte zit in draf oefenen

Verlichte zit in galop en over de balkjes. Hier verlies ik veel controle. :o

Al beter

En een sprongetje:

en 60 cm. :')

Ik moet zeggen dat het zo wel laag lijkt. :+

little_birdy

Re: Zembla du Vi aan het huppelen. (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 13:14

lekker dooroefenen komt vanzelf goed

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 13:32

Het ziet er inderdaad altijd hoger uit als je op je paard zit _O- .
Maar ik vind dit al heel stoer van je hoor Alison _/-\o_

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 13:43

Ziet er goed uit hoor! :)
Lekker blijven oefenen zou ik zeggen :j

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:56

ziet er al goed uit! blijf zo doorgaan!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:05

Thnx. :))

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:10

Jullie gaan goed vooruit!! +:)+

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:10

Ziet er goed uit hoor! :D

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:55

vind het er erg goed uitzien :)
al zou je misschien je beugels toch nog een of twee gaatjes korter mogen doen. zal volgens mij een stuk makkelijker gaan voor jou :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 19:06

Nog korter :') ze zitten al op het kortste gaatje. Maar ik moet zeggen dat dit ook een dressuurzadel is dus dat zal ook wel meespelen. :j

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:20

Somebitch schreef:
Nog korter :') ze zitten al op het kortste gaatje. Maar ik moet zeggen dat dit ook een dressuurzadel is dus dat zal ook wel meespelen. :j

ja, idd, zal daaraan liggen. omdat ik vind dat je op filmpje van verlichte zit in galop maar weinig tot niet uit het zadel komt dacht ik nog een gaatje korter. is ook makkelijker in het begin om meer evenwicht te hebben.

kan je geen springzadel lenen van iemand? of veelzijdigheid, je zal direct een verschil merken :j
zeker om te beginnen heb je veel meer steun aan zo'n zadels :)

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:34

Leuke filmpjes :D

Alleen en dat is niet banketstaaf bedoelt is verlichte zit is zwaar achterhaald....als je gaat springen gewoon in je zadel blijven zitten...en dan met de sprong mee gaan met je paard :D
want kijk zoal eens naar springruiters op t.v..zie jij iemand in verlichte zit zitten?
je lijkt me namelijk ook geen beginner...dus moet je dat makkelijk kunnen :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 20:22

Waarom ik al voor de hindernis in de verlichte zit zit is omdat ik anders niet mee kom met m'n paard. Ik volg hem niet en dat moet ik gaan leren.

En in springen ben ik een echte beginner hoor. := bedankt voor dat compliment. ;) :))

Ik ben inderdaad opzoek naar een spring of Vzh zadel.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:05

Idd zoals eerder word gezegd pas in de verlichte zit gaan als je vlak voor de sprong bent.
En let ook even op het tempo van je pownie voor de sprong.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:38

Normaliter wordt er idd pas in de verlichte zit gegaan bij de afzet +:)+

Maar... TS heeft hier heel veel moeite mee en gaat letterlijk staan (ipv verlicht zitten) in de beugels en raakt hierdoor uit balans met als gevolg dat ze terug klapt in het zadel en zich vast houdt aan de teugels.
Daarom moet ze dit zo oefenen.. niet alleen tijdens het springen, maar ook tijdens het draven en galopperen.. leren de beweging te volgen in die verlichte zit (en dus in balans blijven), zonder te gaan staan in de beugels ;)

Zoals TS al vermeld heeft, heeft ze nooit eerder begeleiding gehad met springen..

JustDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:44

Jullie hebben er wel veel balkjes voor de sprong liggen.
Persoonlijk had ik er 1 gedaan, of geen zodat je in galop kan.
Dit is een stuk makkelijker, qua balans etc. Gewoon oefenen, oefenen, oefenen.
Succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:51

Er liggen 3 balken, juíst om hem in draf te houden.
In galop is nog geen controle voor de hindernis (eerder een ongeleid projectiel), en dat maakt het zoeken naar haar balans (en dus die verlichte zit) alleen maar moeilijker.
Bovendien is dit niet goed voor haar zelfvertrouwen.

Voor nu werken we eerst aan rust en controle; het paard in hetzelfde tempo onder je door laten lopen/springen, zonder hem te storen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:58

Ik zou een paar kruisjes lekker laag zetten en hier gewoon dressuurmatig overheen hobbelen.
Zie ook geen meerwaarde in de balkjes voor de sprong, zie eerder zelfs een paard die hierdoor wat uit balans raakt, ze liggen ook vrij dicht bij de sprong.

Als je jezelf aanwent zo vroeg in de verlichte zit te gaan, krijg je dalijk juist een paard dat weg gaat schieten voor de sprong.

Wat ook helpt is over een balkje galoperen , en dus boven balkje oefenen dat je dan pas verlichte zit doet.
Daarna lage kruisjes, en hier lekker kris kras al dressurend overheen rijden, zodat je zelf makkelijker gaat rijden.
Maar niet meer zo vroeg in de verlichte zit gaan, dit gaat later weer ontzettend tegen je werken.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:58

Zoals ze bij ons in de les zeggen, techniek oefenen en controle is véél belangrijker dan de hoogte :)
Ziet er goed uit, lekker oefenen en dan komt de hoogte vanzelf! Veel plezier.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 01:40

Ik denk niet dat de verlichte zit tegen me zal gaan werken. :n eerder nog dat dit juist werkt, als er dit namelijk niet doe kom ik verkeerd mee waardoor meneer er tussen uit knijpt omdat ik verkeerd mee kom in de sprong. Nu zie je dat hij dat juist niet doet. Sowieso zal hij niet naar de hindernis gaan trekken want als hij dat doet gaan we niet eens over de hindernis door simpelweg een volte te rijden voor de sprong.

Controle Is iets wat heeel belangrijk is en zeker voor mij. Heb ik dat niet zal ik niet meer springen ivm angst.

De draagbalken voor de sprong vind ik juist heel fijn. :) en ik in galop de hindernis over?? Heb je wel alle filmpjes gezien? Zo ja dan zie je bij het balkje galloperen al dat daar al geen controle is, hoe denk je dat dat met een sprong zal zijn? Als ik dat doe denk ik dat ik zo uitgesprongen ben. := dat komt allemaal nog, maar daar zullen wat lessen overheen moeten gaan. :)

Thnx pistache. :) hoogte is inderdaad niet belangrijk, controle dat wel. ;)

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 22:12

Hey Alison, ik heb de moeder van jouw paard bij me, namelijk Mandy Du Vi. Het springen zit de Du Vi'tjes in het bloed hoor. Mandy doet het nu wat rustiger aan (is ondertussen ook 19), maar ze heeft nog nooit een hindernis geweigerd, hoe scheef je haar er ook voorzet. Ze is maar 1.52m groot, maar in vrijheid springt ze met gemak 1.60!
Ik ben benieuwd naar meer foto's en filmpjes!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 11:56

Fiorini schreef:
Hey Alison, ik heb de moeder van jouw paard bij me, namelijk Mandy Du Vi. Het springen zit de Du Vi'tjes in het bloed hoor. Mandy doet het nu wat rustiger aan (is ondertussen ook 19), maar ze heeft nog nooit een hindernis geweigerd, hoe scheef je haar er ook voorzet. Ze is maar 1.52m groot, maar in vrijheid springt ze met gemak 1.60!

Hey, ik heb inderdaad contact met jou gehad over Mandy. :) Leuk dat je dit topic gevonden hebt. :D

Ik heb vandaag nog gesprongen, heb hier wel een paar filmpjes van. Foto's is mijn moeder niet zo goed in, dan staat de hindernis erop maar wij zijn er al overheen dus daar moet ik nog een keer iemand voor vinden. :j

Het is niet de beste kwaliteit, maargoed is dan ook met mobiel gefilmd. :j

Hier nog 3 filmpjes. De laatste was ik niet echt voorbereid op de sprong. :=
De eerste zit ik te vroeg in de verlichte zit maar dit was ook de bedoeling. :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:08

Frozen schreef:
Leuke filmpjes :D

Alleen en dat is niet banketstaaf bedoelt is verlichte zit is zwaar achterhaald....als je gaat springen gewoon in je zadel blijven zitten...en dan met de sprong mee gaan met je paard :D
want kijk zoal eens naar springruiters op t.v..zie jij iemand in verlichte zit zitten?
je lijkt me namelijk ook geen beginner...dus moet je dat makkelijk kunnen :P

Klopt is ook verledig achterhaald. Men doet nog wel verlicht zitten. dat wil zeggen kont licht in het zadel met goede steun op de beugels.

Bij ons in de springles mag niemand op een balkje galoperen in de verlichte zit komen. Er ligt een balk en geen sprong. paard moet over een balkje gewoon in het zelfde tempo door galopperen. In jou geval zie je ook dat je de controle kwijt raakt bij de balkjes galoperen. Zou je gewoon met steun in je beugels rustig in het zadel blijven kan je hem met je zit onder je blijven houden.

je ziet het op concour eigenlijk ook niet meer. 1 van de redenen: als jij zo naar voren zit en je paard schiet links of rechts of gaat op de rem ga je dat vanuit deze positie niet uitzitten. Daarbij zet je meer druk op de voorhand omdat je je gewicht die kant op plaatst. Een paard dat op zijn voorhand loopt komt toch wat moeilijk omhoog. al is dat op deze hoogte nog niet zo'n probleem.

Als je niet tijdig kan mee komen met je paard is het zeker de moeite om te gaan werken aan de balans zodat je wel tijdig mee kan. Probeer aan te voelen wanneer je paard springt. Als jij "verlicht" zit dus kont lichtjes in het zadel (dus niet zwaar achter in je zadel)met goede steun op je beugels moet je zo mee kunnen komen.

Ik vind wel dat je goed bezig bent door eerst lekker met balkjes bezig te zijn en zo rustig op te bouwen.

Heb je ook springles? Wat is het advies van die persoon?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:10

Somebitch schreef:
Fiorini schreef:

Hey, ik heb inderdaad contact met jou gehad over Mandy. :) Leuk dat je dit topic gevonden hebt. :D

Ik heb vandaag nog gesprongen, heb hier wel een paar filmpjes van. Foto's is mijn moeder niet zo goed in, dan staat de hindernis erop maar wij zijn er al overheen dus daar moet ik nog een keer iemand voor vinden. :j

Het is niet de beste kwaliteit, maargoed is dan ook met mobiel gefilmd. :j

Hier nog 3 filmpjes. De laatste was ik niet echt voorbereid op de sprong. :=
De eerste zit ik te vroeg in de verlichte zit maar dit was ook de bedoeling. :)
[ Video ]
[ Video ]
[ Video ]

Ik vind bij al deze fimpjes jouw landing niet helemaal prettig. Probeer meer gevoel te hebben voor de mond van je paard en te volgen. Als je een stabiel contact blijft houden is de kans op een pluk in zijn mond bij de landing kleiner

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 12:14

Dit zijn filmpjes van de springles. ;) Casarell geeft mij les. :)
Het advies van haar is gewoon laag blijven, eerst controle. En ja in de filmpjes zie je waar we mee bezig zijn. :) Al was dat de eerste keer balkjes galloperen. Vandaag hebben we dat weer gedaan en dat ging echt goed. :) Ik ben ook al in galop over een hindernis gegaan vandaag, dat ging nog niet perfect maar echt al wel redelijk goed vond ik zelf.

Het is voornamelijk mijn 'angst' en daar zijn we nu mee bezig. Wat paardlief doet moet hij zelf weten, als hij maar bij me blijft. Dat is iets wat ik heel belangrijk vind anders ga ik echt niet meer springen. Ben erg snel 'angstig' aangelegd maar ik wil het wel graag. :)

Daarom ook de verlichte zit oefenen en daarvoor al in de verlichte zit (alhoewel we het vandaag ook alleen bij de sprong geprobeert hebben en dat ging goed) :)
Als ik niet goed mee zit peerd hij hem er tussen uit en wordt ik bang. Daarom dat wij eerst voor deze 'oplossing' hebben gekozen. :)

Oja en gevoel met de mond kan ik niet hebben hoor? Ik rij bitloos ;) Maar je hebt wel gelijk dat ik ook bij de landing moet meegeven, dat is iets wat ik heel erg lastig vind. Dus mocht je tips hebben? :))